تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820346968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي مهر/تهران دومين استان محروم كشور در نرخ سواد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اختصاصي مهر/تهران دومين استان محروم كشور در نرخ سواد
سازمان نهضت سواد آموزي كشور اعلام كرد: پس از سيستان و بلوچستان ، استان تهران از محرومترين استانهاي كشور در نرخ سواد است.

به گزارش خبرنگار مهر، آمارها و اطلاعات ارائه شده از سازمان نهضت سواد آموزي بيانگر بالا بودن نرخ بيسوادي گروه هاي مختلف سني استان جنوب شرقي ايران يعني سيستان و بلوچستان است.

براساس اين گزارش، مقايسه استانهاي كشور از نظر قدر مطلق بي سوادي در گروه سني 10 تا 49 سال نشان مي دهد بيش از 433 هزار نفر در استان سيستان و بلوچستان خواندن و نوشتن را فرانگرفته اند كه اين مسئله باعث شده اين استان اولين رتبه در نرخ بيسوادي در كشور را داشته باشد.

از ديگر نكات عجيبي كه مي توان در اين آماربه آن اشاره كرد، درصد بالاي بيسوادي در پايتخت كشورمان است كه با 411 هزار و 848 بي سواد بعد از استان سيستان و بلوچستان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آمار سرشماري سال 85، 49 ميليون و 758 هزار و 782 نفر در گروه سني 10 تا 49 سال هستند كه درصد با سوادي در بين آنها 7/91 درصد است كه براين اساس بيش از چهارميليون و 148 هزار بيسواد در اين گروه سني زندگي مي كنند.

براساس اين گزارش، نزديك به 5/56 درصد از كل بيسوادان يعني دو ميليون و 334 هزار و 81 نفر در اين گروه سني به ترتيب در هشت استان سيستان و بلوچستان، تهران، خوزستان، آذربايجان غربي، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، فارس و كرمان قرار دارند.

طبق آمار ارائه شده ميزان باسوادي مردان در اين گروه برابر 5/94 و زنان 8/88، جمعيت شهري 7/94 و در مناطق روستايي 8/84 درصد بوده است.

همچنين دامنه تغييرات درصد باسوادي در اين گروه سني بين استانهاي كشور 4/23 درصد است كه سازمان نهضت سوادآموزي آن را معنادار دانسته، كه بايد به حداقل ممكن برسد.

اين گزارش مي افزايد: با توجه به اينكه گروه سني 10 تا 49 ساله هدف اصلي برنامه پنجم توسعه طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستند، بايد بيسوادي در اين گروه كاهش يابد و سازمان نهضت سوادآموزي بايد 85 درصد فعاليت هاي جاري دوره مقدماتي را به اين گروه سني اختصاص دهد.

به گزارش مهر، اين آمار در حالي است كه تا سال 1385 حدود يك و نه دهم ميليون نفر در قالب طرح هاي ستاد كاركنان و نيروهاي مسلح باسواد شدند و تا همين سال بيش از هشت ميليون بي سواد مطلق در دوره مقدماتي نهضت سوادآموزي آموزش ديده و مدرك قبولي دريافت كرده اند.

بر همين اساس سازمان نهضت سواد آموزي از راه يابي حدود يك ميليون سوادآموز داراي مدرك پنجم ابتدايي به آموزش هاي رسمي كشور در سال 85 خبر داده است.
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن