تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804342559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر انقلاب اسلامي، تزئيني نيست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هنر انقلاب اسلامي، تزئيني نيست
چند سالي است كه به همت شوراي فرهنگ عمومي روز 20 فروردين ماه كه مصادف با سالروز شهادت سيد مرتضي آويني است به نام «روز هنر انقلاب اسلامي» نامگذاري شده است
نویسنده : مصطفي شاه كرمي 


چند سالي است كه به همت شوراي فرهنگ عمومي روز 20 فروردين ماه كه مصادف با سالروز شهادت سيد مرتضي آويني است به نام «روز هنر انقلاب اسلامي» نامگذاري شده است. براي تبيين هر چه بهتر هنر و هنرمند تراز انقلاب اسلامي با چند نفر از هنرمندان و دست‌اندركاران عرصه هنر انقلابي گفت و گو كرده‌ايم كه مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد.
حبيب‌اله كاسه‌ساز تهيه‌كننده سينما در رابطه با هنر و هنرمند انقلابي به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: هنر انقلاب را هنرمندان انقلابي مي‌توانند خلق بكنند. كساني كه دغدغه انقلاب و نظام را دارند مي‌توانند هنر انقلاب را خلق كنند. ما براي تعالي و ترويج هنر انقلابي، انتظاري از افراد و كساني كه ارتباطي با انقلاب ندارند، نداريم. بر اساس آنچه ما باور داريم هنر انقلاب از روحيه و افكار افراد انقلابي بر مي‌آيد. اساساً هنرمند بر اساس تفكرات و تعلقات خاطرش يك اثر هنري را خلق مي‌كند و قاعدتاً يك فرد ضد انقلاب نمي‌تواند يك اثر هنري عميق و روح افزا كه مخاطب را به وجد يا تفكر وادارد، خلق كند. اگر هنرمندي كه به انقلاب اعتقاد ندارد اثري را خلق كند، خودش و اثرش به نوعي دچار نفاق و تضاد شده‌اند. هنرمند حرف دل و تفكراتش را به عرصه وجود و منصه ظهور مي‌رساند؛ نه چيزي شبيه ادا درآوردن.

   هنر انقلاب اسلامي هنري شجاعانه است
حسين قناديان، رئيس بسيج هنرمندان نيز با تأكيد بر اينكه بسيج هنرمندان هنري را كه مورد توجه و حمايت خودش قرار داده است، هنر انقلاب اسلامي است، مي‌افزايد: نكات و ويژگي‌هايي را كه براي هنر تراز انقلاب اسلامي مطرح است، در ميان سخنان و بيانات امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري مي‌توان به وفور و وضوح مشاهده و آنها را جهت بهره‌برداري بيشتر استخراج كرد. اما در اين زمينه لازم است به چند مؤلفه اصلي و مهم اشاره كرد. اولين مؤلفه‌اي كه عرصه هنر انقلاب اسلامي بايد به آن توجه داشته باشد، بحث پويايي و به روز بودن است. ما سرمايه‌ها و گنج‌هاي نهفته زيادي داريم كه انقلاب اسلامي آنها را توليد كرده و لازم است آنها را توسط هنرمندان بصير و متعهدمان استخراج كنيم و در قالب محصولات مختلف مورد نياز جامعه پرورش و ارائه بدهيم. اين محصولات مي‌تواند در گونه‌هاي مختلفي مثل ادبي، تجسمي، نمايشي، موسيقايي و. . . وجود داشته باشد. در هر صورت اين يك بحثي است كه پويايي و خلاقيت خاص خودش را در عرصه هنر مي‌طلبد و بايد مؤلفه‌هاي زيبايي‌شناسانه هنري را داشته باشد تا مخاطب را مجذوب و در دل‌ها و جان‌ها نفوذ و رسوخ كند. نكته ديگري كه در عرصه هنر انقلاب اسلامي داريم اين است كه هنر انقلاب اسلامي به تعبيري هنري شجاعانه است. شجاعانه به اين معني كه هنرمند و محتواي هنري توليد و خلق شده توسط او آن شجاعت و جسارت لازم را در مصاف با جبهه كفر و باطل دارا است.
قناديان در ادامه خاطر نشان مي‌كند: بنابراين ما هنري را كه صرفاً به اصطلاح هنر گل و بلبلي باشد، هنر انقلابي نمي‌دانيم. همانطور كه مقام معظم رهبري نيز فرموده‌اند هنر امروز ما هنر مقاومت است نه هنر تسليم و سازش. حال اصل اين هنر مقاومت و پرداختن به آن يك نوع جسارت و شهامتي مي‌خواهد. به واقع يك ميدان جهادي است كه هنرمند ما بايد بتواند با محصول هنري مجاهدانه‌اش جبهه دشمن را در هم بشكند و در عين حال جسارت توليد و خلق چنين آثار هنرمندانه‌اي را داشته باشد. ويژگي ديگري كه مي‌توان براي هنر انقلاب اسلامي برشمرد «هنر اميد آفريني» و «نشاط آفريني دروني و فكري» در جامعه است. ما هنري را كه يأس و خودباختگي در خودش داشته باشد يا ترويج بدهد، هنر انقلاب اسلامي نمي‌دانيم؛ چراكه چنين هنري، هنري است كه غرب در حال ترويج و تبليغ آن است و به وضوح مشاهده مي‌كنيم كساني كه در اين عرصه از هنر فعاليت مي‌كنند عمدتاً آثار هنري‌شان سرشار و مملو از سياه‌نمايي در رابطه با وضعيت موجود است. در حالي كه اين همه رشادت و زيبايي‌ها و ظرفيت‌هاي نوآورانه انقلاب جمهوري اسلامي ايران را نمي‌بينند يا شايد بهتر باشد كه بگوييم نمي‌خواهند ببينند.
 
  هنري كه مردم را به سعادت هدايت نكند هنر تراز انقلاب اسلامي نيست
رئيس سازمان بسيج هنرمندان در پايان مي‌گويد: مؤلفه پاياني كه مي‌توان براي هنر انقلاب اسلامي تعريف كرد، همان مؤلفه مردم‌داري و مردم ياري انقلاب است. به واقع هنر انقلاب اسلامي جزو آن دسته از هنرهاي ويتريني نيست كه براي يك طبقه يا قشر خاصي از جامعه باشد، بلكه هنري است كه در دل مردم جا دارد و در ذات زندگي مردم اعم از شادي و عزا و كار آنها وجود دارد. هنري كه فقط تزئيني باشد و به درد مردم جامعه نخورد و باري از روي دوش آنها برندارد يا هنري كه مردم را به سمت سعادت و فلاح و پيروزي راهنمايي و هدايت نكند قطعاً اين هنر، هنر تراز انقلاب اسلامي نيست.
اما لازم است كه هنر را با تمام جذابيت‌ها و فاخر بودن‌هايش به ميان آحاد مردم جامعه ببريم تا در راستاي رسالت‌هايي كه بر عهده دارد، ايفاي نقش و وظيفه كند. تمام مشخصه‌ها و مؤلفه‌هايي كه براي هنر انقلاب اسلامي گفتيم و بر شمرديم فقط حول يك محور مي‌تواند محقق بشود و آن هم محور «ولايت» است و تقارن روز هنر انقلاب اسلامي و ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س) در سال جديد را بايد به فال نيك بگيريم تا درهاي رحمت الهي روي هنرمندان و مردم عزيز كشورمان باز شود و آن دسته از موانعي كه هنر و فرهنگ غير انقلابي در زندگي برخي افراد ايجاد كرده است به حول و قوه الهي برطرف شوند و مؤلفه‌هاي هنر انقلاب اسلامي را به صورت عيني محقق كنيم.
 
  هنري كه دغدغه مردمي نداشته باشد با نفاق هيچ فرقي ندارد
جليل سامان، كارگردان سريال‌هاي «ارمغان تاريكي» و «پروانه» نيز درباره هنر و هنرمند انقلابي مي‌گويد: به نظر بنده پيش از هر چيز بايد تعريف‌مان را از هنرمند و هنر انقلاب اسلامي ارائه كنيم تا مشخص شود هنر و هنرمند انقلاب اسلامي چه كسي است. آيا هنر انقلاب اسلامي را يك مسئله‌اي مي‌دانيم كه از سال 1342 آغاز شده و هنوز هم در جريان است يا اينكه نه سال 1357 و روز پيروزي انقلاب اسلامي را پايان آن مي‌دانيم؟! من فكر مي‌كنم اولاً اين هنر از سال‌هاي دور شروع شده و همچنان جريان دارد؛ ثانياً مهم‌ترين ركن هنر انقلاب، اسلامي بودن آن است. هنري انقلابي است كه بايد و بتواند روح تعهد اسلامي را در مخاطبان خودش به وجود بياورد.
سامان در پايان تأكيد مي‌كند: انقلابي بودن يك هنر نيز به همان وجه مردمي بودنش باز مي‌گردد و از اين منظر مي‌تواند حائز و قابل اهميت باشد. هنرمندي مي‌تواند هنر انقلاب اسلامي را ترويج و تبيين كند كه دغدغه داشته باشد و به خاطر اعتقاداتش نسبت به آن هنر انقلابي و اسلامي براي خودش وظيفه و تعهد تعريف كند نه چيز ديگري. چه اينكه اگر غير از اين بوده و دغدغه مردمي يا مذهبي نداشته باشد با نفاق و مزدوري هيچ فرقي ندارد. هنرمندي كه براي دغدغه و تفكرش كار مي‌كند قطعاً دچار رنج و محنت نيز خواهد شد و به نظر من اين زحمت و تلاش در ذات و كنه هنر انقلابي و اسلامي جريان دارد و نهفته است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن