محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843206928
بازخوانی پرونده دو فیلمساز موفق ایرانی/ فیلمسازی که راه آوینی را ادامه می دهد
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
به بهانه بزرگداشت جشن هنر انقلاب اسلامی
بازخوانی پرونده دو فیلمساز موفق ایرانی/ فیلمسازی که راه آوینی را ادامه می دهد شاید در این مسیر 28 ساله از اولین ساخته این کارگردان 54 ساله تا به آخرین کار ارزنده ای چون " چ" بتوان بخشی از فیلم ها را به عنوان لایه ای جدا از مسیر اولیه دانست، اما باید به هنرمندی چون حاتمی کیا اعتماد کرد
گروه هنر و سینما فرهنگ نیوز- مرتضی اسماعیل دوست: در تاریخ سینمای ایران هستند کسانی که آثارشان تجلی گاه هنری انقلابی است، چرا که نگاه شان با تعهد و عشق پیوند یافته است و ابراهیم حاتمی کیا از همان جنس افرادی است که سینه سوخته انقلاب است و دغدغه مند کشوری نشان یافته با معنویت و معرفت.
شاید در این مسیر 28 ساله از اولین ساخته این کارگردان 54 ساله تا به آخرین کار ارزنده ای چون " چ" بتوان بخشی از فیلم ها را به عنوان لایه ای جدا از مسیر اولیه دانست، اما باید به هنرمندی چون حاتمی کیا با آثاری درخشان چون " آژانس شیشه ای" و " بوی پیراهن یوسف" و " از کرخه تا راین" اعتماد کرد که با همه فراز و فرودهای مسیر یک هنرمند و با همه شیطنت های رسانه ای همچنان مسیر و راه همسنگر شهیدش، سید مرتضای آوینی را ادامه می دهد.
همان که در نامه ای خطاب به ابراهیم نوشت: " تو « ابراهیم جان »، بسیجی و عاشق بمان و جز درباره عشاق حق و بسیجی ها فیلم مساز" همان شهید بزرگواری که در همین یادداشت ابایی ندارد که " بگویند فلانی رمانتیك می نویسد" و همه نگاه خالصانه اش را نثار فیلم های حاتمی کیایی می کند که به نگاهش آثاری زنده و جان دارند.
از این رو فیلم های اولیه حاتمی کیا را می توان همانند روایت فتح شهید آوینی از دریچه ای مستند گونه هم تجسم کرد، چنان که در این فیلم ها روح آزاده خواهی و شهادت با حقیقت نزدیک می گردد که می توان این آثار را در دسته مستند-داستانی هم نگاه کرد. جایی که در فیلم هویت می توان هویت عشق و گمگشتگی را در نگاهی جا مانده جستجو کرد، آن جا که هویت انسان با جبهه در آمیخته می شود.
در دیده بان می توان به کشف و شهود رسید، همان مسیری که کارگردان از میدان جنگ تا خاکریز فیلمسازی با خود دارد. فیلمی که بدون ادعاهای فیلم های موسوم به معناگرایی در دهه 60 با نگاهی برآمده از فرهنگ تحول جویانه جبهه و جنگ روی داده است. جایی که "عارفی" بعنوان ديدهبان و برای هدايت آتش رزمندگان، راهی خط مقدم می شود. او پس از رسيدن به نيروهاي عراقی، جان همرزمانش را تا رسيدن نفرات و امكانات كمكی حفظ می كند. حاتمی کیا در دیده بان، هفت مرحله سلوک را از طریق دیده بان جوانش که در نهایت به شهادت می انجامد، به تصویر می کشد.
حاتمی کیا با اتمام جنگ در سال ۱۳۶۸ وارد دانشکده هنر شد و لیسانس سینما و تئاتر گرفت تا تحصیلات آکادمیک را هم ضمیمه تجربه حرفه ای اش کند."وصل نیکان" را از بمباران شهر الهام گرفت و وقتی شایع شد حاتمی کیا در شهر و بدون مسلسل نمی تواند فیلم بسازد، در سال ۱۳۷۱ شعر عارفانه "از کرخه تا راین" را ساخت. جایی که به جای مبهوت شدن به فضای خوش رنگ آلمان به همبستر شدن مخاطب با آرمان های عاشقانه رزمندگانی پرداخت که بوی بمب ساخته شده توسط غربی ها را در همه نقاط جهان با خود حمل می کنند.
پذیرفته شدن قطعنامه 598 از سوی ایران پایان دورانی بود و آغاز دوران دیگری. حالا حاتمیکیا یک بار دیگر همراه قهرمانان فیلمش بود. او که با ناصر، قهرمان "هویت"، هویت خویش را بازیافته بود حالا باید شانه به شانهی امیر، قهرمان "وصل نیکان"، از جبهه به شهر بازمیگشت.
پرورش و عینی کردن شخصیت ها در آثار حاتمی کیا یکی از موارد بسیار ارزنده می باشد. چنان که با وجود گذشت سال ها از ساخت آثار این فیلمساز، شخصیت های آن برای مان زنده و قابل باور هستند. چنان که از سعید کرخه تا راین، حاج کاظم آژانس شیشه ای، داوود و جمعه روبان قرمز تا شهید وصالی و چمران فیلم چ را می توان نمونه هایی منحصر به فرد در شخصیت پردازی دانست.
همچنین هویت نگاهی را که از قهرمانان آثارش می توان دریافت، به عنوان نمونه ای ماندگار در سینمای ایران قلمداد می شود. فیلم " به نام پدر" اگرچه همچنان دغدغه های فیلمساز را نشان می دهد، اما فیلمنامه شتابزده لطمه شدیدی به پیکره فیلم وارد کرد.
وی در فیلم " دعوت" نیز به سراغ سوژه پرسروصدای سقط جنین رفته و برای نخستین بار ساختار اپیزودیک را تجربه نمود. فیلمی که برگرفته از نگاهی زنانه بوده و نتوانست یک دستی آثار حاتمی کیا را حفظ نماید. " موج مرده"، " گزارش یک جشن" و " به رنگ ارغوان" هم نمی توانستند در کارنامه این فیلمساز متعهد به عنوان آثاری ماندگار تلقی شوند، اگر چه تلاش هایی در خلق روایتی جاسوسی با مایه های ملودرام در فیلم به رنگ ارغوان صورت یافت اما فیلم "چ" آخرین ساخته این فیلمساز تا به امروز، نخستین فیلم حاتمیکیاست که مستقیماً ارجاع تاریخی دارد و مقطعی از زندگی شخصیتی حقیقی را بهتصویر در می آورد. فیلمی که مانند فیلم از کرخه تا راین، آژانس شیشه ای و بسیاری دیگر از آثار این کارگردان، رجعت و نگاهی ویژه به ولایت مداری دارد و همانند سکانس پایانی فیلم چ، کلام رهبری را فصل الخطاب همه چیز می داند. این فیلمساز که با آثار ارزشمند و کلام صریح خود سال ها در نقطه اوج سینمای ایران بسر می برد، همچنان خود را وامدار نگاهی دغدغه مند از دوران جبهه و شهادت می داند و همچنان هویت خود را در ارائه آثاری می داند که نقطه آغاز و پایانس به دفاعی مقدس می رسد و به خاستگاه هنری که ریشه در آرمان های انقلاب دارد.
نرگس آبیار را می توان نسلی دیگر از فیلمسازان متعهد با دغدغه های حاتمی کیا دانست. این فیلمساز جوان که تاکنون دو اثر بلند با نام های " اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک ترند" و " شیار 143" را ساخته است، با توجه به عملکردی مناسبی که داشته است، می توان به عنوان هنرمندی انقلابی با دغدغه هایی آرمانی دانست.
در این بین با توجه به این که فیلم نخست این فیلمساز با نگاهی مینی مالیستی به مقوله ای اجتماعی ساخته شده است، تنها باید فیلم شیار 143 را به عنوان اثری با نگاهی عمیق و جهتی هدفمند برشمرد. تقابل سبک زندگی سنتی با سبک زندگی جدید در اولین ساخته این کارگردان به چشم می خورد. " اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک ترند" در مورد زنی باردار به اسم ليلاست که با مشکلی دست به گريبان است. تدوین نامناسب، بازی های ضعبف، دوربین روی دست و نقص های موجود در فیلمنامه، اولین ساخته آبیار را به فیلمی بی هویت تبدیل می کند. اما این کارگردان که در گذشته تحقیقاتی را در خصوص سینمای دفاع مقدس و شهدای گرانقدر آن، بخصوص شهدای گمنام انجام داده بود، براساس اقتباس از کتاب داستانی از خود با نام " چشم سوم" و با نگاهی عمیق، فیلمی پخته، ارزش مدار و قابل ستایش همچون شیار 143 را ساخت که توجهات بسیار منتقدان و مخاطبین را به همراه داشت.
صحنههای زیبایی در میزانسنی هوشمندانه و نیز توازن هندسه بصری آن در فیلم به خوبی اثری ارزشمند می سازد. حضور الفت در سکانس هایی هدفمند سال ها در یادها می ماند. چنان که اگر حاج کاظم آژانس شیشه ای را به عنوان بهترین شخصیت مرد پرداخت شده در سینمای دفاع مقدس بپنداریم، باید الفت را در شیار 143 به عنوان الگویی در زنان سینمای دفاع مقدس دانست که با روحیه انتظار و ایثار، روایتی غریب و حسی عمیق را به جان تماشاگر می سازد.
"شیار 143" فیلمی در حوزه ی دفاع مقدس و روایت زندگی زنی روستایی به نام "الفت" است که 15 سال از فرزندش "یونس" که به جنگ رفته بی خبر است و پیوسته به دنبال نشانی از او می گردد. فیلمی که بشدت حسی همراه برای مخاطبی می سازد که نگاه مادرانه و مفهوم انتظار را می داند. فیلم شیار143، جایزه بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نظر تماشاگران را در جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد.
اگر چه هنوز برای برداشتی قاطعانه از کارنامه کاری نرگس آبیار با همین دو ساخته کمی زود به نظر می رسد، اما می توان با توجه به نگاهی که در فیلم شیار 143 جاری است، می توان امید به خلق آثاری ارزنده از این بانوی فیلمساز را در آینده داشت.
94/1/22 - 11:36 - 2015-4-11 11:36:37
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
یادداشت کوتاهی بر یک پرونده عظیم هنری حاتمیکیا؛ سینماگری که با هیچ فیلمسازی قابل مقایسه نیست
یادداشت کوتاهی بر یک پرونده عظیم هنریحاتمیکیا سینماگری که با هیچ فیلمسازی قابل مقایسه نیستحاتمی کیا از همان اول با تیغ تیز نقد میآید و میبرد و میشکافد اما توجهاش به ارزشها است و به همین دلیل است که تیغ نقد او به سیاه نمایی بدل نمیشود شاید حالا بهتر بتوانیم ساخت فیلم گزاابراهیم حاتمیکیا شهید است/ زنده نگه داشتن یاد رفقا با فیلمسازی
مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس ابراهیم حاتمیکیا شهید است زنده نگه داشتن یاد رفقا با فیلمسازی شناسهٔ خبر 2529507 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹ ۳۴ هنر > سینمای ایران مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس در مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمیکیا با بیان اینکه خدا در کلامالله مجید پیامسه برنامه رادیویی ایرانی به جشنواره کرواسی راه یافت
سه برنامه رادیویی ایرانی به جشنواره کرواسی راه یافت شناسهٔ خبر 2529185 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۵ هنر > رادیو و تلویزیون سه برنامه از تولیدات رادیو معارف رادیو جوان و یک برنامه از صداوسیمای زنجان به جشنواره مارولیک کرواسی راه یافت به گزارش خبرگزاری مهر از میان آثار اآغاز کلاسهای فیلمسازی جشنواره فیلم شهر از 22 فروردین
آغاز کلاسهای فیلمسازی جشنواره فیلم شهر از 22 فروردینکلاسهای آموزشی فیلمسازی بخش محله جشنواره بینالمللی فیلم شهر از 22 فروردین ماه در فرهنگسراهای مناطق 22 گانه شهر تهران آغاز و این کلاس ها روزهای زوج از ساعت 17 تا 19 در فرهنگسراها برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس تاکنون«جمعه ایرانی» تا مهر روی آنتن نمی رود/ تغییرات اساسی در راه است
مدیر رادیو ایران به مهر گفت جمعه ایرانی تا مهر روی آنتن نمی رود تغییرات اساسی در راه است شناسهٔ خبر 2529630 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ هنر > رادیو و تلویزیون مدیر رادیو ایران درباره توقف پخش برنامه جمعه ایرانی بیان کرد که عوامل این برنامه خودشان درخواست مرخصی دادندامام جمعه بوشهر: موفقیت در مذاکرات با حفظ عزت و ادامه راه نخبگان هستهای همراه باشد
امام جمعه بوشهر موفقیت در مذاکرات با حفظ عزت و ادامه راه نخبگان هستهای همراه باشدامام جمعه بوشهر گفت پیروزی و موفقیت ایران در مذاکره با حفظ عزت و موفقیت در دانش هستهای و رشد در تکنولوژی هستهای و ادامه راه نخبگان این رشته باشد به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر آیتالله غلرئیس جمهوری در دیدار خانواده شهید هسته ای دکتر علی محمدی: ملت ایران با فشارها، تهدیدها و تعرض به جان دانشمندان
رئیس جمهوری در دیدار خانواده شهید هسته ای دکتر علی محمدی ملت ایران با فشارها تهدیدها و تعرض به جان دانشمندان خود عقبنشینی نمیکند جوانان ایرانی راه شهیدان هستهای را ادامه خواهند دادرئیس جمهوری با بیان اینکه شهیدان هستهای به دشمنان نشان دادند این مردم برای توسعه و پیشرفت کشوربازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 عمو روحانی: لبخند نخستین راه ورود به قلب کودک است
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93عمو روحانی لبخند نخستین راه ورود به قلب کودک استکودکان او را با نام عمو روحانی میشناسند حجتالاسلام امیر اخوان با بیانی کودکانه به شیوه پردهخوانی خوبیها را به کودکان آموزش میدهد وی میگوید متأسفانه کودکان امروز اکثراً با کامپیوتتوزیع ۲۰ هزار میثاقنامه حمایت از کالاهای ایرانی در بین زائرین راهیان نور
دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۷ بیش از ۲۰ هزار میثاقنامه حمایت از کالاهای ایرانی در بین زائران راهیان نور توزیع و به امضاء رسید به گزارش ایسنا عباس بیات مسئول طرح میثاق با شهدا گفت طرح میثاق با شهدا حرکتی در جهت رهنمونهای رهبری مبنی بر خرید کالاهای ایرانی است بیات با بیان ایکاروانسراها حلقه گمشده معماري ايراني
۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ۹ ۲۰ق ظ کاروانسراها حلقه گمشده معماري ايراني موج - در استان يزد بيش از 30 کاروانسراي ثبتي وجود دارد که قديمي ترين آن کاروانسراي سنگي انجيره اردکان است به گزارش خبرگزاري موج امور فرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي صنايعدستي و گردشگري يزد کاروانسراها بهعن«امروز» و «قصهها» راهی آمریکا میشوند / برگزاری جشنواره فیلمهای ایرانی در لسآنجلس
امروز و قصهها راهی آمریکا میشوند برگزاری جشنواره فیلمهای ایرانی در لسآنجلس فرهنگ > سینما - 11 فیلم ایرانی از جمله امروز به کارگردانی رضا میرکریمی در جشنواره فیلمهای ایرانی یو سی ال ای UCLA به نمایش درخواهد آمد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین براساس اعلاماعزام زائران به راهیان نور دریایی تا 15 فروردین ادامه دارد
شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۳ مسئول روابط عمومی اردویی راهیان نورو گردشگری سپاه امام سجاد ع گفت اعزامهای زائران نوروزی محلات هرمزگان به صورت زمینی به مناطق جنوب و دریایی به مناطق جزایر خارک انجام میشود موسی زاهدی مسئول روابط عمومی اردویی راهیان نور و گردشگری هرمزگان با اعلامآغاز کلاس های فیلمسازی جشنواره «شهر» از ۲۲ فروردین
آغاز کلاس های فیلمسازی جشنواره شهر از ۲۲ فروردین شناسهٔ خبر 2526835 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۰ هنر > سینمای ایران کلاسهای آموزشی فیلمسازی بخش محله پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر از تاریخ ۲۲ فروردین در فرهنگسراهای مناطق ۲۲ گانه تهران آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهمزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی تجلیل از سه دهه فعالیت مستمر «ابراهیم حاتمیکیا» در عرصه هنر
همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینیتجلیل از سه دهه فعالیت مستمر ابراهیم حاتمیکیا در عرصه هنر انقلاب در خبرگزاری فارسبه پاس سه دهه حضور مستمر و تلاش متعهدانه ابراهیم حاتمیکیا در عرصه هنر انقلاب آئین تجلیل از این هنرمند شاخص در خبرگزاری فارس برگزار خواهد شد به گزارش خبرنگار سکودکان سرطانی به تماشای «شهر موشها» نشستند/ ناگفتههای «حمید فرخ نژاد» از 14 سال توقیف فیلمش/ تقدیر از بانوی
حاشیههای سینما در آبان سال 93 کودکان سرطانی به تماشای شهر موشها نشستند ناگفتههای حمید فرخ نژاد از 14 سال توقیف فیلمش تقدیر از بانوی فیلمساز ایرانی یکی از پرحاشیه ترین ماه های سال 93 را می توان آبان نامید چرا که مرگ هنرمندان جنجال های بحث برانگیر فیلم های جنجالی و اسیددر نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه «سما» عنوان شد امینی: تلاش کردیم به نقشه راه تصویری از سبک زندگی ایر
در نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه سما عنوان شدامینی تلاش کردیم به نقشه راه تصویری از سبک زندگی ایرانی- اسلامی برسیم بزرگداشت مجتبی راعی و گرامیداشت رسول ملاقلیپوردبیر نخستین شنواره فیلم کوتاه سما با اشاره به بزرگداشت مجتبی راعی و گرامیداشت رسول ملاقلیپور گفت موضوع سبک زندگی ایملت ایران با فشارها، تهدیدها و تعرض به جان دانشمندان خود عقبنشینی نمیکند/جوانان ایرانی راه شهیدان هستهای را
رئیس جمهوری در دیدار خانواده شهید هسته ای دکتر علی محمدی ملت ایران با فشارها تهدیدها و تعرض به جان دانشمندان خود عقبنشینی نمیکند جوانان ایرانی راه شهیدان هستهای را ادامه خواهند داد رئیس جمهوری با بیان اینکه شهیدان هستهای به دشمنان نشان دادند این مردم برای توسعه و پیشرفت کشو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها