واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
کرسی آزاداندیشی «آیا نهاد خانواده جایگزینی دارد» در دانشگاه فردوسی برگزار شد. به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا صدیقاورعی در کرسی آزاداندیشی با عنوان «آیا نهاد خانواده جایگزینی دارد؟» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: در مجموع خانواده یک گروه اجتماعی است که از شروط آن عدم همجنس بودن دو طرف است. وی ادامه داد: در یک خانواده مبادلات عاطفی، اقتصادی و جنسی وجود دارد که معمولا منجر به تولید مثل شده و جامعهپذیری نیز در آن صورت میگیرد. صدیقاورعی با تاکید بر لزوم تفکیک بین نهاد و گروه تصریح کرد: خانواده به عنوان یک نهاد جدای از گروه و سازمان است؛ در حقیقت نهاد بخشی از هنجارهای بادوام که موجد فرهنگ هستند را به وجود میآورد. وی اضافه کرد: نهاد به معنای خانواده نیست و نهاد خانواده در ایران در حال حاضر از یک فرمول پیروی میکند؛ در واقع فرمولهای تشکیل خانواده در ایران یک مدل است. عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه اگر در جامعهای خانوادهها با یک فرمول ایجاد شوند، در آن جامعه ما یک نهاد داریم گفت: اما اگر در جامعهای دیگر خانواده با چند فرمول ایجاد شود، این جامعه از چند نهاد برخوردار خواهد بود. وی تاکید کرد: با این حال جامعهپذیری همیشه توسط شعبههای زیادی در اجتماع صورت میگیرد که خانواده نیز جزو آنهاست؛ به عنوان نمونه صدا و سیما، مدرسه و… از نهادهای جامعهپذیری به شمار میرود که در این میان خانواده نیز سهم خود را دارد. صدیقاورعی با اشاره به تفاوتهای نهاد خانواده در کشورهای غربی عنوان کرد: در کشورهای خارجی مادری به عنوان یک شغل محسوب شده و از مزایای دولتی برخوردار است؛ این مساله برای این است که فرزندان بیسرپرست مجبور به زندگی در یتیمخانهها نباشند. استاد دانشگاه فردوسی گفت: در حقیقت در کشورهای خارجی جامعهپذیری به آن معنایی که مادر نباشد، مورد قبول نیست؛ در واقع در این جوامع کسی به دنبال جایگزین کردن نهادی مجزا برای خانواده نیست. صدیقاورعی تصریح کرد: در حال حاضر طبق آمارهای ارائه شده حدود 50 سال است که همخانگی (ازدواج سفید) در کشورهای اروپایی وجود دارد؛ تنها تفاوت این گونه ازدواج با ازدواجهای رسمی این است که طرفین تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند؛ این درحالی است که درصد بسیار بالایی از افرادی که مشمول این نوع ازدواج هستند، فرزند نیز دارند. وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق آمارها در کشور ایتالیا 13 درصد همخانهها تا دو فرزند دارند اما احتمال ازدواجشان طبق نظرسنجیها بیش از 50 درصد نبوده است. عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از تعهداتی که مرد به عنوان همسر در جوامع اروپایی باید داشته باشد، این است که حضانت فرزندان برعهده وی خواهد بود و این مساله میتواند به عنوان یکی از گرایشها به ازدواج سفید شناخته شود. صدیقاورعی با بیان این پرسش که آیا خانواده به عنوان یک عضو ساختاری میتواند در جامعه از جایگزین بهرهمند شود؟ گفت: تاکنون جایگزینی برای نهاد خانواده در جامعه بشری ارائه نشده و در هر نوع از جوامع خانواده وجود دارد. وی افزود: تمام آنچه که به عنوان غیر از خانواده امروز مطرح است، روی هم نمیتواند به عنوان جایگزینی نسبی برای خانواده شناخته شود. عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به جامعه ایران و وضعیت آن در خصوص ازدواج عنوان کرد: در جامعه ایران قاعده خانواده برقرار است اما ممکن است عمومیت آن برای اشخاص کمرنگ شده باشد. صدیقاورعی با اشاره به آمارهای سازمان ثبت احوال کشور در خصوص ازدواج و طلاق خاطرنشان کرد: مشخص نیست بر چه مبنایی سازمان ثبت احوال میزان ازدواج و طلاق را تقسیم بر یکدیگر میکند و چه سودی و فایدهای از این نحوه آمارگیری عاید این سازمان نمیشود. وی ادامه داد: در جامعهشناسی هر قاعدهای که در بستری مشخص رخ میدهد را در یکدیگر تقسیم میکنیم؛ به عنوان نمونه همه زنان متاهل را در مخرج کسر و همه زنان طلاق گرفته را بر صورت آن قرار میدهیم؛ براساس این فرمول میزان طلاق در ایران در هر سال 17 نفر بین 10 هزار نفر است. استاد دانشگاه فردوسی گفت: در حقیقت در هر 10 سال 170 زن از همسر خود طلاق میگیرند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]