تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821260473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصادگردشگري؛ يک اما و چند اگر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ فروردين ۱۳۹۴ (۹:۷ق.ظ)
اقتصادگردشگري؛ يک اما و چند اگر موج - جذب گردشگر خارجي در اقتصاد توريسم مهم تر از گردشگري داخلي است. با اين حال دولت بايد در هر دو عرصه داخلي و خارجي سياستگذاري و سرمايه گذاري کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، وقتي سخن از عدم وابستگي به نفت مي شود از جايگزين هايي هم براي تامين منابع و درآمد به جاي پول نفت صحبت مي شود. يکي از اين منابع صنعت گردشگري است. جدا از نگاهي که به اين حوزه در کشور ما مي شود اکثر کشورهاي دنيا بخش اصلي درآمد خود را از توريسم و گردشگري به دست مي آورند. بارها هم صحبت هايي شده است مربوط به اين که بايد بسترهاي لازم براي رشد اين حوزه و جذب گردشگر فراهم شود. ولي هربار سخن از موانع فرهنگي و عدم زير ساخت هاي لازم هم شده است. در هر صورت آن چيز که نتيجه گيري مي شود اين است که هم موانع فرهنگي در کشور ما براي رشد توريسم زياد است و هم از لحاظ کمي و کيفي به درجه مطلوب نرسيده ايم. اين سخن در مورد گردشگري خارجي و جذب گردشگران خارجي گفته مي شود. اما در مورد توريسم و گردشگري داخلي آن مشکلي که زياد از آن صحبت مي شود نبود امکانات متوازن و يکسان در تمام نقاط و براي همه مردم است. گاهي گلايه مي شود که برخي از مناطق براي عده اي خاص با درجه اي از پول و ثروت در نظر گرفته شده است. بسياري از گران بودن امکانات و هتل ها در بعضي مناطق چون جزيره کيش مي گويند. البته اين گفته ها در حالي است که خيلي از مردم هنوز با مناطق تفريحي و فرهنگي و باستاني برخي شهرها آشنايي ندارند. به عبارتي هنوز پايه اقتصاد گردشگري داخلي در شناساندن و جذب گردشگر و پايه اقتصاد گردشگري خارجي در برداشتن موانع فرهنگي و ايجاد بسترها ناقص است. «سيد ناصر موسوي لارگاني، عضو کميسيون اقتصادي مجلس در اين باره به موج مي گويد: بايد تلاش شود که بعد از مقوله ماليات گردشگري را هم ترويج دهيم.ما تمدن قوي داريم.شايد برخي آثار تاريخي در کشور را مردم نديده باشند. اگر تبليغ شود قطعا هم گردشگر خارجي و هم داخلي از آن استقبال مي کنند.بايد زمينه طوري فراهم شود که آحاد ملت ايران بتوانند از اين امکان بهره مند شوند. در بعضي کشورها براي بعضي کارمندان حتي کارت سفر اختصاص داده مي شود که با هزينه کمتر به مسافرت بروند.بايد براي استفاده عموم مکان هايي را دولت ايجاد کند. در بخش خصوصي هم امکاناتي بايد وجود داشته باشد که همه مردم جامعه بتوانند از آن استفاده کنند. جذب گردشگر باعث رشد اشتغال هم خواهد شد.اگر دولت سرمايه گذاري کند درآمد خوبي هم براي بخش خصوصي حاصل خواهد شد. با اين حال در برخي استان ها هزينه هاي بالايي براي برخي امکانات است که همه نمي توانند پرداخت کنند».
البته عده اي هم معتقدند آنجايي که سخن از اقتصاد گردشگري مي شود منظور ورود ارز به کشور و جذب گردشگران خارجي است. چرا که آنقدرهم گردشگري داخلي پرسود نيست. «سيدمحمدحسين ميرمحمدي، عضو کميسيون اقتصادي مجلس به موج مي گويد: در بحث گردشگري، گردشگر خارجي مد نظر است که بتواند منجر به ورود ارز به کشور شود.بايد براي اين امرظرفيت هاي لازم را ايجاد کنيم.اين امر باعث رونق اقتصاد خواهد شد. بايد جذابيت را براي گروه هاي مختلف ايجاد کنيم».
«ابراهيم نکو،عضو کميسيون اقتصادي مجلس هم به موج مي گويد: گردشگري در دو حوزه است. داخلي و خارجي. گردشگري در حوزه خارجي باعث افزايش درآمدهاي ارزي خواهد شد. در حوزه داخلي بايد بتوانيم متناسب با درآمد زايي براي جامعه بزرگ کشور برنامه ريزي کنيم. افراد معمولا متناسب با درآمدشان به نقاط مختلف سفر مي کنند. اين برنامه ريزي به تناسب درآمد و علاقه مندي است. براي شهرهاي گران هم آن هايي که درآمدشان کافي است برنامه ريزي مي کنند. اما آن چيزي که در گردشگري مهم است جذب گردشگر خارجي است. در اين راستا بايد بتواينم برنامه ريزي داشته باشيم.اين درآمد به بودجه ساليانه کشور کمک مي کند. در بعضي حوزه ها نياز به ايجاد بستر و اصلاح زير ساخت ها داريم. با اين حال جذب گردشگر خارجي مهم تر از گردشگر داخلي است».
با اين حال دولت بايد بتواند زمينه و بستري براي ايجاد امکانات متوازن و تا حدي يکسان براي مردم فراهم کند. در اين زمينه دو مسئله وجود دارد: کساني که سفر به خارج و استفاده از امکانات رفاهي کشورهاي خارجي را به داخل ترجيح مي دهند و عده اي که در داخل کشور امکانات تفريحي را نمي شناسند. به عبارتي نبايد تا سخن از تفريح و گردشگري مي شود يکباره جزيره کيش به ذهن بيايد. اين هم درست است که افراد با توجه به سطح فرهنگي و سليقه منطقه اي را براي تفريح انتخاب مي کنند ولي دولت هم مي تواند در اين زمينه سياستگذاري انجام دهد. يکي از اين مهم ترين مسايل ساخت هتل هاي مدرن است.ايجاد امکانات رفاهي، مکان هاي بهداشتي، رستوران ها و مکان هاي بازي و تفريح در فواصل مناطق هم حايز اهميت است. اين موارد بيشتر به چشم گردشگر مي آيند. با وجود ظرفيت هاي بسيار زياد در کشور حيف است که از آنها در رشد و تقويت صنعت گردشگري و توريسم استفاده نشود. اينجا فقط سازمان ميراث فرهنگي مسئول نيست. هر کدام از ما ايراني ها در شناساندن کشورمان مسئوليم. بايد چهره اي در خور و شايسته از ايران و ايراني در ذهن مسافران خارجي در ذهن بنشيند. اين همان بسترها و زير ساخت هاي فرهنگي است که بهتر است هر کسي از خود شروع به پايه گذاري کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن