تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837521837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیدگاه کزازی درباره کار هنری


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۹




hamidreza dastjerdi-2-212.jpg

میرجلال‌الدین کزازی می‌گوید: در آفرینش هنری همه هستی و چیستی هنرمند در کار است‌، اما به شیوه‌ای ناخواسته‌، ناخودآگاهانه‌ و هرگز هنرمند راستین سرشتین‌، نمی‌تواند دانست که روند و کارساز این آفرینش چگونه در وی به انجام می‌رسد. این نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، در پاسخ به این‌که آفرینش ادبی و هنری به شخص وابسته است یا به جامعه و تحولات زمان و اساسا تحولات هنری و ادبی در جامعه از کجا نشات می‌گیرد، گفت: پاسخ من به این پرسش آن است که هر دو. هم آفریننده ادبی و هم روزگار و جامعه در پدید آمدن دبستان‌ها (مکتب‌ها) و شیوه‌ها و دیدگاه‌های نو در ادب همبازند و در کار، زیرا که نویسندگان، سخنوران و کسانی که در زبان به آفرینش هنری دست می‌یازند می‌باید فرزند زمان خویش باشند و برآمده از ویژگی‌ها و هنجارها با بسترهایی که آن زمان را از زمان‌های دیگر جدا می‌دارد. او در ادامه اظهار کرد: کارکرد زمان - جامعه در همین قلمرو می‌تواند بود، اما از سوی دیگر بسیارند کسانی که فرزندان زمان خویش‌اند، لیک هرگز چونان هنرمند، نویسنده و سخنور به آفرینش نمی‌پردازند و دست نمی‌یازند. زیرا که مایه و توان آفرینندگی در آنان نیست. از هزاران هزار تن تنها اندکی می‌توانند آفرینش‌گر باشند. از آن اندک گروهی بسیار کم‌تر می‌توانند راه‌هایی نو را فراپیش سخنوری یا نویسندگی یا آفرینش هنری بگشایند و به گفته خواجه بزرگ‌، طرحی نو درافکنند. هنجارها و پایه‌های این آفرینش را آن‌چنان هنرمندانه به گونه‌ای سخته، ستوار (استوار‌)، زیبا‌، کارساز‌، اثرگذار دیگرگون سازند که دبستانی نو پدید بیاید. این شاهنامه‌پژوه در پاسخ به این پرسش که آیا آفرینش ادبی و هنری و تحولات آن با تغییر ذهنیت هنرمند از هستی‌شناسی و پدید آمدن دیدگاه‌های نو در حوزه فلسفه و جامعه‌شناسی پیوند دارد یا خیر، گفت: این پرسش ساختاری و بنیادین است. اگر من بخواهم پاسخی درخور به آن بدهم‌، سخن بس به درازا خواهد کشید‌؛ اما اگر به کوتاه‌ترین شیوه بخواهم به هر روی پاسخی به این پرسش بدهم‌، آن‌چه می‌توانم گفت این است: در آفرینش هنری همه هستی و چیستی هنرمند در کار است‌، اما به شیوه‌ای ناخواسته‌، ناخودآگاهانه‌، از آن میان جهان‌بینی و سامانه اندیشه‌ای هنرمند نیز. اما کارکردی که این سامانه اندیشه‌ای و جهان‌بینی دارد مانند هر سامانه‌ دیگر به ویژگی و مایه و توانش دیگر که چیستی هنرمند و هستی نهادین ناخودآگاهانه او را می‌سازند، هرگز آگاهانه یا به خواست وی در آفریده او بازنخواهد تافت زیرا آفرینش هنری کاری است که ناخودآگاهانه انجام می‌پذیرد. کزازی گفت: هرگز هنرمند راستین سرشتین‌، نمی‌تواند دانست که روند و کارساز این آفرینش چگونه در وی به انجام می‌رسد. اگر آفرینش هنری آگاهانه باشد‌، آن‌چه سرانجام آفریده خواهد شد پیکره‌ای خواهد بود بی‌جان و جنب. آن آفریده، پدیده‌ای خواهد شد سرد‌، افسرده‌، بیگانه با هر شور و شرار و تاب و تب و انگیزندگی. از همین‌روست که آفریده هنری بسیار فراتر، ژرف‌تر و شگفتی‌آورتر از هنرمند است. او در ادامه بیان کرد: من تنها در آن میان به یک نکته بسنده می‌کنم و ‌آن این است که هنرمند در بند زمان است؛ روزی زاده می‌شود،‌ می‌بالد و می‌پرورد، روزی هم می‌میرد. با مرگ هنرمند‌، او به پایان می‌رسد‌؛ اما آفریده هنری او زمان‌مند نیست. هنردوستان در هر زمان می‌توانند از آن کامه‌ هنری بستانند و بهره بگیرند. آن‌چه هنر را از دیگر دستاوردهای آدمی مانند دانش و اندیشه‌ورزی جدا می‌دارد‌، آن است که همه آن‌ها زمانمندانه با گذار روزگار دگرگونی می‌پذیرند و به فرجام خود می‌رسند. تنها هنر است که مرز زمان را در هم می‌شکند، هرگز تاریخی نمی‌شود، همواره زنده است و تپنده و انگیزنده. این استاد ادبیات فارسی درباره این‌که تاثیر حکومت‌ها و دولتمردان بر این آفرینش هنری چیست گفت: فرمانروایان و دولت‌ها تنها می‌توانند در شیوه و روند آفرینش هنری دگرگونی پدید بیاورند‌؛ بدین معنی که این روند را شتاب ببخشند یا به کندی دچار بیاورند‌، روشنایی بدهند یا پوشیدگی و تاریکی. هنگامی که دولتمردان‌ مردم را در تنگنا می‌نهند هنرمندان نمی‌توانند آزادانه و به خواست خویش‌، رسا و روشن سخن بگویند،‌ بیافرینند، ‌خواه ناخواه روند آفرینش هنری به پیچش و رازآلودگی نمادینگی می‌گراید. او در پاسخ به این‌که این رازآلودگی و نمادین‌سازی به نفع هنر است یا خیر اظهار کرد: من به این‌که این‌گونه از آفرینش هنری نیک است یا بد‌، به سود هنر است یا به زیان آن‌، به راستی پاسخی روشن برای این پرسش نخواهم داشت زیرا سروده‌های رازآلود پیچاپیچ به همان اندازه می‌توانند زیبا و دلنشین و اثرگذار باشند که سروده‌های روشن و رسا و رها. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن