تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820632326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اظهارات امیریوسفی در دانشگاه تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵




1425134610815_Mehdi Ghasemi-6.jpg

محسن امیریوسفی درباره‌ی مستندش «خانه من» در جمع دانشجویان صحبت کرد. به گزارش خبرنگار ایسنا، اکران مستند 50 دقیقه‌ای «خانه‌ی من» روز 12 اسفند ماه در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با حضور محسن امیریوسفی،کارگردان این مستند همراه شد. پس از اکران فیلم، محسن امیریوسفی با توضیحاتی در رابطه با فیلمش یادآور شد:این فیلم که در طی سال‌های 88 تا 90 ساخته شده، در مورد خانه خریدن خود من در زمان توقیف شدن فیلم «آتشکار» است و همان‌طور که در خود فیلم هم نهایتا نشان داده شد، خوشبختانه موفق به خریدش شدم، آن موقع دو فیلم توقیفی داشتم و البته هنوز فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» را نساخته بودم! او با تمجید از معماری سنتی ایرانی، ادامه داد:آن چیزی که در معماری گذشته ما ایرانی‌ها بوده،در این مدل معماری جدید وارداتی هیچ‌وقت وجود ندارد، انگار ما از ارائه مدل جدید خانه شهری در زندگی عادی خود ناتوان بوده‌ایم و صرفا در آپارتمان‌هایی خود را اسیر کردیم که مانند قوطی کبریت‌هایی هستند که حتی از نظر ظاهری هم هیچ سر و شکل ایرانی‌ای ندارد. درست است که کلمه آپارتمان و معماری و محدودیت مساحت آن لازمه زندگی شهری است ولی فکر می‌کنم همانطور که خانه‌های ایرانی در گذشته با نداشتن نگرانی از محدویت زمین همه سلیقه و حس و حال ایرانی را قرنها در خود داشتند حال که از نیمه دوم قرن بیستم محدودیت حاد مساحت زمین شهری به وجود آمد متاسفانه به شکل عجولانه‌ای واژه آپارتمان و مدل تحمیلی نقشه و معماری آن وارد مملکت ما شد و ما نتوانستیم آن را در سطح عمومی و وسیع ایرانی کنیم، اتفاقی که برای هنرهای وارداتی مثل سینما، گرافیک، نمایشنامه نویسی، سازهای غربی و... تا حد زیادی افتاد و در حد لزوم ایرانی شدند ولی درمورد آپارتمان سازی به وجود نیامد. کارگردان فیلم «خواب تلخ» اضافه کرد:مستند «خانه‌ی من» در زمان ساخت به علت چند پلان جزئی دچار سوء تفاهم‌هائی شد و موفق به کسب مجوز نمایش شد و تا حال فقط چند اجرای محدود داشته است. امیریوسفی با توضیحاتی در مورد این مستند،ادامه داد: «خانه من» هم مانند کارهای قبلی من طنز و همچنان تلخ است.طنز شرایط غریبی که برای من وجود داشت و تلخ از جهت نشان دادن اجبارهایی که در خرید خانه برایم به وجود آمد. این نویسنده و کارگردان در رابطه مشکلات اکران عمومی فیلمش، گفت:این مستند تا حالا اکران عمومی نداشته است ولی در حال آماده سازی‌ها و انجام اقداماتی برای اکرانش هستیم.مسائل و مشکلاتی هم برای اکرانش وجود داشت که ترجیح می‌دهم درموردش صحبتی نکنم و الان که این مشکلات حل شده امیدوارم به شرایط اکران عمومی برسد. کارگردان «آتشکار» در پاسخ به سوال یکی از بینندگان در مورد حس نوستالژیک فیلم، گفت: در این فیلم حس مثبتی به گذشته وجود دارد ولی من به دنبال تقدیس گذشته نیستم. ما همیشه در مورد گذشته خیلی احساساتی رفتار می‌کنیم و هیچ‌وقت حد معقولی برای نگاه به گذشته نداشته‌ایم و اینکه این حس نوستالژیک برای ما جذاب و با حسرت همراه است کمی گول زننده به نظر می‌آید زیرا که فقط ظاهر متفاوت آن زمان را با امروز مقایسه می‌کنیم که با اغراق هم همراه است.همان‌طور که گفته‌اند گذشته،چراغ آینده است و ما باید از گذشته‌مان استفاده کنیم ولی تمام کشورهای مدرن جهان، زمانی قدم به مدرنیسم گذاشتند که گذشته و سنتهای خود را به خوبی شناختند و از آن ابزاری مدرن ساختند ولی متاسفانه در ذهن اکثریت جامعه ایرانی مدرنیسم به معنای بریدن از گذشته است که این را در نوع معماری شهری به وضوح می‌بینیم. اصل مهم مدرنیسم شناخت کامل و دقیق گذشته وسنت‌هاست که در مورد معماری عمومی شهرها و خانه‌های ما اصلاً اتفاق نیفتاده است و قطع کامل ارتباط با معماری گذشته است. امیریوسفی در مورد نوع زندگی پرجمعیت در خانه‌های قدیمی تصریح کرد: امروزه کمتر کسی حاضر می‌شود، زندگی در خانه‌های قدیمی ایرانی با آن محدودیتهای غیرفردی را بپذیرد حالا هرقدر که آن خانه‌ها صفا و صمیمت داشته باشد. در حقیقت این خانه‌ها نیست که عوض شده،بلکه خود ما هستیم که عوض شده‌ایم و این اصلا چیز بدی نیست. ولی باید ابزار این عوض شدن و تغییر هم فراهم شود که در زمینه معماری شکل و نقشه بومی ایرانی در سطح کلان بهترین راه حل است. برنامه نمایش «خانه من» امیریوسفی در پایان با پرسش‌ها و صحبت‌هایی از جانب دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان در فضایی صمیمی با کارگردان همراه شد. پیروز کلانتری و سعید زرتشتیان در مقام تهیه‌کننده،روزبه رایگا در مقام تصویربردار،بهمن کیارستمی در مقام تدوینگر با این پروژه همکاری کرده‌اند. همچنین نویسنده این مستند خود امیریوسفی بوده است. به گزارش ایسنا،امیریوسفی کارگردان فیلم‌های «آتشکار» در سال 86 ، «خواب تلخ» در سال 82 ، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در سال 92 و مستند های «کاروان»، «کهریزک،چهار نگاه» و اپیزود «هملت در کهریزک» بوده است که از بین فیلم هایش تاکنون فقط «آتشکار» بعد از سه سال توقیف موفق به کسب مجوز محدود برای اکران شده است. همچنین برنامه روز گذشته 12 اسفند ماه به همت انجمن علمی دانشجویی شهرسازی پردیس هنرهای زیبا برگزار شده بود و در پایان برنامه اولین شماره‌ی نشریه «شهرت،نشریه‌ای درباره شهر» را در بین علاقه‌مندان توزیع کردند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن