تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803282971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خودکفایی ایران در تولید بنزین با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش/
خودکفایی ایران در تولید بنزین با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می شود به طوری که با راه اندازی این پالایشگاه 360 هزار بشکه معیانات گازی، روزانه 27 میلیون لیتر بنزین معمولی، 9 میلیون لیتر بنزین سوپر، 14 میلیون لیتر گازوییل، سه میلیون و 370 هزار لیتر سوخت جت به میزان تولیدات نفتی کشور اضافه می شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.


با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه می‌باشد.


ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸5 آغاز شده‌است و در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال ١٣٩٤به بهره برداری خواهد رسید.


خودکفایی ایران در تولید بنزین با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس


با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می شود. به طوری که با راه اندازی این پالایشگاه 360 هزار بشکه معیانات گازی، روزانه 27 میلیون لیتر بنزین معمولی، 9 میلیون لیتر بنزین سوپر، 14 میلیون لیتر گازوییل، سه میلیون و 370 هزار لیتر سوخت جت به میزان تولیدات نفتی کشور اضافه می شود.


تولید روزانه سه میلیون و 810 هزار لیتر گاز مایع، 130 هزارتن گوگرد و 468 تن هیدروژن از دیگر محصولات تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نام برده شده است.


ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از ۷۵ درصد بنزین و نفت‌گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه ‌است.


شاهرخ خسروانی چند ماه پیش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفته بود که پروژه ستاره خلیج فارس یک طرح پالایشگاهی تصفیه میعانات گازی دریافتی از عسلویه است که طراحی این واحد و احداث آن از سال 86 شروع شده است. بنا بود با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی انجام شود در حال حاضر کلیه سهامداران این پالایشگاه داخلی است.  


معاون مدیرعامل شرکت ملی  پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، با اشاره به اینکه ظرفیت این پالایشگاه 360هزار بشکه میعانات گازی دریافتی از عسلویه است تاکید کرده بود با بهره‌برداری کامل از آن روزانه 36 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 14 میلیون لیتر گازوئیل یورو5و4 تولید خواهد شد. 


پیشرفت 75درصدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس


خسروانی با تاکید براینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم اکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: این پالایشگاه مشتمل بر سه بخش خط لوله، آبگیر و خود مجموعه پالایشگاه است که خط لوله انتقال خوراک از عسلویه و آبگیر در حال بهره برداری است و  خود پروژه 70 درصد پیشرفت دارد.


 همچنین ستاره خلیج فارس از سه پالایشگاه 120 هزار بشکه ای تشکیل شده وقتی به بهره برداری برسد روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوئیل تولید خواهد شد طبق برنامه ریزی به عمل آمده پیش بینی می شود عملیات فاز یک در اواسط سال 94 و فاز دوم و سوم به فواصل زمانی چند ماهه راه اندازی شود.


میرعلی اصغر ساجدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران چندی پیش در نشست خبری گفته بود که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس حدود 10 سال پیش شروع شده و در عرض یکسال طرح بنیادی روی این پالایشگاه اجرا شد و هم اکنون در اختیار بخش خصوصی است و فاز نخست آن اوایل سال 94 وارد مدار سرویس خواهد شد.


کمبود مالی مهمترین دغدغه پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.


براساس این گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در طی بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار داشته که کمبود مالی مهمترین دغدغه پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.


مشکلات تخفیف 650 میلیون یورویی برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برطرف می کنیم.


همچنین اسحاق جهانگیری دو ماه پیش در اولین برنامه سفر خود به استان هرمزگان در محل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس حاضر شده و به مسایل و مشکلات مالی این پروژه پرداخت و گفت: در اولین فرصت مشکلات مربوط به تخفیف مبلغ 650 میلیون یورو که برای مرحله اول این پروژه مورد نیاز است برطرف خواهد شد.


معاون اول رییس‌جمهور گفته بود این پالایشگاه یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران در دست اجرا دارد. تولید حجم زیادی از فرآورده‌های نفتی با کیفیت خوب و همچنین مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کند از دلایل اهمیت این پالایشگاه است.


معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به افزایش تولید میعانات گازی در پارس جنوبی ، اظهار داشته که این تولیدات روز به روز بیشتر خواهد شد لذا باید مصرف‌کننده برای آن ایجاد می‌شد. این پالایشگاه با خوراک میعانات گازی می‌تواند مصرف‌کننده تولیدات پارس جنوبی باشد.


جهانگیری اضافه کرد راه‌اندازی این پروژه یک اتفاق مهم ملی است که دغدغه‌های وزیر نفت و دیگر مسئولان را برای ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی مرتفع خواهد کرد.


معاون اول رییس‌جمهور گفت:  پروژه‌های نفت مربوط به نفت و گاز یکی از نقاط شاخص دولت یازدهم است و سهم زیادی از رشد اقتصادی شش درصدی که در سال جاری به آن دست پیدا کردیم هم مربوط به این صنعت است. صنعت نفت و گاز لوکوموتیوی است که اقتصاد را به دنبال خود می‌کشد و انتظار این است پروژه‌های مربوط به آن به صورت جدی دنبال و تکمیل شود.


مهم ترین طرحی که در حال حاضر در بخش نفت و گاز در این استان وجود دارد پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که یک پالایشگاه بزرگ و اولین پالایشگاهی است که در آن میعانات گازی تبدیل به بنزین و فرآورده های نفتی خواهد شد.


معاون اول رییس جمهور ادامه داد: حجم سرمایه گذاری این پالایشگاه بسیار بالاست و تسریع در راه اندازی آن به دلیل واردات فرآورده های نفتی که داریم و بعضا کیفیت مناسبی هم ندارند، اهمیت زیادی دارد.


جهانگیری گفت: حسن این پالایشگاه این است که روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل با کیفیت خیلی خوب و مناسب و حتی سوخت هواپیما و جت تولید می کند و راه اندازی آن کار مهمی بود.


گفتنی است؛ احداث خط لوله انتقال معیانات گازی از عسلویه بوشهر به طول 388 کیلومتر به این پالایشگاه به صورت 100 درصد انجام شده است.


همچنین پروژه آبگیر از دریا به ظرفیت 200 هزار مترمکعب در ساعت به طول 5.5 کلیومتر در مرحله پایانی قرار دارد.


ساخت این پالایشگاه با 700 هکتار مساحت در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال 1394به بهره برداری خواهد رسید.




انتهای پیام/





اخبار مرتبط

فراهم شدن تبدیل زباله‌های شهری و خطرناک به انرژی با استفاده از تکنولوژی پلاسما
آغاز عرضه CNG برحسب کیلوگرم در جایگاه‌های سراسر کشور
گازرسانی به بیش از 2 میلیون خانوار شهری و روستایی/ اختصاص 16 میلیارد دلار اعتبار
صرفه جویی ۵۰ درصدی مصرف انرژی با اصلاح موتورخانه‌ها
تولید 8 ميليارد مترمکعب گاز در پالايشگاه گاز بيدبلند




۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن