تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821260473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی از کلام تا عمل در کرمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اقتصاد مقاومتی از کلام تا عمل در کرمان کرمان - ایرنا - استان کرمان به گواه کارشناسان و ناظران یکی از استان های پیشتاز در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1393 بوده است.


به گزارش ایرنا اگر اقتصاد مقاومتی را بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و امکانات برای دستیابی به اقتصاد مقاوم، درون زا و خودکفا بدانیم تحقق آن نیاز اصلی استان کرمان و در واقع راه میانبری برای توسعه یافتگی این دیار است.
از این رو طی یک سال و نیم اخیر اهتمام به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بویژه تطبیق فعالیت ها، تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از اولویت های مدیریت استان بوده است.
"اقتصاد مقاومتی دولتی نیست"، "اقتصاد مقاومتی مردمی است"، "اقتصاد مقاومتی متکی بر استفاده از بخش خصوصی است" و ... بخشی از کلیدواژه های علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان است. او بخوبی از ظرفیت های درونی اقتصاد ایران آگاه است ظرفیت هایی که اگر بالفعل یا تقویت شوند بسیاری از مظاهر توسعه نیافتگی، فقر و محرومیت از این دیار رخت بر می بندد.
سازمان کار اقتصاد مقاومتی در استان کرمان ایجاد شده است و استان در دو مسیر حرکت می کند یکی اینکه اقدامات جاری که در استان صورت می گیرد به صورت تطبیقی با اقتصاد مقاومتی انجام شود و دوم اینکه شهر نمونه اقتصاد مقاومتی اولین بار در شهرستان قلعه گنج، دورترین منطقه جنوبی استان تا کرمان کلید خورد.
همایش "نقش اقتصاد مقاومتی در توسعه منطقه ای" نیز سی ام شهریور امسال با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کرمان برگزار شد.
محسن رضایی در این همایش لوح تقدیر و تندیس چشم انداز این مجمع را به استاندار کرمان برای اقداماتش در حوزه اقتصاد مقاومتی اعطا کرد.
وی شش ماه بعد که برای شرکت در آیین چهلمین روز شهادت سردار محمدعلی الله دادی به سیرجان رفته بود به کرمان آمد در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی استان کرمان با تاکید بر اینکه باید به استانداران و مسوولان شهرستان ها اختیار داده شود، افزود: اگر این اختیارات واگذار شود بندها از دست و پای اقتصاد باز می شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تلاش می کنیم فضای جدیدی در سیاست های کلی برنامه های ششم توسعه برای استان ها فراهم کنیم و اختیارات بیشتری به استان ها داده شود و مدیران با محوریت استانداران نقشه راه استان ها را مشخص کنند.
وی اضافه کرد: بعید است بتوانیم اقتصاد مقاومتی را بطور همزمان در تمام نقاط کشور پیش ببریم لذا ابتدا باید سه استان نمونه را بر اساس اقتصاد مقاومتی بسازیم و سپس الگوبرداری انجام شود.
وی گفت: کرمان منابع، نیروی انسانی فرهیخته، سابقه فرهنگی و تمدنی اصیل دارد و می تواند یکی از سه استان نمونه اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
رضایی با اشاره به ارایه طرح مثلث توسعه توسط استاندار کرمان گفت: این مثلث می تواند فرهنگ اقتصادی را توسط ائمه جمعه اشاعه دهد.
وی از استاندار کرمان به دلیل جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی تشکر کرد و افزود: گزارشی که در این زمینه ارایه شد از نظر سازمان کار، گزارشی امید بخشی است.
وی گفت: امید است در نشست بعدی مسایل مطرح شده در این گزارش بصورت عملیاتی ارایه شود تا بتوانیم این گزارش ها را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم کنیم.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان هم به خبرنگار ایرنا گفت: از ویژگی های یک اقتصاد پایدار این است که درون زا، برون نگر، بهره ور محور، بر پایه علم و دانش، شفاف و به دور از محیط رانت جویانه، همراه با مشارکت حداکثری مردم و عدالت خواه باشد.
رضا سنجری ادامه داد: بنابراین اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد بسته یا اقتصاد ریاضتی، اقتصاد جنگی و اقتصاد دولتی نیست.
وی گفت: از محورهای حاکم بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می توان به حفظ ماهیت و هویت اقتصاد، توانمندسازی و افزایش کارآیی مدیریت و نظام اداری، اصلاح زمینه فعالیت فعالان اقتصادی، احترام به محصولات ساخت داخل، تاکید بر فعالیت های دانش بنیان و پایین آوردن درجه آسیب پذیری کشور در جریان مبادلات با خارج اشاره کرد.
وی افزود: همچنین سلامت اقتصادی، جلب مشارکت عموم مردم، تقویت توانمندی و بازدهی نیروی کار، استفاده از حداکثر ظرفیت های تولید و حمایت از تکمیل زنجیره های تولید دارای مزیت و حمایت از فعالیت ها و بخش های آسیب پذیر، جلوگیری از تعطیل شدن واحدهای تولیدی و کارخانه های کشور، توجه به زندگی مردم جامعه، تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی و حداکثر کردن استفاده از امکانات و تجهیزات موجود در کشور از سایر محورهای حاکم بر اقتصاد مقاومتی است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان اظهار کرد: بنابراین تحقق هیچ برنامه اقتصادی بدون همراهی مردم امکان پذیر نبوده و همراهی مردم با اعتمادسازی امکان پذیر خواهد بود و اعتمادسازی نیز مستلزم مواردی از قبیل ارایه آمار شفاف و اطلاعات درست است البته تمام واقعیات نباید گفته شود ولی اطلاعاتی که داده می شود باید مبنای صحیحی داشته باشد.
وی گفت: خودداری از فرافکنی و همچنین این تصور که فرد مسوول وقایع اقتصادی است، اجتناب از روش های آزمون و خطا و اقدام براساس برنامه های مشخص و از پیش تعیین شده، عدم تغییر مداوم مشی از طریق برقراری رویه های جدید و ابطال یا اصلاح رویه های موجود به روش صدور بخشنامه های متعدد روزانه یا ماهانه از سایر موارد است.

**اقدامات عملی در استان
وی بیان کرد: ابتدا محورهای 24 گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در جلسات کارگروه تخصصی امور اقتصادی با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه های اجرایی استان در خصوص بررسی چگونگی امکان اجرای هرچه مطلوب تر سیاست های مرتبط با هر دستگاه مطرح و بررسی شد.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان گفت: دستگاه ها موظف شدند برنامه ها و پیشنهادات مربوط را در قالب جدول ارسالی از وزارت کشور تهیه و ارسال کنند.
وی تصریح کرد: به همین منظور جلسه ای با عنوان کارگاه آموزشی سیاست های اقتصاد مقاومتی در معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری تشکیل شد و دستگاه ها نقشه راه و برنامه زمان بندی اجرای مواد 24 گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را تدوین و ارسال کردند.
وی ادامه داد: همچنین کارگاه علمی آموزشی تخصصی اقتصاد مقاومتی برای فعالان اقتصادی و مدیران شورای اداری استان برگزار و در این راستا مواردی مانند پیگیری و رفع مشکلات واحدهای تولیدی با برگزاری جلسات منظم هفتگی و بررسی مسایل و مشکلات بدهی بانکی، پیگیری تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی (ثابت - در گردش) برای افزایش تولید و تکمیل ظرفیت خطوط تولید، سیاست گذاری برای سرمایه گذاری واحدهای اقتصادی به منظور تکمیل زنجیره تامین کالاها انجام شد.
سنجری خاطرنشان کرد: انعقاد تفاهم نامه های سرمایه گذاری با هلدینگ های خصوصی و غیر دولتی کشور و پیگیری آنها، مشارکت در ارائه پیشنهاد اصلاحی در بخش قوانین و مقررات بودجه در تدوین کتاب عملکرد مثلث توسعه اقتصادی استان از سایر موارد بود.
وی افزود: تهیه برنامه اجرایی در حوزه مسوولیت تعیین شده برای خاص معاونت از طرف معاون اول رییس جمهور (هدفمندسازی یارانه ها، صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور، افزایش سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از نفت، محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق، شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و...) از جمله این موارد است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری تصریح کرد: آماده سازی بسترهای لازم و شرایط و فعال سازی تمامی امکانات، منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد متقاضیان واجد شرایط در فعالیت های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری های جمعی و تاکید بر ارتقای درآمد و همچنین ایجاد بسترهای لازم برای ایفاد نقش طبقات کم درآمد و متوسط در این امر، از سایر فعالیت ها بود.
وی افزود: اهمیت قائل شدن برای اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی و ساماندهی نظام نوآوری به منظور ارتقای جایگاه و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان، محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد از سایر موارد است.
وی ادامه داد: ایجاد بستر رقابت بین مناطق و شهرستان های کرمان و بکارگیری ظرفیت و قابلیت های متنوع در جغرافیای مزیت های مناطق استان، پیگیری استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند سازی یارانه ها برای افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش مصرف بی رویه انرژی و ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی مد نظر بوده است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و امور بین الملل استانداری کرمان گفت: تاکید بر سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه، افزایش تولید نهاده ها و کالاهای اساسی و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص، پیگیری تامین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تاکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا) از سایر موارد بوده است.
سنجری افزود: مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید از جمله این موارد است.
وی بیان کرد: حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق (تسهیل مقررات و گسترش مشوق های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت های مورد نیاز، تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات، برنامه ریزی و پیگیری تولید متناسب با نیازهای صادراتی، شکل دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها بویژه با کشورهای منطقه، تاکید بر استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز، ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف، حمایت از توسعه و انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج) مد نظر بوده است.
سنجری تصریح کرد: افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد استان از طریق توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف های اقتصادی، استفاده از ظرفیت های سازمان های بین المللی و منطقه ای از سایر موارد بوده است.
وی افزود: افزایش پوشش استاندارد برای تمامی محصولات داخلی و ترویج آن، افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز با احداث طرح پتروشیمی در کرمان، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و پیگیری برای احداث نیروگاه های جدید به منظور تامین نیاز داخل استان و بالا بردن صادرات برق از جمله این موارد است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری گفت: صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه های موازی و غیرضروری و هزینه های زاید، اصلاح نظام درآمدی دولت با تلاش برای واقعی سازی سهم درآمدهای مالیاتی، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه از جمله این موارد بوده است.
وی تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط های علمی، آموزشی و رسانه ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی، تبیین طرح مثلث توسعه اقتصادی و پیگیری مسایل و مشکلات فراروی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران، تشکیل منظم و هفتگی جلسات پنجره واحد سرمایه گذاری با حضور مدیران و نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی استان به منظور روان سازی صدور مجوزهای مربوط به سرمایه گذاری و برطرف کردن مسایل و مشکلات سرمایه گذاران را از سایر موارد ذکر کرد.
سنجری اظهار کرد: برگزاری جلسات ستاد و مرکز خدمات سرمایه گذاری و حمایت قضایی از سرمایه گذاران، پیگیری و رفع مشکلات مربوط به بدهی معوق صاحبان صنایع در جلسات ذیل شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی، رصد و شناسایی موانع زیرساختی استان در سرمایه گذاری و تامین انرژی و صدور مجوزها در جلسات منظم ماهانه شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی به ریاست استاندار کرمان در این راستا انجام شد.
وی افزود: بر اساس این سیاست ها استان می تواند همه راهکارها را به کار ببندد تا کشور براساس چشم انداز1404به سمت توسعه همه جانبه پیش رود.

**سیاست گذاری های استان برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری با اشاره به سیاست هایی که امکان عملیاتی شدن در کوتاه مدت دارند و در استان نیز مد نظر قرار گرفته اند گفت: اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها برای افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی از جمله این موارد است.
وی افزود: تاکید بر تامین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تاکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا)، صرفه جویی در هزینه های عمومی استان، ایجاد تنوع در کشورهای مبدا تامین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص، ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید و تاکید به دستگاه های دولتی برای الزام به خرید تولیدات داخل استان در دستور کار قرار گرفت.
سنجری ادامه داد: بند شش سیاست های ابلاغی 24 گانه اقتصاد مقاومتی افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص است را مد نظر دارد.
وی تاکید کرد: در این راستا اهم خط مشی های قابل اعتنا در حوزه بازرگانی داخلی استان از جمله روان سازی تجارت داخلی و ایجاد امنیت روانی بر فضای تجارت استان، تامین به موقع و مستمر کالاهای اساسی با مباشرت شرکت ها و ارکان مختلف بخش خصوصی، تلاش برای ایجاد فضای رقابتی در شبکه های توزیع کالا و خدمات، جلوگیری از نوسانات غیر متعارف در قیمت اقلام کالایی با استفاده از امکانات شرکت های غله و پشتیبانی امور دام کشور مورد تاکید است.
وی تصریح کرد: برگزاری منظم جلسات تنظیم بازار و کمیسیون نظارت بر اصناف برای ساماندهی بازار از ابعاد مختلف تجاری و تشکیلاتی، برگزاری جلسات هماهنگی با واحدهای صنعتی و کشاورزی در تولید مایحتاج عمومی فعالیت دارند و استفاده از تولیدات آنها برای تامین کامل نیازهای استان، تاکید به دستگاه های اجرایی برای تامین مواد مصرفی مورد نیاز از تولیدات داخل استان است که باعث اثرات مفید در زمینه مصرف کالای داخلی بوده است.
سنجری بیان کرد: برای پر کردن ظرفیت های خالی تولید در بخش های اقتصادی کشاورزی و صنعت در استان، با توجه به اینکه مشکل نقدینگی و تقاضای بازار واحدهای تولیدی در بخش های صنعت و کشاورزی را با رکود و بعضا تعطیلی روبرو کرده، هم و غم سیستم استان حول رفع مشکل فوق متمرکز شد که سیاست های ابلاغی نیز در این راستا تسهیل کننده بود.
وی گفت: در این خصوص هماهنگی بین بخشی با حضور دستگاه های اجرایی و بانک ها در قالب پنجره واحد سرمایه گذاری، ستاد سرمایه گذاری، شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت و کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری و کارگروه اقتصادی سعی بر رفع موانع عملیات اجرایی واحدهای تولیدی قرار گرفت.
وی افزود: در کنار آن نیز سعی بر انجام تفاهمات اقتصادی قابل قبولی شد که رایزنی های انجام شده منجر به انعقاد تفاهم های بیش از 750 هزار میلیارد ریال شد که تاکنون با شش درصد پیشرفت فیزیکی و 17 درصد تامین مالی گام موثری در ایجاد حرکت برای نیروی کاری و توان تولیدی استان بوده است.
سنجری تصریح کرد: در حال حاضر بازدید میدانی از طرح های مذکور توسط کارشناسان دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری در تمامی شهرستان های استان در حال انجام است و در این بازدید ها علاوه بر به تصویر کشیدن وضعیت کنونی طرح ها، برای برطرف کردن موانع و مشکلات فراروی سرمایه گذاران و مجریان طرح ها نیز پیگیری و اقدام لازم صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در راستای کمک به تامین اعتبار و تامین منابع مالی طرح ها در قالب تسهیلات همانطور که اشاره شد گزارشات واصله از بازدید های میدانی طرح ها و درخواست های مجریان و سرمایه گذاران آنها برای بررسی و رفع مشکل در جلسات ویژه ای با حضور نماینده دستگاه اجرایی، بانک عامل، استانداری، فرمانداری و ستاد سرمایه گذاری در شهرستان ها با محوریت فرمانداران و در استان با محوریت استانداری برگزار می شود.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری گفت: مسایل و مشکلاتی که رفع آن در اختیار مدیران استانی باشد حل و فصل می شود و مواردی که نیاز است در سطح وزارتخانه ها یا مدیریت بانک ها در تهران پیگیری شود نیز منعکس و پیگیری خواهد شد.

**راه های دستیابی به اقتصادی پویا
سنجری بیان کرد: برای دستیابی به اقتصادی پویا و افزایش سرمایه گذاری در استان علاوه بر توجه به مسایل محیطی باید به مواردی از قبیل کوتاه کردن فرآیند سرمایه گذاری و شناسایی قوانین مزاحم و پیگیری برای اصلاح آنها توجه کرد.
وی ادامه داد: همچنین توجه به هم افزایی توان دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس، بانک های عامل، سرمایه گذاران، دستگاه های نظارتی و ائمه جمعه و جماعات، انعقاد قراردادهای جدید سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه های فعلی، رفع موانع تولید، شفاف سازی و مقابله با فساد اقتصادی مورد تاکید است.
وی گفت: باید به تقویت جریان سرمایه گذاری با رویکرد حل مساله، تقویت پیوند حکومت و مردم در حوزه اقتصاد، تقویت فرهنگ کار و تولید، کاهش ریسک سرمایه گذاری، تسهیل و شتاب بخشیدن جریان سرمایه گذاری و اجتناب از سیاست زدگی در حوزه اقتصاد توجه کرد.
سنجری افزود: همچنین توجه ویژه به ارایه راهکار برای رفع موانع سرمایه گذاری، افزایش اعتماد برای جلب سرمایه گذاری، جلوگیری از سرمایه گذاری غیرمولد و معاملاتی، شناسایی سرمایه گذاران و کارآفرینان، نیل به آرامش سیاسی، تمرکز بر امکانات و ظرفیت های داخلی و صرفه جویی در وقت و هزینه سرمایه گذار باید صورت گیرد.
وی گفت: در این راستا استان کرمان در خصوص تک تک موارد اقداماتی انجام داده است که می توان ادعا کرد مدل های تبیین شده برای افزایش سرمایه گذاری و پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی در استان کرمان به صورت الگو برای سایر استان ها نیز مد نظر قرار گرفته و این مدل ها توسط استان های دیگر از استان کرمان الگو برداری شده است.
7443/3028



29/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن