تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804565328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل فارین پالیسی از حضور حاج قاسم در عراق


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
تحلیل فارین پالیسی از حضور حاج قاسم در عراق
تحلیل فارین پالیسی از حضور حاج قاسم در عراق فارین پالیسی می نویسد: این سه مرد، در عراق بزرگترین ستارگان در کهکشان شبه نظامیان شیعه هستند که که در تلاشند تا داعش را از تکریت، مرکز استان صلاح الدین بیرون برانند.


به گزارش فرهنگ نیوز ، ما در حال حرکت در صلاح الدین هستیم و در اینجا سه نام وجود دارد که با ایجاد ترس به قلب داعش حمله می کنند: حاج قاسم سلیمانی، ابو مهدی المهندس و هادی العامری.» این را سخنگوی سپاه بدر و فرمانده نظامی آن، کریم النوری می گوید.

فارین پالیسی می نویسد: این سه مرد، در عراق بزرگترین ستارگان در کهکشان شبه نظامیان شیعه هستند که که در تلاشند تا داعش را از تکریت، مرکز استان صلاح الدین بیرون برانند. سلیمانی که فرمانده سپاه قدس ایران است، به طور معمول به خاورمیانه سفر می کند تا از متحدان تهران حمایت کند. مهندس، که رهبر گروه شبه نظامی گردان های حزب الله لبنان است به اتهام بمب گذاری در سفارت آمریکا در کویت محکوم شده است و عامری، فرمانده سپاه بدر است که یکی از بزرگترین و مهمترین گروه شبه نظامی شیعی در عراق است. درکنار هم، اینها ستون فقرات نفوذ ایران در عراق هستند که اکنون بعد از گذشت چهار قرن در بلندترین نقطه خود قرار گرفته است.

از تابستان سال گذشته شبه نظامیان شیعی نفوذ خود را در عراق افزایش داده اند. آنها نقش محوری در جلوگیری از ورود داعش به بغداد و مناطق اطراف آن ایفا کرده اند. اما تکریت آنها را با چالش های جدیدی روبرو ساخته است: این شهر بزرگترین شهر سنی نشین است که آنها تصمیم به آزادسازی آن گرفته اند و آمریکایی ها مدعی هستند که در صورت حمله شبه نظامیان شیعی به آن، درگیری های فرقه ای رخ خواهد داد. در مصاحبه ای تلفنی با کریم النوری، او می گوید که «همه چیز طبق برنامه پیش رفته است و مقصد بعدی نیروها، ورود به العالم در شمال تکریت است.

نقش برجسته شبه‌نظامیان، و همینطور نقشی که تهران بازی می کند، آمریکا را در موضعی ناهنجار قرار داده است. سلیمانی در نزدیکی تکریت مستقر شده است و فرماندهان نیروهای عراقی را راهنمایی می‌کند. در این میان، مقامات آمریکایی گفته‌اند سربازانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در صحنه حضور دارند.

با این حال پنتاگون از عملیت تکریت عقب نشسته است. او هیچ حمله هوایی را در حمایت از نیروهای زمینی ترتیب نداده است و یک مقام رسمی آمریکایی به فارین پالیسی گفت که افزایش نفوذ شبه نظامیان شیعی در منطقه‌ای که در آن تنش‌های فرقه‌ای زیاد است، نگران کننده است.

گرچه شبه نظامیان شیعی ایدئولوژی مشابهی با هم دارند و به داشتن ارتباط با تهران افتخار می کنند، اما آنها در مورد مسائل اصلی آینده عراق با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در گفتگو با یکی از مقامات رسمی سپاه بدر، می گوید که آنها بر سر اینکه آیا آمریکا در نبرد علیه داعش شرکت کند یا خیر و همچنین چگونه نگرانی‌های سنی‌ها در مورد بدرفتاری‌های آنها را جدی بگیرند، با یکدیگر اختلاف دارند.

سپاه بدر نشان دهنده یک معمای خاص است. تهران «سپاه بدر» را در جریان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۶۰ خورشیدی) بوجود آورد. جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در عراق آن را گروه شبه نظامی شیعی می داند که بیشترین روابط نزدیک را با تهران دارد. در همین زمان، این گروه اکنون یکی از آماده ترین گروه های شبه‌نظامی شیعه برای همکاری با آمریکا در جنگ علیه داعش است.

نوری، فرمانده سپاه بدر می گوید که کمک های هر کسی که کمکی را ارائه کند، خواهد پذیرفت: «ما از هر کسی که در جبهه ما باشد تشکر می کنیم. آمریکا، عربستان سعودی و یا هر کس دیگری.»

اما آیا این بدان معناست که کمک های آمریکا را نیز همانند راهنمایی های موثر قاسم سلیمانی خواهند پذیرفت؟ نوری با مکث می گوید: «اگر ما به آنها اعتماد داشته باشیم.»

نوری تصریح می کند که اعتماد بدر به تهران به دلیل کمک های سریع تهران پس از سقوط موصل بود.

او می گوید: اگر خانه شما آتش بگیرد و کسی سطل آب به شما بدهد، دیگر از او نمی پرسید شما از کجا آمده اید.

تمایل سازمان بدر به همکاری با آمریکا، به همین دهه اخیر بر می‌گردد. این گروه حملات جدی به سربازان آمریکا نکرد، و به جای آن برای تقویت نفوذ خود در نهادهای امنیتی عراق، وارد بازی سیاسی شد. اعضای آن در داخل وزارت کشور جا افتادند و از مواضغ خود برای حمله به دشمنانشان استفاده کردند.

با این وجود دیگر شبه نظامیان شیعی، آشکارا آمریکا را دشمن خود می دانند. در یک نشست خصوصی، نعیم  العبودی، سخنگوی گردان عصائب الحق، به نویسنده این مقاله فارین پالیسی گفته است که چگونه داعش، محصول موساد و سیا است: «یکی از کسانی که از وجود داعش سود می برد، صهیونیست ها هستند.»

عصائب الحق نیز روابط نزدیکی با تهران دارد. اما برخلاف بدر، نقش فعالی را در شورش علیه آمریکا ایفا می کند. پس از آزادسازی جرف الصخر نیز، شهروندان سنی از ورود به این شهر به دلیل ترس از بازگشت داعش منع شدند. نوری، سخنگوی سپاه بدر، هرگونه سوء استفاده توسط شبه نظامیان را «جنایت» عنوان می کند و می گوید مهم بود که اجازه بازگشت به این مناطق در زمانی داده شود که از مواد منفجره پاکسازی شده و اقدامات لازم برای حفاظت از آنها در قبال داعش انجام شود.

به نظر می رسد آمریکا هنوز با تسلط شبه نظایمان شیعی دست و پنجه نرم می کند. اگر در نبرد تکریت جانب آنها را بگیرد، نیروهای طرفدار ایران را قدرت خواهد بخشید. اگر مداخله نکند، رهبری نبرد را به این گروه‌ها و ایران واگذار خواهد کرد.

منبع: افکار نیوز


93/12/16 - 16:22 - 2015-3-7 16:22:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن