واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دکورهاي "مختارنامه" زير برف
رئيس سيمافيلم پاسخ نميدهد با گذشت يکسال از تمام شدن فيلمبرداري مجموعه مختارنامه هنوز صدا وسيما براي خريد لوکيشني که دکورهاي اين سريال تاريخي در آن بنا شده تصميمي نگرفته و دکورهاي اين مجموعه در اثر شرايط جوي در حال تخريب است. به گزارش خبرنگار مهر، "مختارنامه" پس از حکايت "مسافر گمنام"، "گرگها"، "رعنا"، "امام علي (ع)" و "معصوميت از دست رفته" ششمين اثر تلويزيوني داود ميرباقري است. وي در اين اثر زندگي مختار ثقفي رهبر يکي از قيام شيعيان را به خونخواهي شهداي عاشورا روايت کرده است.ديدن دکورهاي سريال مختارنامه همراه با عکاس بعد از گذشت يکسال از فيلمبرداري مجموعه تصويري ديگر را در برابر ديدگان قرار ميدهد. داود ميرباقري کارگردان زندگي مختار ابوعبيده ثقفي را به جاي کوفه در منطقه احمدآباد مستوفي در جنوب غربي تهران به تصوير کشيده است.همراه عکاس خبرگزاري مهر، صبح يکي از روزهاي سرد زمستان عازم شهرک احمدآباد مستوفي ميشوم تا شاهد دکورهاي اين مجموعه باشم. از اتوبان آزادگان عبور ميکنيم. در افکارم غوطه ورم که دکورهاي اين سريال عظيم بعد از گذشت يکسال از فيلمبرداري چگونه حفظ شده است؟ در اين افکار هستم که تابلويي سفيد رنگ در سمت چپ جاده راه را براي ورود به احمدآباد نشان ميدهد. سکوت، جاده را در سيطره خود در آورده است. باد سردي ميوزد. شهرک از دور خودنمايي ميکند.
بعد از چند دقيقه وارد شهرک ميشويم. چند نفر براي نگهباني اين شهرک مستقر هستند. پيادهروي شهرک گرچه به خاطر شرايط جوي روزهاي گذشته گل آلود است ولي راه رفتن در اين فضا لذتبخش است و به قدم زدن در دالانهاي تاريخ ميماند. ابتدا به شهر کوفه ميروم. زمان به عقب برگشته است، همه چيز رنگ و بوي گذشته را ميدهد. اصلاً به نظر نميرسد که اين محوطه مکاني در زمان حال است.شهر کوفه چنان خلوت و ساکت است که حتي تيک تيک عقربههاي ساعتم را ميشنوم. از کوچه پس کوچههاي کوفه عبورميکنم. در خانههاي کاهگلي به روي مهمانان باز است بدون اينکه خبري از ميزبان باشد! نگاهي به خانه ها مياندازم که به خاطر شرايط جوي نيازمند ترميم هستند گرچه در حال حاضر با بودجه سريال ترميمهاي سطحي انجام ميشود اما خبري از ترميمهاي اساسي نيست. انگار که اهالي شهر کوفه به خواب رفتهاند خوابي که قبلاً هم مردم شهرک غزالي رفتهاند. خوابي که دوباره ميخواهد تکرار شود.ديدن دکورهاي سريال مختارنامه همراه با عکاس بعد از گذشت يکسال از فيلمبرداري مجموعه تصويري ديگر را در برابر ديدگان قرار ميدهد. داود ميرباقري کارگردان زندگي مختار ابوعبيده ثقفي را به جاي کوفه در منطقه احمدآباد مستوفي در جنوب غربي تهران به تصوير کشيده است.به اين مسئله فکر ميکنم که چرا صدا وسيما از چند سال پيش توليد اين مجموعه را شروع کرده است کاري براي خريد اين زمينها انجام نداده تا شاهد ساخت آثار فاخري باشيم. گرچه برخي مسئولان اين موضوع را ممکن است مطرح کنند که خريد زمين جزو برنامههاي سازمان صدا وسيما نيست اما وقتي سريالي به گفته مديران همين سازمان 95 درصد مخاطب دارد مگر نميتوان با خريد اين لوکيشن نه تنها سريالهاي فاخري ساخت حتي مکاني براي بازديد مخاطبان شود.در حالي که سئوالات بيجواب در ذهن دارم همراه عکاس از يک ميدانگاه کوچک عبور ميکنم تا اينکه به کاخ دارالعماره ميرسم اما در چوبي بزرگ اين کاخ بر خلاف ديگر کاخها بدون نگهبان است. گرچه خبري از نگهبان نيست اما به خودم اجازه نميدهم وارد کاخ شوم. سري هم به مسجد کوفه و شهر مدائن ميزنيم.
عکاس عکسهايش را ميگيرد. بعد از تمام شدن کار او احمدآباد مستوفي را ترک ميکنيم اما من سئوالهاي بيجواب در ذهنم هنوز حک شده است. چرا بايد در کنار دکورهاي زيبايي که ساخت آن چندين ماه طول کشيده و هنرمندان سعي کردند با هنرمندي آن را بسازنند تا بتوانند روايتي را که سال 63 هجري قمري در کهکشانها حک شده در قرن 21 ظاهر کنند بايد صاحب زمين در بخشي از اين زمينها کانتينري قرار دهد و مشغول کاري باشد؟ چرا بايد فقط ترميم سطحي انجام شود؟ البته براي گرفتن پاسخ سئوالاتم با حسن اسلاميمهر، رئيس مرکز سيمافيلم چندبار تماس ميگيرم اما او در هر مکالمه تلفني گفتگو را به زماني ديگر موکول ميکند و هر بار فقط ميگويد: چشم. اگر فلان ساعت تماس بگيريد ميتوانم پاسخ بدهم." نميدانم چه ساعتي و چه روزي او پاسخ ميدهد، اما اي کاش اين دکورها به سرنوشت ديگر دکورهاي تلويزيون دچار نشود. سرنوشتي که بارها مجيد ميرفخرايي در گفتگو با خبرگزاريها درباره بازسازي دکورهاي شهرک غزالي گلايه کرده و تذکر داده است دچار نشود!منبع : مهر سينما و تلويزيون تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 544]