واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دور جدید نشست فیلمسازان جوان انقلاب آغاز شد؛
«من مرگ میشوم»؛ اعتراف غرب به بزرگترین جنایت اتمی تاریخ
بیست و ششمین نشست فیلم سازان جوان سینمای انقلاب، با اکران و نقد مستند «من مرگ میشوم» در در حسینیه هنر برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دور جدید نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی در حسینیه هنر آغاز شد. در نخستین جلسه از دور سوم این نشستها، مستند «من مرگ میشوم» به کارگردانی مهدی فیاضی کیا اکران و در ادامه با حضور این کارگردان به نقد و صحبت پیرامون این مستند پرداخته شد. «من مرگ میشوم»، یک مستند آرشیوی به تهیه کنندگی مهدی نقویان است که در گروه رسانهای راز تهیه شده است. این مستند در 40 دقیقه روایتی تاریخی از مراحل طراحی و ساخت اولین بمب اتمی توسط ارتش آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم و حمله هستهای به شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن ارائه میکند. این مستند که جایزه پژوهش و تحقیق را از پنجمین دوره جشنواره عمار گرفته است با دادن اطلاعاتی دقیق از روند شکل گیری و طراحی و ساخت بمب اتم به رهبری دانشمند یهودی «اپن هایمر» و تصاویری کمتر دیده شده، همراه با گفتار متن مناسب ناصر طهماسب، تماشاگر را مجذوب شنیدن درباره این فاجعه بزرگ تاریخی میکند. بنابراین گزارش، بعد از پایان نمایش مستند، حامد یامینپور، مجری این مراسم با بیان اینکه که نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب قرار است با رویکردی ویژه به فیلم سازان متعهد بهای بیشتری دهد و به نقد و بررسی آثار آنها بپردازد از کارگردان مستند خواست توضیحاتی راجع به چگونگی اثر خود ارائه کند و به سؤالات حاضران در نشست پاسخ دهد. کارگردان مستند «من مرگ میشوم» درباره ایده اولیه این کار گفت: موضوع هیروشیما و حمله آمریکا از لحاظ تاریخی آنقدر مهم است که هر مستند سازی را تحریک به ساخت چنین اثری کند. فیاضی کیا درباره به دست آوردن منابع و تصاویر آرشیوی این کار گفت: من از منابع مختلفی برای این کار استفاده کردم، از یک سری کتابهای زبان اصلی گرفته تا اینترنت و فیلمها و منابع خارجی دیگری که به دستم میرسید. وی افزود: برای تولید چنین آثاری، سایتهایی هم هستند که تصاویر آرشیوی میفروشند، اما من نیازی ندیدم از اینها در کار استفاده کنم. مهدی فیاضی کیا افزود: یک نکته مهم در بحث پژوهش فیلمهای مستند، این است که در این گونه روایتهای تاریخی، من سعی میکنم از منابع و روایتهای خود خارجیها در این باره استفاده کنم، یعنی به جای اینکه دیدگاه و نظر خودم را در کار ملاک قرار دهم تا آنجا که امکان دارد، سعیم بر این بوده که از روایتهای مستقیم خود آنها در کار استفاده کنم. این کارگردان در پاسخ به سؤالی درخصوص چگونگی تبدیل تحقیق و پژوهش به تصاویر جذاب برای مخاطب گفت: ما باید سعی کنیم این پژوهشها را در قالب قصه و روایت به تماشاگر تحویل دهیم. مثلاً در این کار روایت اصلی ما تولید و تهیه بمب اتمی است و در کنار آن ما به این مطلب هم پرداختهایم که حالا جنگ جهانی دوم در چه مرحلهای است و چه آسیبهایی به مردم بیگناه زده است و نکته دیگر اینکه شما در مرحله نخست باید به سراغ موضوع و ایدهای بروید که ما به ازای تصویری داشته باشد و بتوانید برای آن موضوع آن تصاویر آرشیوی که مناسب کار است، تهیه کنید. در ادامه این نشست، یکی از حضار از فیاضی کیا پرسید چرا بعد از بمباران هستهای توسط آمریکا، ما هیچ گونه مقاومتی از مردم ژاپن نمیبینیم و چرا شما در این مستند به گونهای داستان را روایت کردهاید که آمریکا حرف اول و آخر را میزند و ژاپن نیز به اجبار تسلیم میشود طوری که این به ذهنمان میرسد که هیچ کشوری توان مقابله با آمریکا را ندارد. فیاضی کیا در پاسخ گفت: من از نگاه ژاپنیها به این کار نپرداختهام و مستند را نساختهام، ولی فراموش نشود که ژاپنیها نیز در جنگ جهانی دوم جنایات زیادی انجام داده بودند اما پس از این حمله هستهای آمریکاییها، آنها نه تنها هیچ مقاومتی از خودشان نشان ندادند، بلکه به مرور جذب فرهنگ آمریکاییها شدند. فیاضی کیا خاطرنشان کرد: در این کار بیشتر قصد داشتم نحوه طراحی و ساخت اولین بمب اتمی را بیان کنم و بیشتر بار تحقیق و پژوهش خود را در این راه صرف کردم، من میخواستم این رویداد تاریخی را روایت کنم و بتوانم رفتار «آمریکا» در این واقعه را خوب به تصویر بکشم. انتهای پیام/س
93/12/02 - 15:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]