واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در میان کاربران اینترنت محسوب میشود؛ شبکهای اجتماعی که در نخستین روزهای فراگیر شدنش بیشتر مورد استفاده مردم عادی بود، اما حالا توجه هنرمندان شاخههای مختلف از جمله نسل جوان عکاسی را به خود جلب کرده است. به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، اینستاگرام این موقعیت را برای عکاسان ایجاد کرده تا با در اختیار داشتن یک فضای آنلاین، عکسهایشان را پیش از ثبت و نمایش در هر جای دیگری، به سرعت در صفحههای شخصیشان به اشتراک بگذارند و نظر مخاطبانشان را بهصورت آنلاین بدانند. حتی میتوان گفت که اینستاگرام در حال تبدیل شدن به ابزاری موثر برای ارائهی هنر عکاسان و گرفتن بازخورد از مخاطبان شده است. این شبکهی اجتماعی مانند یک گالری آنلاین و همیشه در دسترس عمل میکند. بسیاری از عکاسان خبری و فعال در زمینهی مستند اجتماعی در یک بازهی زمانی، تک عکسها و مجموعه عکسهای خود را در اینستاگرام به اشتراک میگذارند و میتوانند نظر مخاطبان را بهصورت آنلاین دریافت کنند. در چند سال گذشته اینستاگرام محلی بود برای نمایش عکسهای بدون کیفیت که توسط کابران معمولی گرفته شده بودند، اما اکنون در صفحهی شخصی عکاسان حرفهای، شاهد به اشتراک گذاشته شدن عکسهایی هستیم که توجه دیگران را جلب میکنند. به نظر میرسد حالا بیشتر عکاسان بدون دافعه و موضعگیریهایی که در ابتدا برخی از آنها نسبت به این شبکه داشتند، رفته رفته به آن علاقهمند شدهاند و از قابلیتهایش برای نمایش هنر خود استفاده میکنند. البته در این میان، عکاسانی هم هستند که معتقدند هنوز اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی در ایران جایگاه درست خود را پیدا نکردهاند و بهدرستی از این شبکهها برای طرح مباحث جدی استفاده نمیشود. به همین دلیل، این عکاسان هنوز از این شبکهها برای به اشتراک گذاشتن کارهایشان استفاده نمیکنند. اسماعیل عباسی - مدرس و عکاس - یکی از کسانی است که هنوز صفحهای در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن عکسهایش ندارد. او در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا دربارهی دلیل وارد نشدن به شبکههای اجتماعی، گفت: من از تکنولوژیهای جدید و آنلاین در زمینهی به اشتراک گذاشتن عکسهایم استفاده نمیکنم، چون فکر میکنم تا کنون استفاده درستی از این ابزار در ایران نشده است و کسانی که کاربر شبکههای اجتماعی هستند نگاه جدی به این موضوع ندارند. او افزود: اگر این فضا درست شود و به یک فضای کاربردی مناسب در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام برسیم، میتوان از تکنولوژیهای جدید در هنر عکاسی استفاده کرد، وگرنه اگر این محیطها جایی برای خالهزنکبازی باشد نمیتوان انتظار داشت در آنها کار حرفهای نمایش داده شود. عباسی دربارهی جایگاه شبکههای اجتماعی و استفادهی حرفهای کاربران از آنها، گفت: در دنیا شاهد هستیم که نهتنها در محیط اینستاگرام، بلکه در سایر شبکههای اجتماعی و وبلاگها مباحث و مسائل جدی مطرح میشود. من نمیگویم که با ابزار و تکنولوژی دشمن هستم، اما تا وقتی که از آن بد استفاده شود، ترجیح میدهم سراغش نروم. در حال حاضر محیط اینستاگرام بیشتر فضایی برای عکسهای خصوصی افراد است تا نمایش عکسهای حرفهای و فنی. تا وقتی هم که یک بحث درست و علمی در این محیطها فراگیر نشود، نمیتوان به راحتی در آنها فعالیت کرد. این عکاس دربارهی تأثیر شبکههای اجتماعی بر فتوژورنالیسم و کار عکاسان نیز اظهار کرد: من وقتی فتوژورنالیسم تدریس میکنم بحث اینترنت و «هر شهروند، یک خبرنگار» را را بهعنوان یک مبحث جدی مطرح میکنم. در حال حاضر خبرنگارها، عکاسان یا مردم عادی وقتی در جریان یک حادثهای هستند میتوانند بهصورت آنلاین تصاویر مربوط به آن حادثه را به اشتراک بگذارند. خودِ من ماجرای آتشسوزی در کالیفرنیا را قبل از شنیدن از اخبار، از طریق شبکههای اجتماعی فهمیدم. این موضوع وجه دموکراتیک اینترنت را پررنگتر میکند. عباسی همچنین بیان کرد: یک ایراد عمدهای که میتوان به اینترنت وارد کرد، واکنشهای آنی است؛ مثلا اگر شما از دست یک نفر ناراحت باشید مدتها درباره دلخوریتان و حرفهایی که باید به او بزنید فکر میکنید، اما در محیط شبکههای اجتماعی این اتفاق نمیافتد و ما شاهد هستیم که افراد بدون اینکه درباره موضوعی فکر کنند، مطالعه داشته باشند یا تحقیق کنند، قضاوت میکنند و کامنتهای بیربط با واکنش شدید میگذارند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]