تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

صندوق تضمین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803358239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفیر سابق ایران در نیوزیلند: هزاران ساعت مذاکره نماد جدیت طرفین برای حل موضوع هسته ای است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سفیر سابق ایران در نیوزیلند: هزاران ساعت مذاکره نماد جدیت طرفین برای حل موضوع هسته ای است تهران-ایرنا- سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند گفت: هزاران ساعت مذاکره و کار کارشناسی به ویژه در طول هیجده ماه گذشته را می توان نماد جدیت طرفین برای حل و فصل موضوع هسته ای تلقی کرد.


سید مجید تفرشی خامنه روز دو شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره این دور از مذاکرات افزود: مذاکره کنندگان قطعاً بر این نکته واققند که بهترین شاخص ارزیابی موفقیت در هر توافقی همانا قابل اجرا بودن آن است.
وی ادامه داد: هم بر اساس حقوق بین الملل مکتوب و هم عرف بین الملل دو مولفه رضامندی و عدم تناقض مفاد هر توافقی با تعهدات بین المللی طرفین مذاکره در زمره مهم ترین ظرفیت های منتج به تقویت شاخص قابلیت اجرا محسوب می شود.
این کارشناس ارشد مسایل حقوق بین الملل و خلع سلاح یادآور شد: در طول سه دهه گذشته مشارکت فعال تمامی کشورهای جهان از جمهوری اسلامی ایران و اعضای گروه 1+5 ( به جز هند، پاکستان، کره شمالی و رژیم اسرائیل) در کنفرانس های موسوم به بازنگری ان پی تی نکته بسیار مهمی است. مذاکراتی که یکی از خروجی های آن تدوین حدود و ثغور فعالیت های صلح آمیز هسته ای اعضای معاهده است.
وی به سطح مذاکرات در 18 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه وزرای امورخارجه تمامی کشورها پرمشغله ترین وزرای کابینه دول خود هستند. بالطبع حضور پر رنگ آن ها در این دور از مذاکرات شاخص مهمی برای جدی بودن طرفین مذاکره برای حل و فصل موضوع هسته ای محسوب می شود و اضافه شدن وزیر انرژی آمریکا و رئیس سازمان اتمی کشورمان به جمع مذاکره کنندگان نیز موید همین ادعاست.
این کارشناس ارشد مسایل حقوق بین الملل و خلع سلاح با بیان این که ارزیابی ضریب صداقت طرفین و همسانی سیاست های اعلامی با سیاست های اقدامی در مرحله عمل و تصمیم سازی نکته مهمی است افزود: معتقدم ادعای آمریکا یعنی طراح اصلی احاله موضوع هسته ای کشورمان از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت به بهانه بررسی نکات و ابهامات فنی با عدم دعوت از شخص آمانو و یا نماینده قانونی در این مذاکرات منافات دارد. گزینه ای که می توانست بر سرعت و دقت مذاکرات بیافزاید.
تفرشی خاطرنشان کرد: معتقدم حضور همزمان چندین کشور همفکر یعنی آلمان، انگلیس، فرانسه و نماینده اتحادیه اروپا کمکی به افزایش سرعت و دقت در مذاکرات نکرده است بلکه کشوری همچون فرانسه بجای مشارکت موثر در جریان مذاکرات عملاً به کارپرداز و بلندگوی تبلیغاتی اسرائیل که گفته می شود در تسلیح اتمی اش نیز نقش موثر داشته، تبدیل شده است.
وی درباره نتیجه مذاکرات و به طول انجامیدن آن گفت: با توجه به آخرین تحولات منطقه ای و رصد سیاست های اقدامی آمریکا به نظر می رسد آنها علاقه مند به تداوم مهندسی سناریوی هسته ای کشورمان به عنوان ظرفیت و ابزاری برای تداوم سیاست ایران هراسی خود هستند.
سفیر سابق ایران در نیوزیلند ادامه داد: اسراییل نیز با تمام وجود و ابزارهای علنی و پنهان خود با علم به اینکه حل و فصل موضوع هسته ای کشورمان پروژه ایران هراسی را به شدت تضعیف کرده و زمینه را برای طرح موضوعات بحقی چون شناسایی کامل کشور فلسطین و ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته ای در خاورمیانه خواهد گشود، مترصد به نتیجه نرسیدن این مذاکرات به هر صورت ممکن است. در صورت صحت دو فرض فوق، لغو کامل تحریم های ظالمانه آمریکا تنها در حد گزینه ای آرمانی باقی خواهد ماند.
وی یادآور شد: کارنامه آمریکا در قبال سایر کشورهای جهان منجمله کوبا نیز موید ادامه سیاست تحریم و تحقیر کشورها تا حد امکان است. به عبارت دیگر آنها زمانی تحریم ها را لغو می کنند که ثمری نداشته باشد.
تفرشی با بیان این که ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با تحریم ها روبرو بوده و سناریوی هسته ای کشورمان تنها رنگ و لعاب آنرا شدت بخشیده است گفت: البته دور جدید مذاکرات ارزش افزوده فوق العاده ای برای ملت ما در برداشته است. امروز تک تک ایرانیان مقیم خارج و داخل کشور به عمق خباثت، تزویر و دشمنی دول گروه غرب و در راس آنها دولت آمریکا با ملت ایران پی برده اند.
این کارشناس ارشد مسایل حقوق بین الملل خاطرنشان کرد: این درک واقع بینانه ضمن کاهش اثرات سو ناشی از تحریم های ظالمانه، ظرفیت قابل توجهی را در ارتقاء وحدت ملی و استقلال کشورمان در حوزه های مختلف بوجود آورده است. ایرانیان در طول تاریخ هرگز تسلیم زورگویی نشده اند. اگر در مواردی شاهد تحمیل قراردادهای ننگینی چون ترکمانچای ، گلستان و یا استقلال استان بحرین بوده ایم تنها دلیل آن عدم ارتباط و اعتماد متقابل میان دولت وقت با ملت بوده است.
وی تاکید کرد: تداوم سیاست های ظالمانه دولت آمریکا بر علیه ملت ایران تحت عنوان عوام فریبانه تحریم های سازمان ملل و یا حمایت مالی و تسلیحاتی برخی شیوخ معلوم الحال عرب و دول استکباری از صدام در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و همفکران کنونی اش در حال حاضر جملگی سیاست های در حال اجرا ولی شکست خورده ای می باشند که هرگز از ذهن ایرانیان پاک نخواهد شد.
تفرشی ادامه داد: تاریخ گواه این ادعاست که مغولها علیرغم صدها سال غارت و چپاول حتی موفق به تغییر زبان ، فرهنگ و سایر باورهای اجداد ما نشدند. آن روز مغول ها کتابخانه های ما را آتش می زدند و امروز آمریکائیها، اسرائیل و برخی شیوخ بدون پشتوانه خواستار تعطیل شدن تحقیق و توسعه صنایع هسته ای ما و قلع و قمع کلیه علوم و فنون مرتبط در این حوزه اند، غربیها دانشجویان مستعد ما را از دانشگاه های خود اخراج کرده و دولت دموکراسی نمایی چون کانادا صدها هزار ایرانی را از ابتدایی ترین حقوق کنسولی خود محروم می کند.
این کارشناس ارشد مسایل حقوق بین الملل گفت: معتقدم تاریخ و وجدان ایرانیان و کشورهای استقلال طلب هرگز استقامت و مدیریت رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق، شخصیت و هویت این ملت را فراموش نخواهد کرد. هدایتی که در زمان جنگ تحمیلی از سوی حضرت امام (ره) موجب حفظ صد در صدی تمامیت ارضی کشورمان و در زمان کنونی از سوی رهبر معظم انقلاب موجب توسعه شگرف کلیه صنایع مرتبط با علوم و فن آوری های نوین جهانی خصوصاً در زمینه های علوم هسته ای شده است.
وی در ادامه گفت: همه چیز در حقوق بین الملل و رویه کشورهای همسطح ایران در بهره مندی از دانش هسته ای مشخص شده و کافی است در همین راستا حرکت کنیم. سو استفاده ابزاری از قطعنامه های شورای امنیت چیزی را عوض نمی کند.
این کارشناس ارشد در مسایل بین الملل درمورد انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده به خارج از کشور و تعداد سانتریفیوژها که از موضوع های اصلی در مذاکرات مطرح می شود گفت: شاخص ها و ابزارهای منتج به عدم انحراف به ساخت بمب اتمی محدود به موارد فوق نیست. قدمت عملکرد کشورمان در حفظ بی طرفی و عدم تجاوز به خاک احدی از کشورها در طول قرون گذشته بیش از تاریخ استقلال آمریکا بوده و اصرار ایران بر عاری از تسلیحات هسته ای شدن خاورمیانه نماد تاکید کشورمان بر استفاده صرفاً صلح آمیز از انرژی هسته ای است.
تفرشی ادامه داد: امروزه افزایش ظرفیت ملی و قدرت فرا منطقه ای کشورمان هیچ ربطی به تعداد سانتریفیوژها موجود و یا حجم اورانیوم غنی شده موجود در کشور ندارد چرا که خروجی تناقض هر توافقی با توافقات بین المللی کاهش کارآمدی و قدرت اجرایی همان توافق را در بر خواهد داشت.
وی اضافه کرد اصرار غرب بر کاهش تعداد سانتریفیوژها و یا انتقال بخش قابل توجهی از اورانیوم به خارج از مرزهای ملی کشورمان ترجمان ناکارآمدی سیستم بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و نافی اصول و اهداف اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود. غرب باید به این فهم مشترک رسیده باشد که تدوین ادبیات متفاوت برای تک تک کشورها در این حوزه استراتژی موفقی نخواهد بود.
این کارشناس ارشد مسایل بین الملل گفت: در این میان توقع غرب برای انعطاف حداکثری جمهوری اسلامی ایران و پذیرش توقعات مضحکی چون غیرقابل برگشت نمودن توانمندی های صلح آمیز هسته ای کشورمان به نوعی موید تبلیغات مسموم آمریکا در خطرناک جلوه دادن ایران و فعالیتهای صلح آمیزش تلقی شده و کمکی به اصل قضیه یعنی افزایش ضریب اعتماد متقابل نمی کند.
وی ادامه داد: تغییرات نوظهور در چیدمان عناصر قدرت خصوصاً در حوزه خاورمیانه و نقش پر رنگ ملتها ظرفیت مناسبی را در ضرورت تغییر نگاه کشورهای غربی خصوصاً آمریکائیها در نحوه تعامل با خواست ملتها بوجود آورده است.
تفرشی یادآور شد: این مذاکرات باید به شناسایی حقوق ملت ایران و تقویت معاهده ان پی تی و اصول و اهداف آن بیانجامد نه تحمیل درخواستهای زور محور. متاسفانه عملکرد آمریکائیها در خصوص موضوع هسته ای کشورمان بعنوان یکی از اعضای اولیه معاهده ان پی تی موجب خرسندی کشورهای خارج از معاهده از نپیوستن خود به این معاهده شده است.
وی تاکید کرد: شاید بهترین ره آورد این دور از مذاکرات را بتوان همانا تقویت امنیت ملی کشور و افزایش ضریب همگرایی میان ایرانیان داخل و خارج از کشور با هر نوع تفکر و گرایش نسبت به حقانیت اظهارات رهبر معظم انقلاب و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق ایرانیان دانست.
تفرشی گفت: امروز طنین آوای جنگ طلبی نتانیاهو و هیاهوی آمریکائیها در انعکاس اخبار غیر واقعی از مذاکرات هسته ای هر قدر هم که بلند باشد نتیجه آن تنها در سایه اراده و تصمیم ملت ایران و خواست و نصرت الهی رقم خواهد خورد و لاغیر.
سیام**1058 ** 1569



10/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن