تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803817451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری «انجمن علمای آسیای مرکزی؛ مقابله با افراط‌گرایی و تکفیر» در «بیشکک»+فیلم و عکس


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
برگزاری «انجمن علمای آسیای مرکزی؛ مقابله با افراط‌گرایی و تکفیر» در «بیشکک»+فیلم و عکس
اولین انجمن شورای علمای آسیای مرکزی به منظور مقابله ایدئولوژیکی با افراط‌‌گرایی و تروریسم با حضور جمعی از روحانیون سرشناس و نخبگان اسلامی قرقیزستان و آسیای مرکزی در بیشکک برگزار شد.

خبرگزاری فارس: برگزاری «انجمن علمای آسیای مرکزی؛ مقابله با افراط‌گرایی و تکفیر» در «بیشکک»+فیلم و عکس



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، امروز (20 اسفند) اولین انجمن شورای علمای آسیای مرکزی به منظور مقابله ایدئولوژیکی با افراط‌گرایی و تروریسم با حضور جمعی از روحانیون سرشناس و نخبگان اسلامی قرقیزستان و آسیای مرکزی در هتل «آک‌کیمه» شهر بیشکک برگزار شد.

در این نشست نمایندگان اداره روحانیت مسلمانان قرقیزستان و برخی کشورهای آسیای مرکزی از جمله معاون مفتی جمهوری ازبکستان، جمعی از علمای بانفوذ و مطرح قرقیزستان و آسیای مرکزی، دانشمندان علوم الهیات، متکلمین و کارمندان ساختارهای دولتی آسیای مرکزی حضور داشتند. تقویت گفت‌وگو و تعامل میان دانشمندان علوم الهیات و علمای آسیای مرکزی در زمینه مقابله ایدئولوژیکی با افراط‌گرایی و تروریسم و سازماندهی پیوسته چنین اقداماتی از سوی علما و دانشمندان اسلامی مطرح آسیای مرکزی به منظور تدوین مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه جهت مقابله با ایدئولوژی تکفیر، از جمله اهداف برگزاری این نشست عنوان شده است. فعالیت این انجمن ساعت 9 صبح به وقت محلی شروع شد که در افتتاحیه آن دکتر «قادر ملک‌اف» رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» به تشریح ضرورت و اهداف برگزاری این نشست پرداخت. * نقش‌آفرینی قدرت‌های خارجی در هدایت خوارج معاصر وی در سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت وظیفه علما و اندیشمندان اسلامی در مقابله با جریانات تکفیری که همچون خوارج، امت اسلامی را دچار انشقاق و تفرقه می‌کنند، به نقش‌آفرینی نیروی سوم و قدرت‌های خارجی در هدایت این گروه‌ها و دامن‌ زدن به اختلافات بین جماعت‌های مختلف اسلامی، اشاره کرد.

قادر ملک‌اف جریانات تکفیری را نه تنها برای اسلام و جامعه مسلمانان بلکه برای ثبات و امنیت کشورها از جمله در آسیای مرکزی خطرناک برشمرد و افزود: در حال حاضر مهمترین تهدید علیه امت اسلامی اختلافات درون جامعه مسلمانان بوده که گروه‌های تکفیری دقیقا همسو با اهداف دشمنان اسلام، در راستای تشدید این اختلافات عمل می‌کنند. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» یکی دیگر از تهدیدات معاصر را سوءاستفاده افراط‌گرایان از فضای اینترنتی برای گسترش ایده‌های تکفیری و اندیشه‌های مخرب خود در میان اهالی منطقه بویژه جوانان کم‌آشنا با اصول و ارزش‌های واقعی اسلام برشمرد و تصریح کرد: مسئله مهم دیگر در این زمینه ضرورت حضور و نقش‌آفرینی فعال علمای اسلامی آسیای مرکزی در آگاهی‌بخشی دینی به جامعه و اهمیت نقش اسلام در زمینه تقویت ارزش‌های فرهنگی و معنوی در اجتماع است. وی ادامه داد: همزمان باید ایده اسلام سیاسی را در این جوامع مطرح کرد ضمن آنکه مسئله باز شدن باب اجتهاد براساس تفسیر قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) به منظور پاسخگویی به مسائل روز در چارچوب شریعت و پرورش نسلی جدید از دانشمندان اسلامی در منطقه که به علوم روز نیز آشنا هستند، از دیگر نیازهای جامعه مسلمانان آسیای مرکزی می‌باشد. * داعش و همسویی با اهداف «تل‌آویو» در خاورمیانه قادر ملک‌اف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به زمان اعلام خلافت از سوی گروه تروریستی داعش در ماه مبارک رمضان، سخنان آشکار «نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با ظهور داعش را یادآور شد که در آن نتانیاهو گفته بود: «گروه داعش دقیقا در راستای منافع اسرائیل در خاورمیانه اقدام می‌کند». رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» همچنین به عملیات پرتاب سلاح از سوی هلیکوپترهای آمریکایی برای تروریست‌ها در عراق اشاره کرد و افزود: در این زمینه مقامات آمریکایی عنوان می‌کنند که پرتاب سلاح و مهمات در این مناطق، اشتباهی صورت گرفته است و این در حالی است که این اقدام نه یک بار بلکه تاکنون بیش از پنج بار که شاهدان عینی آن را مشاهده کرده‌اند، صورت گرفته که نکته‌ای تأمل‌برانگیز است.

«یراتوف» معاون مفتی اعظم قرقیزستان دومین سخنران این انجمن بود که در زمینه ضرورت وحدت جماعت‌های مختلف اسلامی و پرهیز از دشمنی و تکفیر یکدیگر سخنرانی کرد.

«رستم سادویف» دانشمند علوم اسلامی از کشور قزاقستان نیز در سخنان خود ضمن اشاره به برخی تحرکات افراط‌گرایان در مناطق مختلف این کشور، بروز این مسئله را در نتیجه پایین بودن دانش دینی مسلمانان و بهره‌گیری جریان‌های افراطی از این فضا دانست. * وظیفه خطیر علما برای حفظ نسل جوانان از هجمه دشمنان اسلام در ادامه شیخ «عبدالعزیر منصور» معاون مفتی ازبکستان بی‌تفاوتی در برابر تحریف ارزش‌های اسلامی را اشتباهی بزرگ برشمرد و عنوان کرد: دین اسلام؛ دین صلح و اندیشه است ضمن آنکه مردم آسیای مرکزی باید در پرتو اسلام واقعی علیه جریانات تندرو متحد شوند.

وی ضمن تأکید بر ضرورت تقویت ارزش‌های اسلامی در جوامع آسیای مرکزی، تصریح کرد: باید از هرگونه حرکت تفرقه‌آمیز و اتهام به سایر ادیان و مذاهب پرهیز شود که در این راستا وظیفه علما حفاظت از نسل جوانان در مقابل هجمه دشمنان اسلام است. معاون مفتی ازبکستان همچنین بر لزوم بهره‌گیری علما و اندیشمندان اسلامی از دانش روز بویژه فضای اینترنت برای گسترش و تشریح ارزش‌های واقعی اسلام از جمله مفهوم جهاد و غیره، تأکید کرد. در این نشست یک‌روزه که صبح و بعداظهر امروز برگزار شد، شرکت‌کنندگان ضمن بررسی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی جوامع مسلمان آسیای مرکزی، به ارائه راهکارها و ایده‌های مبتکرانه در زمینه حل این مشکلات پرداختند و در انتها بیانیه‌ای را با تأکید بر ضرورت وحدت بین جماعت‌های مختلف اسلامی در آسیای مرکزی و مقابله تأثیرگذار و کارآمد با اندیشه‌های تکفیری، صادر کردند.

قادر ملک‌اف در حاشیه این نشست در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد که در این نشست ما از علما و اندیشمندان جوامع مختلف اسلامی در آسیای مرکزی دعوت کردیم تا مسائل و چالش‌های معاصر جامعه جهانی و تأثیرات آن بر کشورهای منطقه را بررسی کنیم. * نقش بی‌بدیل اتحاد علمای آسیای مرکزی در دفع تهدیدات وی افزود: علیرغم اینکه هر کدام از جوامع اسلامی منطقه ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به ‌فرد خود را دارد اما قطعا نزدیکی دیدگاه‌های علمای اسلامی آسیای مرکزی، در زمینه مقابله با تهدیدات پیش‌روی جوامع اسلامی این کشورها نقش مهمی را ایفا خواهد کرد که در این راستا پیشگیری از 2 دسته از درگیری‌ها در پرتو وحدت اسلامی حائز اهمیت است. این دانشمند اسلامی قرقیز ادامه داد: اولین دسته از کشمکش‌ها که وحدت اسلامی می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از آنها داشته باشد، نزاع‌های بین‌قومیتی بویژه در دره «فرغانه» است که همواره یکی از مناطق حساس در آسیای مرکزی می‌باشد. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» تصریح کرد که مسئله بعدی درگیری داخلی بین جماعت‌های مختلف اسلامی و همچنین تقابل جامعه مسلمانان با حکومت‌های سکولار کشورها می‌باشد که در همه این موارد، نقش علما و اندیشمندان اسلامی در زمینه حفظ ثبات و تقویت وحدت در جامعه بسیار مهم است. وی افزود: از سوی دیگر، حوادث فعلی جهان نشان می‌دهد که پس از تحولات اوکراین، امکان دارد نوبت شروع درگیری‌ها در آسیای مرکزی باشد که در این راستا نیز اتحاد میان جوامع و علمای اسلامی منطقه می‌تواند نقش مهمی در حفظ ثبات کشورها و منطقه ایفا کند. رستم سادویف دانشمند علوم اسلامی از کشور قزاقستان و عضو انجمن پژوهش‌های مذهبی این کشور در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، بر ضرورت تقویت وحدت و نزدیکی دیدگاه‌ها میان دانشمندان اسلامی آسیای مرکزی تأکید کرد.

وی افزود: جامعه اسلامی آسیای مرکزی همواره در شریعت و در فتاوای مذهبی همانند یکدیگر بوده زیرا همه این جوامع پیرو اهل سنت و جماعه بوده و حنفی مذهب هستند و همزمان با در نظر گرفتن هویت و سنت‌های مردم هر یک از این کشورها، باید به یک درک واحد از اسلام برسیم. * ضرورت تقویت و احیای ارزش‌های معنوی در آسیای مرکزی «زائور جلیل‌اف» پژوهشگر ارشد دانشکده شرق‌شناسی قزاقستان ضمن اشاره به اهمیت مبارزه با افراط‌گرایی، اظهار داشت: مسئله مهم دیگر تقویت و احیای ارزش‌های اخلاقی و معنوی در آسیای مرکزی و تربیت معنوی جوانان منطقه است که یکی از محورهای این همایش محسوب می‌شود.

وی افزود: از دیگر مسائلی که در این نشست مطرح شد ایجاد انجمن علمای آسیای مرکزی بود که این موضوع باید مدت‌ها قبل در دستور کار قرار می‌گرفت و خیلی قبل این مسئله حل می‌شد. این اندیشمند قزاق ابراز امیدواری کرد که این انجمن نه تنها بتواند سهم خود را در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم ایفا کند بلکه بتواند نقش مهمی را در توسعه ارزش‌های معنوی در آسیای مرکزی بازی کند. وی گفت: باید همه دانشمندان، دولت‌ها و همه افراد درگیر در حوزه مذهبی به این انجمن توجه داشته و امیدواریم این انجمن که اولین سازمان در این زمینه محسوب می‌شود، ارزش‌های دینی ما را مورد ارزیابی قرار داده ضمن آنکه باید سهم قابل‌توجهی در اتحاد بین مذاهب ایفا کند. * اجرای طرح گردآوری «میراث اسلامی در آسیای مرکزی» «محمدبیک میرزابایف» رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی قرقیزستان نیز در مصاحبه با فارس ضمن اشاره به اینکه دانشکده آنها سال گذشته تأسیس شده است، اظهار داشت که ما مجری پروژه «میراث اسلامی در آسیای مرکزی» هستیم که ابتدا به گردآوری ادبیات مکتوب در این زمینه در قرقیزستان و آسیای مرکزی مبادرت ورزیدیم.

وی تصریح کرد: همچنین برخی فیلم‌های مستند را در این رابطه آماده کردیم ضمن آنکه تصمیم داریم تا میراث اسلامی قرن‌های گذشته آسیای مرکزی را ترویج داده و نسل جدید را با آنها آشنا سازیم زیرا متأسفانه ما هرروزه شاهد تشدید افراط‌گرایی و پیروی از ایدئولوژی‌های افراط‌گرایانه اسلامی در جهان هستیم. «صادق‌جان کمال‌الدین» مفتی سابق قرقیزستان، رئیس مرکز بین‌المللی همکاری‌های اسلامی در قرقیزستان و عضو شورای عمومی در زمینه امور دینی و مناسبات قومی وابسته به ریاست جمهوری این کشور نیز در مصاحبه با فارس اظهار داشت: امروز علمای اسلامی از ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان در بیشکک گردهم آمده تا مسئله وضعیت اسلام و ظهور جریانات مختلف اسلامی و تهدیدات ناشی از افراط‌گرایی، تروریسم، تکفیریزم و غیره را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

* آسیای مرکزی و هجمه تهدیدات گوناگون وی افزود: مسئله پیدایش سیاست‌ها و جریانات گوناگون در منطقه و سیاست آمریکا، اروپا و روسیه در منطقه و همچنین تهدیدات مربوط به بی‌ثباتی در آسیای مرکزی نیز از محورهایی است که در این نشست مورد تبادل‌نظر قرار می‌گیرد. مفتی سابق قرقیزستان افزود: همچنین تهدیداتی در میان افراد مذهبی در زمینه ایجاد بی‌ثباتی در بین مسلمانان و مردم منطقه وجود دارد ضمن آنکه تهدیداتی نیز از جانب حوادث خاورمیانه، خاورنزدیک، کشورهای عربی و جهان اسلام برای آسیای مرکزی متصور است. عضو شورای عمومی امور دینی و مناسبات قومی قرقیزستان ادامه داد: در این خصوص علمای آسیای مرکزی باید با اتحاد و تشریح اصول اساسی اسلام و ارزیابی عادلانه از تحولات جهان اسلام، از بروز این تهدیدات جلوگیری کرده و ثبات منطقه را حفظ نمایند. این شخصیت دینی قرقیز تصریح کرد: نکته مهم دیگر، مناسبات افراد و سازمان‌های مذهبی با دولت‌هاست زیرا برخی نیروها هستند که می‌خواهند ارتباط میان مسلمانان و سازمان‌های اسلامی را با دولت متشنج کنند که نباید این اجازه را به آنان داد چراکه بحمدا... مناسبات میان افراد مذهبی بویژه مسلمانان با رهبری سیاسی کشور در وضعیت بسیار خوبی است. * زمان اتحاد شیعه و سنی فرا رسیده است کمال‌الدین در ادامه تأکید کرد: هرچند که برادران ما در ایران شیعه هستند و ما سنی هستیم اما همه ما مسلمان هستیم و در حال حاضر زمان اتحاد ما فرا رسیده است ضمن آنکه 2 شاخه اصلی غنی و تاریخی اسلام، اهل تشیع و اهل سنت و جماعه هستند. مفتی سابق قرقیزستان همچنین بیان کرد: هم‌اکنون ما باید با یکدیگر اتحاد داشته باشیم زیرا دولت ایران مناسبات نزدیکی در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشور ما دارد و ما باید با دوستان ایرانی مناسبات دینی و فرهنگی را گسترش دهیم چراکه ایران کشوری بزرگ با قدمت تاریخی چندین هزارساله است. رئیس مرکز بین‌المللی همکاری‌های اسلامی در قرقیزستان در پایان تصریح کرد: قرقیزستان باید نه تنها با همه کشورهای اسلامی بلکه با همه کشورهای جهان مناسبات انسانی، دینی، فرهنگی و تجاری خود را توسعه بخشیده و امروزه هدف انجمن علمای آسیای مرکزی، آغاز اتحاد علمای اسلامی این منطقه و تشریح مأموریت صلح‌بخشی اسلام در بین مسلمانان بویژه جوانان و آگاهی‌ دادن در مورد جریانات تکفیری، افراطی و تروریستی در منطقه می‌باشد.





















































در ادامه فیلم گوشه‌های از این نشست را مشاهده کنید.

انتهای پیام
لینک را کپی کنید


93/12/20 - 22:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن