محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830559273
آگهی تلویزیونی؛ بیا که حراجش کردم
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: معجونی از خلاقیت و ایجاز
آگهی تلویزیونی؛ بیا که حراجش کردم
تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1393 ساعت 19:23 | شماره خبر : 1850408611872135923 تعداد بازدید: 1
پ پ
شبکههای تلویزیونی برای تامین هزینههای جاری و بودجه برنامههای تولیدی به سرمایه نیاز دارند که مهمترین راه برای تامین آن جذب تبلیغات است. در ایران نیز از همان بدو به راه افتادن دو شبکه تلویزیونی، توجه خاصی به تبلیغات تجاری شده و به مرور پای برخی فیلمسازان شناخته شده آن سالها نیز به این وادی کشیده شد.
درست مانند تبلیغات تجاری در آمریکا که بسیاری از کارگردانهای مطرح هالیوود همچون دیوید فینچر و... کار خود را از آنجا آغاز و به مرور در سینما جایگاه خود را پیدا کردند. چرایی آن هم به کوتاه و موجز بودن آگهیها در عین رعایت فاکتورهای کلیدی بازمیگردد که سازنده کار را بتدریج ورزیده کرده و خلاقیتش را صیقل میدهد.
این گونه آگهیهای تجاری در ایران و کشورهای دیگر از چند عامل مهم که با توجه به فرهنگ و هنجارهای جامعه تغییر میکند، پیروی کرده که در نهایت به تشویق مخاطب برای خرید محصول مورد نظر منتهی میشود. حال برای رسیدن به این هدف، سازندگان این آثار از جلوههای صوتی و بصری بهره گرفته و خلاقیتهای زیادی در این باب به خرج میدهند. پیام داشتن نیز یکی دیگر از این فاکتورهای کلیدی به حساب میآید که عموما در لایههای زیرین آگهی ساخته شده جریان داشته و به شکلی زیرپوستی به مخاطبان منتقل میشود. مقوله تکرار یکی دیگر از کلیدهای موفقیت یک پیام بازرگانی در قاب تلویزیون است که پیام را در ذهن مخاطب حک کرده و به سمت و سوی مورد نظر سازندگان آن سوق میدهد. قدمهای اول در تلویزیون ایران پس از پیروزی انقلاب تا مدتها خبری از آگهیهای تجاری نبود و این امر بیش از یک دهه نیز به طول انجامید. در این مدت طولانی که مقارن با جنگ تحمیلی هم بود، تلویزیون محدود به دو شبکه با حداقل میزان تولید بود و به همین دلیل هم فقدان این گونه تبلیغات برای تلویزیون مشکلساز نبود، اما پس از پایان جنگ و با ورود بسیاری از کالاهای تجاری شرق آسیا، تلویزیون نیز به آگهیهای بازرگانی روی خوش نشان داد و در باکسهای کوتاه به پخش آنها پرداخت. پیامهایی با ساختار کاملا ابتدایی و ساده و با کمترین میزان جذابیت برای جلب نظر مخاطبان. بانکها نخستین موسسات سفارشدهنده آگهیهای تلویزیونی بودند که روی خدمات خود مانور داده و بینندگان را به سرمایهگذاری بیشتر تشویق میکردند. در دهه 70 و با به راه افتادن چند شرکت تبلیغاتی قدرتمند و آشنا به این مقوله، وضع تا حدودی بهتر از قبل شد و آگهیهای ساخته شده از رنگ و لعاب بیشتری برخوردار شد. با به راه افتادن شبکه سوم سیما که حجم زیادی از برنامههایش به پخش مستقیم فوتبال اختصاص داشت، میزان آگهیهای تبلیغاتی بسیار بیشتر و جنبه درآمدزایی آن برای شبکهها برجستهتر از قبل شد. بخصوص میان دو نیمه مسابقات مهم فوتبال داخلی و خارجی که مخاطبانی میلیونی داشت و به همان نسبت نیز تعرفه آگهیها هم بالاتر میرفت. در این دوره علاوه بر بانکها برخی کارخانجات نیز وارد گود شده و روی تاثیر مثبت آگهیها بر فروش محصولات خود حساب کردند که تا حدود زیادی هم به نتیجه رسیدند. موسیقی در این کارها جای خود را باز کرده و سازندگان آنها روی این بخش حساب جداگانهای باز کردند که نخستین نمونه آن را در آگهی میکای شوکوپارس شاهد بودهایم. یک آگهی جذاب با ریتم تند موسیقی که خلاقیت خوبی در آن وجود داشت. ایران رادیاتور نیز از دیگر آگهیهای جذاب آن سالها را با محوریت یک خرس عروسکی ساخت که در دوره خود بشدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، به گونهای که پس از گذشت دو دهه این روزها شاهد آگهیهای دیگری با همان شخصیت هستیم. با آغاز به کار شبکه تهران، موج تازهای از تبلیغات تلویزیونی به راه افتاد و در این میان شبکه یاد شده در ساعت پایانی شب بخشی را به پخش آگهیهای ارزانقیمت شبیه آگهیهای کادری روزنامهها اختصاص داد که پس از عدم موفقیت در مواجهه با مخاطبان خیلی زود متوقف شد. در همین ایام مسابقات مختلفی روی آنتن شبکههای سه و پنج رفت که به لحاظ سرگرم کردن مخاطب در وضع مناسبی بودند. در این مسابقات که عموما جایزه نقدی چشمگیری هم داشتند، برخی شرکتهای اقتصادی در مقام حامی مالی وارد شده و به این ترتیب حضور حامیان مالی در برنامههای تلویزیونی کلید خورد. سرت رو با چی میشوری... در نیمه دوم دهه 70 آگهیهای بازرگانی سیر صعودی داشت و به تناسب آن تعرفه آگهیها نیز بسیار بالاتر رفت و بنیه اقتصادی شبکههای تلویزیونی را غنیتر کرد. در این دوره آگهیها ساختار حرفهایتر و به روزتری پیدا کرد و گاه خلاقیتهای چشمگیری در آن به چشم میآمد. برخی از حرفهایهای سینما و تلویزیون همچون مسعود رسام و بیژن بیرنگ نیز با تاسیس شرکت تبلیغاتی به شکلی کاملا جدی به تولید این نوع از کارها پرداخته و بخش مهمی از بهترین کارهای این سالها را به نام خود ثبت کردند. برای نمونه میتوان به مجموعه آگهیهای شامپوی گلرنگ اشاره کرد که در آن از موسیقی بخوبی استفاده و شعر ریتمیک مناسبی هم روی آن گذاشته شد. اندکی بعد رامبد جوان نیز به این جمع اضافه شد و غنای بیشتری به این آثار بخشید که در جلب رضایت مخاطبان و نیز سفارشدهندگان تاثیر خوبی داشت. با پیشرفتهای فنی صورت گرفته در دنیای دیجیتال، آگهیهای تجاری تلویزیونی نیز کیفیت بهتری پیدا کرد و تاثیر نرمافزارهای رایانهای در تولید آنها بخوبی مشهود است. دستمزد بالای این کار به مرور بسیاری از حرفهایهای سینما و تلویزیون را هم جذب این حوزه کرد که شاخصترینشان مجید مجیدی بود. وی که به عنوان یک فیلمساز جهانی شناخته میشود، تیزری با بهرهگیری از المانهای نقاشی مینیاتور ایرانی برای تلویزیونهای سونی ساخت که بسیار چشمنواز از کار درآمد و مورد توجه قرار گرفت. در این حوزه به نامهای سرشناس دیگری چون سیامک انصاری، نیما فلاح و سحر ولدبیگی هم برمیخوریم که در راس آنها نام ابراهیم حاتمیکیا به چشم میخورد. فیلمساز محبوب مردم در دهههای 70 و 80، فقط یک بار در نیمه دهه 80 تیزر جذاب و باکیفیتی را برای کارخانه ایران خودرو با محوریت اتومبیل سمند ساخت که ساختاری کاملا سینمایی و حرفهای داشت و در سینماها پیش از اکران فیلم به نمایش در میآمد. در کنار اینها باید از استفاده برخی آگهیهای تلویزیونی از صداهای شناخته شده برای مردم یاد کرد که از نمونههای آن میتوان به آتیلا پسیانی، رامبد جوان، محمدعلی اینانلو و ناصر تهماسب اشاره کرد. آگهیهای چشمگیر در دهه 90 و با بالا رفتن هزینههای شبکههای تلویزیونی که تعدادشان هم رو به افزایش گذاشته، میزان آگهیهای بازرگانی بیشتر از گذشته شده و در کنار آن مخاطبان شاهد حضور پررنگتر حامیان مالی بر صفحه تلویزیون هستند. در حقیقت این قبیل حامیان نسبت به توانایی مالی خود دقایقی از آنتن شبکه را به محصول خود و معرفی آن اختصاص داده و از روش تبلیغ مستقیم برای این امر بهره میگیرند. برای مثال میتوان به برنامه سینما گلخانه که جمعه شبها روی آنتن میرود اشاره کرد که یک شرکت حامی مالی آن است و در بخشی از برنامه نیز قرعهکشی انجام میگیرد. بحث تکرار که پیش از این به اهمیت آن در ساختار تبلیغات اشاره کردیم، همچون تیغ دو لبه است که زیادهروی در آن به نتیجه معکوس ختم شده و مخاطب آن را به اصطلاح پس میزند. برای مثال میتوان به بستههای تبلیغاتیای اشاره کرد که برای محصولات یک شرکت تدارک دیده شده و تقریبا در همه شبکههای تلویزیونی روی آنتن میرود بیآن که از کیفیت مناسبی بهره ببرد. این در حالیاست که بعضی شرکتهای دیگر دست به نوآوری در ساخت آگهیهایشان زدهاند که نمونه آن را در محصولات محسن شاهد هستیم. در این میان برخی سازندگان این کارها هم بدون کوچکترین خلاقیتی دست به کپیبرداری زده و یک تبلیغ غیرایرانی را فقط با اندکی تغییر روانه آنتن میکنند که نمونه آن را در تیزر تبلیغاتی یکی از بانکها در سالهای اخیر شاهد بودهایم. در این قبیل آگهیها کار از الگوبرداری که هیچ اشکالی هم به آن وارد نیست، رد شده و کپیبرداری جایگزین آن شده که به هیچ وجه از چشمان تیزبین مخاطبان دور نمیماند و به شکل ضدتبلیغ عمل میکند. تاریخچه ساخت آگهیهای بازرگانی برای تلویزیون در بیش از دو دهه اخیر فراز و نشیبهای زیادی داشته و به نظر میرسد برای رسیدن به استانداردهای جهانی هنوز فاصله زیادی دارد. امری که چندان دور از دسترس نبوده و بیش از هر چیز به خلاقیت و مدیریت نیروهای بالقوه خلاق در این عرصه نیاز دارد. محمد جلیلوند /قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1393 ساعت 19:23 | شماره خبر : 1850408611872135923 تعداد بازدید: 1
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
دپارتمان تیم ملی چه کسانی هستند؟! ترابیان: نه حرف بدی زدم، نه به کسی توهین کردم/ متوجه نمیشوم چرا در کشور خود
دپارتمان تیم ملی چه کسانی هستند ترابیان نه حرف بدی زدم نه به کسی توهین کردم متوجه نمیشوم چرا در کشور خودمان نمیتوانیم اظهارنظر کنیمرئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال گفت متوجه نمیشوم چرا در کشور خودمان نمیتوانیم یک اظهارنظر ساده داشته باشیم عباس ترابیان در گفت&zwnjترابيان:نه حرف بدي زدم،نه به کسي توهين کردم
ترابیان نه حرف بدی زدم نه به کسی توهین کردم رئيس کميته بازاريابي فدراسيون فوتبال گفت متوجه نميشوم چرا در کشور خودمان نميتوانيم يک اظهارنظر ساده داشته باشيم به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس عباس ترابیان در خصوص بیانیه دپارتمان تیم ملی در مورد اینکه او در خصوص مترابیان:نه حرف بدی زدم،نه به کسی توهین کردم
ترابیان نه حرف بدی زدم نه به کسی توهین کردم رئيس کميته بازاريابي فدراسيون فوتبال گفت متوجه نميشوم چرا در کشور خودمان نميتوانيم يک اظهارنظر ساده داشته باشيم به گزارش نامه نیوز عباس ترابیان در خصوص بیانیه دپارتمان تیم ملی در مورد اینکه او در خصوص مسائلی صحبت میکند که به ویپس از گفتوگوی رئیس سابق کمیته فوتسال با کفاشیان ترابیان: فقط اسم کمیته فنی فوتسال موقت است، عمر آن کوتاه نخوا
پس از گفتوگوی رئیس سابق کمیته فوتسال با کفاشیانترابیان فقط اسم کمیته فنی فوتسال موقت است عمر آن کوتاه نخواهد بود برای همکاری مجدد اعلام آمادگی کردمسخنگوی کمیته فنی فوتسال گفت با صحبتی که با رئیس فدراسیون داشتم او تاکید کرد که تنها اسم این کمیته موقت است و این مربوط به عمر آنتکرار/ بیانیه هیأتهای کشور در آستانه ایام فاطمیه: منافاتی بین فاطمیه(س) و سنتهای نیک نوروز نیست
تکرار بیانیه هیأتهای کشور در آستانه ایام فاطمیه منافاتی بین فاطمیه س و سنتهای نیک نوروز نیستهیأتهای سراسر کشور در آستانه ایام فاطمیه تأکید کردند از ایجاد تقابل بین فاطمیه و نوروز پرهیز کرده و میدانیم مردم ما در ایام عزای عمومی فاطمیه حرمت این ایام را حفظ خواهند کرد و منافا- امام جمعه ایلام: رسانه ها از بیان مطالب التهاب آور و تشنج زا پرهیز کنند
امام جمعه ایلام رسانه ها از بیان مطالب التهاب آور و تشنج زا پرهیز کنند ایلام- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت رسانه های گروهی از بیان مطالب التهاب آور و تشنج زا در فضای عمومی کشور پرهیز کنند به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین محمد نقی لطفی روز یکشنبهعلی کفاشیان: از شخصیت شادابیان راضیام
یک مصاحبه سینمایی با رئیس خوشخنده فدراسیون فوتبال علی کفاشیان از شخصیت شادابیان راضیام تاریخ انتشار یکشنبه 3 اسفند 1393 ساعت 11 31 | شماره خبر 1841855470391305452 تعداد بازدید 3 پ پ مردی که حوصله فیلم دیدن ندارد و معمولا پای تلویزیون خوابش میبرد به جشنواره فجر علاقهمندقبادی: تعامل تاریخ نگاران با فعالان ادبی به نفع جریان ادبیات انقلاب است
در آستانه هفتمین جشنواره داستان انقلاب قبادی تعامل تاریخ نگاران با فعالان ادبی به نفع جریان ادبیات انقلاب است پژوهشگر تاریخ شفاهی انقلاب معتقد است كه تعامل و پیوندی محكم میان دو حوزه تاریخ نگاران و فعالان ادبی می تواند باعث به وقوع پیوستن اتفاقات خوب در حوزه ادبیات انقلاب اسلام- پنجمین کنگره ادبیات پایداری در کرمان برگزار می شود
پنجمین کنگره ادبیات پایداری در کرمان برگزار می شود کرمان - ایرنا - دبیر علمی پنجمین کنگره ادبیات پایداری گفت پنجمین کنگره ادبیات پایداری نوزدهم و بیستم اسفند امسال در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود به گزارش ایرنا احمد امیری خراسانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود تاکبررسی چالش خاطره و رمان در هفتمین نشست تخصصی ادبیات داستانی
بررسی چالش خاطره و رمان در هفتمین نشست تخصصی ادبیات داستانیدر ادامه نشستهای تخصصی ادبیات داستانی در موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب هفتمین نشست با حضور کارشناسان و علاقمندان این حوزه با موضوع بررسی چالش خاطره و رمان در ادبیات داستانی برگزار میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات- مربیان تربیتی پیشقراولان تعلیم وتربیت اسلامی هستند
امام جمعه چرداول مربیان تربیتی پیشقراولان تعلیم وتربیت اسلامی هستند ایلام-ایرنا-امام جمعه چرداول خاطر نشان کرد مربیان امورتربیتی وپرورشی سربازان و پیشقراولان تعلیم وتربیت اسلامی هستند حجت الاسلام احمد امرایی روز سه شنبه در آیین تجلیل از مربیان پرورشی شهرستان گفت تشکیل نهاد مبازدید مشاور عالی قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) از باغ موزه دفاع مقدس همدان
یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۸ مشاور عالی قرارگاه خاتم الانبیاء ص با حضور در باغ موزه دفاع مقدس استان همدان از بخش های مختلف این مجموعه بازدید کرد به گزارش خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه همدان سرتیپ دوم قاسم فراوان در حین بازدید از باغ موزه دفاع مقدس استان همدان گفتآخرین آرزوی سینمایی کمال تبریزی/ من در کار اخیرم کمیک موشن کار کردم
آخرین آرزوی سینمایی کمال تبریزی من در کار اخیرم کمیک موشن کار کردم فرهنگ > سینما - مهر نوشت كمال تبریزی بیان کرد که به سینمای انیمیشن علاقهمند است و آرزو دارد روزی یك فیلم بلند انیمیشن بسازد تبریزی كه در فیلم آخر خود «طعم شیرین خیال» از انیمیشن ابا صدور بیانیهای از سوی انجمن هنرمندان نقاش ایران صورت گرفت محکومیت اقدام داعش در تخریب آثار هنری موزههای عر
با صدور بیانیهای از سوی انجمن هنرمندان نقاش ایران صورت گرفتمحکومیت اقدام داعش در تخریب آثار هنری موزههای عراقانجمن هنرمندان نقاش ایران نسبت به تخریب آثار هنری موزه موصل توسط داعش واکنش نشان داد و اقدام این گروهک تروریستی را همانند تمام اقدامات ددمنشانه آنها محکوم کرد به گزارش- بچه بیایید نمایش کودکان را به اجرای تئاتر دعوت می کند
نویسنده بچه بیاید نمایش بچه بیایید نمایش کودکان را به اجرای تئاتر دعوت می کند تهران - ایرنا - نویسنده مجموعه نمایشنامه بچه ها بیایید نمایش می گوید این اثر بهانه ای برای اجرا و کارگردانی تئاتر توسط کودکان مقطع پیش دبستانی تا سوم دبستان است منوچهر اکبرلو روز یکشنبه در گفت ویادداشت وارده/ صراحت مستند «چشم در برابر چشم» در بیان کسب عبرت به دور از سیاستزدگی
یادداشت وارده صراحت مستند چشم در برابر چشم در بیان کسب عبرت به دور از سیاستزدگیچشم در برابر چشم بدور سیاست زدگی به صراحت از کسب عبرت برای جامعه از این پدیده سخن گفته است و نه هراسی از موضع گیری ها و نه ترسی از فریاد دروغگویانی که ماسک حقوق بشر به صورت زده اند به گزارش خبرگزاریجنتی: روحانی از عملکردم راضی است
جنتی روحانی از عملکردم راضی است وزیر ارشاد درباره رضایت روحانی از عملکرد دستگاه فرهنگی گفت فکر میکنم عملکردم مورد رضایت ایشان باشد چون تا به حال ندیدهام ایشان اعتراض جدی نسبت به اقداماتی که در وزارتخانه صورت گرفته داشته باشند فارس علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها