تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803209677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رستم قاسمی :قیمت برق صادراتی منطقی نیست/ معاون وزیر نیرو:این تعبیر برای برق صادراتی نادرست است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
رستم قاسمی :قیمت برق صادراتی منطقی نیست/ معاون وزیر نیرو:این تعبیر برای برق صادراتی نادرست است
فلاحتیان گفت:در بحث صادرات برق مسایل اقتصادی و پایداری شبکه نیز مطرح است و این تعبیر که قیمت برق صادراتی منطقی نیست نادرست است چرا که در حال حاضر هر کیلو وات ساعت برق صادراتی 8 برابر قیمت داخلی است.

رستم قاسمی :قیمت برق صادراتی منطقی نیست/ معاون وزیر نیرو:این تعبیر برای برق صادراتی نادرست است
فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که همواره قیمت صادراتی برق از سوی کارشناسان و افراد مختلف پایین اعلام شده موضع وزارت نیرو در این خصوص چیست؟ گفت: اساسا قیمت صادرات برق به کشورهای همسایه پایین نیست و اگر مقایسه‌ای با قیمت صادراتی برق دیگر کشورها داشته باشیم ملاحظه‌ می‌شود که قیمت برق صادراتی ایران بالاتر از آنها است.

وی در ادامه در خصوص صحبت‌های روز گذشته رستم قاسمی مبنی بر اینکه قیمت صادراتی برق منطقی نیست گفت: این تعبیر درستی نیست که  در بحث قیمت برق صادراتی صرفا مسائل سوخت مایع و گاز را برای محاسبه در نظر بگیرند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد : در کشور بخشی از تولید نیروی برق از نیروگاه‌های برق آبی است و قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت آن زیر 100 تومان است در حالی که قیمت برق صادراتی آن بالای 300 تومان است و این از نظر اقتصادی به صرفه است.

فلاحتیان تصریح کرد: صنایع دیگر نظیر سیمان و فولاد نیز برای تولید محصولاتشان گاز و برق زیادی با قیمت یارانه‌ای مصرف می‌کنند پس در صادرات این نوع کالاها نیز به نوعی سوخت فسیلی صادر می‌شود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: در بحث صادرات باید جنبه‌های مختلف موضوع به ویژه در شرایط تحریم را در نظر بگیریم.

وی افزود: میزان مصرف برق کشور در زمستان و تابستان متفاوت است به گونه‌ای که در تابستان بار سرمایش پیک مصرف را تا 20 هزار مگاوات افزایش می‌دهد  و این امر موجب شده تا سرمایه‌گذاری‌هایی سنگینی در بحث ساخت نیروگاه‌ها صورت گیرد.

فلاحتیان گفت: از این سرمایه می‌توان در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان که پیک مصرف بالا نیست استفاده کرد و صادرات غیرنفتی داشته باشیم و این امر صادرات برق را اقتصادی نشان می‌دهد.

معاون وزیر نیرو در ادامه به صادرا ت 12 میلیارد کیلووات ساعتی برق در سال اشاره کرده و گفت: علاوه بر صادرات سالانه 4 میلیارد کیلووات ساعت واردات برق داریم که بحث واردات نیز برای کشور اقتصادی است چرا که قیمت برق وارداتی نسبت به برق صادراتی پایین‌تر است و همین امر سودآوری برای کشور به همراه دارد.

فلاحتیان گفت: با واردات برق و ترانزیت آن به کشورهای پیرامونی در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز قدم برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با افزایش تولید گاز در کشور ادامه داد: با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف اقتصادی، مناسبات سیاسی و امنیت ملی قطعا برقی که با استفاده از گاز تولید می‌شود و صادرات آن منافع زیادی را به دنبال خواهد داشت.

فلاحتیان تصریح کرد: صادرات برق را نمی‌توان صرفا با عدد و رقم محاسبه کرد ضمن اینکه اکثر کشورها شبکه برقشان به کشورهای پیرامون متصل هستند و این امر به خاطر تفاوت افق سرما و گرمای کشورها است.

معاون وزیر نیرو افزود: در کشور ما نیز به پیک مصرف برق در تابستان و زمستان متفاوت است می توان برق مازاد را در زمان کم‌باری به کشورهای دیگر صادر کرد.

وی گفت: با متصل بودن شبکه برق به کشورهای همسایه نیز می‌توان در زمان پیک به ارزان ترین روش برق را خریداری و از سرمایه‌گذاری اضافی خودداری کرد.

وی ادامه داد: صادرات و واردات برق امری اجتناب‌ناپذیر است و به امنیت و پایداری شبکه کمک می‌کند بنابراین در این بحث صرفا مسائل اقتصادی ملاک نیست.

فلاحتیان با اشاره به اینکه در حال حاضر هر کیلووات ساعت برق به قیمت 50 تومان به مشترکان فروخته می‌شود گفت: بخشی از این رقم تحت یارانه نقدی مجددا به مردم باز گردانده می‌شود و درآمد وزارت نیرو بابت هر کیلو وات برق 40 تومان است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: این در حالی است که به کشورهای پیرامونی قیمت هر کیلووات ساعت برق 10 سنت به فروش می‌رود یعنی چیزی حدود 330 تومان که هشت برابر قیمت فروش برق داخلی است.

وی در پایان تأکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی زمانی می توانند به حرکت خود ادامه دهند که اقتصادی باشند و در صنعت برق نیز باید هزینه تولید برق پاسخگوی نیازهای اقتصادی فرایند تولید، توزیع و انتقال باشد.

انتهای پیام/





۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن