تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834292327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به تناقض‌گویی‌های باران کوثری در مصاحبه اخیرش کدام سینمای اجتماعی مد نظر باران کوثری است؟/ بازیگر «عصبانی نیستم» از چه چیزی عصبانی است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به تناقض‌گویی‌های باران کوثری در مصاحبه اخیرش
کدام سینمای اجتماعی مد نظر باران کوثری است؟/ بازیگر «عصبانی نیستم» از چه چیزی عصبانی است؟
بالاخره بغض فروخفته باران کوثری و یا شاید طیف که کوثری از آنها جانب‌داری می‌کند در یک مصاحبه باز شد، و شاید سیمرغ جشنواره فجر فرصتی بود برای او تا تمام عصبانیتش را یکجا فریاد بزند. اما واقعا این بازیگر و یا طیفی که آنها را طرفداری می‌کند، از چه چیزی عصبانی هستند؟!

خبرگزاری فارس: کدام سینمای اجتماعی مد نظر باران کوثری است؟/ بازیگر «عصبانی نیستم» از چه چیزی عصبانی است؟



خبرگزاری فارس - گروه سینما: آن روز که نام یکی از فعالان فتنه 88 سال در جمع هیات داوران فیلم فجر اعلام شد، بسیاری نسبت به این موضوع و جهت‌گیری جوایز موضع‌گیری کردند اما انتخاب مهتاب نصیرپور بخشی از پازلی بود که در نهایت پس از جشنواره و در یک مصاحبه از سوی باران کوثری تکمیل شد، بازیگری که خود را نماینده نوعی از سینمای اجتماعی می‌داند که برای عدم دست‌یابی به آن عصبانی است. نگاهی گذرا به اغلب فیلم‌های مورد توجه مخاطب که درسینمای ایران ماندگار شدند همسویی آن‌ها با نیازهای جامعه بوده است. اما سینما در ادامه از مردم دور شد علت این دوری چیست؟ علت این دوری برخلاف آنچه که باران کوثری در مصاحبه چندی قبلش با یک نشریه مدعی شده است، حکایت از آن دارد که سینمای اجتماعی از رسالت خود که سینمای مساله گو است دور شده است. اول باید بدانیم مخاطب اصلی سینمای ما چه افرادی هستند تا بتوانیم به دور از هیجانی که باران کوثری را تصاحب کرده است به قضاوت بنشینینم.  اکثر مخاطب سینمای ایران قشری از جامعه است که فرصتی را دوست دارد در سالن سینما به همراه خانواده و یا دوستان سر کند اما این مخاطب برخلاف تصور بسیاری از همفکران کوثری به دنبال بیانیه های سیاسی نیستند، بلکه به دنبال دیدن  مسایل و مشکلات خود بر پرده هستند. دیدن معضلات و اقعی که روزمره با آن مواجه هستند و آن را لمس می کنند نه مسایلی که شاید کمتر از 10 درصد جامعه با آن درگیر هستند! و در درجه بعدی مخاطبینی را داریم که از کارخانه رویاسازی سینما انتظار دیدن تصاویری نزدیک به رویاهایشان بر پرده نقره‌ای سینما را دارند. دغدغه‌های جامعه وسیع‌تر از مضامین فیلم‌های ماست، اما باز هم فیلم‌هایی ساخته می‌شود که به دغدغه‌های مردم توجه نمی‌کند و تنها به یک بیانیه سیاسی و شعار می‌ماند. برخی فیلمسازان  که تعداد آن ها کم هم نیست چشم به جشنواره‌های خارجی دارند و چشمشان به اهداف و نظریه‌های آن‌هاست. به همین نسبت در سال های اخیر جوایز جشنواره های خارجی افزایش یافته است و این فیلم‌ها در نظرگاه مردم جایی ندارند. تعدادی از فیلم‌ها هم که توسط افراد خاص ساخته می‌شود و تعدادی از بازیگران خاص که همیشه عصبانی هستند در آن بازی دارند هم در عمل دیده‌ایم که نتوانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند. اما نکته مهم نظرات بازیگر برگزیده سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره سی‌وسوم است که می‌گوید: «بسیاری از فیلمسازانی که در سینمای اجتماعی کار می‌کنند خنثی عمل می‌کنند و قلابشان به هیچ جا گیر نمی‌کند و به جایی ضربه نمی‌زند.» و دلیل این مدعا را نیز عدم اکران دو فیلم «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» ذکر می‌کند. فیلم آخر بنی‌اعتماد یک اثر سینمایی سیاسی است و 90 دقیقه شاهد خط و نشان کشیدن فیلمساز برای حاکمیت هستیم. «عصبانی نیستم» هم که رسماً بیانیه سیاسی در ارتباط با فتنه‌گران است. با این اوصاف نظرگاه کوثری به سمت سینمای اجتماعی‌ای است که به پیکره نظام ضربه بزند و قلاب آن به ارزش‌ها و باورهای مردمی که سالهاست با هر شرایطی پای نظام و انقلاب خود ایستادند، گیرکند. ایشان سینمای اجتماعی را با بیانیه و تبلیغ یک جریان خاص اشتباه گرفته است. سینمای اجتماعی تعریفش با سینمایی که این خانواده از آن ارایه می دهد متفاوت است این سینما باید مساله‌گو باشد آن هم مساله‌ای که مخاطب در جامعه با آن درگیر است اما سینمای اجتماعی ما کمترین همراهی و هم‌سویی را با دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم نداشته است. سینمای اجتماعی که ایشان به آن معتقد است  به هیچ‌وجه آیینه تمام‌نمای دغدغه‌های مردم و جامعه نیست. کوثری و همفکرانش درصددند تا در فیلم‌هایی حاضر شوند که نگاه خاص جریان سیاسی که مد نظرشان است را پیش ببرد. سینمایی که از خط قرمزهای نظام و انقلاب پا را فراتر گذارد و این خانواده را به اهدافشان نزدیکتر کند. این نوع نگاه  برای خود این حق را قائل است که به صراحت مشروعیت نظامی را که سی و چند سال از عمر آن می‌گذرد و خون هزاران جوان عاشق انقلاب و ارزش‌های آن نهال نوپای آن را آبیاری کرده، زیر سؤال ببرد و تا قلاب این تفکر به نظام گیر نکند از نظر آن‌ها سینمای اجتماعی خلق نشده است. هنوز ماجرای حمله باران کوثری در پارک دانشجو به علی رام نورایی به خاطر بازی در فیلم ابوالقاسم طالبی در حافظه‌ها باقی است. چطور است با این همه واکنش به سمت هم صنف‌های خود و بی‌اخلاقی درباره اثر و فعالیت دیگران که به مذاق شما خوش نمی‌آید باز هم عصبانی هستید؟ شما که آزادانه با رسانه‌های بیگانه سخن می‌گوید آثاری را انتخاب می‌کنید که «قلابش به جایی (نظام) گیر کند»، هر واکنشی را از خود بروز می‌دهید و آن را به پای هیجانی بودن خود می گذارید باز هم عصبانی هستید؟ شما با این رفتار که دیگر نمی‌توان نام آن را هیجان گذاشت شرایط بحث آزادانه را که در مصاحبه‌تان ادعا کردید، دارید؟ شما که نمی‌توانید به درستی رفتار خود را کنترل کنید چطور می‌توانید آزادانه با منتقدین خودتان و از همه مهمتر با اتفاقاتی که شما آن را «وقایع» سال 88 می‌نامید در حالی که بر همگان ثابت شده است این یک «فتنه» برعلیه نظام بوده است بحث آزادانه(!) کنید؟ باران کوثری در «کوچه بی‌نام» بازی فنی و غیرقابل انکاری ارائه داده است. نقش‌آفرینی که در نهایت توانست برایش سیمرغ بلورین بگیرد، اما به نظر می‌رسد تمام بغضی که باران کوثری و طیف حامیان او در این مدت داشته‌اند و به دلیل از دست دادن این جایزه نتوانستند جشنواره را به حاشیه و جنجال بکشانند به یکباره در یک مصاحبه سر باز کرد و از عصبانیتی گفت که دلیلش خیلی هم پنهان نیست.   انتهای پیام/

93/12/13 - 12:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن