تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820725880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موانع جدید هسته‌ای/ مقام غربی: فقط ما داریم امتیاز می‌دهیم!


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


فعلا خوشبینی‌ به نومیدی تبدیل شده است؛
موانع جدید هسته‌ای/ مقام غربی: فقط ما داریم امتیاز می‌دهیم!
مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی در دو روز گذشته در لوزان و بروکسل جریان داشته است. سخنان و مواضع دیپلمات‌های غربی گاهی به سمت خوشبینی و گاهی به سوی بدبینی متمایل می‌شود.



    به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، دیپلماسی هسته‌ای جمهوری اسلامی با سفر وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده کشورمان به لوزان سوئیس و بروکسل بلژیک فعال‌تر شده‌است. محمدجواد ظریف ابتدا در لوزان با جان کری گفتگو کرد سپس به بروکسل رفت و با وزرای خارجه سه کشور غربی (انگلستان، فرانسه و آلمان) و همچنین مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدارهایی داشت.     آقای ظریف مجددا به لوزان بازگشته است تا بار دیگر با وزیر خارجه آمریکا گفتگو کند.     با وجود آنکه در روزهای گذشته درباره رسیدن به توافق با ایران اظهارنظرهای خوشبینانه‌ای از سوی مقامات غربی بیان می‌شد اما رسانه‌های غربی در آخرین خبرهایشان از لوزان از بروز "اختلاف‌های جدید" میان ایران و کشورهای غربی خبر داده‌اند: برخی دیپلمات‌ها می‌گویند اختلاف‌های جدیدی پیش آمده است؛ از جمله اختلاف نظر بر سر آن‌که ایران تا چه مقدار می‌تواند اورانیوم غنی‌شده نگه دارد.     آخرین اظهارنظرها و مواضع هسته‌ای دو طرف در دو روز گذشته را مرور می‌کنیم:    

  محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران: آقای ظریف به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت:‌ «در مورد بعضی مسائل به یک راه حل نزدیک هستیم و براین اساس می توانیم بگوییم که راه حل ها در دسترس است. در همین حال در مورد بعضی مسائل اختلاف داریم.»     دکتر ظریف بعد از دیدار با جان کری گفت: «بالاخره به نتیجه خواهیم رسید.»     وزیر خارجه ایران در بلژیک گفته است: «نگارش توافق هنگامی آغاز می‌شود که درباره راه‌حل‌ها گفت‌وگو و بر سر آنها به نظر واحد برسیم.»     وی افزود: «روی هیچ موضوعی توافق نخواهد شد مگر آنکه درباره تمامی موضوعات توافق شود.»     آقای ظریف به همتای انگلیسی‌اش در بروکسل اظهار داشت: «دستیابی به توافق در موضوع هسته‌ای می‌تواند جهشی در این همکاری‌ها ایجاد کند.»    

 جان کری، وزیر خارجه آمریکا: به گزارش رویترز، جان کری روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد که «طی روزهای آینده» به توافقی سیاسی موقت دست یافت به شرط آن که ایران بتواند نشان دهد که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است.     کری به شبکه سی بی اس (CBS) گفت: بیشتر اختلافات، سیاسی هستند نه فنی... ایران تاکنون به تعهداتش در همه بخش های توافق اولیه ای که بیش از یک سال پیش حاصل شد، عمل کرده است.     کری در زمینه نامه 47 سناتور به رهبران ایران هم توضیح داد و گفت: نامه جمهوریخواهان به ایران مداخله ای مستقیم و کاملا حساب شده در مذاکرات با تهران بوده است.     وزیر خارجه امریکا تاکید کرد نامه جمهوریخواهان به مقامات ایران بر خلاف قانون اساسی درباره حق قوه مجریه برای مذاکره و اقدامی نادرست بود زیرا نمایندگان کنگره نمی توانند توافقات قوه مجریه را تغییر دهند.    

  فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: خانم موگرینی، روز گذشته گفت: «ما وارد روزهای مهمی شده‌ایم. دو هفته حساسی که باید در آن طرف‌ها به زمینه مشترک برسند.»     به گفته وی برای هر دو طرف لازم است که بعد از ۱۲ سال مناقشه به این زمینه مشترک دست یابند.     خانم موگرینی همچون آقای ظریف تأکید کرده است: «تا زمانی که بر سر هر جزئی به توافق نرسیم، به توافق نمی‌رسیم.»    

  فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان: وزیر خارجه انگلستان عصر روز گذشته و پیش از دیدار با وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «بیش از هر زمان دیگر به توافق نزدیک هستیم اما هنوز راه زیادی مانده است. پیشرفت در مواردی بوده، اما مواردی هم هستند که هیچگونه پیشرفتی در آنها حاصل نشده است.»    

  لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه: خبرگزاری فرانسه از قول لوران فابیوس نقل کرده است که «پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما هنوز نکات مهمی حل نشده باقی مانده است و خواهیم دید آیا می‌توانیم رو به جلو برویم یا نه.»     وزیر خارجه فرانسه در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: دو طرف هنوز در مورد نقاط حساس و مهمی از مذاکرات اختلاف دارند، اگرچه امیدوارم به یک راه‌حل منطقی دست یابیم.     او همچنین اظهار داشت: ما خواستار دستیابی به توافق هستیم در صورتی که این توافق منطقی باشد. پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است اما نقاط مورد اختلافی نیز وجود دارد.    

  اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان: وزیر خارجه آلمان پس از گفت و گو با همتاهای امریکایی ، انگلیسی ، فرانسوی و ایرانی خود گفته است: گروه سه به علاوه سه (متشکل از سه عضو اتحادیه اروپا و سه غیر اروپایی) از فرصت منحصر بفردی برای حل دائمی مساله هسته ای برخوردار است. ما نباید با بی دقتی این فرصت را از دست بدهیم.     وی افزود : ما طی روزها و هفته های آتی از هیچ تلاشی برای رسیدن به یک توافق دائمی فروگذار نخواهیم کرد.     وزیر خارجه آلمان بر این نکته صحه گذاشت که مذاکرات وارد "مرحله سرنوشت سازی" شده ، افزود : پارامترهای فنی برای حل اختلاف هسته ای روی میز قرار دارد.    

  علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به همراه ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در جلسه دیدار وزرای خارجه حضور داشت بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت:‌ «من خیلی امیدوارم.»     «جلسه فنی ما با طرف آمریکایی از دیروز بعدازظهر آغاز شد و احساس می کنم هر بار که دراین جلسات شرکت می کنیم مقداری توانسته ایم به جلو برویم که همین به نوبه خود نشانه مثبتی است.»     بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی با تاکید بر اینکه همچنان مطالبی وجود دارد که دوطرف به نقطه مشترکی برسند، تصریح کرد: در جلسه امروز مسایل فنی و تحریم ها میان دوطرف مطرح شد.     رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: درتلاش هستیم تا در این چند روز به یک جمع بندی عمومی برسیم.    

  عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه ایران: آقای عراقچی یکشنبه با ابراز امیدواری برای حل مهم‌ترین اختلافات بین ایران و آمریکا در این دور از مذاکرات هسته‌ای گفت: «ما هنوز اختلافات جدی با یکدیگر داریم. در این دوره از مذاکرات خواهیم دید که آیا قادر خواهیم بود از عهده این مسائل برآییم یا نه. ما به پیشرفت‌هایی در طول دوره‌های اخیر مذاکرات هسته‌ای دست یافتیم. در این دور از مذاکرات نیز خواهیم دید که آیا می‌توانیم به پیشرفتی دست یابیم یا نه.»     عراقچی با بیان اینکه همه هیأت‌ها در این دوره تا روز جمعه وقت خواهند گذاشت، تصریح کرد: وزیران خارجه ایران و آمریکا تا روز جمعه در لوزان هستند و امیدوارم راه‌حل‌ها در همین چند روز برای کم کردن فاصله‌ها راهگشا باشند.  

 مقام ارشد ایران بدون نام: به گزارش رویترز یک مقام ارشد ایرانی که از او نام برده نشد ابراز تردید کرد که توافق در آینده نزدیک سر بگیرد، هرچند گفت فضای گفتگوها خوب بوده است.    

  مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشد: یک مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشد در پایان روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت که نمی داند خطوط کلی توافق تا روز ۳۱ مارس قابل دسترسی است یا نه.     مقام آمریکایی ضمن "پرفرازونشیب" خواندن مذاکرات به خبرگزاری ها گفت:‌ «ایران باید تصمیم های سخت و لازمی بگیرد.»     او همچنین گفت: «ما هنوز امیدواریم بتوانیم به مقصد برسیم اما بی پرده بگویم هنوز نمی دانیم قادر به این کار خواهیم بود یا نه.»    

  یک مقام غربی که نخواست نامش فاش شود: به گزارش رویترز، مقام‌های نزدیک به مذاکرات گفته‌اند که گفت وگوهایی برای صدور قطعنامه توسط شورای امنیت انجام شده‌است. صدور قطعنامه پس از توافق احتمالی امتیاز عمده‌ای است که آمریکا با اعطای آن موافقت کرده‌است.     امتیازی که پیشتر واشینگتن با اعطای آن مخالفت کرده بود. چرا که مقام‌های آمریکایی معتقد بودند ابتدا پس از توافق نهایی می‌بایست تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اورپا رفع شوند و پس از چندسال آنگاه قطعنامه‌ای توسط شورای امنیت صادر شود.     یک مقام غربی در این زمینه به رویترز گفته‌است: این تغییری کامل درموضع آمریکا (در قبال مناقشه هسته‌ای ایران) بود و امیدواریم ایرانی‌ها نیز حاضر شوند درمقابل با اعطای امتیازی به روند مذاکرات کمک کنند.     این مقام غربی که نخواست نامش فاش شود اضافه کرده‌است: تا کنون در این مذاکرات اعطای امتیازات یکجانبه بوده به همین دلیل روند مذاکرات اخیراً کند شده‌است.    

  یک منبع دیپلماتیک اروپایی: یک منبع دیپلماتیک اروپایی هم به خبرگزاری رویترز گفت:‌ «گفتگوها طولانی و عمیق بود، اما امکان آن را فراهم نکرد که اختلافات را کم کنیم.»     او اختلافات را "جدی" توصیف کرد و گفت: «بنابراین معلوم نیست گفتگوها در چند روز آینده به نتیجه برسد.»    

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز: نیویورک تایمز گزارش داده که آمریکا و ایران در آستانه رسیدن به تفاهم، به یک رشته موانع جدی برخورده اند.     مقام های آمریکایی و اروپایی به این روزنامه گفتند که این موانع شامل زمان برداشته شدن تحریم های سازمان ملل علیه ایران و چگونگی انجام بازرسی ها از برنامه اتمی ایران است.     به نوشته نیویورک تایمز جان کری و محمد جواد ظریف هنوز بر سر درخواست تهران دایر بر اینکه همه تحریم های سازمان ملل باید بلافاصله پس از رسیدن به توافق معلق شود کلنجار می روند.     بنابه این گزارش واشنگتن در مقابل اصرار دارد که بازرسان بین المللی فورا امکان دسترسی به همه تاسیسات اتمی ایران از جمله تاسیسات نظامی را پیدا کنند. به نوشته این روزنامه همچنین اختلافاتی در مورد تحقیقات و توسعه سانتريفوژهای پیشرفته در ایران وجود دارد.     این روزنامه نوشت که در داخل سالن های مذاکره، هنوز بحث جدی در مورد چگونگی کاهش تحریم های سازمان ملل، آمریکا و اروپا همزمان با پایبندی ایران به توافق در جریان است.    

  علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران: علی لاریجانی رئیس مجلس در آخرین کنفرانس خبری سال در پاسخ به سوالی درباره بیانیه ۲۶۰ نماینده گفت:‌ «اراده نمایندگان در مجلس این است که مذاکرات حرکت رو به جلو داشته است البته در مجلس آرا مختلف است.»     وی افزود:‌ «در کل برایند فکری مجلس این است که از تیم مذاکره کننده حمایت کنیم تا مذاکرات پیش رود منتها مذاکرات چارچوب هایی دارد که رهبر معظم انقلاب آن را مشخص کرده و برخی نیز در قانون مجلس مشخص شده است و ما امیدواریم مذاکرات در چارچوب خود به جلو برود.»     260 نماینده مجلس ایران که بیانیه هسته‌ای را امضا کردند خواستار "لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا و مختومه کردن پرونده در شورای امنیت و بازگشت آن به حالت عادی" به عنوان شرط آغاز اجرای توافق جامع اتمی شده اند.       آخرین تیترهای هسته‌ای رسانه‌های فارسی زبان غرب:  

   

   

   

   

   

   

444  



۲۶/۱۲/۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن