تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805492177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه‌مسافرها؛ بودن يا نبودن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ اسفند ۱۳۹۳ (۸:۱۵ق.ظ)
موج بررسي مي کند؛ خانه‌مسافرها؛ بودن يا نبودن گروه گردشگري:
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، روزهاي پاياني سال است و تعطيلات نوروز ۹۴ پيش روي مسافراني است که قصد سفر براي اين ايام را دارند؛ اينکه کجا بروند، چند روز بمانند و... . در اين ميان تصميم نهايي بستگي به قدرت خريد خانواده دارد و آنچه بيش از هر چيز تعيين‌کننده است، هزينه اقامت در شهر مقصد است.
افرادي که توان پرداخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ و بعضاً ۶۰۰ هزار تومان براي هر شب اقامت را دارند، بالطبع هتل‌هاي ستاره‌دار گزينه انتخاب آنهاست. خانواده‌هايي هم دغدغه‌شان کاهش هزينه سفر است، ترجيحشان خانه‌مسافرهاست.
با وجود اينکه خانه‌مسافرها انتخاب ۱۷ درصد مسافران نوروزي ۹۳ بوده است، اما؛ همواره چرايي فعاليت آنها بحث‌هاي اهالي گردشگري را به دنبال داشته است.
عدم نظارت بر نرخ، نداشتن استانداردهاي لازم، آسيب‌هاي اجتماعي و رقيب ارزان‌قيمت بودن براي هتل‌ها‌، از جمله مواردي است که در مخالفت با فعاليت اين واحدها بيان مي‌شود.
البته متوليان گردشگري کشور براي رفع اين مشکلات، از سال ۱۳۸۶ با اجراي طرح‌هايي مانند خانه‌هاي شخصي گردشگري، مسافر کاشانه، خانه گردشگر و ويلاهاي اجاره‌اي، سعي در ساماندهي اين خانه‌ها داشتند که توفقي نيز نداشته است.
به همين دليل در سال جاري، بار ديگر طرحي با عنوان خانه‌مسافر با راه‌اندازي سايتي با همين عنوان در دستور کار اين سازمان قرار گرفت.
به گفته پوينده، مدير کل دفتر برنامه‌ريزي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور، هم اکنون ۱۱ هزار و ۳۶۶ واحد در ۱۸ استان تحت پوشش اين طرح هستند و در سايت خانه‌مسافر اطلاعات آنها ثبت و در دسترس عموم قرار دارد.
پوينده در رابطه با چگونگي تحت پوشش قرار گرفتن اين واحدها مي‌گويد: «افرادي که تمايل دارند تا مجتمع، ويلا و يا خانه خود را به فضاي اقامتي تبديل کنند، به ادارات کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مربوطه مراجعه مي‌کنند. اگر واحد اقامتي آنها در چارچوب دستورالعمل‌ها و شيوه‌نامه‌هايي سازمان باشد، به آنها مجوز فعاليت داده مي‌شود.»

خانه‌مسافرها بلاي جان سرمايه‌گذاران است
اين در حالي است که حسن مهرور اصلي، رئيس جامعه هتلداران گيلان اجراي طرح‌ خانه‌مسافر را عامل به خطر افتادن امنيت سرمايه‌گذاري در استان گيلان مي‌داند.
مهرور اصلي که گلايه‌هاي زيادي از سياست‌ها و شرايط کنوني صنعت گردشگري دارد، مي‌گويد: «با اجراي طرح‌هاي اين چنيني قرار بود تا سرريز هتل‌ها و مراکز اقامتي رسمي به اين خانه‌ها هدايت شوند. درحالي‌که الآن برعکس شده هتلداران بايد منتظر باشند تا سرريز اين خانه‌‌ها به هتل‌ها بيايند.»
رئيس جامعه هتلداران گيلان بابيان اين سؤال که چرا سازمان از طرحي حمايت مي‌کند که به صنعت هتلداري آسيب مي‌زند، معاون گردشگري کشور را خطاب قرار داده و اضافه مي‌کند: «آقاي رحماني موحد، خانه‌مسافرها بلاي جان سرمايه‌گذاران شده است. اين طرح موجبات ورشکستگي هتل‌هاي گيلان است و شما بايد در اين رابطه جوابگو باشد.» او با بيان اين مطلب که در سالي که مقام معظم رهبري آن را سال اقتصاد مقاومتي ناميده‌اند، سازماني که متولي ماست و بايد حافظ منافع ما باشد، توجهي به بخش خصوصي ندارد، تصريح مي‌کند: «ما بازوان اجرايي دولت هستيم، اين ما هستيم که ارزش‌افزوده مي‌دهيم. کجاي دنيا رسم است که تيشه به ريشه کسي که کمک‌حال دولت است بزنند.»

هدف، ساماندهي وضعيت موجود است
در عين حال پوينده با ذکر اين مطلب که هدف ما از راه‌اندازي اين سايت تبليغ براي خانه‌مسافرها نيست، تأکيد مي‌کند: «هدف طرح، ساماندهي وضعيت موجود است. ما نمي‌توانيم يک واقعيتي را که وجود دارد به حال خودش رها کنيم.»
او اضافه مي‌کند: «بيشتر اين خانه‌ها ده‌ها سال است که در حال فعاليت هستند. هدف، ساماندهي اين فضاهاي اقامتي است تا امنيت، بيمه و نرخ اقامت در آن‌ها تحت نظارت قرار بگيرند.»
مديرکل دفتر برنامه‌ريزي گردشگري همچنين توضيح مي‌دهد: «در اين طرح سعي داريم در کنار افزايش مشوق‌ها براي اين واحدها، برخوردها و تنبيه‌ها را نيز داشته باشيم. بدين ترتيب مي‌توان اطمينان خاطر داشت که اگر شهروندي در يک ‌خانه‌مسافر اقامت مي‌کند، خدمات مطلوب گرفته و امنيت خواهد داشت.»
جبار کوچکي‌نژاد، رئيس کميسيون گردشگري مجلس، نيز با بيان اينکه گردشگران خارجي و داخلي زماني که در محلي اقامت دارند، نياز به امنيت دارند، اظهار مي‌دارد: «وضعيت کنوني شرايط مطلوبي نيست و با گسترش اين واحدها بدتر هم مي‌شود.» کوچکي‌نژاد راه‌حل مشکل را ساماندهي خانه‌مسافرها دانسته و تأکيد دارد: «من اعتقادي به جلوگيري از فعاليت اين واحدها ندارم چون فعاليت آنها به صورت زيرزميني ‌شده و اين مشکل را بيشتر مي‌کند.»

نيازي به فعاليت خانه‌مسافرها نيست
اين در شرايطي است که هتلداران همچنان موافق فعاليت خانه‌مسافرها نيستند. به گفته رئيس جامعه هتلداران گيلان در اين استان ۳ هزار و ۳۰۰ واحد گردشگري وجود دارد. او که معتقد است، با اين تعداد واحد، نيازي به فعاليت خانه‌مسافرها نيست، اظهار مي‌کند: «با توجه به تعطيلات نوروز، پرتابل جامعه هتلداران گيلان را براي رزرواسيون هتل‌هاي استان راه‌اندازي کرديم. تا الآن که با شما صحبت مي‌کنم از نظر ضريب اشغال رقم قابل‌توجهي نداشته‌ايم.»
موضوعي که محمد قانعي، رئيس اتحاديه هتلداران مشهد، نيز بر آن اذعان دارد و مي‌گويد: «در صورتي فعاليت خانه‌مسافرها مي‌تواند وجهات قانوني داشته باشد که به وجودشان نياز باشد. ما در شهرهايي که کمبود مراکز اقامتي دارند، از فعاليت اين واحدها حمايت مي‌کنيم، اما؛ در شرايط کنوني که هتل‌هاي مشهد با کمتر از ۵۰ درصد ضريب اشغال فعاليت مي‌کنند و هتل‌آپارتمان‌ها خالي هستند، لزومي به فعاليت آنها نيست.»
رئيس اتحاديه هتلداران مشهد همچنين يادآور مي‌شود: «در نوروز سال گذشته ضريب اشغال هتل‌ها ۷۵ درصد بود. در ايام و اعياد مذهبي که ظرفيت ما همه ساله تکميل بود، امسال ضريب اشغال به ۸۰ درصد هم نرسيد.»
قانعي با اين اعتقاد که خانه‌مسافرهايي که به‌صورت غيرمجاز فعاليت مي‌کنند، کالا و خدمات قاچاق هستند، مي‌گويد: «در حال حاضر حدود ۲۰۰ هتل فعال، ۴۰۰ ‌هتل‌آپارتمان و نزديک به ۱۰۰۰ مهمانپذير در مشهد فعال است. در کنار آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ مهمانسراي نهادهاي دولتي داريم. ضمن اينکه مدارس هم در زمان پيک و در صورت لزوم به مسافران خدمات ارائه مي‌کنند.» او تأکيد دارد: «در مشهد فضاهاي اقامتي رسمي به‌اندازه کافي وجود دارد و اين مراکز همه مراجعات را مي‌توانند پوشش دهند.»
حميد سجاديان، رئيس اتحاديه هتلداران فارس نيز فعاليت خانه‌مسافرها براي هتلداران را زيانبار دانسته و تصريح مي‌کند: «تا زماني‌که هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها وجود دارند و افرادي در اين زمينه سرمايه‌گذاري کرده‌اند، دليلي براي فعاليت اين واحدها نيست.»
او که سمت دبير جامعه هتلداران کشور را نيز دارد، معتقد است؛ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد به اين موضوع توجه بيشتري داشته باشند و مانع گسترش و فعاليت اين واحدها به ويژه خانه‌مسافرهاي غيرمجاز شود.
اين در حالي است که مديرکل دفتر برنامه‌ريزي گردشگري، برخورد با اين مراکز را در شرح وظايف سازمان نمي‌داند. پوينده با تأکيد بر اينکه ما امکانات و نيرويي براي شناسايي خانه‌مسافرهاي غيرمجاز نداريم، مي‌گويد: «اين موضوع در حوزه اختيارات اماکن ناجاست که با اماکني که مجوز نداشته و فعاليت صنفي غيرقانوني دارند، برخورد کند.» او درعين‌حال يادآور مي‌شود: «اگر ما متوجه بشويم فردي خانه‌اش را به‌عنوان فضاي اقامتي بدون داشتن مجوز و به‌صورت غيرقانوني استفاده مي‌کند، مراتب را به اماکن ناجا اطلاع مي‌دهيم که بر اساس قانون با او برخورد کند.»

مخالفت هتلداران منطقي نيست
پوينده در پاسخ به اظهارات هتلداران در مخالفت با فعاليت خانه‌مسافرها و حمايت سازمان ميراث فرهنگي از اين مراکز نيز تصريح مي‌کند: «اينکه هتلداران مخالف هستند، منطقي نيست. فعاليت اين مراکز سابقه طولاني در کشور داشته و در تمام دنيا نيز مرسوم است.»
او در ارتباط با گرايش مسافران به استفاده از خانه‌مسافرها نيز مي‌گويد: «اين حق طبيعي افراد است که بين هتل، ويلا و يا هتل‌آپارتمان و مهمانپذير يکي را انتخاب کند. اغلب خانواده‌ها هم به دليل شرايط و امکاناتي که در ويلاها وجود دارد، تمايل دارند در ويلا اقامت کنند.»
رئيس جامعه هتلداران گيلان در واکنش به اين اظهارات مي‌گويد: «اگر خانه‌مسافر سليقه و خواست مردم است، بايد بر اساس شرايط و ضوابط خاصي وجود داشته باشد. ما با طرح خانه‌مسافر مخالف نيستيم مشروط بر اينکه اين طرح زير نظر جامعه هتلداران اجرا شود و تعداد خانه‌مسافرها بر اساس نياز هر استان باشد.»
رئيس کميسيون گردشگري مجلس نيز با تاييد اين نظر معتقد است؛ دولت نبايد در اين گونه کارها دخالت کند. کوچکي نژاد دخالت دولت را مستلزم صرف هزينه و امکانات دانسته و خاطرنشان مي‌کند: «بايد اين مسئوليت به جامعه هتلداران واگذار شود تا آنها براي افرادي که تمايل دارند پذيراي گردشگران باشند، مجوزهاي لازم را صادر کند. دولت و ارگان‌هاي امنيتي و انتظامي هم نظارت خود را داشته باشند تا تخلفي صورت نگيرد.»
مدير کل دفتر برنامه‌ريزي گردشگري در اين رابطه پاسخ مي‌دهد: «اين مسووليت به استان‌هايي که صلاحيت داشته و ما به اين تصميم برسيم که اين کار را مي‌توانند انجام دهند، واگذار مي‌شود. در همين راستا نظارت بر فعاليت خانه‌مسافرهاي استان کردستان به جامعه هتلداران اين استان واگذار شده است.»
پوينده در مورد دادن مجوز بر اساس نياز هر استان نيز مي‌گويد: «ما در حال حاضر در مقام نيازسنجي و امکان‌سنجي نيستيم، فعلاً در مرحله‌اي هستيم که اين وضع نابسامان را سامان بدهيم.»

در کدام جبهه بجنگيم
با اين حال مهرور اصلي با بيان اينکه ۲۰۰۰ تابلو به دست در کنار خيابان نمي‌گذارد آب خوش از گلوي هتلداران پايين برود، از ورود گروه‌هاي غيرمرتبط به عرصه گردشگري نيز انتقاد مي‌کند:« وقتي در نوروز رئيس آموزش‌وپرورش گيلان ۳۴۰۰ کلاس را به نام طرح خانه معلم آماده کرده است، نتيجه‌اي جز ضرر سرمايه‌گذار ندارد.»
او با بيان اين سئوال که ما بايد در کدام جبهه بجنگيم، خاطرنشان مي‌کند:« در حال حاضر حدود دو ماه است که هتل‌هاي استان گيلان نتوانسته‌اند حقوق کارکنان خود را بپردازند. مديران هتل‌ها در شب عيد حتي براي تأمين هزينه‌هاي اوليه خود مشکل‌ دارند. آنها قدرت اينکه يک لامپ را عوض کنند، ندارند. با اين شرايط از هتلدار هم انتظار استانداردسازي دارند. با کدام پول؟ با کدام انگيزه؟»

خانه‌مسافر، فرهنگ ملي گردشگري است
در اين رابطه محمد کاوه، رئيس کميسيون گردشگري و خدمات اتاق بازرگاني ايران نظر ديگري دارد؛ او ارائه خدمات به مسافران توسط افراد بومي شهرهاي گردشگرپذير در خانه مسافرها را نوعي فرهنگ ملي گردشگري مي‌داند. کاوه، ضمن قدرداني از افرادي که خانه‌هاي خود را در اختيار مسافران قرار مي‌دهند، تأکيد مي‌کند:« اين فرهنگ بسيار ارزشمند که ريشه در مهمان‌نوازي ‌ايراني‌‌ها دارد، در جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگري مؤثر است.»
رئيس کميسيون گردشگري اتاق ايران بابيان اين مطلب که زيرساخت‌هاي گردشگري در کشورمان به‌ويژه در ايام خاصي از سال که با پيک سفر مواجه مي‌شويم کافي نيست، مي‌گويد:« فضاهاي اقامتي مانند هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و کمپ‌ها جوابگوي نياز مسافران در اين ايام نيست به‌طوري‌که با بالا رفتن حجم سفرها در تعطيلات، مسافران براي اقامت به مشکل مي‌خورند.»
او با اشاره به اين موضوع که ارگان‌ها و سازمان‌هايي مانند آموزش‌وپرورش، در اين ايام از امکانات و فضاهايي که دارند، استفاده کرده و شرايط اقامت کارکنان خود را فراهم مي‌کنند، اظهار مي‌کند:« اين‌گونه اقدامات تا حدودي مشکل اقامت در شهرهاي گردشگرپذيري چون اصفهان، شيراز، مشهد و شهرهاي شمالي را که در اين ايام با ازدحام مسافر روبرو هستند، مرتفع مي‌کند. با اين‌حال برخي از مسافران وابسته به آموزش‌وپرورش و يا ساير ارگان‌هاي دولتي نيستند. اين قشر از جامعه غالبا از توان مالي بالايي هم برخوردار نيستند.»

هزينه اقامت در هتل گران است
رئيس کميسيون گردشگري اتاق ايران همچنين اضافه مي‌کند:« هزينه اقامت براي يک خانواده ۴ يا ۵ نفره در مراکز اقامتي که داراي استاندارد و کيفيت مطلوب هستند، بسيار بالاست. به همين دليل اين افراد ترجيح مي‌دهند از خانه‌‌مسافرها براي اقامت استفاده بکنند.»
کاوه، درعين‌حال قيمت بالاي هتل‌ها به‌ويژه در اين ايام را طبيعي دانسته و مي‌گويد:« متأسفانه شرايط به‌گونه‌اي است که هتل‌ها ‌۶- ۵ ماه از سال با ضريب اشغال پايين ۲۰ تا ۳۰ درصد و در نهايت ۶۰ درصد فعاليت مي‌کنند. بالطبع هتلداران در ايام پيک به دنبال جبران هزينه‌هايي که در طول سال داشتند هستند.»
عليرغم اين اظهار نظر، رئيس اتحاديه هتلداران مشهد در رابطه با گرايش مردم به اقامت در اين خانه‌ها به دليل داشتن نرخ پايين آن‌ها معتقد است:« در شهري مانند مشهد تنوع زيادي از نظر قيمت براي اماکن اقامتي وجود دارد. اين مراکز از مهمانپذيرها تا هتل‌هاي لوکس همگي تحت نظارت بوده و پاسخگوي تمام سلايق هستند.»
او با ذکر اين مطلب که قيمت اتاق‌هاي دونفره در هتل‌هاي مشهد از ۶۰ هزار تومان شروع مي‌شود تا به ۵۰۰-۴۰۰ هزار تومان برسد، تأکيد مي‌کند:« گاهي نرخ اقامت در خانه‌مسافرها از نرخ هتل‌ها گران‌تر است و نظارتي هم در اين زمينه نيست.»
رئيس جامعه هتلداران گيلان نيز با انتقاد از اينکه گفته مي‌شود هتل‌ها گران است، تصريح مي‌کند:« کجا هتل گران است؟ قيمت يک‌شب اقامت در هتل ۵ ستاره ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان است. در حاليکه قيمت خانه‌مسافر غيرمجاز گاهي به ۸۰۰ هزار تومان هم مي‌رسد.» او توضيح مي‌دهد:« ما با ارايه خدمات رفاهي که سازمان ضوابط آن را تعيين کرده و با ۱۳۰ نفر پرسنل اين قيمت را مي‌گيريم در حاليکه خانه‌ مسافرها نه بهداشت دارند، نه تحت نظارت اماکن هستند، نه آمار ارائه مي‌دهند و نه فرمول‌هاي خاص ارزش‌افزوده را دارند.» مهرور اصلي همچنين تاکيد مي‌کند:« اين عوامل باعث شده تا هر روز تعداد اين واحدها بيشتر شود. گسترش اين واحدها ناشي از بي‌قانوني و بي‌نظمي‌ آنهاست نه به خاطر ارائه خدماتشان به مسافران.»
دبير جامعه هتلداران کشور نيز با بيان اين نکته که اگر هتل پولي مي‌گيرد، قيمت خدماتش است، مي‌گويد:« هتل‌ها در چارچوبي که دارند خدمات استانداردي ارايه مي‌دهند ولي اين واحدها خدمات استاندارد و کيفيت مطلوبي ندارند.» سجاديان اضافه مي‌کند:« خدماتي مانند لاندري، لوازم بهداشتي، سرو صبحانه و ... که در هتل‌ها به مسافران داده مي‌شود، در خانه‌مسافرها وجود ندارد. ضمن اينکه نسبت به اصناف ديگر و به نسبت هزينه‌هاي آب و برق، تلفن، دستمزد پرسنل، ماليات و بيمه، حداقل قيمت در هتل‌ها از مسافران دريافت مي‌شود.»

چرا يک بام و دو هوا
هتلداران براي کسب موافقت اصولي، استانداردها، پروانه بهره‌برداري، پروانه کسب، نظارت‌هاي فني و بهداشتي و آموزش کارکنان از فيلتر نهادها و ارگان‌هاي مختلفي عبور مي‌کنند تا اجازه فعاليت بگيرند. رئيس اتحاديه هتلداران مشهد با بيان مطلب فوق تاکيد مي‌کند:« چرا بايد يک بام و دو هوا باشد؛ چرا هتلداران با شرايط و هزينه سنگين مجوز فعاليت بگيرند و عده‌اي خيلي راحت يک مجموعه مسکوني بسازند بعد به‌عنوان خانه‌مسافر از آن استفاده بکنند. اين عادلانه نيست که آنها بدون پرداخت ماليات، بيمه و رعايت استانداردها و ضوابط، در کنار هتل‌ها قرار مي‌گيرند.»
کوچکي نژاد حق را به هتلداران مي‌دهد و مي‌گويد:« چه بسا شخصي با داشتن خانه‌مسافري که 10 دستگاه سوئيت دارد، به اندازه يک هتل درآمد داشته باشد ولي ماليات و عوارض پرداخت نکند.»

مسائل ايمني، امنيتي و اجتماعي را جدي بگيريد
سجاديان مسئله ديگر را عدم رعايت موارد ايمني در اين واحدها و صدمات جبران‌ناپذير ناشي از آن عنوان کرده و خاطرنشان مي‌کند:« مواردي بوده که آشپزخانه هواکش مناسب نداشته و باعث گازگرفتگي مسافران شده است.»
رئيس اتحاديه هتلداران فارس اعتقاد دارد؛ بايد فرهنگسازي شود تا مردم بين مراکز اقامت رسمي و غيررسمي به سمت هتل‌ها گرايش پيدا کنند. چرا که سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و جامعه هتلداران نظارت کامل بر فعاليت هتل‌ها و هتل‌آپارتمان داشته و اين مراکز ملزم به رعايت حداقل استانداردها از لحاظ کمي و کيفي هستند.
رئيس اتحاديه هتلداران مشهد نيز با بيان همين مطالب، عدم رعايت مسائل اخلاقي در مراکز اقامت غيررسمي را گوشزد کرده و مي‌گويد:« بيش از ۸۰ درصد شکايات در مشهد، مربوط به اماکن غيرمجاز است. در سال گذشته نيز چندين فاجعه در اين واحدها منجر به قتل و مجروحيت شد.»
او با اشاره به اين مطلب که هتل‌ها براي پذيرش مهمان بايد آيين‌نامه‌هاي اجرايي را رعايت کنند، يادآوري مي‌کند:« هر مهماني که وارد هتل مي‌شود بايد کارت شناسايي معتبر داشته و در صورت داشتن همراه نسبت آن‌ها بر اساس مدارکي که ارائه مي‌دهند، تعريف‌شده باشد. اين در حالي است که اين موارد در اين اماکن رعايت نمي‌شود.» قانعي معتقد است؛ نبايد به خاطر ايام خاص و شلوغ ۱۵ يا ۳-۲ روزه، کل سال را زير سؤال ببريم و به اين‌گونه فعاليت‌ها رسميت بدهيم. او مي‌گويد:« اگر اتفاقي در هتل براي مسافر بيفتد، مديريت هتل مسئوليت آن را مي‌پذيرد و همه نهادها پاسخگو هستند اما اگر مسافري خدمات و کالاي قاچاق را انتخاب کرد، همه مسئوليت مشکلات پاي خود اوست.»
قانعي به مسافران توصيه مي‌کند؛ با گرفتار شدن در دام دلال‌هاي گردشگري خدمات قاچاق نخرند و براي انتخاب محل اقامت خود، به اتحاديه‌هاي مربوطه مراجعه کنند.
رئيس اتحاديه هتلداران مشهد همچنين به نکته قابل تاملي نيز اشاره مي‌کند. او مي‌گويد:« با توجه به تهديدات تروريستي که در منطقه وجود دارد، اين اماکن غيرمجاز مي‌تواند محل سوءاستفاده قرار گرفته و تهديدي براي امنيت کشور باشد.»
قانعي آسيب اجتماعي ديگر ناشي از فعاليت خانه‌مسافرهاي غيرمجاز را افزايش اجاره‌بهاء و نرخ مسکن عنوان مي‌کند.
نکته‌اي که رئيس جامعه هتلداران گيلان نيز بر آن صحه گذاشته و مي‌گويد:« در شهرهايي مانند انزلي، لاهيجان و آستارا که خانه‌مسافرهاي زيادي در حال فعاليت است، اجاره مسکن بالاست.»

سازوکاري که نياز بررسي است
عليرغم مخالفت هتلداران، فعاليت خانه‌مسافرها در اقتصاد محلي موثر و وجود اين خانه‌ها ‌در استان‌هاي گردشگر‌پذير به ويژه در روستاهاي هدف گردشگري منجر به توزيع درآمد در جوامع محلي مي‌شود.
رئيس کميسيون گردشگري اتاق ايران خانه‌مسافرها را يک نوع مشارکت اجتماعي مي داند که از گذشته در فرهنگ مردم شهرهاي گردشگرپذير کشورمان وجود داشته است. کاوه تأکيد داشت:« بايد از اين ظرفيت و پتانسيل حداکثر استفاده را کرد اما درعين‌حال نيازمند کنترل و نظارت از سوي ارگان‌ها و نهادهاي انتظامي است تا محلي براي سوءاستفاده افراد سودجو و فرصت‌طلب نشود.»
بي ترديد، وجود خانه‌مسافرها ضرورت گردشگري کشور ما و به ويژه گردشگري داخلي است. سعي در سروسامان دادن و کاهش آسيب‌هاي احتمالي آن سياست مثبتي است اما سازوکار اجراي اين ساماندهي و اينکه چگونه مي‌توان بدون آسيب به صنعت هتلداري اين روند را پيش برد، نيازمند بحث و بررسي و کمک گرفتن از صاحبان اين صنعت است.

رقيه خدابنده














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن