تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828732807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از «پايان معصوميت» تا «ميرزا کوچک خان جنگلي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ فروردين ۱۳۹۴ (۱۱:۱۲ق.ظ)
مروري بر بازي‌سازي ايراني؛ از «پايان معصوميت» تا «ميرزا کوچک خان جنگلي» موج - بازي‌سازي که از زيرشاخه‌هاي صنعت سرگرمي است، جزء يکي از چهار صنعت پول‌ساز دنيا به شمار مي‌رود؛ صنعتي که روزبه‌روز بر تعداد مخاطبانش افزوده و حيطه‌اش گسترده‌تر مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، بازي‌سازي جزء يکي از چهار صنعت پول‌ساز دنيا به شمار مي‌رود، صنعتي که امروزه پا به‌پاي هاليوود پيش رفته و حتي گه گاهي از آن پيشي مي‌گيرد، از چنين صنعت پردرآمد و فراگيري که اين روزها از يک سرگرمي صرف به ابزاري براي نمايش احساس، بازخواني تاريخ و انتقال فرهنگ تبديل‌شده، نمي‌توان به‌سادگي چشم‌پوشي کرد يا نسبت به آن بي‌تفاوت بود.
در کشور ما نيز در ابتدا، بازي‌سازي به‌صورت تجربه‌هاي فردي يا گروه‌هاي تيمي کوچک نمود پيدا کرد که به دليل نبودن آموزش کافي، توزيع و تبليغات نامناسب و عدم دسترسي به ملزومات اوليه‌اي نظير موتور بازي‌سازي مناسب، تجربه‌هايي ضعيف و ناموفق بودند که به‌هيچ‌وجه توانايي رضايت بخشيدن به مخاطبان داخلي را نداشتند.
آن‌هم مخاطباني که به دليل نبود نظارت کافي متأسفانه باقيمتي اندک مي‌توانستند به برترين عناوين بازي‌هاي روز غربي به‌سادگي دسترسي داشته باشند، «پايان معصوميت» يکي از عناوين داخلي بود که در آن دوران به بازار عرضه شد و نسبت به رقباي داخلي‌اش يک سر و گردن به لحاظ کيفيت ساخت، بالاتر ظاهر شده بود، با اين حال به دلايلي که ذکر شد، نتوانست به موفقيت بالايي دست پيدا کند.
اين نابساماني تا سال ۱۳۸۶ تا زمان تأسيس بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي ادامه پيدا کرد، با تأسيس و برپايي بنياد به تدريج زمزمه‌هاي قانونمندي و ساختارم‌اند شدن بازي‌هاي رايانه‌اي در داخل کشور پيدا شد، رفته‌رفته بازار داخلي سمت و سويي پيدا کرد، بازي‌سازها حمايت گرديدند و روزنه اميدي روشن گشت.
اگر ساليان اوليه تأسيس بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي را «دوره گذار» بناميم، بهتر مي‌توانيم به توصيف گذشته و نحوه پيوند آن به آينده صحبت کنيم. در دوره گذار، عناوين درخور توجهي عرضه شدند.
شايد که هنوز هم نمي‌توانستند آن‌طور که بايدوشايد به رقابت با بازي‌هاي روز خارجي بپردازند، اما؛ بااين‌وجود، به‌خوبي پيشرفت‌هايي را هم در عرصه داستان‌سرايي و به‌خصوص زمينه‌هاي فني مثل گرافيک، طراحي شخصيت و گيم‌پلي شاهد بوديم، بازي‌هايي نظير شمشير نادر و عصر پهلوانان از اين قبيل بازي‌ها هستند.
در انتهاي اين مسير گذار، بازي رايانه‌اي «گرشاسب» ساخته شد و به نقل بسياري از منتقدان و فعالان اين عرصه، گرشاسب نقطه عطفي در صنعت بازي‌سازي کشور بود، اين بازي ازلحاظ فني يک پله پيشرفت را به خود ديده بود و حرف‌هاي جديدي براي گفتن داشت. بازي در مجامع بين‌المللي ديده و تحسين شد و هياهويي در داخل کشور به راه انداخت، بسياري اين جريان را آغازگر دوره جديدي از خودباوري براي بازي‌هاي رايانه‌اي در داخل کشور مي‌دانند.
پس از گرشاسب، بازي‌هاي باکيفيت قابل‌قبول يکي پس از ديگري معرفي و به بازار عرضه مي‌شدند، دو موتور بازي‌سازي «يو دي کي» و «يونيتي» که براي بازي‌سازان مستقل گزينه‌هاي ايده آلي هستند به محبوبيت قابل‌توجهي در ميان گروه‌هاي تازه‌کار داخلي دست پيدا کردند و آغازگر مسير پيشرفت شدند.
«مبارزه در خليج عدن»، از بازي‌هايي بود که با موتور پايه «يونيتي» طراحي و توسعه گرديد و تا به امروز به جرأت مي‌توان گفت که يک عنوان استاندارد اول‌شخص ايراني است، باوجود مراحل و ساعات کم بازي، تنوع گيم‌پلي در اين عنوان ديده مي‌شد و در قالب مراحل، سه سرباز ديگر در مسير داستان، بازيکن را همراهي مي‌کردند که اين مسيريابي در زبان فني، دانش بالايي مي‌خواهد.
گرافيک بازي بين رواني و کيفيت تعادل خوبي داشت و بعد از عرضه نسخه اصلي بازي، بخش چندنفره آنلاين بازي نيز ارائه گرديد.
نکته قابل تأمل در عملکرد بازي‌سازان ايراني، تعداد ژانرهاي محدود ساخته‌شده در ايران است، مثلا ژانر هيجان‌انگيزي مثل ماجرايي (ادونچر) که مي‌تواند با يک داستان قوي و ديالوگ‌هاي زياد، ساعت‌ها مخاطب را سرگرم کرده و اطلاعات بسياري نيز به او بدهد، مهجور مانده است و بازي‌هايي مثل «کارگاه علوي» و «قتل در کوچه‌هاي طهران» باوجود کيفيت نسبتا مناسبشان در عرصه فروش، چندان موفق نبوده‌اند.
جالب اينجا است که بازيکن‌هاي ايراني نسبت به بازي‌هاي ماجرايي دوبله شده که براي پيشروي داستان و بازي نياز به سطح قابل‌توجهي از زبان انگليسي دارد، استقبال خوبي از خود نشان داده‌اند، اين يعني اينکه مخاطبان به داستان و جزئيات نيز به‌اندازه گيم‌پلي و گرافيک (چه‌بسا بيشتر از آن) اهميت مي‌دهند و ما بايد بتوانيم کشش اوليه را در عناوين داخلي بالا ببريم.
ژانر «شبيه‌ساز ساخت و مديريت» نيز در ايران با بازي «طلاي سياه» که يک شبيه‌سازي در مورد صنعت نفت است، برجسته شده است.
اين عناوين تابه‌حال منتشرشده‌اند و در آينده‌اي نه‌چندان دور شاهد عرضه بازي‌هايي براي رايانه شخصي هستيم که ازلحاظ فني بسيار قدرتمند عمل کرده و مي‌توانند در کنار عناوين روز خارجي حرف‌هايي براي گفتن داشته باشند، به‌عنوان مثال بازي «شبگرد: طلوع تاريکي» که در شرف عرضه به بازار است و شايد بتوان گفت بالاخره يک عنوان سوم شخص استاندارد و بدون ايراد و باگ‌هاي ساختاري را شاهد خواهيم بود.
شبگرد در زمينه داستاني هم حرکت‌هاي قابل‌توجهي انجام داده و با شخصيت‌پردازي و طراحي کاراکتر قوي توجه همگان را به خود جلب کرده است، با اينکه تا زمان ارائه بازي و بررسي آن نمي‌توان به‌خوبي درباره بازي قضاوت کرد، ولي تصاوير و ويدئوهاي منتشر شده خبر از جهشي در حوزه فني و هنري بازي‌هاي رايانه‌اي داخلي مي‌دهند.
«ارتش‌هاي فرازميني» نيز ديگر بازي داخلي است که با همکاري بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي در حال ساخت است و مراحل نهايي توليد را به‌تازگي سپري کرده است. به جرأت مي‌توان اين عنوان را در بحث گرافيک پيشرو دانست و نمي‌شود، دموهاي اوليه بازي را که از داخل محيط آن گرفته شده‌اند، ديد و زبان به تحسين نگشود، اميدواريم ارتش‌هاي فرازميني بتواند باکيفيت بالاي خود به رقابت با محصولات اين نسل بپردازد و ايران را سربلند نمايد.
اما در عرصه بازي‌هاي آنلاين، جوانان ايراني قدم‌هاي بلندي را برداشته‌اند و بازي‌هاي بسياري را توليد نموده‌اند، جلودار و پيشرو اين بازي‌ها، بازي آسمان دژ است که نسخه دوم آن در سطح بين‌المللي نيز موفق به دريافت جايزه شده است.
همچنين جوانان ايراني در حيطه بازي‌هاي موبايلي و کوچک نيز بسيار موفق ظاهر شده‌اند و از حيث کميت و کيفيت بازي‌هاي مرغوب و موردپسندي توليد کرده‌اند که ازجمله بازي‌هاي باکيفيتي که مي‌توان در اين زمينه بيان نمود بازي‌هاي «مزرعه شادي»، «شمشير تاريکي»، «جدل بر روي سرعت» و «نبرد ميوه‌ها» مي‌باشند.
در اينجا نکته‌اي قابل‌ذکر است و آن اينکه در بحث بازي‌هاي موبايل، به دليل سختي کار کمتر و آسان‌تر بودن فرآيند توليد بازي، در اين سه چهار سال اخير جهشي بسيار خيره‌کننده و روبه‌جلو در داخل کشور اتفاق افتاده است، تيم‌هاي داخلي متوجه شده‌اند که باوجود تعداد کم متخصصان موجود و بودجه‌هاي اندک، ساخت بازي‌هاي بزرگ رايانه‌اي به دور از واقعيت است و حرکت در آن مسير خطا است. درصحنه بازي‌هاي موبايل، در سطح نسبتا برابري از دانش و امکانات با توليدکنندگان غربي قرار خواهيم گرفت و بازي‌هاي موبايل ساخته‌شده در داخل کشور به‌خوبي نمايانگر اين اصل هستند.
در مجموع تلاش‌هاي صورت گرفته در حوزه ساخت بازي‌هاي ديجيتالي در کشور، نشان‌دهنده اين نکته است که کشور ما با توجه به قدمت تاريخي و نيروي انساني جوان و مشتاق با تمام مشکلات و باوجود تمام موانع روبرو مثل نبود آموزش‌هاي باکيفيت، قادر به درخشيدن و جهاني‌شدن است.
در پايان بايد به‌طور مستقل و درخور از سازندگان بازي‌هايي ارزشي نظير «دوران افتخار»، «پرواز دوران»، «ميرزا کوچک خان جنگلي»، «آتش‌بس»، «راز روشن»، «پروانه» و … نيز که دغدغه اعتلاي فرهنگ ايراني-اسلامي و تقويت روحيه مقاومت را داشته‌اند، تقدير نمود و درصدد تقويت ايشان برآمد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن