واضح آرشیو وب فارسی:مهر: هوتن شکیبا در گفتگو با مهر:
«ستوان آینیشمور» را تمرین میکنم/ خشنهایی با روحیات کودکانه
شناسهٔ خبر: 2516187 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
هنر > تئاتر
بازیگر «ستوان آینیشمور» درباره متن های مک دونا بیان کرد که خشونت سطح اولیه متن های وی است و در لایه های زیرین نوعی تم عاشقانه دیده می شود و روابط عمیق، مهربانی و انسانیت فراوانی در آثارش موجود است. هوتن شکیبا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نمایشنامه «ستوان آینیشمور» که قرار است سال ۹۴ به کارگردانی حسن معجونی روی صحنه برود، گفت: هر نمایشنامه ای که برای اجرا انتخاب می شود حال و هوایی دارد که کارگردان انتخاب می کند و هر کارگردانی نگرش، تکنیک، ایده ها و حتی اکیپ بازیگران خود را دارد.وی ادامه داد: نمایشنامه های مارتین مک دونا نوعی نقدهای اجتماعی را در بر دارند و با وجود اینکه فضای لهستان و بلوک شرق را دارد اما قرابت هایی هم با فضای ذهنی ما دارد و ما آنها را درک می کنیم درحالیکه بعضی نمایشنامه های خارجی فضاهایی دارند که برای ما غریبه است و سخت است که بتوانیم آنها را به فرهنگ خود نزدیک کنیم.این بازیگر تئاتر با اشاره به فضای نمایشنامه های مک دونا توضیح داد: در آثار این نمایشنامه نویس کمی خشونت وجود دارد و او سعی می کند که این خشونت را اندکی برجسته کند. البته این خشونت سطح اولیه متن های وی است و در لایه های زیرین نوعی تم عاشقانه دیده می شود و روابط عمیق، مهربانی و انسانیت فراوانی موجود است.اهمیت کمدی در نمایشنامه های مک دونابازیگر نمایش «دن کامیلو» اضافه کرد: حتی در قسمت هایی از نمایشنامه های مک دونا فضاهای کودکانه ای دیده می شود و این نشان می دهد که کسانی که دست به خشونت می زنند چقدر روحیات کودکانه دارند. از طرف دیگر کمدی در نمایشنامه های مک دونا نباید نادیده گرفته شود و این کمدی شاید حدود ۵۰ درصد از متن را شامل می شود. موقعیت هایی که در هر جامعه ای مشابه آنها وجود دارد، مسایلی که شما هم از آنها نگران می شوید و هم خنده دار یا مسخره به نظر می آیند.وی که پیش از این هم در نمایش هایی با معجونی همکاری داشته است در این باره بیان کرد: کمتر از یک ماه است ما تمرین ها را شروع کرده ایم و این پنجمین کار من با حسن معجونی است. ویژگی معجونی این است که به تدریج اجازه می دهد ایدئولوژی اش را بفهمید و هم به نگرش خود از متن دست پیدا کنید و درواقع نوعی مکاشفه هنگام تمرین بدست می آید.دوست دارم همراه کارگردان شخصیت را کشف و به تدریج آزمون و خطا کنمشکیبا درباره شخصیتی که در این نمایش بازی می کند، توضیح داد: من نقش شخصیتی را دارم که با اطرافیانش یک تفاوت عمده دارد و این تفاوت برای او دردسرساز می شود. البته من ترجیح می دهم درباره نقش چندان صحبت نکنم چون نگرش ما به نقش ها در پروسه تمرین می تواند تغییر کند و در غیر اینصورت نیازی به تمرین نداشت.بازیگر نمایش «باغ آلبالو» اضافه کرد: من دوست دارم همراه کارگردان شخصیت را کشف کنم و به تدریج آزمون و خطا کنم چون اگر همان ابتدا همه چیز تعیین شده باشد تنها سطح اولیه یک نقش را می گیرید. نقش ها می توانند مثل تصویری که ما از افراد داریم باشد که در فواصل زمانی مختلف تغییر می کنند و یافتن ویژگی های نقشی که می خواهید ایفا کنید نیاز به مکاشفه و تمرین دارد. به همین دلیل است که اصلا من با نمایش هایی که با تمرینی کوتاه روی صحنه می روند مخالفت دارم.بازیگر نمایش «کامنت» درباره پیچیدگی نقش خود نیز توضیح داد: به نظرم شخصیت ها در اکثر نمایشنامه ها پیچیدگی های خود را دارند و زمانیکه بازیگر در نقش سطح رویی کار را دریافت می کند دیگر این نقش ها جذابیتی نخواهند داشت و رشد نمی کنند و حتی درامی هم شکل نمی گیرد. درصورتیکه هر نقشی پیچیدگی هایی دارد و حتی اگر هم نداشته باشد بازیگر باید آن را اضافه کند.شکیبا در پایان درباره بازی در نمایش «کامنت» که در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، یادآور شد: این نمایش که یوسف باپیری کارگردانی آن را بر عهده دارد اجرای خود را از ۱۵ فروردین ماه سال ۹۴ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز می کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]