محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842126845
یادداشت/ ابوطالب مظفری نقش ادبیات در انتقال مواریث معنوی افغانستان
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ ابوطالب مظفری
نقش ادبیات در انتقال مواریث معنوی افغانستان
زبان ادبیات بر خلاف زبان تاریخ، سیاست و حتی فلسفه، زبان عام و فراگیر است. از آن جهت که مخاطبش تنها یک طبقه یا قشر خاص نیست، بلکه عموم اقشار است.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «سید ابوطالب مظفری» شاعر و نقاد افغانستانی در ایران، طی یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری فارس به بررسی موضوع «نقش ادبیات در انتقال مواریث معنوی افغانستان» پرداخت. مواریث معنوی؛ داروی درد امروز جامعه افغانستان در این یادداشت آمده است: برای رسیدن به طرح روشنی از این موضوع باید چند پیشفرض را بررسی کرد و به اما و اگرهای آن پاسخ داد. پیشفرض اول و دوم اینکه در فرهنگ معاصر کشور افغانستان بحرانی وجود دارد و آن بحران هم ناشی از کمبود عنصر معنویت است. پیش فرض سوم و چهار اینکه در فرهنگ گذشته ما ذخایر معنویی وجود داشته و دارد و این مواریث معنوی میتواند داروی درد امروز جامعه ما باشد. پیش فرض پنجم اینکه ادبیات؛ اعم از شعر و داستان میتواند در انتقال این مواریث به فرهنگ معاصر به ما کمک کند. ناگفته روشن است که هرکدام از این پیشفرضها میتواند از سوی کسانی با اما و اگر همراه باشد، اما ما این پیشفرضها را پذیرفته تلقی میکنیم. اعتراف بد نیست پیش فرض اول و دوم را با یک اعتراف شروع کنم. چنانکه معهود است، سنت اعتراف، دو روی دارد؛ روی تاریک و روی روشن. روی تاریک آن؛ اقرار به قصور و گناه است و روی روشن آن سعی در تطهیر و تزکیه. تا اقرار به قصور در کسی ایجاد نشود امید به نجات نیز شکل نمیگیرد. اعتراف البته سنت فردی است ولی میشود آن را جمعی کرد. فرهنگها، ملتها و دولتها نیز میتوانند در مسیر تکاملیشان به این سنت، گردن بنهند. از غرور و تفرعن و تعصبی که احتمالا به آن گرفتارند، تبری بجویند، اگر نه امید به رستگاری را انتظار نکشند. گردش روزگار مسافری که امروز به افغانستان سفر میکند و مثلا در تپه ماهورهای بلخ و هرات و غزنین، گشتوگذاری دارد؛ البته اگر بیم جان به او امکان این گشتوگذار را بدهد و این مسافر، اهلِ اندک تأملی هم باشد؛ حتما به این میاندیشد که این دشتها و کوهها، چه وقایع عجیبی را از سر گذرانده است و چهها از گردش روزگار دیده است. البته تمام این وقایع عجیب و غریب، تاخت و تاز قلدران و زورگویان و یا ضجه مظلومان و بیپناهان نبوده؛ که این خاک، شاهد سلوکها و تأملات حیرتانگیز اندیشمندان، عارفان، فیلسوفان و مورخان بزرگی بوده است. همین دشتها و کوهها روزگاری شاهد شهودات و تأملات عجیب بزرگانی چون «ابراهیم ادهم»، «ابوعلی سینا»، «ناصر خسرو»، «حکیم سنایی»، «خواجه عبدالله انصاری» و بسیار بزرگان دیگر نیز بوده است. در هرگوشه این خاک، سوتهدلی، پیری، ولیای، ساکن بوده و معاشرت و همنفسی سادهشان با مردم کوچه و بازار، انتشار حکمت و معرفت میکرده است. اما چه پیش آمده که امروزه وقتی این مسافر، تمام این کوچهها و کورهراهها را میگردد، جز خاک تیره و فلکزدگی آدمهای گرسنهچشم، چیزی نمیبیند. این مسافرِ متأمل، آشکارا حس میکند که این خاک چه مقدار فقیر شده و چه مقدار میان امروز و دیروزش تفاوت است. چه مقدار بیگانه است با طبیعت مردانی که روزگاران پیش اینجا سکنی داشته. از شیخ ابوالحسن خرقانی آمده: برهمه چیزی کتابت بود، مگر برآب و اگر گذر کنی بر دریا، از خون خویش بر آب کتابت کن تا آن کز پی تو در آید داند که عاشقان و مستان و سوختگان رفتهاند. داستان خراسان دیروز و افغانستان امروز شاید این بزرگمرد حتی در مبشرات خودش هم نمیدیده که روزگاری میرسد که بر سجادهی آنها، فرزندانشان نه بر آب که بر صفحه کاغذ نیز نمیتوانند سخنانشان را بخوانند و دریابند؟ من برای تفسیر این حالت تمثیلی گویاتر از اسطوره ایوب نبی به ذهنم نمیرسد. ایوب پیامبری بود محتشم و فرزندانی برومند داشت. هر یک صاحب خدم و حشم. اما با فتنه شیطان و البته در آزمون شاکری و صابری، یکباره زندگی از او روی برتافت و پس از آن هر روز خبر ناخوشایند و تلخی به گوشش میرسید. سرانجام به بیماری صعبی دچار شد. دوستان و آشنایان از او روی برتافتند، خویش و قوم تنهایش گذاشتند. سورآبادی از این داستان به نام «محنت ایوب» یاد کرده. داستان محنت ایوب ، داستان خراسان دیروز و افغانستان امروز است که اینک قرنهاست که از تاریخ ابتلایش میگذرد. خاکش از رویش علم و فرهنگ سترون شده، دیگر فرزندان برومند نمیپرورد، جنگ، دست از سرش بر نمیدارد، همسایگان و برادران دیروزی از یادش بردهاند. خلاصه بیغولهای است در زمین، محل آزمایش سلاحها و افراط گراییها که جز «تریاک» و «تروریست» برگ و باری ندارد. این اعتراف به دو پیش فرض اول و دوم پاسخ میدهد. اعتراف به اینکه جامعه ما امروزه از بحران معنویت و اخلاق رنج میبرد و بسیاری از مشکلات امروز ما ریشه در این بحران دارد. دیگر اینکه در گذشته از چنان پیشنهای غنی فرهنگی و معنویای نیز برخوردار بودهایم. پیش فرض سوم نهادهای حقوق بشری و جنبشهای مدنی از اقبال تودهها برخوردار نیستند اما پیش فرض سوم را با نقل یک خاطره شروع میکنم. سال 1385 مدتی مقیم کابل بودم روزی در جلسهای صحبت از این بود که نهادهای حقوقبشری و جنبشهایمدنی در افغانستان از اقبال تودهها برخوردار نیستند هنوز نتوانسته به آنها بقبولانند که به برنامههای آموزشی و حمایتی آنها با دید مثبت نظر کنند. بخاط دارم در آن جلسه گفتم که ریشه کار این است که مردم هنوز آموزههای آنان را امر وارداتی تلقی میکنند و از آنجا که ما مردمی استعمارگزیده هستیم، و همیشه با برنامههای بیرونی مشکل داشتهایم این است که ابتدا باید کاری کرد که از این احساس بیگانگی کاسته شود و یکی از این کار بومیسازی این مفاهیم است. یعنی شما در برنامههای اقناعیتان باید به مردم برسانید که بسیاری از این مفاهیم از دل معارف دینی و عرفانی و اخلاقی خود آنها برآمده، بیگانه نیست. ساخته و پرداخته استعمار نیست. باید ابتدا آموزههای حقوقبشری از متونی عرفانی و اخلاقی گذشتگان ما تصفیه و استخراج کرد تا روستاییان دور افتاده غور و غزنی و بدخشان فکر نکنند که خدمت به ا نسان و ترک خشونت و ستم نیز مانند توپ و تانک چیزی است که جامعه جهانی با خود آورده است. آنها باید بفهمند که اینها همان داشتههای معنوی خودشان است که قرنها قبل عارفان و عالمانشان گفتهاند و با آن زیستهاند ولی در اثر گردش روزگار اندکاندک به طاق نسیان سپرده شده و از یادها رفته است. باید اینها را دوباره به یادها آورد و در میان مردم کوچه و بازار رایج کرد. فرهنگ معنوی ما کابرد امروزی دارد بنابراین من معتقدم که بخش و سیعی از فرهنگ معنوی ما کاربرد امروزی دارد و میتواند برای بحران امروز ما هم راهکار داشته باشد اما به این شرط که راه انتقال این مواریث هم مهیا باشد. این مواریث با نصحیت و موعظه و اخلاق به خورد جوانان امروز نمیرود نه طلبه دیوبندی که بر تنش جلیقه انتحار است و در دستش تازیانه امر به معروف محمل مناسبی برای انتقال این مفاهیم به میان مردم است و نه پروژههای حقوق بشری و جامعه مدنی که با طمع دلار و زور تانک به روستاها میروند. این روند باید راه دیگری را طی کند. ادبیات زبان احساس است اما پیشفرض نهایی اینکه از میان راهکارهای مهم انتقال این مواریث به نسلهای امروز، یکی از مهمترینشان ادبیات و هنر است. زبان ادبیات بر خلاف زبان تاریخ سیاست و حتی فلسفه، زبان عام و فراگیر است. این فراگیری جنبههای گوناگونی دارد هم از آن جهت که مخاطبش تنها یک طبقه یا قشر خاص نیست، تنها با سوادان نیست، بلکه عموم اقشار است و جنبه دیگر فراگیری زبان ادبیات این است که ادبیات زبان احساس است. آدمی در ساحات اندیشه اغلب از هم دور میشوند ولی زبان احساس آدمها به هم شبیه است. این است که شعر یک شاعر چینی برای ما همانقدر قابل قبول و آشناست که شعر سعدی برای مردم چین. نقش مهم ادبیات در انتقال افکار و اندیشهها از این گذشته بخش قابل توجهی از ادبیات کلاسیک فارسی ادبیات تعلیمی است. این کارکرد ادبیات متأسفانه امروزه مورد بیمهری قرار گرفته و شاعران معاصر چندان توجهی به آن ندارند. ادبیات از روح تهی شده هم از این روست که آن جایگاه ممتاز خودش در میان تودهها را نیز از دست داده است. اما با تمام اینها نمیتوان از نقش مهمی که امروزه ادبیات خصوصا رماننویسی در انتقال افکار و اندیشهها دارند غافل بود. انتهای پیام/و
93/12/18 - 10:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]
صفحات پیشنهادی
«عصرانه ادبی فارس» پاسداشت تقی متقی/۱ شفیعی: نجابت کلام متقی، نیاز ادبیات است/ باباجانی: نقش خانواده در اشعار
عصرانه ادبی فارس پاسداشت تقی متقی ۱شفیعی نجابت کلام متقی نیاز ادبیات است باباجانی نقش خانواده در اشعار متقی برجسته استیک شاعر کودک و نوجوان گفت وقتی به آثار متقی مینگریم به آثاری محجوب برمیخوریم که دغدغهمند و پراحساس است کلام متقی کلامی بانجابت است و این نجابت نیاز ادبپژوهش های قرآنی در توسعه معنوی جامعه نقش بالایی دارند
آذرنیا پژوهش های قرآنی در توسعه معنوی جامعه نقش بالایی دارند شناسهٔ خبر 2505556 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۴ استانها > آذربایجان شرقی تبریز - مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز گفت پژوهش های قرآنی در توسعه معنوی جامعه نقش بالایی دارند به گزارش خبرنگار مهر حسین آذررئیس دانشگاه پیام نور افغانستان در گفتوگو با فارس خبر داد انتقال بورسهای دولتی از ایران به افغانستان؛ 1500 د
رئیس دانشگاه پیام نور افغانستان در گفتوگو با فارس خبر دادانتقال بورسهای دولتی از ایران به افغانستان 1500 دانشجو داریمرئیس دانشگاه پیام نور افغانستان با ابراز خرسندی از استقبال دانشجویان از این دانشگاه گفت اهتمام جدی به فراهمآوری کادر علمی مناسب و بروز بودن منابع درسی سبب جلوالدین با انتقال ارزش های اخلاقی نقش مهمی در تربیت فرزندان دارند
والدین با انتقال ارزش های اخلاقی نقش مهمی در تربیت فرزندان دارند خبرگزاری پانا خلیل چاره ساز مدیر آموزش و پرورش شیروان در جلسه ستاد شاهد و پیگیری مشکلات دانش آموزان طرح شاهد گفت والدین با انتقال ارزش های اخلاقی و الهی نقش مهمی در تربیت فرزندان و پرورش شخصیت اخلاقی و اجتماعی آنولایتی: ایران همیشه به دنبال تحکیم وضعیت دولت قانونی در افغانستان بوده/هیسم: نقش ایران در پذیرش مهاجران افغانی
در دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان با ولایتی مطرح شد ولایتی ایران همیشه به دنبال تحکیم وضعیت دولت قانونی در افغانستان بوده هیسم نقش ایران در پذیرش مهاجران افغانی ارزشمند است دیدار علیاکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیکلاس هیسموزیر سابق اطلاعات مطرح کرد ماجرای روضه حضرت زهرا(س) که منشا آن سفارت انگلیس بود/ نقش یک روحانی در حالات معنوی
وزیر سابق اطلاعات مطرح کردماجرای روضه حضرت زهرا س که منشا آن سفارت انگلیس بود نقش یک روحانی در حالات معنوی حاج قاسمحجتالاسلام مصلحی گفت در دوران دفاع مقدس شیعه انگلیسی با شعار اینکه شما در حال شیعه کشی و مسلمان کشی هستید و چه کسی باید جواب این خونها را دهد با شبهه افکنی قصدنقش شعر و شاعران در انتقال ارزش های انقلاب بارز است
حجت الاسلام حمیدی نقش شعر و شاعران در انتقال ارزش های انقلاب بارز است شناسهٔ خبر 2507150 پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۹ استانها > آذربایجان شرقی تبریز - معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز گفت زبان هنری شعر و شاعران نقش پررنگی در انتقال ارزش های والای انقلاب و جنگ به نسل جوارئیس دانشگاه پیام نور افغانستان خبر داد انتقال بورسهای دولتی از ایران به افغانستان/ 1500 دانشجو داریم
رئیس دانشگاه پیام نور افغانستان خبر دادانتقال بورسهای دولتی از ایران به افغانستان 1500 دانشجو داریمرئیس دانشگاه پیام نور افغانستان با ابراز خرسندی از استقبال دانشجویان از این دانشگاه گفت اهتمام جدی به فراهمآوری کادر علمی مناسب و بهروز بودن منابع درسی سبب جلب اعتماد و توجه داهمیت وجود نقش ایرانی در لباس برای لاله اسکندری
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۹ لاله اسکندری با ابراز خرسندی از برگزاری چهارمین دورهی جشنوارهی مد و لباس فجر این هنر را یک بخش بسیار مهم در تعیین هویت ملی و ایرانی دانست و در این باره گفت برگزاری چنین جشنوارهی تخصصی اتفاق بسیار مثبت و خوبی است و طبعا جشنواره و طراحی لباس برای م- واکاوی هفته نامه زردکوه در باره نقش مسوولان در تولید مشکلات شیلات استان
ماهی ها در خواب می میرند واکاوی هفته نامه زردکوه در باره نقش مسوولان در تولید مشکلات شیلات استان شهرکرد- ایرنا- هفته نامه زردکوه در شماره یکهزار و182خود با نوشتن مطلبی با عنوان ماهی ها در خواب می می میرند وقتی کم کاری و اهمال مسوولان فاجعه می آفریند به مشکلات شیلات استان پر- استاد حوزه و دانشگاه:آینده با حاکمیت معنوی و علم همراه است
استاد حوزه و دانشگاه آینده با حاکمیت معنوی و علم همراه است اهواز - ایرنا - یک استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اهمیت مقوله آینده نگری گفت آینده دوران حاکمیت معنویت و علم است و علم معنویت را تقویت می کند به گزارش ایرنا حجت الاسلام علیرضا پناهیان چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشیادداشت نیرومند در پی برکناری شجاعیطباطبایی ای کاش کمی حمیت نیوزلندی داشتید
یادداشت نیرومند در پی برکناری شجاعیطباطباییای کاش کمی حمیت نیوزلندی داشتیددر پی برکناری سیدمسعود شجاعیطباطبایی از مدیر عاملی خانه کاریکاتور محمدحسین نیرومند کاریکاتوریست و از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در یادداشتی از این اقدام انتقاد کرد به گزارش خبرگزاری فارس در پی بریادداشت بهاره رهنما به بهنوش بختیاری
یادداشت بهاره رهنما به بهنوش بختیاری همانطور که پیش تر خواندید بین بهنوش بختیاری و امیر تتلو بر سر تعداد فالوورهای اینستاگرامشان جدال کلامی پیش آمده است همانطور که پیش تر خواندید بین بهنوش بختیاری و امیر تتلو بر سر تعداد فالوورهای اینستاگرامشان جدال کلامی پیش آمده است این قضیه- برگزاری هدفمند مناسبت های مذهبی، موجب معنویت بخشی به نشاط اجتماعی می شود
سرپرست اداره کل امور اجتماعی گیلان برگزاری هدفمند مناسبت های مذهبی موجب معنویت بخشی به نشاط اجتماعی می شود رشت - ایرنا - سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان گفت برگزاری هدفمند مناسبت های مذهبی موجب معنویت بخشی به نشاط اجتماعی می شود یونس رنجکش روز یکشنبه در- مشاور وزیر: آموزش و پرورش نقش مهمی در نهادینه شدن اقتصادمقاومتی دارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش نقش مهمی در نهادینه شدن اقتصادمقاومتی دارد رشت - ایرنا - مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر نقش مهم این وزارتخانه در فرهنگ سازی جامعه گفت برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید به سراغ آموزش و پرورش برویم به گزارش ایرنا حجتبازیگر زن سینما :از من سنی گذشته و نمی توانم هر نقشی را بپذیرم
بازیگر زن سینما از من سنی گذشته و نمی توانم هر نقشی را بپذیرم مونیکا بلوچی بازیگر زن سینمای ایتالیا از پیشنهاد نقش اول زن قسمت جدید جیمز باند به وی ابراز شگفتی کرد "مونیکا بلوچی" بازیگر زن سینمای ایتالیا از پیشنهاد نقش اول زن قسمت جدید "جیمز باند" به ویعلت ضعف ادبیات انقلاب
توضیح گلعلی بابایی علت ضعف ادبیات انقلاب رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با اشاره به کیفیت آثار داستانی منتشر شده در حوزه رمان با موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به چرایی تفاوت کیفیت میان آثار منتشر شده در این دو حوزه پرداخت به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز سردار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها