واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار شنبه 23 مرداد 1389 تعداد مشاهده : 119 ديندار: «فاصلهها» تست خودشناسي جامعه بود خبرگزاري فارس: يك فيلمنامهنويس و منتقد معتقد است: سريال «فاصلهها» در حقيقت يك تست خودشناسي براي جامعه بود كه نشان داد ارزشهاي اخلاقي كه در روح و روان اين جامعه از ديرباز تاكنون نهادينه شده، همچنان پابرجاست و جامعه ما بياخلاقي و افسارگسيختگيها را تاب نميآورد. «محمد ديندار» فيلمنامهنويس و عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در گفتوگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در خصوص سريال «فاصلهها» گفت: سريال «فاصلهها» را ميتوان زورآزمايي سيماي وطني با شبكههاي فارسي زبان ماهوارهاي به خصوص شبكه ماهوارهاي فارسي 1 دانست كه خوشبختانه سيماي جمهوري اسلامي در اين راند توانست به خوبي اين شبكهها را به گوشه رينگ ببرد و اميدواريم در راندهاي بعدي نيز با تلاش بيشتر و حمايت بهتر از هنرمندان، به پيروزيهاي بيشتري دست پيدا كند. وي افزود: سريال «فاصلهها» اتفاق بسيار مبارك ديگري را نيز رقم زد و آن ثابت كردن اين مسئله بود كه روح جامعه مسلمان ايراني هنوز پاك و منزه و غيرتمند است، زيرا در طول اين روزها به هر كجا كه سر ميزديم، ميديديم كه زن و مرد و پير و جوان ضمن استقبال گسترده از اين سريال، با حساسيت زياد خواهان آن هستند كه اعمال شخصيتي مانند بيتا بدون عقوبت نمانده و به رسم بعضي كليشههاي نمايشي، اعمال غير اخلاقي او در پايان سريال توجيه نشود. وي ادامه داد: در حقيقت آقاي «مسعود بهبهانينيا»، نويسنده فاصلهها با يك هوشمندي بسيار ظريف كه پيش از آن كمتر مانند آن را در سريالهاي ايراني ديده بوديم، بينندگان تلويزيوني را در شرايطي حساس و نفسگير قرار داد تا خود نسبت به رفتارهاي غيراخلاقي «بيتا» واكنش نشان داده و حتي در مورد سرنوشت و عقوبت وي قضاوت كرده و تصميمگيري نمايند و همين مخاطبان و در حقيقت جامعه ايراني كه بعضيها به اشتباه معتقدند مدتي است نسبت به بعضي از ارزشهاي اخلاقي حساسيتش كمتر شده، به شكلي فعال و پويا عكسالعمل نشان داد و شخصيت و اعمال بيتا را تقبيح كرد و خواستار عقوبت وي در پايان سريال شد. به طوري كه در صحبتي كه با آقاي بهبهانينيا داشتم، ايشان ضمن اظهار رضايت از اين نظرات گسترده مردمي، ميگفت: ميزان حساسيت جامعه نسبت به شخصيت و اعمال بيتا آنقدر بالا رفته كه خود را مقيد ميبينم كه بر اساس اين پژواك برآمده از روح پاك جامعه ايراني، عقوبت اين شخصيت را افزايش دهم. ديندار همچنين گفت: سريال «فاصلهها» در حقيقت يك تست خودشناسي براي جامعه بود كه نشان داد ارزشهاي اخلاقي كه در روح و روان اين جامعه از ديرباز تاكنون نهادينه شده، همچنان پابرجاست و جامعه ما بياخلاقي و افسارگسيختگيها را تاب نميآورد. اين فيلمنامهنويس و منتقد سينمايي تصريح كرد: خيليها فكر ميكردند با وجود جام جهاني فوتبال و وجود شبكههاي متبذلي مانند فارسي 1 و حتي تعدد سريالهاي ايراني در شبكههاي سيما، سريال «فاصلهها» بر خلاف كارهاي پيشين بهبهانينيا، مانند نرگس و ترانه مادري با استقبال روبهرو نميشود اما وي نشان داد عليرغم اينكه اهل هياهو و خبرسازي نيست اما كار خود را به نحو احسن بلد است و نبض تماشاگران تلويزيون را در دست دارد. محمد ديندار با اظهار تأسف از برخي برخوردهاي به شدت سطحي و شتابزده اين سريال گفت: بعضي از اين برخوردها آنقدر ضعيف و سخيف بود كه به طور مثال يكي از روزنامهها در دومين روز از پخش اين سريال طي يادداشتي در صفحه آخر خود از مردم ميخواست تا سريال فاصلهها را به بهانه سطحي بودن نگاه نكنند!، در حالي كه اين مثل آن ميماند كه شما با خواندن دو صفحه اول از يك رمان درباره آن قضاوت كنيد. اين در حالي است كه متأسفانه خيليها هنوز نميدانند كه نويسنده اين سريال، همان كسي است كه اولين بار پاي «ابراهيم حاتميكيا» را با سريال «خاك سرخ» به تلويزيون كشاند و باز هم نميدانند كه اين نويسنده با نگارش سريال «نرگس»، براي اولين بار سنگ بناي پخش سريالهاي شبانه اجتماعي را كه تا پيش از آن مختص سريالهاي طنز بود، در سيما بنا نهاد و بعد از آن هم با سريال «ترانه مادري» مردم را براي ديدن اين سريال از طريق تلويزيونهاي بزرگ شهري به طور گستردهاي به پاركها كشاند و همه اينها نشان ميدهد كه اين نويسنده از جمله افراد جريانساز و مبتكر در عرصه فرهنگ و هنر كشور است و نبايد با تحليلهاي شتابزده و بدون شناخت، باعث دلسردي چنين هنرمنداني شد. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]