تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804526155
![نمایش مجدد: ناصر ملکمطیعی:در هنر، عشق و رفاقت ارزش داشت refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
ناصر ملکمطیعی:در هنر، عشق و رفاقت ارزش داشت
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
ناصر ملکمطیعی:در هنر، عشق و رفاقت ارزش داشت
روز نو : روزنامه همدلی نوشت: «ناصر ملک مطیعی» به معرفی نیاز ندارد، اما سینمای ایران قطعا به زنده نگاه داشتن یاد و هنر او در دل خود محتاج است. نامش کافیست تا با تکرار آن، بیش از سه دهه از تاریخ سینمای ایران را از ذهن بگذرانیم، تاریخی که بیشک، خود او در تولد و شکلگیری سنگ بنای آن نقش اساسی داشته است. به بهانه بازگشت این ستاره بازیگریِ سالهای دور به مقابل دوربین سینما و حضورش در فیلم «نقش نگار»، گفتگویی صمیمانه با او ترتیب دادیم که بخش اول آن را در این شماره میخوانید. امید است قسمتهای دیگر این مصاحبه در شمارههای آتی از نظر خوانندگان عزیز بگذرد..
-جناب ملکمطیعی از اولین مواجههتان با سینما بگویید؟
من در سال 1327 فیلم «واریته بهاری» را بازی کردم که ساختاری اپیزودیک داشت. یعنی مثلا آقای انتظامی بخشی از آن را بازی کرد و عبدالعلی همایون بخش دیگرش را.. مرحوم ظهوری و دیگران هم بودند، من هم در قسمتی از آن نقش یک مُنشی پزشک را ایفا کردم. بعد در 1330 فیلم «ولگرد» را بازی کردم. در واقع مواجهه اصلی من با سینما از همین سال بود.
-گویا از فیلم «ولگرد» نسخهای موجود نیست؟
خیر، متاسفانه. در تهیه فیلم ولگرد سه نفر شریک بودند؛ آقای قدیر، سرهنگ منوچهری و آقای مهندس بدیع. همین مکانی که الان خانه سینماست، منزل آقای قدیری بود و مقداری از فیلم را همانجا گرفتیم. نمیدانم کپیای از فیلم موجود است یا نه..
-شما به کارگردانی هم روی آوردید. در مصاحبهای عنوان کردید که از میان کارهایتان «فرار از حقیقت» و «مردها و جادهها» را بیشتر دوست دارید. از فضای کارگردانی و ارتباطی که با آن داشتید بگویید؟
هنرپیشهها معمولا بعد از اینکه چند فیلم بازی کردند وسوسه میشوند که فیلم بسازند. خیال میکنند که فلان کارگردان که دارد بهشان میگوید چه بکنند و چه نکنند، خودشان از او بهتر میدانند! (خنده) در خارج از ایران هم همینطور است، هرچند که آنجا با تجهیزات و معلومات بهتر وارد این کار میشوند، اما در ایران این گرایش، بیشتر احساسی است. من هم بعد از اینکه 6 یا 7 فیلم بازی کردم به فکر فیلم ساختن افتادم. اولین فیلمی که ساختم «سوداگران مرگ» نام داشت که مضمونش درباره مواد مخدر بود.در واقع اولین فیلم ایرانی بود که به این موضوع میپرداخت. آن موقع مبارزه با مواد مخدر، به طورگسترده و به مفهوم امروزی آن نبود. به همین دلیل خیلی فیلم سرو صدا راه نیانداخت. چون آن موقع فیلمها روال ثابت و مضامین ثابتی داشتند و اینگونه داستانها هنوز مد نشده بود. در سوداگران مرگ، من نقش افسر پلیس را بازی کردم. در خرمشهر هم فیلمبرداری کردیم و فیلم کلا بدون ساز و آواز و اینها بود.
-فیلمنامه نوشته خودتان بود؟
بله. البته منوچهر مطیعی نویسنده و فامیل من بود که به من در نوشتن سناریو کمک کرد. من انشایم در مدرسه خوب بود و همین در نوشتن فیلمنامه به دردم خورد. علت اینکه رفتم سراغ فیلمسازی این بود که فکر میکردم خودم میتوانم سر و ته یک داستان را درست روایت کنم. چون هنوز سناریو و دیالوگنویسی برای فیلم باب نبود. رماننویس و نویسنده داشتیم ولی در حوزه فیلم کسی برای این کار نبود. مثل موسیقی متن که تا زمان آقای منفردزاده و حنانه و چشم آذر و.. به شکل جدی وجود نداشت. برای همین چون وادی تازهای بود اشکالات زیادی هم در آن وجود داشت و خیلی درست پیش نمیرفت. بعد از آن «مردها و جادهها» را ساختم که داستانش از متن زندگی مردم میآمد. مرحوم ظهوری هم بود در فیلم و خانم سهیلا.. بالاخره اینطور بود که در خلال سالهای بازیگری گاهی هم مرتکب کارگردانی میشدم! آخرین فیلمی که ساختم اسمش «فرار از حقیقت» بود که نقش رییس بیمارستان را هم در آن بازی کردم. یک فیلم با مرحوم صابر رهبر هم ساختم به اسم «عروس دهکده». همیشه وقتی که هنرپیشهها فیلم میسازند، سلیقه و عقیده خودشان را اعمال میکنند تا مردم را جذب کنند و اینگونه از نگاه تجاری به فیلم دور میشوند. در نتیجه کارشان فروش نمیکرد و باعث میشد ادامه دادن این راه دشوار باشد. یادم است با آقای احمد شاملو برای فیلم فرار از حقیقت صحبت کردم و خواهش کردم که دیالوگهایش را بنویسند و نقشی را در آن بازی کنند. چون از نوجوانی با هم آشنا و هم محلهای بودیم، قبول کردند و نقش وکیل من را هم در فیلم ایفا کردند که تنها حضور ایشان در سینما بود. شاملو اصلا اهل بازیگری نبود اما به خاطر من قبول کرد.
-از جزییات ساخت این فیلم اگر خاطرهای به ذهنتان میرسد بگویید؟
زمان زیادی گذشته، خیلی خاطرم نیست ولی بطور کلی نتیجه همکاری یک گروه بود. بهخصوص در قدیم مسئله رفاقت خیلی مهم بود، نه به این معنا که الان مطرح است. پول آنقدر در کار هنری ارزش نداشت، عشق بود که ارزش داشت. معمولا آنهایی که در این کار بودند همه عاشقان شیدا و والهای بودند که به این کار عشق میورزیدند. حالا با چند میلیارد هم آن دوستی بهوجود نمیآید. فضا عوض شده است. اما آنچه که امروز برای سینما خیلی مغتنم و خوب شده، این است که تخصص و کاربلدی هم در این کار دخیل شده و مسئولان، هنرمندان را خطاب قرار میدهند. در واقع هنر اهمیت پیدا کرده است.
-در مورد پشت صحنه کارهایتان بگویید؟
یکی از مسائل خیلی جالب این بود که ما اصلا پشت صحنه نداشتیم! آن موقع نگاتیو بود و فیلم گرفتن از پشت صحنه خیلی سخت بود. کار، رفاقتی بود. کلا برای اینکه یک فیلم درست شود، واقعا 3 یا 4 نفر پول روی هم میگذاشتند یا قرض میگرفتند تا فیلم بسازند و باید آن پول به واسطه فروش فیلم برمیگشت و اگر گیشه جواب نمیداد، عده زیادی ضرر میکردند.
Inline image 2
-جناب ملک مطیعی در خصوص چندین شاخصه، کارهای شما جزء اولینها بوده، بطور مثال شما اولین جوان اول سینمای ایران بودید.
البته قبل از من حسین دانشور و علی تابش هم بودند. اما به عنوان هنرپیشه سینما که کارش سینما باشد و اسمش روی پرده بیاید و مردم به او توجه بیشتری بکنند، بله، من بودم. اما اولین فیلمی که در سینمای ایران مطرح شد که آرتیست و عوامل داشت، همان فیلم ولگرد بود. چون این فیلم هوای تازهای داشت، با دیالوگهایی روشن و گویا، صحنهها خیلی سینمایی بودند، داستانش هم داستانی بود که از بطن زندگی مردم آمده بود. کلا اتفاق جدیدی بود، بعد از آن هم فیلمهای دیگری ساخته شد و در نتیجه جوان اول هم در سینما زیاد شد. تا 5 یا 6 سال نخست، من تنها جوان اول بودم، بعدش آقای فردین، آقای بهروز وثوقی، سعید راد و بهمن مفید و... هم آمدندکه هرکدام نقش اول بازی میکردند.
- اولین فیلم اسکوپ سینمای ایران را هم شما بازی کردید: عروس فراری.
بله، به همراه «طلسم شکسته».. در کرمانشاه و ایلات فیلمبرداری کردیم که جنبه فولکلوریک داشت. این فیلم، البته خمیرمایه درستی برای مطرح شدن نداشت.
-اولین فیلم رنگی ایرانی هم گرداب بود که بازی کردید، درست است؟
بله، 16 میلیمتری بود. آقای خردمند کارگردانی میکرد و تهیهکننده هم آقای محبوبیان بود که در لاهیجان فیلمبرداری کردیم. از خاطرات جالبی که سر آن کار پیش آمد این بود که من چون معلم ورزش بودم و با ورزشکاران هم آشنا بودم، دعوتم کردند به زورخانهای در آنجا که ورزش کنیم. ما هم رفتیم و مفصل ورزش کردیم ولی چون بدنم آمادگی نداشت کوفتگی شدیدی گرفت و سه روز فیلمبرداری تعطیل شد! (خنده)
-دکتر هوشنگ کاووسی بهواسطه نقدهای تندی که مینوشت یکی از منتقدان فیلمهای فارسی به حساب میآید. با این حال فیلمی که خودش ساخت دور از فضای فیلمفارسی نبود و شما هم البته در آن بازی کردید.
فکر میکنم اتفاقا دور از فضای سینمای آن روزها بود، مضمون تازهای داشت و یک فیلم پلیسی بود. آقای کاووسی مدرسه سینمایی ایدک فرانسه رفته بود، تئوری سینما میدانست اما بهشکل عملی کار نکرده بود. با «پارس فیلم» کمی کلنجار رفت و همین فیلم «هفده روز به اعدام» را در استودیو عصر طلایی ساخت. من با کاووسی رفیق بودم. او با سینماگرهای آن روزگار در میافتاد، در عین رفاقتی که با دکتر کوشان و استودیو میثاقیه داشت. این واژه فیلمفارسی را هم او درست کرد. حتی با فیلم «قیصر» هم خیلی مخالفت کرد، نمیدانم چه حساب خوردهای داشت در این میان! فیلم قیصر هرچقدر هم که بخواهند ازش عیب بگیرند، آنقدرها نبود که کاووسی به آن آنطور خصمانه تاخت! خیلی از منتقدان مهم هم موافق فیلم بودند. قیصر فیلم ترو تمیزی بود و عوامل همگی کارشان خوب بود. نقش من هم خیلی کوچک اما راضیکننده بود. اما کاووسی از دریچه غیرمنصفانهای به این فیلم نگاه کرد.
هفده روز به اعدام هم بیشتر در دکور فیلمبرداری شد. آن زمان در استودیوها دکور درست میکردند و آقایی به نام خاکدان بود که از روسیه آمده بود و دکوراتور بسیار خوبی بود.
-درواقع یکی از فیلمهایی که از دکور خارج میشود و در فضاعای طبیعی فیلمبرداری میشود، همان فیلم «مردها و جادهها»ی خودتان بود، درست است؟
بله، آن فیلم فضای خارجی زیاد داشت. مرحوم اکبر هاشمی هم بود با من سر آن کار.. هنرپیشه خیلی خوبی بود، خیلیها آن موقع زود رفتند.. خیلیها هم دیرتر، نمیدانم چرا من دارم آنقدر دیر میروم.. (خنده)
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
سرعت غیرمجاز به عشق فرمانده!
شهید مهدی باکری سرعت غیرمجاز به عشق فرمانده داشتم تو جاده می رفتم دیدم یه بسیجی کنار جاده داره میره زدم کنار سوار شد به گزارش سرویس مقاومت جام نیوز عمار ذابحی در گوگل پلاس نوشت می گفت داشتم تو جاده می رفتم دیدم یه بسیجی کنار جاده داره میره زدم کنار سوار شدطرز تهیه پاناکوتا قلبی برای روز عشق
طرز تهیه پاناکوتا قلبی برای روز عشقپاناکوتا یک دسر ایتالیایی است و برای میز شام تان یک دسر فوق العاده است سپندارمذگان چیست در ایران باستان نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد که از بیست قرن پیش از میلاد یعنی حدودا دوهزار سال پیش از تولد ولنتاین میان آریائیان روزی موسوم به&n- برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی در کرمانشاه کاری ارزشمند است
برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی در کرمانشاه کاری ارزشمند است کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی در این استان را کاری ارزشمند و در خور تقدیر دانست ابراهیم رحیمی زنگنه روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری هفدهمین جشنواره- خانواده های معظم شهدا ذخایر ارزشمند و معنوی انقلاب و نظام هستند
خانواده های معظم شهدا ذخایر ارزشمند و معنوی انقلاب و نظام هستند بندرعباس- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تبیین جایگاه والای شهیدان در پیروزی انقلاب و نظام اسلامی خانواده های معظم شاهد و ایثارگر را ذخیره و گنجینه های معنوی و ارزشمند انقلاب اسلامی و تکریم و پاسداميرآبادي: اينجا پهلوان زنده را عشق است
امیرآبادی اینجا پهلوان زنده را عشق است بازيکن سابق استقلال معتقد است که اگر ارتباط نباشدف خيلي زود از صحنه اصلي فوتبال خارج ميشويد به گزارش "ورزش سه" مهدی امیرآبادی درباره شرایط این روزهای فوتبال ایران گفت متاسفانه اینجا پهلوان زنده را عشق است و اگر کسی ارتباط نداشمسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی: ملت ایران در دفاع از آرمانها و ارزشهای انقلاب
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ملت ایران در دفاع از آرمانها و ارزشهای انقلاب تا پای جان ایستادهاندنماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت ملت ایران اسلامی در مسیر دفاع از آرمانها و ارزشهای انقلاب تا آخر ایستاده است به گزارش خبمدیر بورس کرمانشاه خبر داد کاهش یک درصدی ارزش معاملات بورس کرمانشاه
مدیر بورس کرمانشاه خبر دادکاهش یک درصدی ارزش معاملات بورس کرمانشاهمدیر بورس منطقهای کرمانشاه از کاهش یک درصدی ارزش معاملات این هفته تالار منطقهای کرمانشاه و ایجاد 14 کد معاملاتی جدید خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه زهرا دفتری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار از کاهجام جم ایام - لیست مخارج ناصرالدین شاه در یک سفر تفریحی
ناصرالدین شاه قاجار را به عنوان یکی از خوش گذرانترین پادشاهان تاریخ میشناسیم که در مدت سلطنت 50 سالهاش تا توانست به گشت و گذار و سفر پرداخت اگر برایتان جالب است بدانید دخل و خرج این سفرها چگونه بود این هم یک سند از هزینههای صرف شده در یک اردوی عهد قجر سند زیر نمونه&z- برپایی محفل عشق و ایثار به یاد آتش نشان فداکار
برپایی محفل عشق و ایثار به یاد آتش نشان فداکار تهران- ایرنا- دومین محفل مردمی عشق و ایثار با حضور خانواده آتش نشان فداکار شهید امید عباسی جمعی از مسئولان سازمان آتش نشانی تهران و نویسندگان کتاب فرهنگ ایثار برگزار شد به گزارش روز چهارشنبه ایرنا فرهنگی از خانه فرهنگ ایثار و مقا- پیشکسوتان ورزش گنجینه های ارزشمند جامعه هستند
پیشکسوتان ورزش گنجینه های ارزشمند جامعه هستند شیراز - ایرنا - مدیر کل ورزش وجوانان استان فارس گفت پیشکسوتان ورزش گنجینه های ارزشمند جامعه هستند و نسل امروز باید بداند که آنان چه زحماتی برای زنده نگه داشتن ورزش متحمل شدند به گزارش ایرنا سید غلامرضا کمانه چهارشنبه در آیین تجلیلچشمه آبگرم سرعین دوره ناصرالدین شاه |عکس|
چشمه آبگرم سرعین دوره ناصرالدین شاه |عکس| چهارشنبه 29 بهمن 1393 ساعت 14 35توقف شاخص در نیمه ی کانال 64 هزار واحدی/ ارزش معاملات از مرز یک میلیارد ریال عبور کرد
در پایان معاملات اخرین روز کاری هفته توقف شاخص در نیمه ی کانال 64 هزار واحدی ارزش معاملات از مرز یک میلیارد ریال عبور کرد در پایان معاملات 29 بهمن ماه 93 شاخص با 91 واحد افت در رقم 64 هزار و 720 واحدی متوقف شد به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در پایان معاملات 29 بهمنغیر مذهبیها نمیگذارند فیلمهای ارزشی دیده شود
فرج الله سلحشور عنوان کرد غیر مذهبیها نمیگذارند فیلمهای ارزشی دیده شود شناسهٔ خبر 2500524 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۶ هنر > سینمای ایران فرج الله سلحشور از شرایط غیر مناسب اکران فیلم های دینی و مذهبی سخن گفت و بیان کرد که افراد غیر مذهبی در بدنه سینما وجود دارند كه نمی- کار قضات کاری بس ارزشمند و خطیر است
معاون قضایی قوه قضاییه کار قضات کاری بس ارزشمند و خطیر است خرم اباد - ایرنا - معاون قضایی قوه قضاییه گفت کار قضات کاری بس ارزشمند و خطیر است به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام والمسلمین پنجعلی حصاری درجمع قضات وکارکنان دادگستری شهرستان کوهدشت به رسالت خطیر قضات و کارکنان دمسئله پیادهروی ظریف و کری نیست؛ بوی رفاقت با آمریکا به مشام می رسد
مسئله پیادهروی ظریف و کری نیست بوی رفاقت با آمریکا به مشام می رسدتاریخ انتشار چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵ ۵۸ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به ویژگیهای تفکر بسیجی گفت شناسنامه پرافتخار بسیج به شناسنامههای دیگران هم اصالت می&zwnjمحیط فکری و زمینههای اندیشگی ناصرخسرو بررسی میشود
محیط فکری و زمینههای اندیشگی ناصرخسرو بررسی میشود شناسهٔ خبر 2500638 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۰ دین و اندیشه > سایر ششمین نشست درباره ناصرخسرو با سخنرانی سیدمحمد عمادی حائری درباره محیط فکری و زمینههای اندیشگی ناصر خسرو برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر ناصرخسرو در- ارزش معاملات فرابورس یک هزار و 830 میلیارد ریال شد
ارزش معاملات فرابورس یک هزار و 830 میلیارد ریال شد تهران-ایرنا- ارزش معاملات بازار فرابورس با معامله 85 میلیون و 700 هزار برگه بهادار بالغ بر یک هزار و 830 میلیارد ریال در روز چهارشنبه شد به گزارش روزچهارشنبه ایرنا و به نقل از فرابورس بازار فرابورس امروز با معامله 85 میلیون و 7-
گوناگون
پربازدیدترینها