محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832593468
ماجرای فیلم سیاسی فرهادی با موضوع اتفاقات ۱۸تیر/نظر فرهادی درباره انتخابات۸۸: طرف مقابل هم برای ساندیس به خیابان نمیآمد
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ماجرای فیلم سیاسی فرهادی با موضوع اتفاقات ۱۸تیر/نظر فرهادی درباره انتخابات۸۸: طرف مقابل هم برای ساندیس به خیابان نمیآمد
از زاویه اجتماعی موضوع اصلی فیلم همین نزاع طبقات اجتماعی است. جنگ پنهانی که گاهی در واقعیت بیرون از فیلم علنی و افشا میشود؛ مثل اتفاقاتی که دو سال قبل و بعد از انتخابات رخ داد. یعنی در خیابانها، کسانی که اینسو ایستاده بودند، غالبا از طبقه متوسط و کسانی بودند که نگاهی به آینده و نو شدن داشتند و کسانی که در مقابل آنها میایستادند- منظورم آنهایی که به صورت خودجوش آمده بودند تا مقابل این گروه بایستند- بیشتر متعلق به طبقه سنتی بودند
مجله فرهنگی «هفتراه»- گروه سینما: در هفتههای گذشته برای اولینبار در فضای مجازی صوتی را در «هفتراه» منتشر کردیم که در آن اصغر فرهادی که تا به حال گفتگویی را با مخالفان خود انجام نداده است، برای نخستین بار پاسخ صریحی به برخی انتقادات منتقدان خود میداد و آثار خود را نه نقد سیستم، بلکه نقد جامعه میخواند.
به گزارش «هفتراه»، اما در ماههای اخیر کتاب گفتوگویی با اصغر فرهادی با عنوان «رودررو با اصغر فرهادی» منتشر شده است که در آن میتوان مواضع صریحتری از وی در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی یافت، مواضعی که او در سالهای اخیر همواره از بیان آنها در رسانهها طفره رفته است و «هفتراه» آنها را برای اولینبار در رسانه منتشر میکند. اما فرهادی که پیش از این آثار خود را نقد جامعه و نه نقد سیستم خوانده بود در این گفتگو برای اولین بار از تصمیمش برای ساخت فیلمی سیاسی در مورد اتفاقات ۱۸ تیر خبر میدهد که با توصیه مانی حقیقی از ساخت آن صرف نظر کرده است. در بخشی از این کتاب میخوانیم: ایده اولیه چهارشنبهسوری چگونه شکل گرفت و پروسه همکاری مشترک با مانی حقیقی چگونه بود؟ موضوع فیلم از مدتها قبل در ذهن من بود و همیشه به دنبال قصهای برای این موضوع بودم. دو سال پیش چند روز مانده به عید، از یک شرکت نظافتچی آقایی به منزل ما آمد. به محض ورود این اقا، فکر کردم این چه بهانهی خوبی برای ورود یک غریبه به داخل یک خانواده است که هم ظاهر و هم خلوت ادمها را ببیند. این طرح را نوشتم که البته بین این طرح و طرحی دیگر که تقریبا همین موضوع را داشت – طرحِ «چند روز مانده به هجده تیر» که داستان آن هم در یک روز میگذشت- مردد بودم. خیلی دوست داشتم داستان هجده تیر را شروع کنم ولی برای ساخت آن احتیاج به شرایط مطمئنتری بود. بحث ورود یک خدمتکار، سرک کشیدن به زندگی خصوصی خانواده، بحث پنهانکاری و روابط زناشویی در هر دو قصه وجود داشت؟ موضوع آن در یک کلمه، همین پنهانکاری بود ولی قصه کاملا متفاوت بود. این قصه در وجه خانوادگی در روز چهارشنبهسوری و آن یکی راجع به حوادثی بود که نزدیک هجده تیر، در خانوادههای مختلف رخ میداد. به هر حال، در حال سبک و سنگین کردن طرحها بودم و یک شب که با مانی حقیقی در مورد فیلم و فیلمنامههای یکدیگر صحبت میکردیم، هردو طرح را برای او تعریف کردم و او گفت که چهارشنبهسوری مطمئنتر است و میشود به ساخت و اکرانش امیدوار بود.
اما در مهمترین بخش این کتاب که به گفتگو پیرامون مهمترین فیلم کارنامه فرهادی یعنی «جدایی نادر از سیمین» اختصاص دارد، فرهادی برای نخستینبار تحلیلش از فتنه ۸۸ و بازنمایی آن در «جدایی….» را توضیح میدهد: یکی از برجستگیهای جدایی نادر از سیمین همین نگاه غمخوارانه فیلمساز به همه اقشار است؛ علیالخصوص در شرایط فعلی که این صفبندی در جامعه حادتر شده، اهمیت این نگاه صدچندان میشود. این نگاه غمخوارانه به طرفیت تضاد، به عبارتی غیرمستقیم دعوتی است از آنها و مخاطبین متمایل به آنها که همدیگر را درک کنند و به راحتی در مورد هم قضاوت و حکم صادر نکنند. به گمان من فیلم نشان میدهد که اینها تضادشان آنتاگونیستی نیست و حتی میتوان آن را با گفتوگو و تعامل حل کرد؛ ولی کسانی که نمیخواهند این تضادها حل بشود، بدشان نمیاید این صفبندی روزبهروز حادتر شود. اساسا صفبندی، جدایی و دوپاره شدن مردم و خطکشی بین آنها مطلبو اراده از بالاست. یادمان نرود چرا در سال ۵۷ انقلاب به ثمر رسید؟ دلیل آن اتحاد بین طبقات مختلف اجتماعی بود، واقعا یک اتحاد ۹۷ درصدی در این مملکت شکل گرفت؛ این پتانسیل خطرناک است و به صلاح خیلیها نیست که زمینه این تعامل و گفتوگو فراهم شود. خطکشی بین خودی و غیرخودی را چه کسانی میسازند؟! وقایع چند سال اخیر باعث شده بین اقشار میانی و پایین سنتی و غیرسنتی تضادهایی دامن زده شود و صفبندیهای افراطی شکل بگیرد که در واقع میشد اینطور اتفاق نیافتد؛ چرا که در تحلیل نهایی، رودرروی همدیگر نیستند، متاسفانه من در نقدها ندیدم به این وجه فیلم جدایی نادر از سیمین پرداخت شود. شخصیتهای درباره الی… عموما متعلق به قشر متوسط مدرن بودند و فقط علیرضا(صابر ابر)، کمی مستثنی بود؛ در صورتیکه در جدایی…. مسئله اصلی و پررنگ تقابل دو قشر است، ولی نگاه فیلمساز به هر دوقشر غمخوارانه است. از زاویه اجتماعی موضوع اصلی فیلم همین نزاع طبقات اجتماعی است. جنگ پنهانی که گاهی در واقعیت بیرون از فیلم علنی و افشا میشود؛ مثل اتفاقاتی که دو سال قبل و بعد از انتخابات رخ داد. یعنی در خیابانها، کسانی که اینسو ایستاده بودند، غالبا از طبقه متوسط و کسانی بودند که نگاهی به آینده و نو شدن داشتند و کسانی که در مقابل آنها میایستادند- منظورم آنهایی که به صورت خودجوش آمده بودند تا مقابل این گروه بایستند- بیشتر متعلق به طبقه سنتی بودند و آنها گروههای روبرو را کسانی میدیدند که با اصول اخلاقی و اعتقادی آنها مخالفند. درواقع یک جنگ خیابانی بین این دوطبقه اتفاق افتاد؛ از این منظر میتوان گفت فیلم واکنش تصویری از آن جریان است و این دو خانواده نمونهای هستند از انواع خانوادههایی که در هر طبقه وجود دارند؛ ما در مملکت خودمان تعریف آکادمیک برای طبقات نداریم و وقتی میگوئیم طبقه متوسط یا طبقه فرودست، معنای آن با معنای آکادمیک خارج از کشور خیلی منطبق نیست. وقتی در یک کشور غربی میگوئیم طبقه بورژوا، فقط معنای اقتصادی آن مدنظر نیست، بلکه فرهنگ هم مقصود نظر است و یک فرد از طبقه بورژوا، یک فرهنگ بورژوازی هم با خودش دارد. ولی در ایران به این صورت نیست، ما ادمی در طبقه متوسط داریم که بسیار سنتی هم فکر میکند. فرهادی در ادامه توضیح میدهد: «در فیلم میبینیم که حجت، که از طبقه فرودست است، معتقد است اصول اعتقادی فقط مخصوص طبقه خودش است و امثال نادر و سیمین، به دین خدا و پیغمبر اعتقادی ندارند. اگر آن تعریف طبقاتی وجود داشت، نادر باید میگفت که بله، این اعتقادات ما شماست و من چنین اعتقادی ندارم و اصول من، اصول مدنی و مدرن است که جامعه و قانون آنها را به من دادهاند؛ ولی میبینیم که نادر اصرار میکند که او هم به این اصول معتقد است؛ یعنی حجت و نادر ریشههای فرهنگی کاملا نزدیک به هم و مشترکی دارند. وقتی فیلمنامه را مینوشتم، خیابانها شلوغ بود و آن اتفاقات در حال رخ دادن بود. من میتوانستم هردو گروه را بفهمم؛ هم کسی را که بلند میشد و به خاطر اعتقادش از ورامین میآمد اینجا و…. و نه به خاطر سندیس….. درسته، نه به خاطر ساندیس، به خاطر اعتقادی که ممکن است ما قبول نداشته باشیم. چه باورهای حجتِ نوعی و چه باورهای امثال نادر و سیمین.» اما فرهادی که خودش تا به امروز در مقابل هیچکدام از منتقدان خود برای گفتگو ننشسته است در جایی با ذکر خاطرهای از فضیلت گفتگو در میان قشرها و طبقات جامعه میگوید: «در یکی از روزها، نمیدانم ۱۶ اذر بود یا ۱۳ آبان، از ذفتر بیرون آمدم که سوار ماشین شوم و به خانه برگردم؛ چند کوچه بالاتر از دفتر، دیدم که چند جوان دو ستانه با هم بحث میکنند. چند نفر از بسیجیان مسجد محل بودند و چند نفر هم از کسانی که برای اعتراض آمده بودند؛ وقتی این صحنه را دیدم با خودم فکر کردم اگر این امکان به لحاظ اجتماعی فراهم میشد که این دو گروه با هم حرف بزنند، ماجرا جواب خیلی بهتری میداد؛ داشتم میدیدم که این عده بدون خشونت با هم گفتگو میکردند…. این جنگ پنهان چون امکان بروز اجتماعی ندارد، حتی با خشونت هم امکان تخلیه آن نیست، پس تبدیل به نفرت پنهان همه از همدیگر میشود.»
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
نظر رخشان بنیاعتماد دربارهی یک فیلم
سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۹ رخشان بنیاعتماد دربارهی فیلم همه چیز برای فروش که این روزها اکران شده نوشت به گزارش ایسنا این کارگردان سینما معتقد است امیر حسین ثقفی در مسیر فیلمسازیاش به پختگی رسیده است او درباره دومین ساخته این فیلمساز جوان میگوید امیرثقفی از اولین فیلمنگاهی به فصل تابستان سینمای ایران در سال 93 از حکمیت رضاداد درباره فیلم «لاله» تا بازار داغ تفاهم نامهها و با
نگاهی به فصل تابستان سینمای ایران در سال 93از حکمیت رضاداد درباره فیلم لاله تا بازار داغ تفاهم نامهها و بازدیدها بازتاب اظهار نظر جنجالی کیارستمیسینمای ایران در فصل تابستان با فروش خوب فیلم شهر موشها2 شرایط گیشه را تغییر داد در این فصل بازار بازدیدها از پروژههای نیمه تمانظر مربی استقلال درباره احتمال باخت مقابل شاگردان منصوریان+فیلم
نظر مربی استقلال درباره احتمال باخت مقابل شاگردان منصوریان فیلممربی تیم فوتبال استقلال در نشست خبری پیش از دیدار مقابل نفت تهران در غیاب امیر قلعه نویی پاسخگوی خبرنگاران بود به گزارش خبرگزاری فارس جواد زرینچه مربی تیم فوتبال استقلال در غیاب امیر قلعه نویی امروز در نشست خبری پیش«ماجرای یک شب بارانی» بهترین فیلم کوتاه جشنواره هالیوود آمریکا
ماجرای یک شب بارانی بهترین فیلم کوتاه جشنواره هالیوود آمریکافیلم کوتاه ماجرای یک شب بارانی به کارگردانی مهدی فرد قادری موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه از جشنواره سینمای جدید هالیوود آمریکا شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس در این جشنواره که هر سال پذیرای فیلمهایی استپرویز شهبازی به برخی ابهامات درباره فیلم «خانه دختر» پاسخ داد
پرویز شهبازی به برخی ابهامات درباره فیلم خانه دختر پاسخ داد پرویز شهبازی نویسنده خانه دختر در یادداشتی به انتقادها از این فیلم پاسخ داد و بیان کرد مشکلات از جایی آغاز می شود که یک معنای لغزان و نادرست پیام غایی و نهایی اثر تلقی شود فیلم خانه دختر به کارگردانی شهرام شاه حسی- فرهادی: بالاترین حمایت از دانشگاه تهران اجرای طرح ساماندهی آن است
فرهادی بالاترین حمایت از دانشگاه تهران اجرای طرح ساماندهی آن است تهران- ایرنا- وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت هشتادمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران بهانه خوبی برای اجرای طرح ساماندهی دانشگاه تهران است که بهترین حمایت دولت از این دانشگاه محسوب می شود به گزارش خبرنگاراصغر فرهادی: فیلمهای من نقد جامعهاند، نه نقد سیستم+صوت
اصغر فرهادی فیلمهای من نقد جامعهاند نه نقد سیستم صوتکارگردان کشورمان گفت من در فیلمهایم خیلی دنبال تأیید یا محکومیت سیستمها نیستم به عبارت دیگر فیلمهای من نقد سیستم نیستند نقد جامعهاند مجله فرهنگی «هفتراه» نوشت در هفتههای اخیر نشست تخصصی فیلمناآیتالله ریشهری پاسخ میدهد ریشه اسلامستیزی از منظر قرآن/ مهمترین ابزار دشمن برای مقابله با اسلام
آیتالله ریشهری پاسخ میدهدریشه اسلامستیزی از منظر قرآن مهمترین ابزار دشمن برای مقابله با اسلامدشمنان ضمن نگرانی از گسترش دین اسلام با ابزارهای مختلف با آن مقابله میکنند که ریشه این اسلامستیزی هواپرستی و خودبزرگبینی است خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی جلسه درساکران نوروز در اختیار 5 فیلم/ آثار سیاسی، طنز و اجتماعی ببینید
مهر گزارش می دهد اکران نوروز در اختیار 5 فیلم آثار سیاسی طنز و اجتماعی ببینید شناسهٔ خبر 2510873 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۱ هنر > سینمای ایران رخ دیوانه استراحت مطلق ایران برگر طعم شیرین خیال و روباه برای اکران نوروزی سال ۹۴ انتخاب شدند که موضوع قالب بر ایننظر سرافراز درباره سریال «معمای شاه»
نظر سرافراز درباره سریال معمای شاه سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما پورمحمدی معاونت سیما و احسانی مدیر شبکه یک با حضور در پشتصحنه سریال معمای شاه با عوامل و کارگردان این فیلم گفتوگو کردند تسنیم محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما علیاصغر پورمحمدی معاونت سیما و محمد- فرهادی: باید به دنبال دانشگاه های نسل سوم و ماموریت گرا باشیم
فرهادی باید به دنبال دانشگاه های نسل سوم و ماموریت گرا باشیم تهران - ایرنا - وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت امروز باید به دنبال ایجاد دانشگاه های نسل سوم کارآفرین و ماموریت گرا باشیم به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا محمد فرهادی صبح امروز دوشنبه در هجدهمین کنگره سراسرینظر فرهاد ورهرام دربارهی مزیت یک رویداد
سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸ ۳۸ فرهاد ورهرام گفت از مزیتهای برگزاری جشنواره فیلمهای علمی صنعتی این است که اینگونه از مستند در شلوغی جشنواره سینما حقیقت حرام و هدر نمیشود و با استقلال بیشتری مجال به تصویر کشیده شدن پیدا میکند به گزارش ایسنا این مستندساز که در دوره گذشته ازکارگردانان وبازیگران محبوب از نگاه مخاطبان واقعی سینما چه کسانیاند؟/از اصغر فرهادی تا پرویز پرستویی
کارگردانان وبازیگران محبوب از نگاه مخاطبان واقعی سینما چه کسانیاند از اصغر فرهادی تا پرویز پرستویی فرهنگ > سینما - اصغر فرهادی ابراهیم حاتمیکیا و کمال تبریزی به ترتیب بهترین کارگردانان از نگاه تماشاگران سی و سومین جشنواره فیلم فجر شناخته شدند به گزارش خبرگزاری ختولید تله فیلم «9 و پنج دقیقه» با موضوع زندگی شهید یاسینی
تولید تله فیلم 9 و پنج دقیقه با موضوع زندگی شهید یاسینیمراحل پایانی تصویربرداری فیلم تلویزیونی 9 و پنج دقیقه در صدا و سیمای بوشهر در حال انجام است به گزارش خبرگزاری فارس «9 و پنج دقیقه» برشی است از زندگی سرلشگر خلبان شهید سیدعلیرضا یاسینی از 31 شهریور 59 تا 15 مرداد«جدایی» فرهادی معجزه قرن بیست و یکم
جدایی فرهادی معجزه قرن بیست و یکم سایت ایندی وایر در یک جمع بندی 50 فیلم برتر نیمه اول دهه دوم قرن بیست و یکم را انتخاب کرده است و رتبه اول از آن ایران است با فیلم جدایی نادر از سیمین کپی برابر اصل کیا رستمی هم در رتبه هفتم قرار دارد روزنامه هفت صبح - صوفیا نصراللهی واظهارنظر «بهنام صفوی» درباره نوروز
اظهارنظر بهنام صفوی درباره نوروز خواننده موسیقی پاپ کشورمان پیشنهاد داد مردم عزیز کشورمان در سال جدید بیش از هر چیز به فکر ایجاد یک تحول و حرکت جدید در زندگیشان باشند خبرگزاری مهر خواننده موسیقی پاپ کشورمان پیشنهاد داد مردم عزیز کشورمان در سال جدید بیش از هر چیز به فکر ایجادنظر اسلام درباره کار مردان در خانه
خانهتکانی عید چه کسی را فرامیخواند نظر اسلام درباره کار مردان در خانه همه میدانیم کار خانه وظیفه زن نیست قدر مسلم خانهتکانی که کاری سختتر است نیز وظیفه بانوان در جامعه اسلامی نیست اما این کار عرفی است برخاسته از محبت خانمها به اهل خانههایشان که کمک مردان به این کار ثوا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها