تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821226149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهمي اندك، براي اقتصاد گردشگري داخلي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ فروردين ۱۳۹۴ (۸:۲۵ق.ظ)
سهمي اندك، براي اقتصاد گردشگري داخلي موج - بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در نوروز ۹۴ حدود ۶۰ ميليون و ۸۴ هزار نفر اقامت در شب ثبت شده است. با فرض اينکه ميانگين سفر يک فرد چهار شب است، بر اساس اين آمار، حدود ۱۵ ميليون نفر در نوروز امسال به سفر رفته‌اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، آمار ۱۵ ميليوني سفر در تعطيلات نوروز ۹۴ بايد بيانگر رونق اقتصاد گردشگري داخلي باشد اما واقعيت در عمل چيز ديگري است.
بنا بر گفته مسعود سلطاني‌فر،‌ رياست اين سازمان، از اين ميزان اقامت، مجموعه هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و ميهمانپذيرها تنها شش درصد از اقامت مسافرين را به خود اختصاص دادند و بيشترين اقامت با ۳۶ و نيم درصد در چادرهاي مسافرتي بوده است. ۱۴ و نيم درصد مسافران در کمپ‌هاي دائم، ۱۷ درصد در اماکن مربوط به آموزش و پرورش اقامت داشتند و ۴ درصد از مسافرين نيز در خانه مسافرها و ۲۰ درصد در مهمانسراي ادارات، خوابگاه‌هاي دانشجويي و سالن‌هاي ورزشي اسکان يافتند.
بدين ترتيب و بر اساس اين آمار آنچه در اين ميان نصيب صنعت گردشگري داخلي؛ به ويژه هتل‌ها و مراكز رسمي اقامت کشور از اين اقامت ۶۰ ميليوني شده، بسيار اندك و ناچيز است.
سلطاني فر در در اولين نشست خبري خود در سال جاري، در پاسخ به اين سوال که آيا ظرفيت اماکن اقامتي ايران همين شش درصد بوده و يا آنکه فعاليت ساير واحدهاي اقامتي همچون آموزش و پرورش و واحدهاي دولتي سبب کاهش سهم هتل‌ها شده است؟ مي‌گويد:« با بررسي‌هايي که ما داشتيم، ضريب اشغال بسياري از هتل‌ها در اين ايام صد درصد و ميانگين آن ۹۵ درصد بوده است. در واقع ظرفيت اقامتي کشور در مقايسه با ۶۰ ميليون نفر اقامت همين شش درصد بوده و اين‌طور نبوده که ظرفيتي وجود داشته باشد و از آن استفاده نشود.»
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور اضافه مي‌کند:« در همه کشورها وقتي موج سفر داخلي راه مي‌افتد چنين آمارهايي داده مي‌شود. ما نمي‌خواهيم بگوييم که مثلا در کشورهاي توسعه يافته ظرفيت اسکان در هتل‌ها شش درصد بوده، حتما بيشتر از اين است؛ ولي وقتي موج سفر در ساير کشورها بررسي مي‌شود، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد اسکان در آن کشورها نيز بر اقامتگاه‌هاي موقت متمرکز است. هر چند کشورهايي مثل فرانسه، انگلستان و آمريکا شايد بيش از ۳۰ تا ۴۰ درصد را پوشش دهند.»
در عين حال مرتضي رحماني موحد، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در تکميل اين توضيحات مي‌گويد:« ظرفيت مراکز اقامتي ايران حدود هفت درصد بوده که ۷۰ درصد اين ظرفيت در نوروز تکميل شده بود.»
همان طور که بارها بيان شده، گراني اقامت در هتل‌ها و به دنبال آن صرفه‌جويي در هزينه‌هاي سفر از جمله دلايلي است که سبب مي‌شود اغلب خانواده‌ها گزينه‌هايي چون چادرخوابي و يا خانه مسافر و ويلاهاي شخصي را براي اقامت چندروزه خود در سفر، به هتل‌ها ترجيح دهند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور در اين رابطه تصريح مي‌کند:« طبيعتا در کشور ما متناسب با سطح درآمد مردم بايد امکانات اقامتي متنوعي ايجاد شود. به هر حال جمعي از مردم به خاطر وضعيت معيشتي که دارند به استفاده از کمپ‌ها تمايل نشان مي‌دهند.»
سلطاني‌فر اضافه مي‌کند:« رويکرد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين است که براي توسعه گردشگري خارجي، هتل‌هاي چهار و پنج ستاره و براي پوشش گردشگري داخلي هتل‌هاي دو و سه ستاره را افزايش دهد.» او تاکيد مي‌کند:« تعداد هتل‌هاي دو و سه ستاره بايد به سه تا چهار برابر ظرفيت موجود برسد که البته سرمايه‌گذاري در اين بخش رو به افزايش است و هم اکنون ۹۵۰ پروژه گردشگري در حال احداث است.»
تسهيل در صدور مجوزهاي لازم، فراهم کردن امکانات مناسب، کاهش يا حذف عوارض ساخت هتل و البته تامين تسهيلات ارزان قيمت، مواردي است که معاون رئيس جمهور در اين حوزه بر آن تاکيد دارد.
او همچنين تصريح مي‌کند:« در حوزه ارائه تسهيلات ارزان قيمت براساس روالي که از سال گذشته اجرا مي‌شود، پروژه‌هاي مرتبط با گردشگري از تسهيلات صندوق توسعه ملي بهره‌مند مي‌شوند.»
سلطاني‌فر در اين رابطه اضافه مي‌کند:« اميدواريم با فصل جديدي که در فعاليت‌هاي اقتصادي کشور و سرمايه‌گذاري خارجي به وجود مي‌آيد و به ويژه با حل مسائل با ۱+۵ و احقاق حقوق هسته‌اي، شاهد روزهاي خوبي در حوزه گردشگري باشيم.»
در حالي دليل عدم گرايش گردشگران داخلي به استفاده از هتل‌ها، بالا بودن نرخ اقامت در اين مراکز عنوان مي‌شود که گاهي مشاهده مي‌شود که در کنار چادرهايي که در کنار خيابان برپا شده، خودروهايي که نشان از تمکن مالي صاحبان خود دارند، ‍پارک شده است. بدون شک، اين افراد توان پرداخت هزينه اقامت خود در هتل را دارند، اما چه عاملي سبب مي‌شود تا آنها ترجيح دهند شب را در چادر سپري کنند تا اتاق هتل.
صاحبنظران گردشگري کيفيت خدمات ارايه شده در هتل‌ها و تنوع آن را متناسب با نرخ اقامت در اين مراکز نمي‌دانند. علاوه بر اين، ضوابط و مقررات اقامت در مراکز رسمي نيز موضوعي است که به اعتقاد آنها، باعث مي‌شود که مسافران از هتل‌ها استقبال نکرده و به چادرخوابي و يا اقامت در ويلاهاي شخصي روي آورند.
در عين حال برخي ديگر نيز بر اين باورند که اين نوع ذائقه در ميان گردشگران داخلي، ريشه در نوع نگرش آنها به مقوله سفر داشته و موضوعي فرهنگي است. به طوري که حتي با وجود افزايش ظرفيت اقامتي کشور آنهم متناسب با سطح درآمد اقشار مختلف، انتظار چنداني نمي‌رود تغييري در انتخاب گردشگران به وجود آيد.
اما آنچه در اين ميان ضرورت آن احساس مي‌شود، آسيب‌شناسي گردشگري داخلي به ويژه صنعت هتلداري توسط دست‌‌اندرکاران صنعت گردشگري کشور است. بدون ترديد، بررسي‌هاي علمي و جامعه‌شناسي، ضمن شناخت نيازها، سليقه و خواست گردشگران داخلي، در رونق گردشگري داخلي و بهره بردن از ظرفيت‌هايي چون ۱۵ ميليون سفر آنهم در يک دوره ۲۰ روزه، اثرگذار خواهد بود.


رقيه خدابنده













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن