تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804491696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امیرمومنان و نظام اداری سالم/انسان های پرکار با افراد دیگر یکسان شمرده نشود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد دانشگاه قرآن و حدیث: امیرمومنان و نظام اداری سالم/انسان های پرکار با افراد دیگر یکسان شمرده نشود تهران - ایرنا - استاد دانشگاه قرآن و حدیث یکی از شیوه های حکومت داری امیرمومنان را قاعده اصحار دانست و گفت: سیستم اداری باید شفاف و هموار همچون صحرا باشد.


مصطفی دلشاد تهرانی روز سه شنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: حضرت علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر از قاعده اصحار سخن می گویند یعنی تمام سیستم اداری باید همانند صحرا شفاف باشد و تنها چیزی که کارمندان و کارگزاران نباید از آن اطلاع داشته باشند، اسرار نظامی است.
وی افزود: تمام ضوابط اداری و قوانین باید برای کارمندان مشخص باشد و مردم باید بدانند بر چه اساسی به مدیران و کارگزاران پاداش داده می شود و یا چرا مجازات می شوند و حتی در حکومت اسلامی باید میزان و مبلغ پاداش و ضوابط آن را بدانند.
این پژوهشگر مذهبی ظهور هرگونه فساد و تباهی را در سایه پنهان کاری و روابط سایه ای دانست و گفت: انجام معاملات و قراردادهای صوری و پیوندهای پشت دیوارهای بتنی باید برداشته شود و سیستم اداری باید شیشه ای باشد.
وی تاکید کرد: البته ممکن است بعضی از اسرار سازمانی جزو مسائلی باشد که همه نباید از آن آگاهی داشته باشند ولی هرگونه خرج و دخل، پاداش و مجازات و همچنین شرایط عزل و نصب باید بر اساس ضوابط اعلام شده باشد و لذا نمی توان کارگزاری را بر اساس سلیقه عزل و نصب کرد و اگر کسی را به عنوان مدیر نصب می کنیم، همه باید بدانند این عزل یا نصب بر اساس چه ضوابطی بوده است.
دلشاد تهرانی اضافه کرد: بر این اساس اگر یک سازمان و یا وزارتخانه ای به عنوان پاداش مبالغی را به افراد می دهد، لازم است از قبل شرایط موردنظر را اعلام کند، به گونه ای که همه بتوانند از آن اطلاع داشته باشد که بر اساس کدام عملکرد به کارگزاران پاداش تعلق می گیرد.

** انسان های درستکار و پرکار با افراد دیگر یکسان شمرده نشود
وی با اشاره به جایگاه قدردانی و جزادهی در نظام اسلامی گفت: در آموزه های حضرت علی(ع) به هیچ وجه نباید در یک سازمان انسان های توانمند، کوشا، بهره ور و مفید با انسان های ناتوان، ضعیف، سست و غیرکوشا یکسان شمرده شود.
برگزیده کتاب سال 92 در حوزه حدیث گفت: امیرمومنان در نامه 53 نهج البلاغه که به عهد نامه مالک اشتر معروف است، سفارش می کند که مبادا انسان درستکار و پرکار و کوشا با یک انسان ضعیف و ناتوان یکسان شمرده شود و دلیل آن این است که چنین روشی در نظام اداری سبب از بین رفتن انگیزه انسان های توانمند می شود.
وی با اشاره به جایگاه پاداش در اندیشه و سیره حضرت علی(ع) به ویژه در نامه های مدیریتی و حکومتی آن حضرت گفت: اگر در یک نظام اداری و سازمان یک کارگزار فقط به دلایلی مانند پیوندها و ملاحظات نادرست پاداش داده شود، باید بدانیم آن شخص را در نادرستی و ضعف خود تقویت کرده ایم و از طرف دیگر سایر کارمندانی را مایوس کرده ایم که شاهد چنین مواردی هستند.
دلشاد تهرانی درباره معیارهای پاداش و مجازات در حکومت دینی گفت: ملاحظه زمینه های قدردانی و مجازات یکی از مهم ترین شرایط است و باید ببینیم پاداش یا مجازات در چه بستری و در چه زمینه هایی صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: در یک جامعه ای که بسیاری از مردم آن در تنگنای معیشتی هستند، دادن یک پاداش بزرگ به معنی درنظر نگرفتن زمینه های آن است و لذا در قدردانی و مجازات باید بسترها دیده شود.
نویسنده کتاب رخساره خورشید؛ سیره امام علی (ع) در نهج البلاغه همچنین به ضرورت تامین نیازهای کارگزاران در حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: این کار در منطق امیرمومنان(ع) سبب بی نیازی کارگزاران می شود تا به چیزی که نیاز دارند، دست درازی نکنند و از طرف دیگر اتمام حجتی است تا دچار خلاف نشوند.
وی همچنین توجه به بسترهای فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه در این زمینه را مهم دانست و گفت: در قدردانی و مجازات باید عمل به موقع صورت بگیرد و اگر کسی کار خوبی کرد، نباید تشویق را به تاخیر انداخت و نشانه یک سازمان خوب این است که پاداش در آن بیش از مجازات باشد.
این استاد دانشگاه افزود: اگر در سازمانی مجازات و تنبیه زیاد بود و عده زیادی مرتکب جرایمی همچون ارتشاء و اختلاس شدند، باید بدانیم نظام اداری دارای مشکل است و گرنه نباید چنین اتفاق هایی بیافتد.
وی همچنین رعایت حد و اندازه در قدردانی و مجازات مدیران و کارکنان را مهم دانست و گفت: حضرت
علی(ع) فرمود تشویق بیش از اندازه تباه کردن فرد و به نوعی تملق است و اسراف در مجازات نیز میزان لجاجت را زیاد می کند.
دلشاد تهرانی افزود: بر اساس سیره حضرت علی(ع) قدردانی و مجازات به عمل و صفت تعلق می گیرد نه به خود شخص و لذا آن حضرت فرمود اگر خدا انسانی را کیفر می کند آن مجازات به فعل فرد تعلق می گیرد تا تاثیر بگذارد.
وی با بیان این که فلسفه مجازات برای اصلاح افراد است، تاکید کرد: هیچگاه نباید شخصیت مجرم آسیب ببیند و بر همین اساس امیرمومنان(ع) معتقد است در بسیاری اوقات می توان با پاداش به اندازه لازم، بدی ها را با رسیدن به خوبی ها از بین برد. یعنی می توان با قدردانی زمینه خلاف را کاهش داد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: همه انسان ها دارای فطرت هستند و اگر ببینند عمل خوب آنها دیده می شود و به صورت قانونی و منضبط پاداش داده می شود، افراد تنبل و کم کار و بی انگیزه به مرور علاقه مند به انجام کار می شوند و لذا آن حضرت فرمود به وسیله خوبی با بدی مخالفت کنید و در جایی دیگر فرمود که گناهکار را با رسیدگی و پاداش دادن به نیکوکار بازدارید.

* معیارهای قدردانی و جزادهی در حکومت اسلامی
دلشاد تهرانی از ضرورت وجود چهار عامل در کنار هم برای پاداش دهی در سیره امیرمومنان(ع) سخن گفت و افزود: مبانی نظام اداری و مدیریت، بسترهای نظام اداری، اصول و قواعد (اعتدال و میانه روی) و همچنین روش های اجرای معیارها در این زمینه بسیار مهم است.
وی افزود: حضرت علی(ع) وارث یک نظام حکومتی، سیاسی و اقتصادی فاسد به تمام معنا بود و در آن زمان همه چیز به هم ریخته بود و آن حضرت در مدتی کوتاه یک دستگاه اداری سالم را پایه ریزی کرد و تحولی بی نظیر در تاریخ را بوجود آورد.
وی در ادامه به ضرورت نگاه شناسی، حقوق شناسی و وظیفه شناسی به عنوان زیرساخت دستگاه اداری در حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: هرچه درباره جزادهی و پاداش ضابطه بگذاریم ولی نگاه انسان ها درست نشده باشد، آن پاداش دهی آسیب پذیر خواهد بود.
این استاد دانشگاه افزود: در هر سازمان باید پنج نگاه درست شود. یعنی نگاه انسان به خدا، خود، کار و مسوولیت، مردم و خدمت گیرندگان و همچنین مسوولان اصلاح شود.
وی اضافه کرد: حضرت علی(ع) فرمود اگر کسی در جایگاه قدرت و مدیریت به مردم ستم کند او اعلام جنگ با خدا کرده است مگر این که توبه کند و کار خود را نیز اصلاح کند و اصلاح چنین اموری تقریبا محال است.
این کارشناس مذهبی همچنین گفت: کسی که در جایگاه مدیریت است باید خود را به عنوان بنده خدا و خدمتگزار ببیند نه این که برای دوستان خود فرصتی ایجاد کند یا رقیبان خود را از میدان به در کند و لذا حضرت علی(ع) به مالک اشتر فرمود تو آمده ای که کار را کفایت کنی یعنی به بهترین شکل انجام دهی.
وی افزود: نگاه به کار و مسوولیت این است که انسان، کار را وسیله خدمت و تعالی خود ببیند و بر همین اساس امیرمومنان در نامه ای به اشعث به قیس کارگزاری خود تاکید کردند که مسوولیت و مدیریت طعمه نیست بلکه امانتی به گردن مدیر است و باید پاسخگوی آن باشد و لذا مدیر نمی تواند خودکامگی داشته باشد.
دلشاد تهرانی درباره نگاه کارگزار به مردم گفت: طبق آموزه های دینی هر مدیری باید چنین تلقی داشته باشد که من برای مردم هستم نه این که مردم در خدمت من باشند و این قاعده شامل پایین ترین تا بالاترین کارگزار است و لذا حضرت امام خمینی(ره) عقیده داشت و با اعتقاد می فرمود که اگر به من خدمتگزار بگویید بهتر از این است که رهبر بگویید.
وی همچنین از ضرورت انتقاد مشفقانه به مسوولان سخن گفت و افزود: آموزه های دینی تاکید دارد که مسوولان را منتقدانه دید و امیرمومنان(ع) به مردم تاکید می کردند که حق طلبی و عدالت خواهی کنند و از حکومت و کارگزاران انتقاد کنند.
نویسنده کتاب دلالت دولت؛ آیین نامه حکومت و مدیریت در عهد نامه مالک اشتر افزود: تمام کارگزاران باید نسبت به وظایف کلان و خرد خود آشنا باشند و هر لحظه آماده پاسخگویی باشند.
وی اضافه کرد: بالاترین مقام یک دستگاه همواره باید خود را در تمام امور آن دستگاه مسوول بداند و اگر در سازمانی ارتشاء یا اختلاسی صورت می گیرد، همه باید پاسخگو باشند نه این که فقط مدیر را مسوول بدانیم بلکه علاوه بر مدیر باید شیوه های اشتباه را اصلاح کرد.
این پژوهشگر حدیث به روایتی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: امیرمومنان به یکی از کارگزاران خود به نام عبدالله بن عباس سفارش کرد مراقب باش که هر کار خوب یا نادرستی انجام دهی هر دو در آن شریک هستیم.
وی شایسته سالاری در نظام اداری را بسیار مهم دانست و گفت: در مبانی نظام اداری حکومت اسلامی باید بسترهایی وجود داشته باشد و شایسته سالاری در اندیشه علی بستر سلامت نظام اداری است.
دلشاد با اشاره به این که هیچگاه یک انسان شایسته، زیاده خواه نیست، افزود: حضرت علی(ع) درباره عزل و نصب تاکید داشتند که مبادا فکر کنید با عزل یک مدیر، نیروی جایگزین پیدا نمی کنید و این تفکر نشانه بی عرضگی مدیر است. بلکه می توان بهترین جانشین را پیدا کرد که نقاط ضعف و منفی نداشته و از طرف دیگر نفوذ و مدیریت خوب داشته باشد و همچنین توقع بی جا نداشته باشد.
وی ویژگی انسان های شایسته در نظام اداری را از آن کسانی دانست که نه تنها برای سازمان و دستگاه خود سبکبار بوده و بی دلیل هزینه های سازمان را افزایش نمی دهند بلکه بهره وری سازمان را بیشتر می کنند و به کار و سازمان خود دلبستگی دارد و چشمش به دست دیگران نیست.
دلشاد تهرانی در ادامه یکی از وظایف حکومت را آموزش و تربیت پیوسته دانست و گفت: علاوه بر امنیت شغلی و تامین مالی کارگزاران، باید نیروها تحت آموزش قرار گیرند و لذا حضرت علی(ع) در تمام دوران حکومت خود پیوسته به کارگزاران خود آموزش می داد.
وی همچنین از ضرورت نظارت و بازرسی در نظام اداری سخن گفت و افزود: امیرمومنان(ع) علاوه بر نظارت های علنی و مخفی از کارگزاران خود به نظارت های مقطعی و استمراری و نظارت های مردمی اهمیت می دادند و بر اساس گزارش های مردمی و ملاحظات خود گاهی استاندار نیز عزل می کردند.
این استاد دانشگاه افزود: هیچ کسی از پایین ترین تا بالاترین مقام در حکومت نباید خارج از نظارت و بازرسی و پیگیری باشد و دستگاه های حسابرس نیز باید به صورت مدام و همزمان به صورت جدی وارد عمل شوند و به صورت آنلاین عمل کنند و اینگونه نباشد که مدیری در پایان سال به دنبال سند پیدا کردن یا سندسازی باشد.
دلشاد در جمع بندی این موضوع گفت: به دنبال حسابرسی، ارزیابی و ارزشیابی، موضوع پاداش و مجازات در پایان قرار می گیرد و در هر سازمانی باید قواعد و اصول عملی حاکم باشد به گونه ای که هیچکس نتواند از آن تخطی کند. مثلا اصل اعتدال و میانه روی اجازه نمی دهد که مدیری پاداشی خلاف میانه روی بدهد و یا هیچ مدیری حق ندارد در مجازات، کرامت انسانی کسی را بشکند.
وی افزود: بر اساس مبانی، بسترها و اصول و قواعد نظام اداری اسلامی مجموعه روش هایی وجود دارد که هرچند متغیر است ولی برخاسته از این اصول و بر اساس مبانی است.

* تفاوت دستگاه اداری با بنیاد خیریه
دلشاد تهرانی در ادامه به نگاه خیریه ای در سازمان های اداری اشاره کرد و گفت: در زمان حضرت علی(ع)اگر نیازمندی مراجعه می کرد، دستگاه خدمات اجتماعی و رفاه عمومی وظیفه داشت به او کمک کند.
وی افزود: شیوه امیرمومنان(ع) این گونه بود که اگر کارگزاری کمترین سستی را در نظام اداری داشت، بدون هیچ ملاحظه ای او را بیرون می کرد. چون وجود چنین افرادی به منافع سازمان ضرر می زد.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: البته رفاه عمومی و خدمات اجتماعی باید باشد و انسان های نیازمند باید تامین شوند ولی دستگاه اداری کمیته امداد نیست و یکی از فسادهای اداری این است که در یک سازمان که با چندین نیروی انسانی اداره می شود، افراد بسیاری به کار گمارده می شوند.
وی بر ضرورت اصلاح دیدگاه در این زمینه گفت: اگر می خواهیم نظام اداری بر پایه های اعتدال و میانه روی شکل گیرد، باید دیدی وسیع داشته باشیم و ضمن آسیب شناسی سیستم اداری، راه حل های عمومی و دینی طبق آموزه های حضرت علی(ع) درنظر گرفته شود.
فراهنگ**1003**1569



11/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن