تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831295992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دعا در دل شب مستجاب است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار چهارشنبه 3 شهریور 1389 تعداد مشاهده : 145 دعا در دل شب مستجاب است خبرگزاري فارس: روايتي از امام باقر (عليه‏السلام) است كه حضرت فرمود: وقتي كه يك سوم شب گذشته باشد يك منادي ندا مي‏كند آيا توبه‌كننده‏اي هست كه توبه‏اش پذيرفته شود؟ آيا استغفاركننده‏اي هست كه بخشيده شود؟ آيا درخواست‌كننده‏اي هست كه به او داده شود؟ به گزارش خبرگزاري فارس، آيت‌الله مجتبي تهراني در سخناني به توصيف «استجابت دعا» پرداخت كه مشروح آن در پي مي‌آيد؛ اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ‏ِ الْعَلَمِين وَ صَلَّي اللهُ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبينَ الطَّاهِرِينَ وَ لَعنَةُ اللهِ عَلي اَعدائِهِم اَجمَعين. «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ أَقْبِلْ عَلَيَّ إِذَا نَاجَيْتُكَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ» خدايا بر محمد و خاندانش درود فرست و صدايم را بشنو، هنگامي كه تو را صدا مي‌زنم؛ به دعايم گوش فرا ده، آن‌هنگام كه تو را مي‌خوانم و رو به من فرما، در آن‌زمان كه با تو نجوا مي‌كنم. همانا من به سوي تو فرار كرده‌ام و در مقابل تو ايستاده‌ام. * مروري بر مباحث گذشته آيت‌الله مجتبي تهراني در ابتداي صحبت خود گفت:‌ گفته شد كه ماه مبارك رمضان، ماه تلاوت قرآن و ماه دعا است. دعا به معناي گفت‌وگوي عبد با ربّ است و دو قسم مأثور و غيرمأثور دارد. ما در بحثمان به شرايط و آداب دعا رسيديم كه بسياري از اين شرايط و آداب را عرض كردم و در اين جلسات اخير حتي راجع به آداب ظاهريه‏اي كه انسان بايد در دعا رعايت كند، صحبت كرديم و اشاره شد به اينكه اين آداب در اجابت دعا مؤثر هستند. گفتيم كه مهم و مؤثر است كه انسان در هنگام دعا در چه حالي از حالات باشد. حالا بحثي را مي‏خواهم در همين رابطه مطرح كنم كه گرچه در گذشته به آن اشاره داشته‏ام امّا به اين صورت آن را مطرح نكرده‏ام. * تأثير زمان و مكان بر دعا وي افزود: در گذشته من اين را مطرح كرده بودم كه عامل زمان و مكان در باب دعا، به نحو كلّي تأثير دارد، اما به صورت جزئي و موردي وارد آن نشدم. مطلب از اين قرار است كه اگر انسان در يك زمان يا مكان خاص دعا كند، اين زمان و مكان، بر روي اجابت دعا اثر مي‏گذارد. اين كلّي بحث ما است و من در آخر بحث، عرض خواهم كرد كه اين تأثير در دو رابطه اثر زمان يا مكان بر روي دعا و بر روي داعي مطرح مي‏شود. اين را در آخر بحث توضيح مي‏دهم. وي ادامه داد: در باب زمان، اين‏طور است كه ساعت و لحظه‏اي كه بر انسان مي‏گذرد، در ظرف آن زمان قرار مي‏گيرد. ما يك بحث در رابطه با زمان‏هاي خاص داريم كه مربوط به ساعات شبانه‏روز است و يك بحث هم مربوط به اوقات خاصي است، مثل شب‏هاي خاص، روزهاي خاص،‌تا مي‏رسد به ماه‏هاي خاص، مثل ماه مبارك رمضان. بحث اين است كه اين زمان‏هاي خاص، به طور كلّي اثر دارد و اگر انسان در آن زمان خاص دعا كند، اين زمان بر اجابت دعايش تأثير مي‏گذارد. * تأثير دعا در شب آيت‌الله تهراني در ادامه بيان داشت: حالا من زمان‏هاي خاص را از بحث شبانه‏روز شروع مي‏كنم. ما در روايات و معارفمان، هم نسبت به شب و هم نسبت به روز مطالبي داريم كه يك زمان خاص را براي دعا مشخص مي‏كنند. يعني در شب بر يك ساعت خاص و يك ظرف خاص و در روز هم بر يك زمان خاص، براي دعا كردن تأكيد شده است. در باب شب چند دسته روايت وجود دارد كه يك دسته از اين روايات به طور كلّي شب را به عنوان «زمان مناسب براي دعا كردن» مطرح مي‏كند كه در آن ظرف زماني، دعا مطلوب است و «خودِ شب» بر دعا اثر دارد. من چند روايت را مي‏خوانم و همين طور گام به گام پيش مي‏روم. * دلِ شب وي اضافه كرد: در يك روايت اين‏طور آمده است كه پيغمبر اكرم (صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) فرمودند: «لَمَّا عُرِجَ بِي إِلَى السَّمَاءِ نُودِيتُ يَا مُحَمَّدُ!»، شبي كه من را به معراج بردند، ندائي به من رسيد كه يك بخش از آن ندا اين بود: «وَ مَنْ كَانَتْ لَهُ حَاجَةٌ سِرّاً بَالِغَةً مَا بَلَغَتْ»، يعني هر كسي كه حاجتي مخفي دارد ـ‏هر چه مي‏خواهد باشد‏ـ «إِلَيَّ أَوْ إِلَى غَيْرِي "، از من يا از ديگري، "فَلْيَدْعُنِي فِي جَوْفِ اللَّيْلِ خَالِياً»، پس محرمانه و در دل شب، از من تقاضا كند. «وَ لْيَقُلْ وَ هُوَ عَلَى طُهْرٍ يَا اللَّه». يعني در حالي كه با طهارت است، بگويد ياالله...! در روايت ديگري از پيغمبر اكرم (صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) آمده است: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا تَخَلَّى بِسَيِّدِهِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ وَ نَاجَاهُ أَثْبَتَ اللَّهُ النُّورَ فِي قَلْبِهِ»؛ اگر بنده با مولايش در دلِ شبِ تاريك خلوت كند و با او راز و نياز كند، خداوند نور را در دلش استوار مي‏كند. «فَإِذَا قَالَ يَا رَبِّ! يَا رَبِّ! نَادَاهُ الْجَلِيلُ جَلَّ جَلَالُهُ لَبَّيْكَ عَبْدِي سَلْنِي، أُعْطِكَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيَّ، أَكْفِكَ». وقتي بگويد پروردگار من! پروردگار من! خداوند هم جوابش را مي‏دهد و ندا مي‏كند لبّيك بنده من! بخواه تا به تو بدهم! به من توكل كن تا برايت كارسازي كنم! * ساعتي از شب اين استاد اخلاق تصريح كرد: روايت در اين باب زياد است و من هم اگر بخواهم همه را بخوانم فرصت نمي‏شود؛ لذا فقط اشاره مي‏كنم. در روايتي از پيغمبر اكرم(صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) داريم كه حضرت داوُد شب‏ها در يك ساعت خاصي از شب خانواده‏اش را بيدار مي‏كرد و مي‏گفت بلند شويد، نماز بخوانيد و از خدا حاجتتان را بخواهيد و طلب حاجت كنيد. حالا براي اينكه متوجه شويم كدام ساعت از شب بوده است، بايد روايات را كنار يكديگر قرار دهيم و ساعات شب را هم خُرد كنيم. لذا گام به گام جلو مي‏رويم تا مطلب روشن شود. روايتي را كه الآن مي‏خوانم، اشاره به آن روايت نبوي دارد. علي(عليه‏السلام) به نوف كه شما او را مي‏شناسيد و معروف است و در نهج‏البلاغه هم يك خطبه از او نقل شده است، مي‏فرمايد: «يَا نَوْفُ إِنَّ دَاوُدَ علَيهِ السَّلامُ قَامَ فِي مِثْلِ هَذِهِ السَّاعَةِ مِنَ اللَّيْلِ فَقَالَ إِنَّهَا سَاعَةٌ لَا يَدْعُو فِيهَا عَبْدٌ إِلَّا اسْتُجِيبَ لَهُ». علي (عليه‏السلام) فرمود اين همان ساعتي است كه داوُد خانواده‏اش را بيدار مي‏كرد؛ چون در اين ساعت دعا مستجاب است. حضرت در اين روايت، آن روايت نبوي را تفسير كرده و مي‏فرمايد اين همان ساعت است. اما هنوز مشخص نيست كه چه زماني از شب بوده است. * بعد از ثُلث شب وي در ادامه اظهار داشت: ما گفتيم كه گام به گام پيش مي‏رويم. روايت ديگري از امام باقر(عليه‏السلام) است كه حضرت فرمود: «يُنَادِي مُنَادٍ حِينَ يَمْضِي ثُلْثُ اللَّيْل»؛ وقتي كه يك سوم شب گذشته باشد يك منادي ندا مي‏كند «هَلْ مِنْ تَائِبٍ يُتَابُ عَلَيْهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ يُغْفَرُ لَهُ هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَيُعْطَى حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ». آيا توبه‌كننده‏اي هست كه توبه‏اش پذيرفته شود؟ آيا استغفاركننده‏اي هست كه بخشيده شود؟ آيا درخواست كننده‏اي هست كه به او داده شود؟ اين ندا تا سپيده صبح ادامه دارد. * سُدُس بعد از نيمه شب آيت‌الله مجتبي تهراني در ادامه بحث گفت: روايتي از امام صادق(صلوات‏الله‏عليه) است كه اين روايت را عمر بن أُذَينه نقل مي‏كند. آن‏هايي كه اهل حديث هستند مي‏دانند كه او از اصحاب است و شخص مورد وثوقي است. مي‏گويد حضرت فرمود: «إِنَّ فِي اللَّيْلِ لَسَاعَةً مَا يُوَافِقُهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ يُصَلِّي وَ يَدْعُو اللَّهَ فِيهَا إِلَّا اسْتُجِيبَ لَهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ»؛ در شب يك ساعتي هست كه اگر بنده مُسلِم در آن زمان نماز بخواند و دعا كند، دعايش مورد استجابت قرار مي‏گيرد. در هر شب هم آن ساعت هست. در روايت دارد: «فِي كُلِّ لَيْلَةٍ»؛ يعني اين ساعت براي شب خاصي نيست. چون بحث من هم عمومي و نسبت به هر شب است، نه يك شب خاص. عمر بن أُذَينه عرض مي‏كند: «قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ فَأَيُّ سَاعَةٍ هِيَ مِنَ اللَّيْلِ»؛ خدا تو را نيكو بدارد! آن ساعت كدام ساعت از شب است؟ «قَالَ إِذَا مَضَى نِصْفُ اللَّيْلِ فِي السُّدُسِ الْأَوَّلِ مِنَ النِّصْفِ الْبَاقِي». حضرت فرمود آنگاه كه نيمي از شب سپري شد، در يك‏ششمِ اوّلِ نيمه باقي مانده از شب است. من اين‏ها را مي‏گويم تا بعد همه را كه با هم تطبيقش دهيم، معلوم مي‏شود كه اين موقعيت زماني چه هنگامي است. * ثُلث آخر شب وي افزود: در يك دسته از روايات داريم كه ثلث آخر شب را مطرح مي‏فرمايند. حالا چون روايت زياد است من يك روايت را به عنوان نمونه مي‌خوانم. پيغمبر اكرم (صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) مي‏فرمايند: «إذا بَقِىَ ثُلْثُ اللَّيْلِ يَقُولُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى مَنْ ذَا الَّذِي يَدْعُونِي فَأسْتَجيبُ لَهُ مَنْ ذَا الَّذِي يَسْتَكْشِفُ الضُّرَّ فَأكْشِفُهُ عَنْهُ»؛ يعني وقتي يك‏سوم شب باقي مانده باشد، خداوند متعال مي‏گويد كيست كه از من درخواستي كند تا برايش اجابت كنم؟ چه كسي است كه تقاضا داشته باشد كه من گرفتاري‏اش را برطرف كنم تا برايش برطرف كنم؟ «مَنْ ذَا الَّذِي يَسْتَرْزِقُنِي فَأرْزِقُهُ»؛ آيا كسي هست كه از من طلب روزي كند تا به او روزي دهم؟ در آخر هم مي‏فرمايد: «مَنْ ذَا الَّذِي يَسْألُنِي فأعْطِيهِ». يعني چه كسي است كه به طور كلّي از من چيزي بخواهد تا به او بدهم؟ * سحرگاه وي ادامه داد: يك دسته از روايات را هم داريم كه اين‏ها تعبير به سَحَر مي‏كند كه الآن نمي‏رسم آن‏ها را مطرح كنم و بعداًٌ به اين روايات هم مي‏رسيم. امّا مجموع اين روايات را اگر ما جمع‏بندي كنيم، همين چيزي به دست مي‏آيد كه ما در باب مسائل فقهي و بحث‏هاي فقهي كه مي‏كنيم هم مطرح مي‏كنيم و مي‏گوييم "ثلث آخر شب "؛ كه حتي در باب نماز شب هم از نظر فضيلت مي‏رويم سراغ آن زمان و مي‏گوييم نماز شب در ثلث آخر شب فضيلت بالاتري دارد. * هر چه به صبح نزديك‌تر باشد اين استاد اخلاق اضافه كرد: پس من اوّل رفتم سراغ «شب»؛ چون در بين شبانه‏روز ديديم كه از نظر دعا كردن روي شب تأكيد شده است. يعني اين زمان در باب اجابت مؤثر است. بعد هم شب را خُرد كرديم تا به اينجا رسيديم. هيچ مانعي هم ندارد كه ما اين حرف را بزنيم كه از نيمه شب به آن طرف، هرچه به طلوع فجر نزديك‌تر شود، اثرش هم بيش‌تر مي‏شود. اين‏ها تصويرهاي طلبگي است كه مطرح مي‏كنم. يعني اين رواياتي كه خُرد كردم، هيچ‏كدام با هم منافات ندارد. چون هرچه به طلوع فجر نزديك شود، اثرش بيشتر است. * چگونگي تأثير زمان بر دعا وي در ادامه بيان داشت: مطلبي كه اينجا هست اين است كه آيا تأثير زمان بر روي «دعا» است يا نه، از باب تأثير زمان بر روي «داعي» است؟ آنچه كه من مي‏گويم اين است كه هيچ مانعي ندارد كه هر دو باشد. اين‏طور نيست كه اينها مانعةالجمع باشد. نخير، هيچ مانعي ندارد كه اين زمان هم بر روي دعا و هم بر روي داعي اثر داشته باشد. * تأثير زمان بر دعا آيت‌الله تهراني افزود: اما اينجا يك مطلب هست و آن اين است كه كيفيت اثر زمان بر روي دعا چگونه است؟ اين بحث از محدوده فكر من و تو خارج است كه بخواهيم اينجا از پيش خودمان حرف بزنيم و در كيفيت اثرگذاري زمان بر روي دعا از نظر اجابت وارد شويم. اين ديگر در محدوده فكر ما نيست؛ پس اين بحث را بگذاريم كنار. * تأثير زمان بر داعي وي اظهار داشت: آنچه براي ما قابل لمس و ادراك است و چه‏بسا در معارفمان هم هست، اين است كه اين زمان بر روي داعي، يعني آن كسي كه دارد دعا مي‏كند، اثر دارد. حالا من يك اشاره مي‏كنم كه اين تأثير به چه نحو است. انسان در شب به طور غالب اين‏طور است كه كارهاي روزمرّه‏اش كه تمام شد، استراحت مي‏كند؛ وقتي كه استراحت كرد، خصوصاً از نصف شب به آن طرف، يعني زماني كه همه معمولاً خوابيده‏اند، آن سنخ افكار و اشتغالات ذهني همه از بين مي‏رود؛ وقتي اين‏ها پاك شد، روايات ما مي‏گويد حالا بلند شو و اين ذهني را كه از اين اشتغالات و تعلقات تا حدي تخليه شده است، اين را متوجه معبود خود كن و از او در خواست كن. * توجه تامّ به معبود،‌ پس از دور شدن از دنيا اين استاد اخلاق ادامه داد: اين همان چيزي است كه من از آن تعبير مي‏كنم كه مُخّ دعا است. در روايات هم داريم كه مُخّ دعا، توجه تامّ به معبود و خالق براي تقاضا از او است. يعني بايد به مسببّ الأسباب بودنِ او توجه تامّ پيدا كني. چون در آن زمان از شب، ديگران از ذهن رفته‏اند و كم‏رنگ شده‏اند و غير خدا كمتر به ذهن مي‏آيد. اصلاً آن موقعِ شب كه بلند شده‏اي، براي چه بلند شده‏اي؟ بيدار شده‏اي كه از خدا تقاضا كني. لذا اينجا توجه داعي به آن كسي كه مي‏خواهد از او تقاضا كند، قوي‏تر است و چه‏بسا اينكه در روايات بر اين زمان تأكيد شده، به جهت اثر آن بر روي داعي و حالات روحي او در ربط با دعايش است. يعني اين موقعيت زماني بر روي داعي اثر مي‏گذارد. اما مثلاً موقعي كه در روز مشغول اشتغالات دنيايي است و فكرش صد جا هست، آنجا ـ‏نعوذبالله‏ـ اصلاً خدا از يادش رفته است و نمي‏تواند به او توجه تامّ پيدا كند. وي در ادامه تصريح كرد: روايات ما در باب تأثير زمان بر دعا زياد است؛ من اين جلسه «شب» را مطرح كردم. در رواياتي «روز» و موقعيت‏هاي روز را هم داريم كه إن‏شاءالله جلسه بعد وارد مي‏شوم. امّا آنچه در اين جلسه عرض شد اين است كه شب، آن هم از نيمه شب به بعد، اين زمان مؤثر است؛ هم روي دعا مؤثر است به يك معنا ـ‏كه گفتم از حيطه من و شما خارج است‏ـ و هم بر روي داعي در ربط با دعايش تأثير دارد. روايات زيادي هم داريم كه من عرض كردم جمع كردن بين اين‏ها براي ما مشكلي هم ندارد؛ به‏خصوص اينكه از نيمه شب به آن طرف را مطرح كردند و هر چه جلوتر برود، چه بسا هم تأثيرش بيشتر باشد. انتهاي پيام/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن