واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
مظلومیت قدس بر بوم نقاشی هجدهمین حراج کریستی خاورمیانه به میزبانی دبی، در واپسین روزهای سال برگزار شد. نگاهی به آثار هنرمندان خاورمیانهای این حراج نشان میدهد که نهتنها مانند دورههای قبل، حضور هنرمندان کشورمان قابل توجه بوده، بلکه هنرمندان فلسطینی و لبنانی هم توانستهاند با به تصویر کشیدن گوشهای از دردهای مردمان سرزمینهای اشغالی، سهم قابل توجهی در این حراج معتبر هنری داشته باشند.
در زیر به برخی از آثار هنرمندان ایرانی، فلسطینی و لبنانی نگاهی می اندازیم. مسجدالاقصی روی جلد یک فلسطینی آواره که همه هویتش یعنی مسجدالاقصی را روی دوش های نحیف خویش کشیده است، روی جلد حراج کریستی هجدهم آمد تا روایتی تازه از این مظلومیت تاریخی باشد. این اثر را سلیمان منصور به تصویر درآورده است؛ هنرمند شصت و هشت ساله فلسطینی که بیش از دست قوی در طراحی، ایده اش در ارائه پیام، اثر او را جذاب کرده است. اثر او همسایه ٢٨ اثر ایرانی بود که در میان چیدمان ١٥٨ اثری این دوره کارشناسان کریستی روی دیوار هتل امارات تاورز دبی به تماشا درآمد. آثاری که از منظر سبک هنری طیف وسیعی از انتزاع ناب تا فیگوراتیو را در بر می گرفت، اما از منظر محتوا و سوژه ها دارای وسعت بسیار زیاد بود. جلدهای لبنانی ـ فلسطینی این نخستین بار بود که در حضور ٩ ساله حراج خانه بین المللی کریستی در دبی، جلدهای کاتالوگ کریستی به دو هنرمند لبنانی و فلسطینی اختصاص می یافت. روی جلد کاتالوگ کریستی دوره هجدهم اثری از ایمن بعلبکی هم آمده است؛ هنرمندی که چهل ساله است و اتفاقا نقاشی های او با موضوع فلسطینی های چفیه پوش به عنوان امضای شناخته شده اش شهرت دارد. جالب است که از این هنرمند جوان و در عین حال صاحب مارکت، چهار اثر در این حراجی ارائه شد که یکی از آنها همین فلسطینی مبارز بود. نقاشی ای که با رنگ روغن و در سال ٢٠٠١ خلق شده و غلظت رنگ ها و نوع رفتار هیجانی قلم مو از جوشش سوژه حکایت دارد. بخصوص که به رسم این گونه پوشش فقط چشمان مبارز پیداست و چشمان این فلسطینی یا شاید لبنانی، مصمم و نافذ است و مخاطب را میخکوب می کند، اما اثری که از بعلبکی روی جلد رفت «بابل» نام دارد که به نوعی به تخریب و در عین حال شکوه یک تمدن عربی دیرین بشری می پردازد. نکته آخر این که دو اثر دیگر او هم رویکردی معمارانه دارند و از بناها و ساختمان هایی می گویند که رو به زوال هستند؛ آثاری که با تکنیک اکریلیک روی بوم پدید آمده اند. قدس در جان فلسطینی است اما پشت جلد کاتالوگ کریستی هجدهم، اثر سلیمان منصور فلسطینی بود که روایتی گویاتر از ظلمی است که بر فلسطینیان می رود. این اثر می گوید پیرمرد فلسطینی پا برهنه با لباس های پاره شده که بیانگر بی بضاعتی اوست همه عشق و سرمایه اش را به دوش کشیده است. نقاش پس زمینه را در اثرش کاملا حذف کرده تا القا کند فلسطینی در بی سرزمینی هم مام میهن خود را بر تن و جان دارد. کار او در عین فیگوراتیو بودن برای هر انسان آزاده ای نوستالژیک است. بیضی ای که نقاش در آن بیت المقدس را گرامی داشته است، در نوعی نور معنوی به تصویر کشیده شده که بر حس این تابلو افزوده است. کاتالوگ هم با اختصاص شش صفحه روح و معنای این نقاشی را گرامی داشته است.
 
یکشنبه 16 فروردین 1394 ساعت 02:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]