تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804299022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاکيد چين بر توان نظامي براي تبديل شدن به هژمون قرن بيست و يک


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ فروردين ۱۳۹۴ (۹:۰ق.ظ)
تاکيد چين بر توان نظامي براي تبديل شدن به هژمون قرن بيست و يک گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج
به گزارش خبرگزاري موج، چين، به عنوان بزرگترين نماينده ايدئولوژي کومونيست، توانسته است به مدد جمعيت يک ميليارد و سيصد ميليوني خود و با در پيش گيري استراتژي ويژه اين کشور در حوزه اقتصاد، تبديل به مهمترين رقيب جهان سرمايه داري شود. از اين رو هرگونه تغيير ارقام مربوط به حجم تجارت جهاني، رشد اقتصادي و بودجه نظامي اين کشور، توجه رهبران ايالات متحده را جلب مي کند. بر همين اساس، افزايش 10.1 درصدي در هزينه هاي دفاعي پکن براي سال 2015، مي تواند تبلور رقابت آمريکا و چين در عرصه جهاني باشد.
واشنگتن پس از پايان جنگ سرد و فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، خود را پيروز اين مبارزه مي ديد و گمان نمي کرد زماني کشوري ديگر از بلوک رقيب، بتواند هژموني اش را تهديد کند. چين در سال 2014، تبديل به قدرت اقتصادي اول جهان شد. اين کشور توانست با رشد هفت درصدي آمريکا با رشد کمتر از سه درصد را پشت سر بگذارد.
علاوه بر اين، مقامات پکن تلاش دارند با افزايش ميزان بودجه نظامي، توان خود را براي مقابله با آمريکا و متحدين اين کشور در منطقه شرق آسيا بالا ببرند. ارتش 2 ميليون و 285 هزار نفري اين کشور، بزرگترين ارتش حرفه اي دنياست. با وجود اين، به دليل مشکلات ساختاري در حوزه تسليحات و برخورداري از فناوري نظامي، کماکان قدرت ميليتاريستي چين را نسبت به آمريکا و روسيه در حد پايين تري نگه داشته است.
چين در قرن جديد؛ به ويژه از سال 2005 که توانست از ژاپن به عنوان دارنده بالاترين بودجه نظامي آسيا، پيشي بگيرد، در رتبه دوم جهاني بعد از آمريکا قرار گرفت. بودجه اختصاصي اين کشور در حوزه دفاعي، از بيست درصد در سال 2000 به چهل درصد در سال 2011 رسيد و در اين بازه زماني چين با افزايش 13.4 درصدي به طور متوسط به سرعتي معادل سه برابر همسايگانش در اين حوزه دست يافت.
طبق گزارش موسسۀ مطالعات بين المللي و استراتژيک، هزينۀ چين براي هر سرباز در سال 2000، پنج هزار دلار بوده، در حالي که اين رقم در سال 2011 به 23 هزار دلار رسيد که مبلغ مذکور در آن دوره مقايسه با ساير کشورها در سطح بسيار بالايي قرار داشت.
بالاترين درصد افزايش بودجه نظامي چين مربوط به سال 2011 با 12.7 درصد بود. بعد از آن هر ساله از اين عدد کمي کاسته شد. در سال 2012، پکن 11.2 درصد به رقم کلي بودجه سال گذشته خود افزود. در سال 2013 با کمي بيش از يک درصد به 10.7 رسيد. سال گذشته البته رقم مذکور 12.2 درصد شد، که در مجموع سال جاري ميلادي 10.1 درصد، کمترين ميزان افزايش در بودجه دفاعي اين کشور در پنج سال گذشته محسوب مي شود.
عليرغم نوسانات بالا، چين کماکان از نيمه دهه اول قرن بيست و يک، رده دوم بودجه نظامي جهان را دارد. هرچند که فاصله اين کشور با آمريکا به عنوان مقام اول، بسيار فاحش است. 144.2 ميليارد دلار، رقم بودجه نظامي چين براي سال 2015 گزارش شد که البته برخي تحليلگران عدد نهايي و اعمال شده را بيشتر از آن مي دانند.
پنتاگون نيز مدعي است اين کشور آسيايي سال 2012، بين 135 تا 215 ميليارد دلار براي امور نظامي هزينه کرد در حالي که بودجه رسمي 106 ميليارد دلار اعلام شد.
در واقع به موازات ممنوع شدن فعاليت‌هاي اقتصادي ارتش در سال 1998، دولت چين به سرعت بودجه آن را افزايش داد. با وجود اين هنوز اين کشور از ضعف هايي لجستيکي و آموزشي در رنج است. طبق گزارشات، نيروي دريايي به طور سنتي نقطه ضعف ارتش چين است.
از اين رو، روند نوسازي نيروي نظامي اين کشور، آن گونه که در سند دفاع ملي سال 2006 تأکيد شده است، در آغاز شد و تا سال‌ 2050 تداوم خواهد يافت. در اين سند، نوسازي توان نظامي چين به سه مرحله زماني تقسيم شده است:
مرحله اول تا 2010: ايجاد بنيان مستحکم براي مدرنيزاسيون نيروهاي نظامي؛
مرحله دوم 2020 ـ 2010: پيشرفت سريع؛
مرحله سوم 2050 ـ 2020: نيل به اهداف استراتژيک ايجاد نيروي نظامي مبتني بر [تکنولوژي] اطلاعات، به گونه‌اي که از توانايي پيروزي در جنگ‌هاي ديجيتال محتمل در نيمه قرن بيست و يکم برخوردار باشد.
در واقع چين با طراحي و اعلام اين استراتژي سه مرحله‌اي، تصميم خود را براي بالا بردن توان نظامي در حد يک ابرقدرت، طي نيم قرن آينده، بيان کرده است. که البته اين تصميم و اقدامات گسترده، طبيعتاً با واکنش‌ها و حساسيت‌هايي مواجه شده است.
از همين رو از سال 2010 ميلادي واشنگتن تمرکز نظامي خود را از خاورميانه به آسيا و به نزديکي مرزهاي چين منتقل کرد؛ چرا که علاوه بر افزايش بيش از 10 درصدي سالانه بر بودجه نظامي گري چين، مطابق بررسي سازمان تحقيق صلح بين المللي استکهلم، بودجه دفاعي حقيقي اين کشور در سال 2013 به طور تقريبي معادل 188 ميليارد دلار آمريکا و يا برابر با 2 درصد درآمد ناخالص داخلي کشور بود که طبق بيانيه وزارت دفاع چين اين رقم تنها 114 ميليارد دلار ذکر شد.
مسأله مذکور موجب شد که بودجه دفاعي چين به مراتب کمتر از بودجه دفاعي آمريکا شود که در آن سال با اختصاص 3.8 درصد از درآمد ناخالص ملي به 640 ميليارد دلار مي رسيد.
به اين ترتيب، از زمان پايان جنگ سرد تاکنون، سطح بودجه دفاعي ايالات متحده و چين به طور متوسط ۴ درصد در برابر 2 درصد درآمد ناخالص ملي بوده است.
بنابراين، اگر الگوي بودجه دفاعي آمريکا و چين بر حسب درآمد ناخالص داخلي اين دو کشور در دهه هاي آتي ثابت بماند، انتظار مي رود که بر حسب پيش بيني مي شود، بودجه دفاعي آمريکا تا سال 2050 به 1.7 تريليون دلار و بودجه دفاعي چين نيز در همين بازه زماني به 1.1 تريليون دلار برسد!
البته لازم به ذکر است که چنين سناريويي چندان هم اغراق آميز نيست؛ چرا که بودجه نظامي کشور چين در حال حاضر از آن ميانگين 2 درصدي که پيشتر به آن اشاره شد بيشتر است. ضمنا، اگرچه 10 درصد افزايش در نظر گرفته شده از سوي پکن در مقايسه با پنج سال گذشته کمتر است، اين مقدار همچنان در مقايسه با نرخ 7 درصدي رشد درآمد ناخالص ملي که براي سال 2015 پيش بيني مي شود بيشتر است.
سناريوي ديگري که مطرح مي شود آن است که با اختصاص چهار درصد از درآمد ناخالص ملي به بودجه دفاعي، چين حجم هزينه اختصاص داده شده به بخش دفاعي خود را تا اواسط قرن حاضر به 2.1 تريليون دلار برساند و به اين ترتيب تا سال 2050 به بزرگترين قدرت نظامي جهان بدل شود.
به طور کلي علت اين نوسانات و افزايش بودجه نظامي چين را بايد در چتر حمايتي گسترده امريکا از ژاپن، کره جنوبي، ويتنام، تايوان، حضور روزافزون واشنگتن در شرق آسيا به خصوص پس از عملياتي کردن استراتژي کوچ شرقي اين کشور، برنامه کاخ سفيد در تحت فشار قراردادن پکن با ابزار نظامي گري و تقويت اتحادهاي نظامي با کشورهاي همسايه چين، وجود اختلافات ارضي با کشورهاي همجوار و تلاش هند براي تبديل شدن به قدت بزرگ منطقه به خصوص در اقيانوس هند مشاهده کرد.
ضمن آنکه رهبران کمونيست چين، تلاش دارند همپاي رشد اقتصادي و تجاري اين کشور در حوزه نظامي نيز وزنه سنگيني براي دوستانشان باشند تا بتوانند در آينده اي نه چندان دور، تبديل به قدت هژمون آسيا شوند.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن