تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798442888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عروسک های کنار جاده ای، جاذبه ای دیدنی برای گردشگران نوروزی در مهاباد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عروسک های کنار جاده ای، جاذبه ای دیدنی برای گردشگران نوروزی در مهاباد مهاباد - ایرنا - گردشگران نوروزی در مسیر جاده مهاباد به بوکان در جنوب آذربایجان غربی به جاذبه ای جذاب و دیدنی در حاشیه جاده برخورد می کنند که آنها را به توقف و دیدن آن تشویق می کند .


این جاذبه گردشگری که بسیار مورد توجه گردشگران نوروزی عبوری از این مسیر قرار گرفته توسط یک مرد روستایی خوش ذوق مهابادی در کنار جاده و در قسمتی از باغ وی و برای آشنایی با آداب و سنن مردم این منطقه ایجاد شده است .
این مرد خوش ذوق مهابادی سیدمحمد عثمانی نام دارد و از اهالی روستای عیسی کند این شهرستان است که با ایجاد این جاذبه گردشگری توانسته روزانه بیش از صدها نفر را جذب کند.
این جاذبه گردشگری به گونه ای درست شده است که ابتدا افراد عبوری از کنار آن می پندارند که در کنار جاده عروسی برپا است ولی با نزدیک شدن به آن مشاهده می کنند که افراد حاضر در این عروسی محل همگی عروسک هستند که به شیوه استادانه ای درست شده و در کنار هم قرار داده شده اند .
این هنرمند مهابادی در ابتکار خلاقانه خود با ساخت عروسک هایی که لباس های محلی بر تن دارند، توانسته است بخش هایی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه را به نمایش بگذارد .
در قسمت اصلی این باغ فرهنگی، آیین عروسی در مناطق کردنشین به نمایش گذاشته شده و در آن عروس و دامادی در میان حلقه ای از پایکوبی کردی(هه لپه رین) قرار دارند و نوازندگان سازهای محلی دهل و سرنا نیز زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده اند.
در قسمتی از این مجموعه، چند عروسک نیز به عنوان تماشاگران این آیین در روی بام اتاقی که این مرد روستایی برای استراحت از آن استفاده می کند، قرار دارند.
عروسک ها در اندازه های مختلفی ساخته شده و برخی از آنها به اندازه یک انسان واقعی هستند و لباس های محلی با تنوع رنگ و مدل های مختلف را بر تن دارند و در اولین نگاه تفاوت چندانی با یک آیین عروسی محلی در این منطقه ندارند که همین امر باعث جلب توجه بیشتر مسافران می شود.
آدمک های این نمایشگاه دارای صورت و کلاه گیس بوده و تناسب بسیار خوبی در رنگ لباس، رنگ مو و چهره ها آنها ایجاد شده که آنها را واقعی تر کرده است.
این مرد روستایی عروسکی از خودش را نیز ساخته که در حال انجام کار باغبانی و آبیاری در مزرعه است که چکمه هایی به پا و بیلی بر دوش دارد و در حال کار کشاورزی و آبیاری مزارع است .
هنرمند روستایی مهابادی در وسط حیاطی که جشن عروسی در آن برپا است نیز میزی قرار داده است که عروس و داماد پشت آن قرار دارند و در کنار میز یادداشتی هم برای بازدید کنندگان نوشته و از آنها خواسته شده است که هدیه ای را به این عروس و داماد بدهند تا صرف هزینه های مرمت و نگهداری عروسک ها شود.
پخش موسیقی محلی با استفاده از ضبط صوت و چند بلندگو فضای نمایشگاه را به یک عروسی واقعی تبدیل کرده و همین امر باعث می شود مسافران و بازدید کنندگان مدت زمان بیشتری در آنجا بمانند.
وی در خصوص انگیزه اولیه خود برای برپایی این نمایشگاه گفت: چند سال پیش برای جلوگیری از ورود حیوانات به باغ در قسمتی از آن یک مترسک قرار دادم و بر پایه علاقه ای که در این زمینه داشتم آن را به شکل یک مرد روستایی ساختم.
سید محمد عثمانی افزود: سال بعد چند عروسک دیگر را نیز درست کرده و داخل آنها را با کاه و کلش پر کردم و کم کم هر سال به تعداد آنها افزودم.
وی اضافه کرد: با توجه به استقبال خوب مسافران و گردشگران تغییرات دیگری در آنها ایجاد کردم و با ساخت مجموعه ای از عروسک ها، آیین عروسی این منطقه را به نمایش گذاشتم.
وی اظهار کرد: بسیاری از بازدید کنندگان نیز پیشنهادهایی را برای جذابیت بیشتر نمایشگاه ارایه می دهند که از آنها استفاده کرده ام و برخی نیز لباس های محلی بلا استفاده خود را هدیه می کنند که از آنها برای ساخت عروسک استفاده می کنم .
این مرد روستایی در نظر دارد، برای رفاه بیشتر بازدید کنندگان در قسمتی از باغ خود مکانی را نیز برای استراحت آن احداث کرده و برای جلوگیری از تخریب عروسک ها بر اثر باد و باران برای آنها نیز سایبانی ایجاد کند.
اقدام جالب این مرد روستایی که در نوع خود کم نظیر است شاید تلنگری باشد برای مسوولان فرهنگی و احیا کنندگان آداب و سنن بومی و محلی، مبنی بر این که برای زنده نگهداشتن این باورها و اعتقادات همیشه لازم نیست، اعتبارات و هزینه های گزافی صرف شود، بلکه احیای این امور به اندکی خلاقیت و ابتکار عمل نیاز دارد.
شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و از طریق جاده برهان که 65 کیلومتر طول دارد به شهرستان بوکان متصل می شود .
گزارش از: عبدالله رحمانی
3020/6185/2093/1358









05/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن