تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803337415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس: فساد سیاسیون انگلیسی ریشه در ساختار غرب دارد/حمایت از رژیم بحرین نمونه فساد خاندان سلطنتی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس:
فساد سیاسیون انگلیسی ریشه در ساختار غرب دارد/حمایت از رژیم بحرین نمونه فساد خاندان سلطنتی است
تحلیل‌گر انگلیسی با اشاره به رسوایی مالی اخیر دو تن از سیاسیون سرشناس انگلیس، ریشه بروز فساد را ساختار سیاست و جامعه غربی می‌داند که ریشه در تاریخ غرب دارد.

خبرگزاری فارس: فساد سیاسیون انگلیسی ریشه در ساختار غرب دارد/حمایت از رژیم بحرین نمونه فساد خاندان سلطنتی است



به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هفته گذشته رسانه‌های انگلیسی از رسوایی مالی دو نماینده پارلمان این کشور، «جک استراو» محافظه‌کار و «سر مالکوم ریفکیند» کارگر خبر داده و گفتند این دو نماینده از موقعیت خود برای منافع شخصی و کسب درآمدهای بالا سوءاستفاده کرده‌اند. شبکه 4 خبر انگلیس هم در گزارشی رسوایی‌های مالی نمایندگان پارلمان و سیاسیون انگلیس را از سال 1994 میلادی تاکنون بررسی کرده است. این گزارش‌ها حاکی از آن است سیستم قضایی انگلیس برخورد موثری با این فسادها نداشته و سوءاستفاده از موقعیت میان سیاسیون غربی به امری عادی بدل شده است. در گفت‌وگویی اختصاصی با «رادنی شکسپیر» درباره انتشار دو فیلم مجزا از دو نماینده پارلمان انگلیس و رانت خواری میان سیاسیون انگلیسی سوالاتی را طرح کردیم.  «رادنی شکسپیر» استاد دانشگاه و تحصیل کرده رشته اقتصاد از دانشگاه کمبریج انگلیس است. وی تحلیلگر مسایل سیاسی انگلیس، خاورمیانه و هم‌چنین منتقد صهیونیست‌ها و اسراییل است. طی گفت‌وگو، آقای شکسپیر با اشاره به جایگاه این دو نماینده از احزاب اصلی سیاسی در انگلیس تاکید کرد، رسوایی‌های مالی و غیر مالی در میان سیاسیون انگلیس در واقع بازتابی از فساد بزرگتری است که ریشه در تاریخ و تفکر فاسد غرب دارد. وی انگاره‌ها و مقیاس‌های غلطی را که سنگ بنای تشکیل جوامع غربی و سیستم‌های سیاسی جامعه غربی است، ریشه این فسادها عنوان کرد و ادامه داد راهکاری برای تغییر این انگاره‌های غلط وجود ندارد چرا که هر تغییری نیازمند ریشه‌کن کردن انگاره‌های پیشین اقتصادی و فکری غرب و به معنای نابودی کل جامعه غربی است. رادنی شکسپیر علاوه بر فساد سیاسیون به فساد خاندان سلطنتی اشاره کرد و گفت، سران انگلیس همواره به بهانه «منافع انگلیس» برای توجیه عملکرد خود استفاده می‌کنند، در حالی‌که منافع خودشان را دنبال می‌کنند.  

  فارس: به نظر شما ریشه این فسادها میان سیاسیون انگلیس را می‌بایست در کجا جست‌وجو کرد؟ شکسپیر: فساد افراد و اشخاص در واقع بازتابی از فساد کل ساختار سیاسی جامعه انگلیس و بالاتر از آن، غربی است که از کنترل هم خارج شده است. در این گزارش‌ها می‌بینیم، سواستفاده از موقعیت سیاسی میان سیاسیون رده بالای انگلیس رخ داده است و وجود دارد؛ در این مورد اخیر اعضای پارلمان هستند که زمانی هم وزیر خارجه این کشور بودند. گرچه گزارش‌های رسانه‌ای از اشخاص حرف می‌زنند اما در واقع سیستم است که ریشه این فسادهاست. بعضی از این افراد برای مشاوره و حتی گاهی پیش از این برای تغییر قوانین اقداماتی انجام دادند اما در واقعیت این افراد موافق تغییر قانون نبودند بلکه به خاطر پول این کارها را انجام داده‌اند. دریافت مبالغ بالایی که تا 5 هزار پوند در روز هم پیشنهاد شده بود، این نمایندگان را به سوی سوءاستفاده از جایگاهشان سوق داد. در واقع با انتشار این مطالب درمی یابیم بالاترین مقامات سیاسی، بالاترین مبالغ را هم دریافت می‌کنند. همه این واقعیت‌ها بازتاب آن چیزیست که در میان سیاسیون انگلیسی در جریان است، کسانی که باید نماینده ما مردم باشند در واقع نماینده مردم نیستند؛ کسانی که باید برای تغییرات به نفع ما عمل کنند این‌گونه عمل نکرده و این گزارش‌های نشان می‌دهد سیاسیون ما اقداماتی نه به عنوان نمایندگان ما و به جای ما بلکه به جای خودشان تصمیم می‌گیرند و انجام می‌دهند.   فارس: نظر مردم درباره نمایندگانی که خودشان با شرکت در انتخابات به پارلمان فرستادند و سپس با قرار گرفتن در این موقعیت این‌گونه رسوایی‌ها از آنان منتشر می‌شود، چیست؟ شکسپیر: مردم تا حدی از فسادهای سیاسیون آگاه شدند اما به اندازه کافی اطلاع ندارند. مردم انگلیس واقعا نمی‌دانند چه اتفاقاتی در جریان است اما مردم هم کم‌کم در حال آگاه شدن هستند؛ البته این آگاه شدن زمان می‌برد. در جامعه انگلیس ناامنی‌های بسیاری وجود دارد، ناامنی جسمی ممکن است فردی از سوی مخالفان به شما حمله‌ور شود؛ هم‌چنین ناکامی‌های اقتصادی که در انگلیس وجود دارد منجر به ناامنی می‌شوند. هم‌چنین ناامنی‌های سیاسی در جامعه وجود دارد و مردم به این دلایل اعتراض می‌کنند.  بیشتر اعتراضات سیاسی که مردم دارند به دلایل اقتصادی است، وضعیت شغلی انگلیس و اقتصادی هم مناسب نیست. مردم به سختی کار پیدا می‌کنند و کارهایی هم که پیدا می‌شود اکثرا موقت یا پاره وقت هستند، دستمزدهای مشاغل مختلف هم پایین است  و ثروت تنها در دست عده معدودی که حدود یک درصد جامعه هستند قرار دارد. این‌ها همه دلایلی برای نارضایتی مردم و اعتراضات شده است. با این وجود این اعتراضات مردمی هم بدان معنا نیست که معترضان راه حلی برای این مشکلات می‌دانند، اما مردم اعتراض می‌کنند. البته باید تحلیل ها و بررسی‌هایی در این زمینه ها صورت بگیرد این مشکل تنها مشکل بریتانیا نیست بلکه مشکل در غالب کشورهای اروپایی هست و ریشه در تاریخ و تفکر و ایده‌ئولوژی غرب دارد.

فارس: علت حضور سیاسیون غربی و انگلیسی در این فسادها و روسوایی‌های مالی را چگونه می‌بینید؟

شکسپیر: در ظاهر قضیه به نظر می‌رسد که این فسادها فردی است اما آن‌چه که پشت این قضایا است و در واقع حقیقت هم همین است این می‌باشد که فساد در میان سیاسیون غربی در واقع در تفکر غربی است؛ این فسادها در تاریخ غرب است و  این فساد ریشه در فساد اخلاقی غرب دارد، فساد در فهم و درک در غرب وجود دارد و تمام این فسادها سنگ بنایی است که سیاست انگلیس بر پایه آن بنا شده است. بنابراین آنچه در غرب و اروپا خصوصا اینجا اتفاق میافتد و به اشتباه هم اتفاق می‌افتد، توجیه می شود. هرچه از فساد مالی و رانت خواری و سوءاستفاده از جایگاه نمایندگان پارلمان می‌بینیم در واقع بازتابی از فساد بزرگتری است که سیستم غرب بر پایه آن بنا نهاده شده است.
همین ریشه فاسد سیاست انگلیس، توجیهی است برای عملکرد نادرست سیاسیون که سوءاستفاده از جایگاه و موقعیت برای منافع شخصی را کاملا درست می‌دانند. آن چه اعضای احزاب سیاسی در انگلیس باور دارند این است که هر چه خودشان انجام می‌دهند صحیح است و اشتباهی مرتکب نمی‌شوند این دقیقا همان ذهنیتی است که سیاسیون آمریکایی دارند. در واقع مشکل آنان این است که از لحاظ فکری فاسد هستند و حتی فراتر از آن از لحاظ اخلاقی هم فاسد هستند. این که سال 1990 فوکویاما گفت «تاریخ تمام شد» دلیلش همین است که ریشه فکری تاریخ غرب فاسد بوده است.

فارس: آیا راه حلی برای این فساد فراگیر اخلاقی، فکری، تاریخی در ساختار سیاست و جامعه غرب می‌بینید؟

شکسپیر: در واقع این نقصان و قصوریست که در مقیاس و انگاره‌‌های بشر غربی است، برای مثال این باور غلط که زمین مرکز جهان است و خورشید است که دور زمین می‌چرخد صدها سال در جامعه غربی بود و مدت‌ها طول کشید تا بشر به این رسید و قبول کرد که زمین به دور خورشید می‌چرخد. در واقع این الگوی ارائه شده از جهان است که مشکل دارد برای مثال این تصور وجود داشت که قضّات هیچ وقت اشتباه نمی‌کنند اما دلیل انتشار این گونه انگاره‌ها این بود که این افراد در واقع برای حکام کار می‌کردند نه برای مردم. امروزه قیامی علیه این انگاره‌ها در غرب وجود دارد اما این اعتراضات و قیام‌ها راه حل نیستند. به نظر من این انگاره‌هایی که از قرون پیشین در میان غربی‌ها وجود داشته است، تغییر نخواهند کرد. برای تغییر این الگوی و انگاره‌ها باید تمامی انگاره‌های پیشین و فعلی و تجسم و تجلی آن در جامعه غربی افول کنند تا انگاره‌های تازه‌ای جایگزین شوند. از طرف دیگر هم این امکان وجود ندارد چون اقتصاد و سیاست غرب بر این پایه بنا گذاشته شده و اگر قرار باشد تمام آن‌ها تغییر کند، یک فاجعه عظیم در غرب رخ می‌دهد.


فارس: آیا راه حل قضایی برای مقابله با این فاسد‌ها میان سیاسیون انگلیسی را مناسب می‌بینید و آیا در سیستم قضایی انگلیس راهی برای برخورد با این مفاسد وجود دارد؟

شکسپیر: من راه حلی قضایی برای مقابله با این مفاسد میان سیاسیون نمی‌بینم؛ به نظر من تنها راه حل این مشکلات راه حلی سیاسی است. با اقدامات قضایی و عکس العمل قضایی جلوی این اتفاقات را در آینده نمی‌توان گرفت. برای آینده باید راه حل سیاسی وجود داشته باشد چرا که ریشه این فاسدها ریشه سیاسی و فساد در سیستم سیاسی است. به نظر من باید از لحاظ سیاسی فشاری بر سیاسیون وجود داشته باشد تا نسبت به انجام این گونه فسادها در آینده قدرت بازدارندگی داشته باشد.


فارس: رابطه‌ای میان خاندان سلطنتی انگلیس و این نمایندگان یا این فسادها وجود دارد؟
شکسپیر: نمی‌توان گفت خاندان سلطنتی در رابطه مستقیم با این فسادها هستند اما خاندان سلطنتی انگلیس خودش در فسادهایی دست دارد. برای مثال خاندان سلطنتی انگلیس بخشی از فسادی است که در کشور بحرین رخ می‌دهد. دیکتاتوری قاتل بحرین که توسط دیکتاتورهای سعودی حمایت می‌شود رژیم فاسدی است که خاندان سلطنتی انگلیس نیز در فسادهای آن دست دارد. نباید فراموش کنیم که سیاسیون انگلیسی از دیکتاتورهای قاتل آل خلیفه سکه های طلا و خاندان سلطنتی از آنان جواهرات دریافت می‌کند. این فسادهای فردی و تاریخی در پادشاهی بریتانیا، ریشه در بنیان آن دارد که بر اساس مشکلات اقتصادی و شغلی بنا نهاده شده‌ است. خاندان سلطنتی مدام از منافع بریتانیا صحبت می‌کند اما واقعیت این است که همواره منافع خاندان سلطنتی و سیاسیون به منافع بریتانیا ترجیح داده شده است.

گفت‌وگو: زهرا کریمی انتهای پیام/ق

93/12/13 - 02:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن