تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803191368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رگ های قلب زاگرس گرفت/ از ماجرای نیستی بلوط تا هستی ریزگردها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد:
رگ های قلب زاگرس گرفت/ از ماجرای نیستی بلوط تا هستی ریزگردها

جنگلهای لرستان


شناسهٔ خبر: 2528527 سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
استانها > لرستان

خرم آباد -جنگلهای لرستان که در قلب رشته کوه پرسخاوت زاگرس قرارگرفته اند شاهدتهدیدات جدی از زوال بلوط تاهجوم ریزگردها بوده اند تا مدیرکل منابع طبیعی لرستان ازتخریب ۵۶۰هزارهکتار از جنگلهای بلوط خبر دهد. مهرداد بهاروندی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان لرستان به لحاظ مساحت منابع طبیعی و عرصه جنگلی بلوط در رتبه سوم کشور قرار دارد اظهار داشت: همچنین این استان به لحاظ وجود مراتع غنی نیز در رتبه ششم کشور قرار دارد.

وی با اشاره به چالش های جدی در حوزه منابع طبیعی و همچنین مراتع لرستان عنوان کرد: یکی از چالش های تخریب منابع طبیعی لرستان عوامل انسانی بوده به طوریکه این امر منجر به ایجاد تهدید اساسی برای عرصه های جنگی و مراتع استان لرستان شده است.وقوع آتش سوزی ها در عرصه های جنگلی لرستانمدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین خشکسالی، هجوم ریزگردهای عربی، آفات و ... را از دیگر عوامل تخریب منابع طبیعی لرستان برشمرد و تصریح کرد: همچنین وقوع آتش سوزی ها که عامل اصلی آنها انسانها بوده نیز یکی دیگر از عوامل تخریب عرصه های جنگلی استان است.

بهاروندی با تاکید بر اینکه خوشبختانه آمار آتش سوزی ها در عرصه های جنگلی لرستان طی سال ۹۳ نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است تصریح کرد: این امر نیز با مشارکت اقشار مختلف مردم، نیروی انتظامی، سازمانهای مردم نهاد و ... در استان میسر شده است.وی با بیان اینکه استان لرستان در بحث کاهش آتش سوزی های مراتع و جنگلها طی سال گذشته در رتبه دوم کشور را کسب کرده است عنوان کرد: میانگین کاهش آتش سوزی ها در مراتع و عرصه های جنگلی کشور ۵۰ درصد بوده که این عدد در استان لرستان ۷۹ درصد بوده است.خسارت پروژه های عمرانی به مراتع و جنگلهامدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین احداث برخی پروژه های عمرانی را یکی دیگر از عوامل تخریب جنگلهای لرستان برشمرد و ادامه داد: متاسفانه احداث این پروژه ها خسارت جدی به عرصه های منابع طبیعی می شوند.

بهاروندی با تاکید بر اینکه در این راستا دستگاهها برای احداث پروژه های خود باید مسائل زیست محیطی و الزامات منابع طبیعی را رعایت کنند افزود: این اقدام باید عملیاتی شود تا کمترین خسارت به عرصه های جنگلی استان وارد شود.چرای ۲ میلیون واحد دامی بدون مجوز/ کوچ زوهنگام مراتع را از پای درآوردوی همچنین چرای بی رویه دام ها را یکی دیگر از عوامل اصلی تخریب مراتع و عرصه های جنگلی لرستان برشمرد و بیان داشت: در حال حاضر شش میلیون و ۵۰۰ هزار راس واحد دامی در لرستان وجود دارد که از این تعداد تنها چهار میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دارای مجوز چرا هستند.مدیر کل منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه بیش از دو مییلون از واحدهای دامی عشایر ساکن لرستان فاقد پروانه چرا هستند ادامه داد: همچنین دو میلیون واحد دامی دیگر نیز مربوط به عشایر کوچ رو بوده که فاقد مجوز و پروانه چرا هستند و از مراتع استان لرستان تغذیه می کنند.

بهاروندی گفت: متاسفانه طی ۹۳ عشایر کوچ رو ۱۵ روز جلوتر از موعد مقرر خود به منطقه و استان لرستان وارد شدند که این امر موجب خسارات فراوانی به منابع طبیعی و مراتع استان می شود.وی ادامه داد: کوچ زودهنگام عشایر به دلیل عدم هماهنگی استانهای همجوار لرستان بوده که نیازمند همکاری بیشتر این استانها به خصوص استان خوزستان هستیم.زوال به جان ۵۶۰ هزار هکتار از جنگلهای بلوط افتادوی با اشاره به بیماری زوال بلوط در عرصه های جنگلی لرستان یادآور شد: متاسفانه این بیماری نیز یکی دیگر از عوامل تخریب جنگلهای لرستان بوده که منجر به تخریب ۵۶۰ هزار هکتار از جنگلهای بلوط لرستان شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یادآور شد: بر اثر این بیماری و همچنین خشکیدگی درختان در عرصه های جنگلی بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به لحاظ ریالی خسارت به استان وارد شد.تصرف عرصه های طبیعی و جنگلی لرستان توسط متخلفین بهاروندی همچنین تصرف عرصه های منابع طبیعی و جنگلی لرستان توسط متخلفین را نیز یکی دیگر از عوامل تخریب جنگلهای لرستان برشمرد و گفت: متاسفانه متخلفان در این زمینه اقدام به تخریب و قطع درختان می کنند که با اقدامات صورت گرفته ما توانستیم طی سال گذشته بیش از ۲۱۴ هکتار از عرصه های جنگلی لرستان را از دست متصرفین آزاد کنیم.سالانه ۷ هزار هکتار از جنگلهای لرستان تبدیل به ذغال می شوندمدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین به معضل زغال گیری از جنگلهای بلوط استان اشاره کرد و بیان داشت: این در حالیست که میزان ذغال مصرفی در لرستان به ازای هر نفر ۱۹ کیلو گرم است.

وی بیان داشت: با این اوصاف سالانه هفت هزار هکتار از جنگلهای بلوط لرستان تخریب و تبدیل به ذغال می شوند.مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان سطح جنگلها و مراتع لرستان را شش میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: بیشترین دلایل تخریب جنگلهای استان آتش سوزی، ریزگردها، چرای بی رویه دامها، قطع درختان و خشکیدگی و زوال بلوط است.بنابر این گزارش استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته اند که در این میان استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را شاهد بوده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن