تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798381321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اساسنامه و کار تشکیلاتی خانه‌سینما باید اصلاح شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: کمال تبریزی؛ کارگردان و رئیس کانون کارگردانان؛ انتخابات اخیر خانه‌سینما را انتخاباتی کاملا دموکرات دانسته و از اقبال عمومی سینماگران نسبت به آن احساس رضایت دارد اگرچه نسبت به کم و کیف هیات‌مدیره نیز نقدهایی دارد. کانون کارگردانان سینمای ایران و شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما در انتخابات اخیر هیات مدیره خانه‌سینما نامزدهایی معرفی کردند اما هیچیک اما رای لازم برای ورود به هیات مدیره را کسب نکردند. برخی این موضوع را شکست بزرگی برای کانون این کانون می‌دانند اما کمال تبریزی می‌گوید برای رفع مشکلاتی این‌چنین باید اصلاحاتی در اساسنامه و شکل حضور اصناف در خانه سینما صورت بگیرد. با او درباره انتخابات اخیر خانه‌سینما و هیات مدیره‌ی دوره سیزدهم و عملکرد مدیرعامل و هیات مدیره دوره‌ی دوازدهم گفتگو کردیم و او تمام مدت تاکید داشت سخنانش نظرات شخصی اوست نه دیدگاه جایگاه حقوقی‌اش در کانون کارگردانان. گروهی معتقدند انتخابات خانه‌سینما باید به همین شکل موجود برگزار شود و گروهی معتقدند باید افرادی در هیات مدیره حضور پیدا کنند که وزن زیادی داشته باشند تا بتوانند چانه‌زنی کنند؟ خانه‌سینما یک انجمن صنفی است و انتخابات آن هم باید به همین شکلی که تاکنون برگزار شده؛ برگزار شود و اینکه از چه صنفی؛ چه کسانی وارد هیات مدیره شوند؛ قطعا با رای اعضاست. طبیعتا باید براساس اساسنامه‌ای که وجود دارد؛ انتخابات انجام شود گرچه اساسنامه ایرادات زیادی دارد. درباره انتخابات خانه سینما دو مسئله اساسی وجود دارد در وهله اول نکته مهم انتخاباتی است که صورت می‌گیرد مهم این است که انتخابات سالم برگزارشود و نفوذ و جنبه‌های سیاسی وارد نشود و فقط جنبه صنفی داشته باشد و حالا مثلا تبلیغاتی که صنوف برای نمایندگان خودشان می‌کنند و لابی هم وجود دارد این روند اگر صحیح و سالم اشکال ندارد این روند در این دوره کاملا سالم برگزار شد. مسئله بعد تصمیم‌گیری برای این است چه کسی وارد هیات مدیره شود گرفته می‌شود اینکه در سال آینده سینما چه سمتی می‌رود و چه روشی را برای توسعه و گسترش و مناسباتی که بین خانه سینما و وزارت ارشاد است و چه کسانی باید حضور داشته باشند و چه حرکتی باید بکنیم. در این دوره از انتخابات به هر دلیلی تصمیم گرفته شد که به نمایندگان تهیه‌کنندگان و کارگردانان رای داده نشود و افرادی دیگری وارد این عرصه شوند. خود ما می‌گوییم که این یک نقص است که نماینده‌ای از شورای عالی تهیه‌کنندگان و کارگردانان وجود ندارد اما نمی‌توانیم خودمان را تحمیل کنیم. حدود ۳۰ صنف نشسته‌اند و انتخابات را برگزار کردند و خودشان تصمیم گرفتند که چه کسانی باید وارد هیات مدیره شوند اما اینکه چقدر این هیات مدیره می‌تواند در تعامل با دیگران باشد جای بحث و گفتگو دارد. تحلیل ما می‌گفت که امسال باتوجه به شرایط باید حتما نماینده کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما در هیات مدیره حضور داشته باشد و امروز کمبود تهیه‌کننده و کارگردان کاملا مشهود است اما هم کانون کارگردانان و هم شورایعالی باید تصمیم بگیرند که به مجموعه خانه سینما کمک کنند و نباید اینگونه باشد که چون در هیات مدیره نیستند پس کاری به خانه سینما و هیات مدیره نداشته باشند زیرا امروز اکثریت صنوف نسبت به اتفاقی که افتاده؛ رضایت دارند. هیات مدیره انتخاب شده هم مورد رضایت همه است. این اتفاق می‌تواند تجربه خوبی باشد که همه صنوف در کار صنفی مشارکت کنند و در راس فعالیت حضور داشته باشند. همه صنوف باید وارد این چرخه تصمیم‌گیری شوند و قدرتشان افزایش پیدا کند و اینکه گفته می‌شود چنین انتخاباتی شکست بزرگی برای کانون کارگردانان یا تهیه‌کنندگان است؛ درست نیست. گروهی معتقدند اشکال خانه سینما این است که می‌خواهد همه صنوف اعم از کارفرما یا کارگزار را در یکجا جمع کند؟ به هر حال باید بپذیریم در سینما بخشی به عنوان کارگزار و بخشی به عنوان کارفرما وجود دارند و طبیعی است که منافع این دو قشر در راستای همدیگر نیست هرچند با همدیگر کار می‌کنند اما برای حل مشکلات و اینکه حقوق خود را کسب کنیم باید در کنار هم بر سر یک میز گفتگو کنیم و تعادل را برقرار کنیم زیرا مسائلی مانند امنیت شغلی یکسر آن در دست تهیه‌کنندگان و کارگردان‌هاست و مربوط به توافقی است که بین این قشر و سایر صنوف انجام می‌شود. این تهیه‌کننده است که در استخدام افراد باید یک معیارهایی را درنظر بگیرد و مثلا فقط با اعضایی که عضو صنوف خانه سینما هستند قرارداد کاری ببندد معنی این کار این است که باید نماینده آن‌ها در جمع صنوف دیگر حضور داشته باشد و درباره چنین مسائلی گفتگو کند و به توافق برسد. طبیعی است تهیه‌کننده در سینما به منافع خود می‌اندیشد همانند سایر صنوف که به منافع خود می‌اندیشند اینکه ما بتوانیم منافع هر دو گروه را تامین کنیم باید فضایی را بوجود بیاوریم که همه گروه‌ها فکر کنند منافعشان در گروی حضور درکنار یکدیگر است و نباید صنفی تصور کند نقشی در خانه سینما ندارد زیرا منافعش تامین نمی‌شود. باید درکنار هم گفتگو کنیم و مسائل را قدم به قدم حل کنیم زیرا کار هزار قدم را یک شبه نمی‌توان رفت. با این اوصاف آیا هیات مدیره فعلی می‌تواند موفق شود؟  هیات مدیره موفق وخانه سینما موفق زمانی به موفقیت می‌رسد که بتواند تعریف درستی برای همه صنوف وجامعه اصناف سینمایی داشته باشند و همه فکر کنندکه منافع آن‌ها در گروی حضور در خانه است و یک تعلق خاطر به خانه داشته باشند. قرار است که خانه سینما به عنوان یک جامعه صنفی به دنبال گرفتن حقوق اعضای خود از مجموعه‌های دولتی همچون وزارت ارشاد باشد به همین دلیل جمع شدن همه صنوف در این خانه می‌تواند قدرت و انرژی آن را بیشتر کند. مواردی همچون بیمه بیکاری، امنیت شغلی، صندوق حمایت از سینماگران تعاونی مسکن ازجمله کارهایی است که خانه سینما می‌تواند پیگیری کند مسائل معیشتی و رفاهی ازجمله اموری است که باید در گفتگو و مذاکره با دولت حل وفصل شود. حال اگر می‌خواهیم که این مسائل فارغ از بحث‌های سیاسی حل شود قطعا به حضور تهیه‌کنندگان و کارگردانان نیاز داریم. مثلا در بحث تامین اجتماعی این تهیه‌کننده است که در زمان ساخت فیلم افراد را استخدام و آن‌ها را بیمه می‌کند به همین دلیل نقش تهیه‌کننده واضح است. بنابراین شما معتقدید انتخابات خانه سینما درست بوده اما تحلیلی که پیرامون انتخاب افراد صورت گرفته؛ اشتباه بوده است؟  تصور می‌کنم در انتخابات دوره اخیر تلاش شده که یک ترکیب یک دست بوجود بیاید و افرادی باشند که کمترین اختلاف نظر را با هم داشته باشند و شاید یکی از دلایلی که نماینده تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها در هیات مدیره وجود ندارد این است زیرا ظاهرا دیدگاه‌های این دو صنف نسبت با دیگر اعضا سنخیتی ندارد. این نگاه باعث بوجود آمدن تک صدایی می‌شود زیرا وقتی یک مجموعه‌ای مخالف نداشته باشد؛ میزان رشد آن هم کمتر می‌شود و پویایی و تلاشی که باید وجود داشته باشد، اتفاق نمی‌افتد. اگر ما همه دور یک میز بنشینیم و اختلاف نظری نداشته باشیم و حرفی برای گفتگو و بحث نداشته باشیم قطعا نتایج تاثیرگذاری نیز نمی‌توانیم بدست بیاوریم درصورتیکه اگر چالشی بوجود بیاید و نظرات متفاوت مطرح شود و نگاه‌های مختلف گفته شود؛ علیرغم اختلاف نظر‌ها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود بسیار سازنده‌تر است. گروهی اما معتقدند اگر چهره‌های خیلی شناخته شده در هیات مدیره باشند برای خانه سینما سودمند‌تر است مثلا در جریان پلمب خانه سینما در دولت دهم باوجود آنکه همه صنوف حمایت کردند اما نقش و حمایت چهر‌های سر‌شناس و شناخته شده بیشتر و اثرگذار‌تر بود؟  شکل هیات مدیره خانه سینما از لحاظ منظر بیرونی و به اصطلاح ویترینی نیز اهمیت دارد خیلی از اتفاقاتی که برای هر تشکیلاتی می‌افتد به دلیل افرادی است که در راس آن مجموعه به عنوان برند حضور دارند به همین دلیل من همیشه در تمام انتخابات و گفتگو‌ها تاکید داشتم که حتما یک بازیگر خوشنام و پیشکسوت سینمای ایران در هیات مدیره یا سایر بخش‌ها حضور داشته باشد. زیرا حضور چنین افرادی در گفتگو با سایر نهاد‌ها قدرت ما را افزایش می‌دهد مثلا در مسئله جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان آذربایجان حضور این افراد کمک زیادی به ما کرد. با این‌حال معتقدم که همه ما باید به هیات مدیره خانه سینما کمک کنیم زیرا این هیات امروز نماد خانه سینما است و کسانی که امروز در هیات مدیره خانه سینما نشسته‌اند؛ بازوهای اجرایی تمامی صنوف سینمایی هستند و این افراد هستند که در ساخت فیلم به کمک تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها می‌آیند و هرقدر که آن‌ها در آسایش باشند؛ می‌توانند بهترین کار‌ها را انجام دهند. البته هیات مدیره نیز باید با هوشمندی علاوه برانتخاب یک مدیرعامل خوب؛ از دیگران نیز به عنوان مشاور استفاده کند. شایدیکی از دلایل رای نیاوردن نماینده کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان این است که این دوقشر در چانه‌زنی‌ها به مسائلی فرا‌تر از مسائل معیشتی توجه می‌کردند و بیشتر دنبال بحث‌هایی همچون نحوه سرمایه‌گذاری، فیلمسازی، ‌سیاستگذاری، سوژه‌ها، ‌سانسور، شورای پروانه ساخت و نمایش بوده‌اند و صنوف احساس کردند که این موارد بیشتر مسئله خود تهیه‌کنندگان و کارگردان‌هاست و به سایر صنوف ارتباطی ندارد همانطور که در زمان نمایش یک فیلم نیز نام کارگردان و تهیه‌کننده بیشتر مطرح می‌شود. آیا این انتخابات باعث نمی‌شود تهیه‌کنندگان و کارگردانان تشکلی جدا از خانه سینما بوجود بیاورند؟  کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان می‌توانند تشکلی مستقل از دیگران را داشته باشند که بتوانند مسائل دیگر را پیگیری کنند. امروز مجموع صنوف در خانه سینما تبدیل به واحدهای مختلف مسکونی در یک آپارتمان شده که هر فردی منزل خود را جداگانه درست می‌کند اما در بسیاری از مطالبات مشترک هستند. تشکل‌های موازی که حوزه فعالیت‌شان در یکدیگر دخالت نداشته باشند؛ می‌توانند همدیگر را تقویت کنند به‌جای آنکه همدیگر را تضعیف کنند. تشکل‌های موازی در سینما مانند نیروی هوایی، زمینی و دریایی‌اند که نحوه ماموریت‌شان و نوع جنگیدنشان متفاوت است؛ اما یک ستاد کل و ستاد مشترک وجود دارد و این ستاد کل است که باید هماهنگی انجام دهد.  عملکرد گذشته هیات مدیره را چگونه می‌بینید؟ رفتار و عملکرد خوبی داشتند و شاید اگر محافظه کارانه‌تر رفتار می‌کردند امروز ما خانه سینمایی نداشتیم زیرا پایمردی هیات مدیره و حمایت اصناف از آن‌ها باعث شد خانه سینما بماند. درواقع فشاری که از طرف ارشاد در دولت دهم به خانه سینمای می‌آمد برای اینکه خانه سینما و سینما تعطیل شود؛ خیلی سنگین و جدی و خطرناک بود و به راحتی می‌توانست اساس خانه سینما را از بین ببرد و آن را تبدیل به یک موسسه فرهنگی کند که اشکالات زیادی دارد. مثلا در موسسات فرهنگی یک هیات موسس وجود دارد که تا آخر هیات موسس هستند و آن‌ها مدیرعامل را تعیین می‌کنند یا در هیات موسس ورثه جایگزین می‌شود لذا یکی از وظایف هیات مدیره فعلی این است که بدنبال رفع اشکالات و ایرادات قانونی برای خانه سینما باشد و بدنبال آن باشد که حتی قوانین لازم نوشته شود و بهترین محمل شورای انقلاب فرهنگی است. امروز اول اساسنامه باید اصلاح شود و بعد سعی کنند قوانینی نوشته شود که برای تقویت تشکیلات خانه سینما خیلی خوب باشد زیرا در دوره گذشته از لحاظ حقوقی خانه سینما روی آب بود و هیچ نقطه قانونی که بتوانیم روی آن تکیه کنیم؛ نداشتم به همین دلیل ّشمقدری و یارانش می‌توانستند این فشار را به ما بیاورند و دائم می‌گفتند که غیرقانونی است.

۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۰۷:۴۳:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن