تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830514273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابراهیمی‌دینانی: شناخت منهای انسان در این عالم وجود ندارد/ دیو یک چشم چه کسی است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ابراهیمی‌دینانی:
شناخت منهای انسان در این عالم وجود ندارد/ دیو یک چشم چه کسی است؟
شناخت شناسی جز انسان شناسی چیز دیگری نیست، شناخت منهای انسان در این عالم وجود ندارد بنابراین اگر بخواهیم شناختن را بشناسیم، باید انسان را بشناسیم و انسان شناسی جز شناخت شناسی نیست!

خبرگزاری فارس: شناخت منهای انسان در این عالم وجود ندارد/ دیو یک چشم چه کسی است؟



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه گذشته معرفت که از شبکه چهارم سیما پخش شد به موضوع بررسی رابطه توحید و زیبایی شناسی پرداخت که گزیده آن در ادامه می‌آید: از نسیم باد نوروزی دل و جان تازه شد/دل چه و جان چه جهان از بوی رحمان تازه شد آن شراب کهنه چون بر سر دوید از لطف آن/هم دماغ و هم دل و هم عقل و هم جان تازه شد اگر خواسته باشیم قدری در سخنان فیض کاشانی دقت کنیم متوجه می‌شویم که فیض شاگرد ملاصدرا است و ملاصدرا هم اصلی را به نام «حرکت جوهری» تأسیس کرد که این اصل قبل از او سابقه نداشت، البته حرکت همیشه مطرح بود ولی به این صورت که جوهری بوده و این گونه سامان یافته باشد، در هیچ کتابی حکمی وجود نداشت. بنابراین فیض تحت تأثیر استاد خود با دید حرکت جوهری به مباحث نگاه می‌کند، اما به حکم عرفانش مباحث فلسفی را با عرفان می‌آمیزد و ضمن اینکه در این عالم حرکت می‌بیند، تحول دمادم نفحات رحمانی را دم به دم می‌بیند و اینها را از جانب حق دیده و جلوه‌های آن را توصیف می‌کند، حرکت جوهری هم با یک دید عارفانه جلوه‌های خداوند تبارک و تعالی است. حرکت جوهری صدرا در شعر مرحوم فیض تبدیل به مسأله‌ای فلسفی می‌شود و این جلوه‌های دمادم حق تعالی و کشف مسائل فلسفی در انسان اتفاق می‌افتد، شاید موجود دیگر تازه بودن عالم را کشف نکنند، انسان ضمن بودن، دائماً خود را تازه می‌بیند، عارفی یک جمله‌ای دارد که مناسب با فرمایش فیض کاشانی دارد، او می‌گوید هر آنچه خواستم شدم و هر آنچه خواستم خود بودم و خودم جلوه حق تعالی بودم. انسان بدون هدف نمی‌تواند در این عالم زندگی کند و هدف هم مقصد متعالی است، بنابراین انسان همیشه بالاتر را می‌طلبد و این بالاتری مربوط به شناخت و معرفت انسان می‌شود. امروز فلسفه‌های جدید دنیا مسائل فلسفی را به آنتولوژی و اپیستمولوژی تقسیم کردند، یک حکیمی حرفی می‌زند که ای کاش این بحث معرفت‌شناسی یا شناخت شناسی را انسان شناختی می‌گفتند شناخت شناسی جز انسان شناسی چیز دیگری نیست شناخت منهای انسان در این عالم وجود ندارد. پس اگر خواستیم شناختن را بشناسیم باید انسان را بشناسیم. دیو یک چشم کسی است که تنها به دل و بدن توجه می‌کند و عالم را تنها به ماده صرف خلاصه می‌کند، بنابراین زیبایی‌های عالم را می‌تواند ببیند خیلی انسان‌ها زیبایی‌ را تنها در صورت می‌بینند، یک صورت زیبا و گل زیبا می‌بینند، البته این عیب نیست، اما زیبایی صورت در حد پوست خلاصه شده است و اگر این پوست آسیب ببیند دیگر زیبایی نیز از بین رفته است، زیبایی‌های باطنی چون سخن خوب، معانی لطیف و ژرفای معانی است. انتهای پیام/

94/01/08 - 10:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن