تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803277107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تردیدپراکنی رسانه‌ها فرانسوی در ایستگاه هسته‌ای لوزان


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


همزمان با ساعات پایانی مذاکرات؛
تردیدپراکنی رسانه‌ها فرانسوی در ایستگاه هسته‌ای لوزان
«در شرایط توافق و برداشتن تحریم ها معلوم نیست ایران به وعده خود وفادار بماند و چگونه می‌توان ایران را بدون اینکه تحقیر شود؛ کنترل کرد؟»



 
به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، همزمان با ساعات آخر مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در لوزان سوئیس که چندبار به مدت چند ساعت تمدید می شود، رسانه های فرانسوی نیز موضوع اصلی گزارش و تحلیل های خود را به این گفتگوها اختصاص داده اند.     وب سایت "رادیو فرانسه" در این باره می نویسد: با نزدیک شدن به ساعات پایانی این مذاکرات، گمانه‌زنی‌ها درباره آنچه قرار است در ساعات آینده درباره توافق احتمالی یا نتیجه این مذاکرات اعلام شود نیز بیشتر شد.   روزنامه "فیگارو" (LeFigaro) با اعلام اینکه "این بازی پایان نیافته است" تاکید کرده که «حتی اگر دو طرف در لوزان به توافقی دست یابند؛ باز هم موضوع پرونده اتمی ایران از در ماه‌ها و سال‌های آینده پایان نخواهد یافت.»  
به نوشته این روزنامه «در هر حالتی، چه توافق نهایی صورت گیرد یا دوباره مهلتی تعیین شود؛ درگیری بر سر پرونده هسته‌ای ایران که از سال 2003 آغاز شده؛ ادامه خواهد یافت».  
این روزنامه فرانسوی با ادعای "تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای در پوشش فعالیت صلح آمیز" می افزاید: «از آنجا که جامعه بین‌الملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی مدت‌ها برنامه اتمی ایران را تحت نظر داشته‌اند تا از دست‌یابی این کشور به سلاح نظامی تحت پوشش فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز جلوگیری کنند، به همین دلیل هم بر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم تاکید دارند.»     فیگارو بدون اشاره به بازرسی های مکرر و آزادانه آژانس انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران، مدعی می شود که "ایران سایت‌های غنی سازی خود از جمله فردو و نطنز را پنهان نگه داشته" در ادامه می نویسد: «اگر بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران از موارد توافق با شش قدرت جهانی خارج شود، مداخله نظامی غیرممکن نخواهد بود.»  
فیگارو همچنین با اشاره به اینکه "ایران تاکید کرده که ساخت بمب اتم خلاف آموزه‌های اسلام است" می افزاید: «در شرایط توافق و برداشتن تحریم ها معلوم نیست ایران به وعده خود وفادار بماند این سوال را مطرح کرده که چگونه می‌توان ایران را بدون اینکه تحقیر شود؛ کنترل کرد؟»  
فیگارو در پایان می نویسد: «چطور می‌توان جلو احتمال اقدام به غنی‌سازی مجدد را گرفت؟» و با ادعایی واهی مطرح می کند که «در شرایط توافق، منابع آژانس انرژی اتمی هراس دارند که "مافیا" در ایران برای دست‌یابی به بمب هسته‌ای تلاش کند!»     روزنامه لیبراسیون (Libération) هم با بیان اینکه در این مناقشات هسته‌ای پنج نکته کلیدی وجود دارد می نویسد:
«مهمترین سوال این است که مدت این توافق چقدر باید باشد؟
و سوال دیگر این است که چه تقویمی برای برداشتن تحریم‌ها درنظر گرفته شود؟»  
این روزنامه بدون اشاره به راستی آزمایی طرف های غربی در خصوص عمل به لغو تحریم ها می نویسد: «هرچند تهران مدام اصرار بر برداشتن یک‌باره تحریم‌ها دارد؛ چون این امر بر اقتصاد ایران طی 9 سال گذشته تاثیر منفی داشته است؛ اما کشورهای مذاکره کننده نیز اطمینان کافی به ایران ندارند و آنچنان که یک دیپلمات غربی گفته نمی‌توانند قول‌های ایران در زمینه برنامه هسته‌ای این کشور را به طور کامل باور کنند.
به همین دلیل برداشتن این تحریم‌ها امری است زمان‌بر، هرچند که تحریم‌های یکطرفه اروپا و امریکا علیه ایران در زمان نزدیک می‌تواند سبک‌تر شود.»  
به نوشته لیبراسیون «نکته کلیدی دیگر این است که نظارت‌های بعدی پس از توافق چگونه باید صورت بگیرد؟
جامعه بین‌الملل مایل است تعداد سانتریفوژها یا چرخه غنی‌سازی ایران را به 6 هزار برساند. علیرغم اینکه اکنون 19 هزارتاست.
اما آیا می‌توان مطمئن بود که تعداد دستگاه‌های غنی‌سازی ایران تحت کنترل کامل است؟»  
روزنامه اومانیته (L'Humanité) هم به سخنان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرده که به خبرنگاران گفته بود "امیدوارم به شکل مثبتی شگفت‌زده شوید" و در ادامه سخنان وزیر امور خارجه چین را آورده که بر باقی ماندن چند مورد برای بحث بیشتر تاکید کرده بود.  
همچنین در این یادداشت به سخنان لوران فابیوس اشاره شده که گفته بود "مذاکرات با ایران برای دستیابی به جمع‌بندی سریع، پیشرفت کافی نداشته است."  
مقاله نویس این روزنامه در ادامه مطلب نوشته است: «شب گذشته در زمان نوشتن این مطلب مذاکرات، روی دو نکته تکیه داشت. یکی مدت توافق و دومی درخواست ایران برای برداشتن یک باره تحریم‌ها؛ هرچند به نظر می رسد تا پایان نوشتن این مطلب نیز خبر تازه‌ای از این مذاکرات منتشر نشده است.»     به گزارش جام نیوز، رسانه های غربی به جهت تاثیرگذاری در نتیجه مذاکرات، اخبار و تحلیل ها  و برداشت های خود را منتشر می کنند و در ساعات پایانی مذاکرات نیز این هماهنگی رسانه ای و تاکید بر مواضع ضدایرانی بیشتر می شود.     از سوی دیگر انتشار برخی گزارش های جهت دار از سوی رسانه هایی که ادعای اعتبار در میان منابع خبری هستند، بارها از سوی هیئت های مذاکره کننده تکذیب شده است.     101  



۱۳/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن