محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826992771
ویژگی متفاوت قهرمان " لامپ 100" / نگاه آقاخانی به معتاد، منفعلانه نیست
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نقد و بررسی فیلم «لامپ 100» در «سینمامعیار»
ویژگی متفاوت قهرمان " لامپ 100" / نگاه آقاخانی به معتاد، منفعلانه نیست آذین : آقاخانی با تکیه بر عنصر غیرت و همت و استفاده از تصاویری عاطفی چون مادر، ترک اعتیاد فرزین را باورپذیر جلوه میدهد تا بگوید که خانوادهها نیز در ترک اعتیاد فرد معتاد به شدت سهیمند.
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز : برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع بررسی فیلم «لامپ 100» ساخته سعید آقاخانی، با حضور کارگردان فیلم و منتقدین برنامه، جبار آذین و سید آریان قریشی و اجرای سیدامیرجاوید برگزار شد.
سعید آقاخانی با حضور تلفنی در سینمامعیار گفت: در پروسه تولید «لامپ 100»، با مشکل خاصی روبرو نبودیم جز کمبود وقت که لازم بود فیلم را به جشنواره برسانیم. در رابطه با موضوع فیلم نیز، درگیری مردم و خانوادهها با معضل اعتیاد، ما را به سمت این سوژه سوق داد و تلاش کردیم با وجود شرایط سخت و نامناسب اکران، کاری کنیم که به این معضل توجه بیشتری شود.
آذین: لامپ 100، از کلیشهی نگاه تلخ و سیاه به اعتیاد پیروی نمیکند
جبار آذین در آغاز بخش گفتوگو، در توصیف کلیت فیلم لامپ 100 گفت: علیرغم ضعفهای موجود در پرداخت، میتوان گفت که سعید آقاخانی به عنوان یک عضو تئاتر که از تلویزیون به سینما راه یافته، کار موفقی را از آب درآورده است. اعتیاد، موضوعی است که بارها بدان پرداخته شده و با کمی بیدقتی ممکن بود فیلم آقاخانی، به دام یک درام تلخ و سیاه و یا یک داستان پلیسی و حادثهای بیفتد اما او توانسته با نگاهی فارق از شعار و به دور از کلیشه، روایت خود را از اعتیاد بسازد که این نگاه، نگاه قابل بحثی است.
این منتقد در پاسخ به سوال مجری مبنی بر علت دوری از کاراکتر طنز همیشگی آقاخانی و پرداختن به یک موضوع تلخ اجتماعی افزود: اگرچه رگههایی از طنز در این اثر دیده میشود اما به درستی مشخص است که آقاخانی خوب میدانسته که شوخی با معضلی چون اعتیاد، آن را از جدیت خواهد انداخت و در واقع آقاخانی، میخواسته از درون یک معتاد، در رابطه با زندگی او اطلاعاتی را در اختیار قرار دهد.
قریشی: نگاه آقاخانی به معتاد، منفعلانه نیست
آریان قریشی نیز در پاسخ به چرایی روی آوردن یک هنرپیشهی طنز به سوژهای جدی گفت: این موضوع در سینما بسیار سابقه دارد و حتی امسال نیز در یکی از بازیگران اسکاری مشاهده شد و علت آن این است که معمولا بازیگران کمدی، پس از بازی در یک نقش جدی معمولا موفق میشوند تواناییهای خود را اثبات نمایند و بیشتر دیده شوند.
وی همچنین در ارتباط با محتوای لامپ 100 و رویکرد آن بیان داشت: این که کارگردان تلاش کرده تا موضع شخصیت اصلی نسبت به اعتیاد عملگرایانه باشد و انفعالی برخورد نکند، تحسینآمیز است ضمن این که در سالهایی که شاهد پرداختن به سوژههای سرد و تلخ و سیاه هستیم، میتوان گفت که رویکرد این فیلم به این معضل اجتماعی، رویکرد قابل قبولی است.
عبور از تیپ به شخصیت در پرداخت کاراکتر معتاد
سپس مجری-کارشناس برنامه، لامپ 100 را فیلم شریفی دانسته و افزود که بهتر است سعید آقاخانی، در مقام کارگردان ظهور جدیتری را پیگیری نماید. سپس به سراغ آذین رفته و پرسید که با توجه به نوع پرداخت سایر سینماگران به معضل اعتیاد، ویژگی برجسته و متفاوت نگاه آقاخانی را در چه میدانید؟ آذین پاسخ داد: به نظرمن آقاخانی، در انتخاب سوژه، انتخاب بازیگران، نگارش فیلمنامه و در نحوهی نگاه به اعتیاد و شخص معتاد و ترک اعتیاد، از زاویهی بدیعی به ماجرا نگاه کرده است که دوری از کلیشههای مرسوم، برجستهترین ویژگی آن است. برخلاف سایر آثاری که از معتاد، یک تیپ ساده به نمایش میگذارند که یا در درگیریهای پیداکردن مواد غوطهور است و یا با خانوادهاش، دعوا دارد، «فرزین» با بازی خوب تنابنده، کاملا به یک شخصیت نزدیک میشود و از مکنونات او به مخاطب خبر میدهد.
همت و غیرت، ویژگی متفاوت قهرمان لامپ 100
آذین ادامه داد: آقاخانی با تکیه بر عنصر غیرت و همت و استفاده از تصاویری عاطفی چون مادر، ترک اعتیاد فرزین را باورپذیر جلوه میدهد تا بگوید که خانوادهها نیز در ترک اعتیاد فرد معتاد به شدت سهیمند.
قریشی نیز در رابطه با شخصیتپردازی و فیلمنامه اضافه کرد: در 20 دقیقه ابتدایی فیلم، شخصیت پرداخت خوبی دارد و قصه درست و جذاب جلو میرود اما کمی بعدتر گویی فیلمنامه از ریتم و عمق میافتد و داستان انگار، کش میآید و اتفاق خاصی نمیافتد. قریشی با نقل قول از رابرت مککی، نویسنده کتابهای فیلمنامهنویسی گفت: مککی 4 راهکار را برای شیوهی جذاب جلو بردن قصه پیشنهاد میدهد. اول آن که هر قدر داستان جلو میرود شخصیتهای جدیدی به آن اضافه گردند که این اتفاق در لامپ 100 نمیافتد و همه شخصیتها همان ابتدا معرفی میشوند. راهکار دوم آن است که داستان به جای رشد در عرض، در عمق پیشرفت کند و در شخصیت، درونیتر شود و این اتفاق نیز در فیلمنامه نیفتاده است.
قریشی در رابطه با تفاوت بصری لامپ 100 با کارهای مشابه گفت: آقاخانی برخلاف سایرین که در این دست سوژهها به دنبال مکانهای تنگ و تاریک و سرد میروند، شیوهی دیگری را اتخاذ میکند. خصوصا برخورد همسر او و پلانی که در آن امید وی را به نمایش میگذارد، بسیار با تصور ذهنی قالبی ما از معتاد و خانوادهاش متفاوت است. درکنار اینها، به نظر میرسد ایدهی آزمایش اعتیاد و مسئلهای که نهایتا باعث غیرتی شدن فرزین میشود، تمهید جالبی نیست و زمان زیادی هم برای آن به هدر میرود.
سپس جاوید، مسیر بحث را به سمت جشنوارهی سیودوم فیلم فجر و تاثیری که طرح و شاخصسازی یک فیلم خصوصا در جهت دادن به کارگردانان کاراولی، دارد برده و پرسید: چگونه است که فیلمی چون لامپ 100، در رقابت با سایر آثار نگاه نوی جشنوارهی قبل کم میآورد و مورد توجه مسئولین جشنواره نیز قرار نمیگیرد؟
مسئولین سینمایی، خاستگاه سیاسی دارند نه فرهنگی
آذین پاسخ داد: همانگونه که شیار 143 دیده نشد، این فیلم و خیلی فیلمهای دیگر نیز دیده نشدند. اما علت چیست؟ از نگاه بنده، علت آ ن است که مسئولین سینمایی کشور، عمدتا از اهالی سینما نیستند بلکه از آوردگاهی سیاسی وارد سینما شدهاند و به همین خاطر کسانی که هنر را نمیشناسند از دغدغههای هنرمند مطلع نیستند، نگاه درستی به فرهنگ جامعه نمیتوانند داشته باشند. متاسفانه برخورد سلیقهای با شیوهی انتخاب فیلمهای برتر و نه برخوردی از روی تخصص و تعهد، که غالبا سیاستزده و جناحی است، سبب شده جشنواره سمتوسوی دیگری غیر از فرهنگ و هنر داشته باشد و تا زمانی که سینما بر دوش پول نفت سوار است و از مردم فاصله دارد، همین معضل وجود خواهد داشت.
سردرگمی میان هستها و بودها
جاوید در ادامه بیان داشت: امسال هم چون سالهای گذشته شاهد بودیم که برخی فیلمهای منتخب، درست همانهایی بودند که حتی خود اهالی سینما نیز نتوانستند 10 دقیقهشان را تحمل کنند و دستهدسته از سالن خارج میشدند. اما با این حال با برجسته کردن و جایزه دادن به این فیلمها، بازهم روند الگوسازی روی آنها پیاده میشود و به کارگردانان تازهواردشان خطدهی میگردد. قریشی در این رابطه افزود: به نظر میرسد روزی باید دقیقتر به نقد جشنواره وارد شویم چرا که گویی همه به نوعی سردرگم و سرگردانیم. ابتدای دههی شصت که جشنوارهی فجر راهاندازی شد، توقع این بود که جشنواره مسیری را با جوایز و ساختار خود در سینما به وجود آورد که به بهبود وضعیت فرهنگی یاری رساند اما در ادامه با مدل سیاستگذاریهای ناپخته، این مسیر گم شد. نتیجتا امروز میتوان گفت که هست ما با بودمان، همخوان و همآهنگ نیست.
پس از اعلام جدول فروش فیلمها، آذین در جمعبندی صحبتهای خود دربارهی فیلم لامپ 100 گفت: فیلم به عنوان کار اول و البته پس از اندوختن تجربههای بسیار آقاخانی، فیلم قابل قبولی است و امید میرود که رشد در این مسیر هم به کارگردان و هم به تماشاگران این فرصت را بدهد که فیلمهای غنیتر و قویتری را شاهد باشند. قریشی نیز افزود: دو رویکرد کلی در تحلیل فیلم میتوان اتخاذ کرد که یکی آن است که فیلم را در شرایط فرهنگی و اجتماعی، یه عنوان یک جزء ببینیم و بررسی کنیم و رویکرد دیگر این که فیلم را به عنوان یک اثر مستقل مورد توجه قرار دهیم. به نظر میرسد که لامپ 100، از هر دو وجه فیلم شریفی است و لااقل اگر امسال در رقابت با فیلم اولیهای دیگر مطرح میشد، قطعا شایستگیهای بیشتری را از آن خود میکرد.
آذین: برای سینما، آرزوی سلامتی و برای تماشاگرانش، طلب صبر جزیل دارم
سپس جاوید در سوال پایانی خود از هر دو منتقد پرسید که سال سینمایی پیش رو را با این جشنواره، چگونه میبینند؟ آذین پاسخ داد: از آن جا که فیلمهای امسال، فیلمهایی بودند که به سختی قابل تحمل بودند، برای سینمای ایران آرزوی سلامتی و برای تماشاگران آن، طلب صبر جزیل دارم. قریشی نیز کمی طنازانه بیان داشت: دعای بنده این است که خدا به داد تماشاگران برسد.
سپس خانم حقپناه مجری مهمان این برنامهی سینمامعیار، به شنوندگان اعلام داشت که برنامهی سینمامعیار به عنوان رسانهی برتر حامی حرکت سینماانقلاب، از سوی گردانندگان این جنبش معرفی شده و سید امیر جاوید و محمدجواد طالبی، مجری-کارشناس و سردبیر و تهیهکنندهی برنامه مورد تقدیر قرار گرفتند و برای این دو فرهیختهی فرهنگی، آرزوی موفقیت نمود.
برنامه رادیویی سینمامعیار پنجشنبهها ساعت 16 از رادیو گفتوگو پخش میشود. برنامهای به مجری کارشناسی سیدامیر جاوید و تهیه کنندگی و سردبیری محمد جواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلمهای روی پرده را بالا ببرد.
دانلود تیزر فیلم "لامپ100" | دانلود فیلم
لینک را کپی کنید دانلود فیلم
93/12/11 - 11:45 - 2015-3-2 11:45:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
سعید آقاخانی: از لامپ 100 هیچ حمایتی نکردند |اخبار ایران و جهان
سعید آقاخانی از لامپ 100 هیچ حمایتی نکردند کد خبر ۴۷۵۹۵۷ تاریخ انتشار ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۹ - 16 February 2015 سعید آقاخانی درباره حضور خود در تلویزیون گفت من امسال درگیر چند فیلم سینمایی بودم و به همین دلیل نتوانستم کاری در تلویزیون داشته باشم به گزارش مهر او که امسال یک سرلامپ 100
لامپ 100 لامپ 100 داستان زندگی فرزین و ناهید است که به خاطر اعتیاد فرزین دچار تلاطم شده و کیان آن به خطر افتاده است همه ی داستان فیلم همین است ایده ای مناسب یک فیلم کوتاه که در ظرف زمانی یک فیلم بلند قرار گرفته است برترین ها - ایمان عبدلی خنجر واسه ی این سینه کافی نیستعاشق کشی ر"پاییز" در اواخر هفته دو اجرایی است
سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۴ نمایش پاییز پنجشنبه و جمعه هفته جاری با دو اجرا میزبان مخاطبان است به گزارش ایسنا جدیدترین اثر نادر برهانی مرند که از روز یکشنبه 19 بهمن در تماشاخانه ایرانشهر با استقبال مخاطبان به روی صحنه رفته است در هفته دوم اجرا نیز دو اجرایی شد این نمایش کهروایت "چرخنده" از دلایل بازگشت به چادر
تراز بازیگر سینما و تلویزیون گفت اینگونه نیست که من بهیکباره چادر را بهعنوان حجاب خود انتخاب کرده باشم اما در آن زمان بهدلایل مختلف مانند فکر میکردم چادر دست و پاگیر است آن را کنار گذاشتم و یکمرتبه چرخش نکردم به گزارش تراز الهام چرخنده پیشازظهر امروز بارشت، "شهر خلاق خوراکشناسیِ" در یونسکو
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۴ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران گفت شهرهای امروز جهان برای آنکه در دنیا بهتر دیده یا شنیده شوند به دنبال برند کردن خود هستند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه گیلان دکتر سعیدی آبادی در دیدار با اعضای شورای شهر رشت در ساختمانبیانات رهبرانقلاب در دیدار عوامل "شیار"
تراز رهبر معظم انقلاب در دیدار عوامل شیار۱۴۳ با بیان اینکه تا پنجاهسال دیگر هم باید انواع هنرها را برای تبیین دفاع مقدس به خدمت بگیریم افزودند به نظر من قصور بزرگى اتّفاق افتاده که باید جبران شود به گزارش تراز متن بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار که خرداد ماهفیلم"رئیس جمهور یک دلاری" به جشن پایان سال می رود
فیلم رئیس جمهور یک دلاری به جشن پایان سال می رود فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت جشنوارهی «فیلم تصویر» فردا دوشنبه 4 اسفند ماه میزبان فیلمهای مختلفی همچون «گرمابان» «رئیس جمهور یک دلاری» و «یحیی سکوت نکرد» و"اولین فرمانده" رونمایی شد
یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۲ یکی از رزمندگان دفاع مقدس چاپ کتاب در مورد زندگینامه شهدا را گام مهمی در راستای شناساندن شهدا عنوان کرد و گفت از این طریق میتوانیم شهدا را به جامعه معرفی کرده و آنها را از غربت درآوریم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه سرداررونمایی از پوستر "مسابقات ملی مناظره دانشجویان" همزمان با آغاز مهلت ثبتنام
سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۳ سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی از آغاز ثبت نام چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از امروز پنجم اسفندماه در دانشگاهها و واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور خبر داد به گزارش خبرنگار دانشگاهی ایسنا مهدی کاظمی دبیر چهارمین دوره مساب"در جنگ، کردستان و خوزستان باب ورود به ایران بودند"
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۰ کاروان سرزمین برادری متشکل از شخصیتهای علمی فرهنگی هنری رسانهای و ورزشی کشور با حضور در استان کردستان با نخبگان این استان دیدار کردند به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگحماسه ایسنا اعزامی به کردستان در این مراسم که در سینما بهمن شهر سنندج برگزار ش"اکثریت آمریکاییها نگاه مثبتی به اسرائیل دارند"
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲ ۰۶ نتایج نظرسنجی گالوپ نشان داد که به رغم تیرگی روابط میان رهبران رژیم صهیونیستی و واشنگتن اکثریت آمریکاییها همچنان نظر مثبتی نسبت به اسرائیل دارند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا روابط اسرائیل و آمریکا در ماه هانگاهی به آیین "کوزهشکنی" قاین
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۶ مسئول حوزه پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت مراسم کوزهشکنی یکی از آداب و رسوم پایان سال مردم شهرستان قاین است که از دیر باز در این شهرستان اجرا میشود سید احمد برآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایرانسخنرانی ناصر تقوایی در "شب مریم زندی": از وقتی او را دیدم، دوربین همراهش است
سخنرانی ناصر تقوایی در شب مریم زندی از وقتی او را دیدم دوربین همراهش است فرهنگ > تجسمی - مهر نوشت ناصر تقوایی در برنامه «شب مریم زندی» با اشاره به نقش این بانوی عکاس در عکاسی پرتره ایران از او به عنوان یکی از عکاسانی یاد کرد که در جهت رفع خلا عکاسی افیلمهایی که در جشن "تصویر سال" میبینیم
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۰ لیست فیلمهای جشنواره فیلم تصویر در بخشهای مختلف اعلام شد به گزارش ایسنا جشنواره فیلم تصویر همزمان با جشن تصویر سال از اول تا 20 اسفند ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود بخش آزاد 1 دیستوپیا کارگردان حمیدرضامجیدی 4 دقیقه 2 قهوه و چای سبزیادمان خلبان "براتپور" در کرمانشاه احداث میشود
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۳ به منظور تجلیل از خلبانان جان برکف کرمانشاهی در طول هشت سال دفاع مقدس یادمان امیر سرتیپ خلبان براتپور در کرمانشاه احداث میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه آیتالله آزرمی معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در جلسه ایساخت خوابگاه دانشجویی به نام "شهید دادمان" توسط شاگرد خیرش
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۴ همایش خیرین و مسئولیت اجتماعی با اعلام اخباری چون ساخت خوابگاه دانشجویی توسط شاگرد شهید دکتر رحمان دادمان وزیر فقید راه و ترابری به نام وی برگزار شد به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا همایش خیرین و مسئولیت اجتماعی صبح روزحذف نام "داعش" شرط عجیب برای یک کار هنری
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۹ قطبالدین صادقی از بیتوجهی برخی سازمانها در حمایت از نمایش ضد داعشی عزیز شنگال و شکلگیری نوعی تئاتر شبه خارجی جعلی در ایران انتقاد کرد به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا نویسنده و کارگردان تئاتر عزیز شنگال گفت برای این کار نه قصد سودجویی داشتم و-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها