تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803567987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردبیل با جاذبه های طبیعی و تاریخی خود منتظر میهمانان نوروزی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اردبیل با جاذبه های طبیعی و تاریخی خود منتظر میهمانان نوروزی است اردبیل -ایرنا- استان اردبیل در هر فصل سال به وِیژه ایام عید جاذبه های بی نظیری از طبیعت گرفته تا تاریخ را برای گردشگران به ارمغان می آورد و مسوولان استان امسال نیز تمهیدات لازم را فراهم کرده اند تا سفر خوشی در انتظار مسافران نوروزی دیار سبلان و چشمه های بهشتی باشد.


اردبیل آمیزه و گنجینه ای از جلوه ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی است و این ویژگی باعث شده سفر به این استان برای هر گردشگری دلپذیر شده و کمتر کسی است که پس از دیدار از این استان خاطره هایی شیرین و به یادماندنی برایش رقم نخورد.
هوای بسیار پاک و لطیف اردبیل در تمام روزهای سال به ویژه در فصل بهار و عید نوروز شاید مهم ترین جاذبه ای باشد که همگان را به سوی خود فرا می خواند و در کنار آن مناطق بکر و دست نخورده این استان را شاید در کمتر جایی در ایران بتوان یافت.
آب های گرم و سرد معدنی، تفرجگاه ها، جنگل ها، دریاچه های طبیعی و مجتمع های تفریحی ، تنوع شرایط جوی و ده ها اثر و بنای باستانی جذابیت خاصی به استان اردبیل بخشیده اند.
شهر گردشگری سرعین در27 کیلومتری غرب اردبیل در دامنه کوه 4811 متری سبلان با دارا بودن آب های گرم معدنی متعدد با خاصیت درمانی بیشترین کشش را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به ویژه برای ایام عید دارد.
بیشتر گردشگران اولین مقصد سفر خود به استان اردبیل را این شهر گردشگری قرار می دهند تا استخرهایی که گرمای آب های پرخاصیت آن ها در پوست و استخوان انسان نفوذ می کند جسم و جان آنها را آرامش بخشد.
آبگرم های گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو ، قره سو ، پهنلی سو ، آبگرم چشم و مجتمع های آب درمانی سبلان و بش باجیلار و ایرانیان و حمام طبیعی شفا از جمله آب های معدنی سرعین است.
دو استخر آب سرد هم در فاصله پنج کیلومتری سرعین در دره ای با چشم انداز زیبا موسوم به ویلا دره وجود دارند که آب آن ها مانند نوشابه گاز دار بوده و گردشگران از آب آن نوشیده و در استخر هم آب تنی می کنند.
در 12 کیلومتری سرعین پیست آلوارس به عنوان یکی از پربرف ترین پیست های اسکی منطقه منتظر میهمانان نوروزی است ، لذت اسکی در این پیست و سپس آب تنی در آب های گرم های سرعین را هیچ مسافری نمی تواند از یاد ببرد.
دیگر آبگرم های معروف استان اردبیل از جمله قینرجه و برجلو در شهرستان نیر ، آبگرم گیوی در شهرستان کوثر و آبگرم های شابیل ، ایلاندو و قینرجه در شهرستان مشگین شهر نیز نوروز منتظر مسافران می باشند.
در شهر اردبیل نیز جاده ای به مسافت 35 کیلومتر از شهر اردبیل در امتداد شمال غرب گردشگران را به آب گرمی در دامنه کوه پوشیده از برف سبلان به نام سردابه هدایت می کند.
در سکوت حاکم بر این کوهسارها ، تنها زمزمه آب چشمه ها و جویبارهای زیبا گوش و دل انسان را نوازش داده و برای ساعاتی او را از زندگی پر سر و صدای شهری رهایی می بخشد.
آبشار سردابه که از کوه 4811 متری سبلان سرچشمه گرفته و از یک کوه کم ارتفاع در حاشیه آب گرم فرو می ریزد از دیدنی های جالب دیگری است که در این منطقه جلب توجه می کند.
اغلب مردم منطقه بر این باورند که این آبگرم در درمان بیماری زردی (یرقان) اثرات درمانی دارد و از گذشته های دور پذیرای مبتلایان به این بیماری بوده است.
علاوه بر آبگرم اصلی سردابه که در چند سال اخیر به شکل مدرن بازسازی شده در این منطقه تعدادی آبگرم معدنی دیگر وجود دارند که از مهم ترین آنها می توان به ˈیدی بولوکˈ و ˈچخماق سوییˈ اشاره کرد.
غیر از کوه بلند سبلان و جاذبه های کشاورزی، مرزی و عشایری منطقه مغان ، دریاچه شورابیل در داخل شهر اردبیل با مجموعه شهر بازی خود و جنگل فندقلو شهرستان نمین با آب و هوا و طبیعت سحرانگیز و گونه های منحصر بفرد جانوری و گیاهی خود بویژه مارال ها ، طبیعت دوستان را به خود می خواند تا نوروزی دلپذیر را در استان اردبیل سپری کنند.
تاریخ نیز در کنار طبیعت برای هر دوستدار فرهنگ و تاریخ کهن این سرزمین مهم می باشد و جاذبه های باستانی اردبیل از این منظر نیز برای گردشگران چیزهای زیادی برای دیدن و اندیشیدن دارد.
مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی این استان در مرکز شهر اردبیل و در میدان عالی قاپو با داشتن مسجد جنت سرا ، شربت خانه ، چینی خانه ، گنبد الله الله و قبور خاندان صفوی یکی از 10 اثر مهم باستانی ایران زمین محسوب می شود که در سال 89 به عنوان اثر جهانی در یونسکو نیز به ثبت رسید.
این مجموعه بسیار نفیس و زیبا شاید اولین مکانی باشد که هر گردشگر در ورود به شهر اردبیل از آن دیدن می کند.
این بنای کم نظیر به نام عارف ربانی شیخ صفی الدین اردبیلی جد سلاطین صفوی پس از وفات او در سال 735 هجری قمری توسط فرزندش شیخ صدرالدین موسی پایه گذاری شد.
علاوه بر مقبره شیخ صفی و مرقد شاه اسماعیل اول، قبور تعدادی از شاهزادگان صفوی و سرداران قزلباش از جمله شهیدان جنگ چالدران و شیروان در محوطه این بقعه قرار دارند.
بقعه شیخ کلخوران که متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی است در روستای کلخوران اردبیل واقع شده است.
تاریخ بنای اولیه بنا به نیمه اول قرن دهم هجری قمری مربوط است و در محوطه ای که بناهای متعدد دارد محصور است.
بالای درب ورودی این بقعه تصویر یک شیر و یک پلنگ در دو سوی پنجره نقاشی شده و هر یک با یک زنجیر به پنجره بسته شده اند و نشان از سبک و سیاق منسوب به دوره صفوی و اوایل سده یازدهم هجری دارند.
در محوطه داخلی بقعه شیخ امین الدین جبرئیل مقبره های متعدد با سنگ گورهای صندوقی و مکعبی شکل وجود دارد که همگی دارای نقش و نگارهای چشمگیر و نوشته هایی است که نام ائمه اطهار و امامان (ع) بر آنها نقش بسته است.
مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه در اردبیل ، مقبره شیخ حیدر و قلعه های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در شهرستان گرمی ، حمام سنگی در کوثر، قلعه بوینی یوغون در نیر و هفت تپه در خلخال و ده ها منزل و بنای باستانی کوچک دیگر نیز در گوشه و کنار این استان تاریخی وجود دارد که دیدار از آن ها به علاقمندان آرامش معنوی می بخشد.
موزه مفاخر دینی اردبیل در خانه تاریخی میرفتاحی شهر اردبیل ، موزه تخصصی باستان شناسی ، موزه چینی خانه در داخل مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، موزه مردم شناسی اردبیل ، موزه صنایع دستی استان اردبیل ، موزه باستان شناسی شهرستان خلخال ، موزه باستان شناسی مشگین و موزه تاریخ طبیعی اردبیل از جمله مکان های تاریخی است که مسافران را به خود فرا می خواند.
به گزارش ایرنا ، در آستانه عید نوروز ادارات و ارگان ها نیر به تکاپو افتاده اند تا زمینه سفر امن و پرنشاط را برای مسافران نوروزی دیار اردبیل مهیا کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل می گوید: در آستانه عید نوروز استان اردبیل را آماده پذیرایی شایسته از گردشگران کرده و تمهیدات لازم برای این مهم در نظر گرفته شده است.
کریم حاجی زاده افزود: در تعطیلات نوروزی 16 پایگاه فرماندهی انتظامی ، 19 پایگاه امدادی هلال احمر ، 39 پایگاه امداد پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ، 18 داروخانه شبانه روزی ، 49 پایگاه امداد خودرو ، 41 بیمارستان و درمانگاه ، 16 پایگاه اطلاع رسانی شهرداری و دیگر دستگاه ها و درمجموع 41 کیوسک اطلاع رسانی و 24 قاضی کشیک در استان فعال خواهند بود.
وی تعداد ناظران سازمان صنعت ، معدن و تجارت را 65 نفر ، تعداد ناظران دانشگاه علوم پزشکی را 223 نفر و تعداد ناظران سازمان تعزیرات حکومتی را 48 نفر در تعطیلات نوروزی ذکر کرد و گفت: 10 موزه و چهار نمایشگاه صنایع دستی در استان در تعطیلات نوروزی فعال خواهند بود.
وی اظهار کرد: همچنین در این ایام 121 باب سرویس بهداشتی ، 60 جایگاه عرضه میوه و اقلام ضروری ، 85 جایگاه توزیع سوخت ، 76 مدرسه و 16 ایستگاه صلواتی پذیرایی رایگان فعال خواهند بود.
حاجی زاده با بیان این که هماهنگی های لازم با شرکت آب و فاضلاب ، شرکت توزیع نیروی برق ، مخابرات و شرکت گاز برای خدمات رسانی مناسب به گردشگران در زمان تعطیلات نوروزی انجام شده ،افزود: هماهنگی های لازم با بانک ها نیز برای تعیین کشیک و تامین اسکناس مورد نیاز مردم از خودپردازها در تعطیلات نوروز صورت گرفته است.
وی با بیان این که هماهنگی های لازم برای اسکان اضطراری گردشگران در مساجد ، مصلی ها و سالن های ورزشی انجام شده از برگزاری تورهای اردبیل گردی ، اجرای مانور آغاز ستاد اجرایی خدمات سفر استان و اجرای برنامه هایی برای ایام فاطمیه در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد.
در این حال استاندار اردبیل نیز با تاکید بر گردشگر پذیر بودن بیشتر شهرستان های استان اردبیل بر ضرورت توزیع مکانی گردشگران در تمام مناطق گردشگری استان تاکید کرده و خواستار اطلاع رسانی و هدایت گردشگران نوروزی از شهرستان سرعین به دیگر مناطق گردشگری استان شد.
مجید خدا بخش با تاکید بر پیش بینی ایستگاه نوروزی در جنگل فندقلودر شهرستان نمین توسط جمعیت هلال احمر، جلوگیری از حضور متکدیان در مراکز خرید ، تفرجگاه ها و پارک ها ، پیگیری های لازم در مورد پخت نان شبانه و رسیدگی به سرعت گیر های داخل شهر و جاده ها خواستار خودداری از انجام هرگونه عملیات حفاری ها در سطح شهر به ویژه در مسیرهای اصلی شهر شد.
دانشگاه علوم پرشکی استان اردبیل نیز برای ایام عید برنامه های ویژه ای داشته و مسوولان این دانشگاه از فعال بودن 15 بیمارستان خصوصی و دولتی به طور شبانه روزی و 25 درصد مطب های بخش خصوصی ، استقرار و فعال بودن چهار ایستگاه سلامت در سه راهی هیر، میدان مقدس اردبیلی و گردنه های حیران و صائین تا ساعت 20 شامگاه خبر می دهند.
به گفته آنها ، برای اولین بار در سال جاری شهرستان کوثر به دو دستگاه دیالیز برای استفاده بیماران خاص کلیوی مجهز شده که خدمات دیالیز در مراکز درمانی حتی به گردشگران نیازمند نیز ارائه خواهد شد.
فعال بودن تمام مسوولان فنی درمانگاه های بخش خصوصی در ایام نوروزی به صورت شبانه روزی افزایش سطح خدمات و گروه های بازدید کمیته بهداشت و درمان در سال جدید نسبت به سال گذشته از دیگر برنامه های دانشگاه علوم پزشکی می باشد.
همچنین در سال جدید مقرر شده در شهرستان سرعین علاوه بر پزشک عمومی ، پزشک متخصص نیز حضور داشته باشد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل نیز گفت: 20 پایگاه ثابت و سیار با 10 خودرو مجهز ست نجات این جمعیت در محورهای مواصلاتی استان به فعالیت مشغول هستند.
بهرام غیبی افزود: امسال 350 نفر از امدادگران این جمعیت برای خدمت رسانی به مسافران و میهمانان نوروزی بکار گرفته می شوند.
وی بیان کرد: با کمک و حمایت نمایندگان استان و استاندار اردبیل تلاش شده از بهترین امکانات و خودروها برای امداد رسانی در تعطیلات نوروز امسال استفاده شود تا بتوانیم زمینه سفری ایمن را برای میهمانان استان فراهم کنیم.
پلیس راه نیز با گروه های مجهز خود در محورهای ارتباطی استان مستقر بوده و برای راهنمایی مسافران و نظارت بر ترافیک جاده های ارتباطی تلاش می کند.
6019//6016



26/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن