تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799845279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرمابه های تاریخی سنندج، از زیباترین بناهای کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گرمابه های تاریخی سنندج، از زیباترین بناهای کشور سنندج - ایرنا - در گذشته حمام هایی در سطح شهر سنندج وجود داشت که هم اکنون دارای ارزش تاریخی هستند و همچنان مورد بازدید مردم قرار می گیرند.


به گزارش ایرنا، از این حمام های تاریخی می توان به حمام خان، حمام صلاحی، حمام شجاع لشگر، حمام شیشه، حمام خلیفه فتاح، حمام دو خزینه، حمام درویش خان، حمام وکیل، حمام عبدالخالق، حمام آغاسی و حمام پاشاخان اشاره کرد.
(حمام خان)
این حمام یکی از حمام های تاریخی شهر سنندج است که در دوره قاجاریه بنا شده و به شماره ثبت 2603 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این گرمابه در ضلع شمال غربی بازار سر پوشیده آصف در خیابان انقلاب شهر سنندج واقع گردیده است.
حمام دارای بخش های مختلفی از جمله سر در ورودی، سریینه، حمام گرم و خزینه است، تزئینات آهکبری داخل حمام و نقوش موجود بر روی دیوار آن در نوع خود بی نظیر و جالب است. با استناد به کتیبه سنگی موجود در سر در ورودی حمام، بنا در سال 1220 ه.ق به دستور (امان الله خان اردلان ) ساخته شد و بعدها به سبب تملک آن توسط (امین التجار) در سال 1296 ه.ق (دوران حکومت فرهاد میرزای معتمدالدوله، عموی ناصرالدین شاه ) مورد مرمت و بازسازی عمده قرار گرفته است.
این حمام در میان حمام های باقیمانده از گذشته بزرگترین و زیباترین حمام شهر است، مقدمات تبدیل این حمام به موزه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فراهم شد و در حال حاضر این حمام به عنوان یک موزه برای بازدید عموم مسافران و گردشگران مهیا شده است.
(حمام دو خزینه)
حمام دوخزینه بنایی است تاریخی که در بلوار کردستان شهر سنندج قرار گرفته و با توجه به ارزشمند بودن این حمام به شماره 26978 در تاریخ تیر سال 88 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
برابر روایات و منابع موجود بنیان اصلی این بنا به دوران صفویه باز می گردد و یکی از بناهای موجود در ارگ تاریخی شهر سنندج است که در چندین مرحله با گذشت زمان دچار آسیب و ویرانی گردیده و احتمال می رود در دوره قاجاریه مورد بازسازی کامل قرار گرفته باشد، اما تا چند سال گذشته خرابی این بنا به حدی بود که به سختی می توان آثار و بقایای معماری آن را مشاهده نمود.
در هر صورت می توان گفت بنای موجود فعلی بنایی است بازسازی شده و جزء قدیمی ترین بناهای ارگ تاریخی شهر سنندج محسوب می شود. تنها آثار و بقایای بر جامانده از مجموعه بنا و فضاهای معماری ارگ تاریخی سنندج بقایایی است که می توان در این بنا مشاهده کرد.
بنای حمام بر اساس نقشه های رایج و الگوهای ساختاری حمام های ایرانی شامل بخش ورودی، بینه، سربینه، راهروهای ارتباطی و فضاهای مرتبط با مجموعه ساخته شده است.
بخش های باقی مانده از بنا مبین آن است که بخش های داخلی هم در بخش ازاره ها و هم قسمت بدنه دیواره ها دارای نقوش آهک بری بسیار زیبایی است.
در چند سال گذشته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با توجه به بررسی ها و نظرات کارشناسان ذیربط اقدام به مرمت و بازسازی کامل مجموعه نموده است.
علاوه بر ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور نسبت به اتمام اقدامات پایانی برای امکان بهره برداری بنا با کاربری مناسب اقدام شده و در سال های 88 و 89 امورات مرمتی این بنا انجام و بر تقویت سازه ای بنا و بازسازی قسمت های مخروبه و امور مربوط به نماسازی فضای بیرونی حمام و همچنین مرمت تزئینات بخش های داخلی تاکید شده است.
این بنای تاریخی در گذشته دارای کاربری (حمام) بوده و اینک در صورت اتمام عملیات مرمتی کاربری های متناسب با خود را تقبل می نماید.
(حمام صلاحی)
حمام صلاحی یکی از قدیمی ترین حمام های سطح شهر سنندج است که قدمت آن به 400 سال پیش باز می گردد و با توجه به بافت تاریخی و معماری و آجرکاری های قدیمی این بنا به دوره صفویه مربوط می شود.
این حمام در زیر زمین خیابان فردوسی سنندج و داخل پاساژ کفش فروش ها قرار گرفته و دارای شکل مستطیلی است ، در داخل حمام 12 حجره قرار دارد و حوضی که قبلاً در وسط آن بود نیز به شکل 12 ضلع و هر ضلع روبروی هر حجره حمام قرار می گرفت.
در هر صورت می توان گفت بنای موجود فعلی، بنایی است تاریخی و جزو قدیمی ترین بناهای ارگ تاریخی شهر سنندج محسوب می شود.
بنای حمام بر اساس نقشه های رایج و الگوهای ساختاری حمام های ایرانی شامل بخش ورودی، بینه، سربینه، خزینه، راهروهای ارتباطی و فضاهای مرتبط با مجموعه ساخته شده است.
بخش های باقی مانده از بنا مبین آن است که بخش های داخلی هم در بخش ازاره ها و هم قسمت بدنه دیواره ها دارای نقوش آهک بری بسیار زیبایی است.
(حمام عبدالخالق)
حمام عبدالخالق یکی دیگر از حمام های قدیمی شهر سنندج است، این حمام مربوط به دوره صفویه است و به شماره 3364 در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده است.
این بنا در محله چهارباغ کوچه حمام واقع شده است، آب لازم این گرمابه از آب جاری قنات های شهر تامین می شد. ارتفاع سقف این حمام نسبتاً بلند بوده و ستون های چهار گوش سنگی، آب نما، حجره ها، رختکن، گرم خانه، خلوتی ها، سرویس و خزینه آن تابع اسلوب حمام سازی ایرانی در دوره صفویه است، تزئینات وابسته به معماری این بنا مشخص نیست چرا که سطح دیوارهای آن با سیمان سفید و کاشیکاری جدید اندود شده است ولی گفته می شود این حمام دارای تزئینات آهک بری که در شهر سنندج بسیار رواج داشته بوده است و با حمام وکیل الملک قابل مقایسه است.
(حمام وکیل)
این حمام نیز مربوط به دوره زندیه و به شماره 3228 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این حمام در محله وکیل و در کنار عمارت تاریخی وکیل الملک واقع شده است.
(حمام شیشه)
حمام شیشه نیز همچون حمام های تاریخی دیگر سنندج در دوره زندیه ساخته شده و به شماره 2839 در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده است، این حمام دارای تزئینات آهکبری با نقوش گیاهی و هندسی است.
(حمام شجاع لشگر)
این حمام مربوط به دوره قاجاریه بوده و به شماره 2829 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، این حمام در خیابان امام خمینی کوچه یمین لشگر واقع شده است.
(حمام خلیفه فتاح)
این حمام یکی از حمام های تاریخی سطح شهر سنندج است که هم اکنون نیز مردم سنندج از این حمام استفاده می کنند.
متاسفانه مالکان این حمام تاریخی نسبت به ثبت این بنای تاریخی اقدامی انجام نداده اند.
این حمام نیز همچون سایر حمام های عمومی سطح شهرسنندج دارای آبنما، رختکن، حجره، گرم خانه و خزینه و سربینه و راهروهای ارتباطی است که از نظر بافت قدیمی در نوع خود بی نظیر است.ک/4
1904/7246



09/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن