تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805605640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروز در موزه ای به یادگار از نیک اندیشه کهن گیلانیان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نوروز در موزه ای به یادگار از نیک اندیشه کهن گیلانیان رشت - ایرنا - موزه میراث روستایی گیلان مکانی برای نمایش خویشاوندی انسان و طبیعت و یادگاری از روستاییان نیک اندیش گیلانی، در نخستین روز از نوروز 94 با جشنواره نوروزی میزبان گردشگرانی است که سرور جشن ها و آیین های بومی را در فضایی روستایی به یادگار از یک قرن پیش جست وجو گر هستند.


هنوز چه بسیارند کسانی که از دیدن موزه ها لذت چندانی نمی برند و اینان تاریخ را فراموشی معنا می کنند اما مگر می شود از گنجینه اکوموزه گیلان که سراسر روح و رنگ و اصالت است، چشم پوشید .
نمره ماشین ها حضور گردشگرانی را حکایت دارد که از جای جای این سرای کهن گیلان را میهمان شده اند؛ جمعیت چه بسیار است، اما به پاس ایام فاطمی ساز و دهل و نقاره این دیار از پنجم فروردین ماه کوک می شود.
امروز بهترین موزه های دنیا ترکیبی از اطلاعات جذاب و آثار هنری را همزمان در معرض دید گردشگران قرار می دهد که می توان در این راستا به موزه های آرمیتاژ سن پترزبورگ، متروپلیشن آمریکا، موزه قاهره، گالری اوفیتزی فلورانس و لوور فرانسه اشاره کرد و پر بی راه نیست اگر در این بین به اکوموزه میراث روستایی گیلان نیز اشاره کنیم.
دیرگاهی نمی گذرد که موزه میراث روستایی در میان جنگل هایی از طبیعت گیلان به تلاش آنانی بنا شده که یادشان به نگاهداشت دانش و فرهنگ پیشینیانشان دلخوش است.
اندیشه ایجاد موزه میراث روستایی گیلان برای نخستین بار پس از زمین لرزه 1369 گیلان - زنجان از سوی دکتر محمود طالقانی مطرح و عملیات ساختمانی موزه در اردیبهشت 84 آغاز شد و گام به گام پیش رفت تا امروز که از مجموع 9 فاز تعریف شده، هفت فاز آن افتتاح و هر سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیار می شود.
بر اساس مطالعات انجام شده در گیلان که یکی از کوچکترین استان های کشور است، 9 حوزه سرشاخه فرهنگی - معماری شناسایی شده که میراث مادی (معماری، صنایع دستی، پوشش محلی و ...) و میراث معنوی (آداب و رسوم، باورها و ارزش ها) هر یک از این حوزه ها در قالب یک روستا در محل موزه طراحی، بازسازی و گام به گام تا تکمیل پیش می رود.
مسیری در امتداد جاده و بر بلندای شالیزار و رود را که طی کنی؛ سقف هایی مخروطی از ساقه های طلایی برنج و چوب در میان جنگل پدیدار می شود.
هدیه موزه میراث روستایی گیلان به گردشگران، حلاوت ساعتی زندگی در یک قرن گذشته است که خالی از هرگونه هوار شهر به انسان آرامش می بخشد.
کسانی که فضای ناب روستا را تجربه کرده اند، خاطره های خوش آن را به یاد می آورند و درمی یابند که با غرق شدن در فناوری و صنعت، چه به حال روزهای خوش و خالص گذشته خویش آورده اند و نسل جدید نیز با کسب نشاط در روح خود، معنی پاک روستا را تجربه می کنند.
جاده ای در دو سوی جنگل و صدای پرندگانی بیشمار و گاه حتی پرواز شاهین هایی در نزدیک و گاه عبور شغال هایی تیز رو، تو را وا می دارد تا آهسته تر برانی حتی کمتر از سرعت مجاز ...
در این میان و در زمانی که مسحور طبیعت و هوای ناب می شوی؛ انبوهی از ماشین پارک شده در یک قسمت از جاده ، نشان از وجود مکانی شگرف از هنر و معماری دارد؛ موزه میراث روستایی است که دیگر آوازه اش فراتر از کشور رفته و در خاورمیانه همین یک مورد است.
تنها در وصفش همین کافی که سازه هایی چند از سالیانی دور، برآمده از معماری متفاوت روستاییان نیک اندیش گیلانی توسط دانش آموختگانی خوش ذوق - با عشق به فرهنگ ، آیین و زندگی پیشینیان خویش - واچینی، به جنگل های سراوان منتقل شده، دوباره چینی و به سبک روستاهای 9گانه با همان معماری و زندگی به همان سبک بطور زنده در جلوی چشم گردشگران تصویر شده و همچنان در حال انجام است.
در مسیری از سنگریزه در لابه لای درختان جنگلی، با راهنمایی تابلوهای چوبی به سمت کوهپایه می روی و در انتها، خانه ای که بوی دود و هیزم و بوی ناب روستا را در جان و دل می افشاند.
معماری خانه های روستایی گیلان، دانش نانوشته ای است که باید حفظ و از آن در معماری کنونی الهام گرفته می شد.
مدیر اجرایی موزه میراث روستایی گیلان بیان کرد: جشنواره نوروزی با طرح ریزی برنامه های آیینی از یکم فروردین ماه سال 94 میزبان گردشگران نوروزی در این اکوموزه خواهد بود.
سعادت الله مسعودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای برنامه های شاد ، موسیقی محلی و ساز و نقاره پس از ایام فاطمی و از روز پنجم فروردین برنامه ریزی شده است.
وی اظهار کرد: سینمای مستند، نمایش های آیینی ، بازی های محلی، بازارچه صنایع دستی، پخت نان های محلی و ... از برجسته ترین برنامه های جشنواره نوروزی سال 94 است.
وی ادامه داد: اجرای ساز و نقاره برای روزهای ششم ، هفتم و دوازدهم برنامه ریزی شده است.
مسعودی افزود: موزه میراث روستایی گیلان از ساعت 9 تا 18 میزبان گردشگران نوروزی خواهد بود.
به گفته وی ؛ 36 سازه از 80 سازه موجود در موزه میراث روستایی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
به گفته دانش آموختگان برنامه ریزی توریسم کشور؛ امروزه توجه بسیاری از ملت های در حال توسعه به احیای هویت ملی خود معطوف شده است.
میراث فرهنگی معنوی یا ناملموس به معنای تمامی اقدامات، شیوه های ارائه، نمودها و بروزها، دانش ها، مهارت ها، وسایل، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی مرتبط با آنهاست که یکی از مؤلفه های مهم هویت ملی محسوب می شود.
آیین ها جلوه هایی از معرفت شناسی یک قوم و جامعه محسوب می شوند؛ شکلی از هستی شناسی یک دنیای ذهنی و درونی که تجلی بیرونی و هنری پیدا کرده و با زیبایی شناسی خاصی همراه است.
جامعه بی آیین، جامعه ای خشک محسوب می شود و جشن ها و آیین ها نمادی از شور و زندگی بخشی و رنگ پذیری زندگی تلقی می شوند.
و امروز در اکوموزه گیلان علاوه بر چینش زندگی یکصد سال گذشته روستایی که در فهرست آثار ملی ثبت شده و در برنامه ثبت جهانی قرار گرفته، آیین ها و بازی های بومی و غذاهای محلی و هنرهای سنتی نیز احیاء شده است.
موزه میراث روستایی گیلان امروز با پدیدار شدن هفت فاز از 9 فاز، طرح ریزی شده با عناوین روستاهای جلگه شرق و غرب، کوهپایه شرق و غرب و کوهستان شرق و غرب برای سرور جشن نوروزی و فرهنگ مهربانی با طبیعت ساز می شود.
گزارش از: مرضیه ضامن
1881 / 2007



01/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن