تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804056084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی سمیرم: آبخیزداری، سرمایه‌گذاری پایدار برای نجات بخش کشاورزی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی سمیرم:
آبخیزداری، سرمایه‌گذاری پایدار برای نجات بخش کشاورزی است
رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی سمیرم گفت: احداث سازه‌های آبخیزداری، سرمایه‌گذاری پایدار در جهت نجات محصولات کشاورزی است.

خبرگزاری فارس: آبخیزداری، سرمایه‌گذاری پایدار برای نجات بخش کشاورزی است



به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، احمد قربانی امشب در جلسه مدیریت بحران شهرستان سمیرم که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استان تشکیل شد، اظهار کرد: شهرستان سمیرم قطب باغداری استان اصفهان است که در چندسال اخیر با بحران خشکسالی روبرو شده است.
وی افزود: خشکسالی‌های اخیر در این شهرستان باعث صدمات و مشکلاتی از جمله خشک شدن و تنش‌های غیرقابل جبران هزاران درخت مثمر سیب ،عدم کشت، صدمه به جمعیت کلونی‌های زنبور عسل به دلیل فقر مراتع و آسیب‌های ناشی از ریزگردها و در نتیجه بدهکارتر شدن تولیدگنندگان شده است.
رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی سمیرم گفت: تجربه‌ سخت خشکسالی ثابت کرد آبرسانی سیار مشکل‌‌گشا نیست و حفر چاه نیز موجب خشک شدن چشمه‌ها در درازمدت می‌شود.
وی به بررسی رویکرد علمی و کارآمد مدیریت بحران در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پرداخت و افزود: در برنامه‌ریزی بلندمدت ایجاد سازه‌های آب همچون احداث سد دهان که  مورد توجه مدیران ارشد وزارت نیرو قرار گرفته، می‌تواند تأمین‌کننده آب تولیدات زراعی، باغات و همچنین فضای سبز شهر باشد.
قربانی ادامه داد: در برنامه‌ریزی میان‌مدت نیز می‌توان در صورت تأمین اعتبار و با حرکتی جهادی بیش از 50 طرح آبخیزداری همچون بند دریاچه سمیرم را در سراسر شهرستان احداث و آب مورد نیاز مزرعه را با استفاده از وجود ظرفیت بالقوه چشمه‌های موجود در مزارع مدیریت کرد.
وی اضافه کرد: ضرورت احداث سازه‌های آبخیزداری به مراتب از احداث سدهای بزرگ منطقی‌تر و قابل اجراتر است و در واقع سرمایه‌گذاری پایدار در جهت نجات محصولات کشاورزی است.
رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی سمیرم توجه ویژه دولت را در برنامه‌ریزی کوتاه مدت لازم دانست و اظهار کرد: طی 10 روز می توان با احداث یک استخر ذخیره آبی و در نتیجه وجود آب مطمئن، سیستم‌های آبیاری تحت فشار را راه‌اندازی و با استفاده از روان‌آب‌های فراوان فصل سرما، آب مورد نیاز مزرعه را تأمین کرد.
وی تصریح کرد: احداث این سازه‌ها نیازمند اعطاء تسهیلات بانکی است که از این طریق می‌توان توسط خود کشاورز خشکسالی را مهار کرد.
قربانی به طرح نیمه تمام پمپاژ آب تنگاب به دشت سمیرم که قرار بود در سه سال گذشته تکمیل شود اشاره کرد و گفت: در صورت تکمیل این طرح چنانچه میزان آب مورد نیاز باغات دشت سمیرم کاهش یابد می‌توان مستقیم کانال آب مزارع را تقویت و نیز آب مورد نیاز استخرهای ذخیره آبی را تأمین کرد.
این مسئول با اشاره به افزایش مهاجرت از شهرستان سمیرم به دلیل خشکسالی و خشک شدن باغات اذعان کرد: اگر اعتبارات به صورت عادلانه به منظور احداث زیرساخت‌هایی همچون طرح‌های آبخیزداری و پمپاژها، احیای کانال‌های آبرسانی و جاده های بین مزارع هزینه شده بود امروز بسیاری از مزارع برای با مشکل خشکسالی مواجه نبود.
وی با تاکید بر مدیریت جهادی در بخش کشاورزی اظهار کرد: با وجود ضرورت تخصیص حداکثری اعتبارات به این شهرستان، متاسفانه شاهد توزیع ناعادلانه اعتبارات در بخش کشاورزی استان به شهرستان سمیرم بوده‌ایم.
قربانی ادامه داد: درحال حاضر بسیاری از چشمه‌ها و قنوات کاملا خشک شده و به جز کوه دنا آن هم بسیار کم، بر هیچ کوه و دامنه‌ای در سطح شهرستان برفی نیست تا چشمه ای بجوشد.
رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی سمیرم با بیان اینکه 13 هزار هکتار از باغات شهرستان درمعرض خشکی است، گفت: از مسئولان تقاضا داریم به مشکل خشکسالی در سمیرم نگاه جدی‌تری داشته باشند و با توجه ویژه به زیرساخت‌ها، مردم را در مدیریت آب یاری کنند.
وی بر کنترل و مدیریت صحیح منابع آبی شهرستان تاکید کرد و افزود: ازطریق پمپاژ آب رودخانه‌های موجود می‌توان دشت‌های حاصلخیز کمه، حنا، سمیرم، وردشت و باغات مزارع اطراف شهر ونک و کمه را حفظ و احیا کرد. انتهای پیام/ 63016/ج۴۰

93/12/07 - 23:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن