محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842171402
دورماندن از اصل خویش
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام جم نوا » خبر » دورماندن از اصل خویش
دورماندن از اصل خویش پنج شنبه 30 بهمن 1393 02:00 | کد خبر: 1837799338952927712 | بازدید: 23
روزهای پایانی سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر را پشت سر میگذاریم و بازار کنسرت رفتنها و حضور در اجراهایی که در این رویداد روی صحنه میروند، در تهران و چهار استان دیگر (البرز، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و گلستان) داغ است.
اینکه یک رویداد فرهنگی بزرگ سیامین دوره خود را پشت سر میگذارد، اتفاق خوبی است و شاید خیلی از ما را به این فکر بیندازد که نخستین بار چه زمانی برگزار شده است. هر چند هنوز اطلاعات خیلی زیادی درباره این موضوع منتشر نشده و هر چند دبیرخانه جشنواره هم به علت فشار کاری سنگینی که این روزها دارد نتوانست اطلاعات چندانی درباره نخستین دورههای جشنواره در اختیارمان بگذارد، اما باز هم اطلاعات مختصری را در اختیارمان قرار داد: جشنواره موسیقی فجر در سال 1364 و با نام اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی» شکل گرفت؛ اولین دوره این جشنواره با شرکت 20 گروه در تهران برگزار شد تا آغازی بر مهمترین رویداد موسیقی کشورمان در سالهای آینده باشد. پس از گذشت چهار سال از عمر این جشنواره که با عنوان «سرود و آهنگهای انقلابی» برگزار شده بود، برای نخستین بار دوره پنجم آن با عنوان«پنجمین جشنواره موسیقی فجر» کار خود را آغاز کرد. این اتفاق در سال 1368 روی داد که طی آن طراحی آرم و نشانه و نماد نیز برای جشنواره موسیقی فجر صورت گرفت. جشنواره موسیقی فجر در سال 1370 و در هفتمین دوره خود برای اولین بار شکل بینالمللی به خود گرفت و بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» به آن اضافه شد. در این جشنواره یک گروه موسیقی از تاجیکستان(گروه استاد آدینه هاشماف و گروه دولتمند خلف)، یک گروه از هند با رهبری استاد بسمالله خان (نوازنده مشهور شهنای) و استاد هابیل علیاف از جمهوری آذربایجان با آواز نصرالله ناصحپور به اجرای برنامه پرداختند. از این پس بود که هر ساله جشنواره موسیقی فجر میزبان گروههای موسیقی از کشورهای مختلف دنیا بود. این روند ادامه داشت تا اینکه سال 1376 در جشنواره سیزدهم موسیقی فجر برای اولین بار بخشی تحت عنوان«ویژه بانوان» به آن اضافه شد که پس از انقلاب در نوع خود اتفاقی مهم و شاید جنجالی بود. دو سال بعد یعنی در جشنواره پانزدهم موسیقی فجر برای اولین بار ده کشور آنهم از کشورهای صاحب موسیقی در جشنواره شرکت کردند. در دوره شانزدهم نیز بخشی تحت عنوان ساز سازی به جشنواره اضافه شد. در این دوره همچنین برای اولین بار در طول برگزاری جشنوارههای موسیقی فجر، بخشی با عنوان پایاننامه در فهرست این جشنواره قرار گرفت. در دوره بیستم، نگاه جشنواره به طور خاص و ویژه به بحث پژوهش در موسیقی بوده و در دوره بیست و سوم، بخش رقابتی در جشنواره موسیقی فجر راهاندازی شد و در دورههای بعدی نیز موضوع جوانگرایی در جشنواره مطرح شد. به هر روی جشنواره موسیقی فجر طی این سالها فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذرانده و تلاش داشته تا در جریان موسیقی کشورمان اثرگذار باشد. امروز این جشنواره به ایستگاه سیام خود رسیده و به عنوان مهمترین رویداد موسیقی داخل ایران شناخته میشود. همین بررسی کوچک، تغییر و تحولات جشنواره طی سالهای مختلف را بخوبی نشان میدهد و میتوان عمدهترین تغییر را مربوط به نام جشنواره دانست. چهار دوره با عنوان «جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی» برگزار شده، سپس در دوره پنجم به جشنواره موسیقی فجر تغییر نام داده است. با محمد گلریز تماس گرفتیم تا درباره حال و هوای روزهایی که جشنواره با نام «جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی» برگزار میشده، صحبت کنیم. هر چند او هم نامها و اتفاقها را خیلی پررنگ در خاطر نداشت، اما به گفته خودش در این جشنواره حضور جدی داشته و سرودهای انقلابی را اجرا میکرده است. او در این باره میگوید: به خاطر دارم در دورههای نخست جشنواره با حضور گروه ارکستر روی صحنه میرفتم و سرودهای انقلابی را اجرا میکردم. اوایل انقلاب این سرودها خیلی پررنگ بود و جشنواره هم به معنای واقعی جشنواره موسیقی انقلاب بود. او اظهار میکند: پس از این دوره متاسفانه جشنواره کمکم شکل دیگری به خود گرفت و از سرودهای انقلابی خالی شد تا جایی که میتوانم بگویم طی ده دوره گذشته جشنواره این موضوع به صفر رسیده است و دیگر خبری از سرودها و موسیقی انقلاب نیست. این خواننده سرودهای انقلابی میافزاید: مردم در دورههای اول جشنواره که سرودهای انقلابی روی صحنه میرفتند استقبال بسیار خوبی از اجراها داشتند و به مرور خاطره روزهای انقلاب میپرداختند. حتی مهمانانی از کشورهای دیگر هم در این اجراها حضور داشتند و محتوای موسیقی انقلاب را میشنیدند و با آن آشنا میشدند. گلریز با بیان اینکه باید درباره شرایط کنونی جشنواره موسیقی فجر از مسئولان فرهنگی کشور سوالاتی پرسیده شود، گفت: هرچند خطمشی ما در جامعه و امور فرهنگی این است که منکر انواع موسیقیها نشویم اما در انقلاب و قانون اساسی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایفی دارد که حفظ موسیقی انقلاب و اشاعه آن هم در دستورکارش قرار دارد و وقتی این موارد روز به روز کمرنگتر میشود چه کسی باید پاسخگو باشد؟ او ادامه داد: وقتی امروز در جشنواره موسیقی فجر هیچ یادی از آنها که برای انقلاب زحمت کشیدند، نمیشود و حتی یادی از هنرمندان شهید موسیقی هم به میان نمیآید از چه کسی باید درباره این موضوعات سوال کرد؟ ما نمیخواهیم منکر وجود دیگر موسیقیها باشیم، اما امروز در جشنواره چیزی که وجود ندارد موسیقی انقلاب است. البته در جشنوارههای دیگر فجر هم متاسفانه شاهد این اتفاق تلخ هستیم. گلریز در پایان سخنانش اظهار میکند: اگر کاری هم در جشنواره اجرا شود با موضوعات کلی چون وطن است و هیچکس بهطور شفاف از انقلاب حرفی نمیزند. من بهعنوان یک عضو کوچک از جامعه موسیقی انقلابی از مسئولان این سوالات را پرسیدم و امیدوارم کسی پاسخگو باشد. انتقادات گلریز اما پرسش دیگری را هم در ذهن من ایجاد کرد، اینکه چرا دیگر گروههای سرود پررنگ نیستند؟ و چرا سرودخوانیها دیگر به خاطرهها پیوستهاند؟ این موضوع و دیگر موضوعاتی که این خواننده سرودهای انقلابی مطرح کرد، مرا بر آن داشت تا با یک کارشناس موسیقی هم صحبت کنم. عماد توحیدی، کارشناس موسیقی و نوازنده میگوید: موسیقی هم مانند هر پدیده دیگری در بستر تاریخ و در زمانهای مختلف شکلهای متفاوتی به خود میگیرد و مخاطبان هم بنا به نیاز همان روز با آن مواجه میشوند. او میافزاید: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی جامعه نیاز به شور و شوق و انگیزههایی داشت که موسیقی هم بنا برآن نیازها شکل و قالبی به خود گرفت و سرودهای انقلابی از سوی هنرمندان اجرا و ارائه شد که مورد نیاز مردم بود و به آن توجه نشان میدادند. این کارشناس ادامه میدهد: پس از آن هم جنگ تحمیلی اتفاق افتاد و باز هم مردم احساساتی مشابه داشتند و شنیدن موسیقی نزدیک به این احساس را میطلبیدند، اما پس از آن وقتی التهابات جنگ هم فروکش کرد کاربرد موسیقی هم در زندگی مردم تغییر کرد. توحیدی به نکته دیگری هم اشاره کرده و میگوید: در تعریف تصنیف، سرود و... خلط مبحث وجود دارد و نمیتوان مرز یا تعریف مشخصی ارائه کرد که بهطور مثال «این پیروزی خجسته باد» حتما سرود نام دارد و کارهای دیگر تصنیف هستند. واقعا هیچ معیار مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. او موسیقی فجر را ویترین هر موسیقی که در جامعه وجود دارد و تولید میشود، دانست و اظهار کرد: فجر ویترین هر چیزی است که در جامعه اتفاق میافتد. وقتی موسیقی دیگر جلوه بیرونی نداشته باشد و مردم طی ایام سال خیلی به آن اقبال نشان ندهند طبعا در فجر هم نمیتواند حضور پررنگ و مثمرثمری داشته باشد. این نوازنده با تاکید بر اینکه موسیقیهای ایام انقلاب اسلامی شنیدنی و از نظر همه قابل احترام هستند، اظهار کرد: در دوران انقلاب مردم نیاز داشتند آنچه را که در جامعه رخ داده به شکل و بیانی مستقیم بشنوند اما امروزه جامعه و بخصوص نسل جدید دیگر بیان مستقیم را نمیپذیرد و خودش تصمیم میگیرد چگونه درباره هر اثر و یا اتفاقی فکر کند و آن را انتخاب کند. او اظهار کرد: موسیقی بر اساس نیاز روز پیش میرود، صدا و سیما هم که یکی از متولیان سرودهای انقلابی بود امروزه این کارها را به شکل دیگری انجام میدهد و آن را با حال و هوای سالهای اول انقلاب و جنگ پیش نمیبرد، چرا که میداند در این صورت نمیتواند تاثیر موفقی بر مردم داشته باشد. توحیدی البته درباره کمرنگ شدن سرود در جامعه هم توضیحاتی ارائه کرده و بیان میکند: در دهه 60 و 70 امور تربیتیها در مدرسه فعال بودند و گروههای سرود را راهاندازی میکردند، اما از زمانی که این معاونت در آموزش و پرورش تعطیل شد تنها راه آشنایی بچهها با موسیقی در مدارس ما از بین رفت. حالا هم این خلأ بخوبی احساس میشود و میبینیم که نسل جدید سرود را نمیشناسد. او ادامه میدهد: از وقتی سرودخوانی در مدرسهها از میان رفت فاتحهاش خوانده شد، چون نسلهای بعدی دیگر سرود نخواندند و سرود از خاطرهها پاک شد. البته مساله سیاستهای کوتاهمدت فرهنگی ما همیشه مسالهساز بودهاند. سیاستها آنقدر کوتاهمدت هستند که هر مدیر تازهای به خواست خود آنها را تغییر میدهد. نمونهاش را میتوان در تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها مشاهده کرد. هر چند کسی که با موسیقی آشنا شده و علاقه داشته باشد دیگر رهایش نمیکند. آنها که درفرهنگسراها کلاس میرفتند حالا در آموزشگاهها موسیقی یاد میگیرند. زینب مرتضاییفرد / گروه فرهنگ و هنر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
کليات اصلاحيه اساسنامه طرح شاهد تصويب شد
۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶ ۲۰ب ظ با حضور اعضاي ستاد برنامه ريزي کليات اصلاحيه اساسنامه طرح شاهد تصويب شد نشست ستاد برنامه ريزي شاهد و ايثارگر صبح امروز 28 بهمن 93 تشکيل و آخرين اصلاحات اساسنامه طرح شاهد تصويب شد به گزارش خبرگزاري موج جلسه ستاد برنامهريزي شاهد و ايثارگر با موضوع نهاييمدعیان اصلی شکار جشنواره فجر سی و سوم!
مدعیان اصلی شکار سیمرغ جشنواره فجر سی و سوم نگاهي به 6 فيلمي که بيشترين بخت را براي بردن جوايز جشنواره فجر دارندمروری بر نامزدهای سی و سومین جشنواره فیلم فجر نشان دهنده این نکته است که رقابت اصلی میان شش فیلم جریان دارد شش فیلمی که نسبت به بقیه آثار در رشته های بیشتری نامزد دریامدعیان اصلی شکار سیمرغ جشنواره فجر سی و سوم
نگاهی به 6 فیلمی که بیشترین بخت را دارند مدعیان اصلی شکار سیمرغ جشنواره فجر سی و سوم تاریخ انتشار چهارشنبه 22 بهمن 1393 ساعت 21 03 | شماره خبر 1829355533179259064 تعداد بازدید 3 پ پ مروری بر نامزدهای سی و سومین جشنواره فیلم فجر نشان دهنده این نکته است که رقابت اصلی میان شش فدلیل اصلی جدایی نیکول کیدمن و تام کروز فاش شد
نحسی نیکول کیدمن برای تام کروز دلیل اصلی جدایی نیکول کیدمن و تام کروز فاش شد دلیل اصلی طلاق نیکول کیدمن و تام کروز این زوج هالیوودی پس از سالها برملا شد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز دلیل اصلی طلاق نیکول کیدمن و تام کروز این زوج هالیوودی پس از سالها برملا شد فیاولويت اصلي وزارت علوم، حرکت به سمت پيشرفت از طريق علم است
۲۴ بهمن ۱۳۹۳ ۹ ۴۸ق ظ وزير علوم تحقيقات و فناوري اولويت اصلي وزارت علوم حرکت به سمت پيشرفت از طريق علم است وزير علوم تحقيقات و فناوري گفت امروز اولويت اصلي وزارت علوم حرکت به سمت پيشرفت از طريق علم و پژوهش است به گزارش خبرگزراي موج محمد فرهادي در خصوص حضور جامعه دانشگاهعامل اصلی شهادت پدرم مسئله مبارزه با آمریکا بود/نحوه آشنایی آیتالله سعیدی و امام(ره) چگونه بود؟
فرزند آیتالله سعیدی عامل اصلی شهادت پدرم مسئله مبارزه با آمریکا بود نحوه آشنایی آیتالله سعیدی و امام ره چگونه بود سید محسن سعیدی گفت پدر در جواب مأموران شاه گفته بود اگر مرا بکشید و خون مرا به زمین بریزید در هر قطره خون من نام مقدس خمینی را خواهید یافت به گزارش خبرنگارقرهشیخلو در گفتوگو با فارس: دستاوردهای قرآنی حاصل پیروزی انقلاب اسلامی است
قرهشیخلو در گفتوگو با فارس دستاوردهای قرآنی حاصل پیروزی انقلاب اسلامی استمسئول کمیته قرآن ستاد دهه فجر با اشاره به برگزاری بیش از ۳۰۰۰ برنامه قرآنی به مناسبت جشن پیروزی انقلاب گفت با توجه به حجم بالای این برنامهها نهادهای قرآنی تا پایان بهمن ماه و حتی اوایل اسفند به اجرای برنگفتم بدوم با تو همه فاصلهها را
درباره مشاغل جذاب تلویزیون خوانندگی و آهنگسازی تیتراژسریال گفتم بدوم با تو همه فاصلهها را تاریخ انتشار سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 09 39 | شماره خبر 1824639638356976174 تعداد بازدید 0 پ پ موسیقی با کلام تیتراژهای انتهایی فیلمها و سریالهای تلویزیونی گاهی اوقات از خود آثارديالوگ روباه به مستند نزديک است / بازيگران انصرافي نفرات اصلي نبودند
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵ ۳۸ب ظ کارگردان فيلم سينمايي روباه ديالوگ روباه به مستند نزديک است بازيگران انصرافي نفرات اصلي نبودند کارگردان فيلم سينمايي روباه گفت ديالوگ هاي اين اثر سينمايي به مستند نزديک است تا با مخاطب عام ارتباطات برقرار کند به گزارش خبرگزاري موج نشست رسانهاي فيلماسماعیل عفیفه در گفتوگو با فارس عفیفه: از سینمای اجتماعی فاصله گرفتیم/ کنارهگیری از سریال «شهرزاد»
اسماعیل عفیفه در گفتوگو با فارسعفیفه از سینمای اجتماعی فاصله گرفتیم کنارهگیری از سریال شهرزاد حسن فتحیاسماعیل عفیفه گفت در حال حاضر جشنواره از سینمای اجتماعی فاصله گرفته است و این موضوع اصلا خوب نیست همیشه سینمای ما وجه غلیظ و پررنگ اجتماعی داشت که این موضوع جای خود را به ومحمد بحرانی: حال سینمای کودک خوب نیست/ حسن آقا کریمی: «قلعه رود خان» اصلا دیده نشد
در نشست فیلم فرار از قلعه رودخان مطرح شد محمد بحرانی حال سینمای کودک خوب نیست حسن آقا کریمی قلعه رود خان اصلا دیده نشد حسن آقا کریمی تهیه کننده فیلم گفت قلعه رود خان اصلا دیده نشد چون در اصفهان مورد توجه قرار گرفته بود و همانطور که گفته شد بدترین سانسها را به فیلمهای کتبادل تجربیات هدف اصلی برگزاری یک اردوی مشترک عکاسی بین شاهرود و سبزوار بود/ نمایشگاه عکس در کاروانسرای میاندش
سرپرست دفتر شاهرود انجمن سینمای جوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تبادل تجربیات هدف اصلی برگزاری یک اردوی مشترک عکاسی بین شاهرود و سبزوار بود نمایشگاه عکس در کاروانسرای میاندشت تبادل تجربیات بین عکاسان و هنرجویان دفتر شاهرود و سبزوار هدف اصلی برگزاری اردوی مشترک یک روزه عکاسی بناظمی اردکانی در گفتوگو با فارس: «فرهنگ ملی» بنمایه فرهنگ عمومی است/ اصلاح نقایص فرهنگ عمومی اولوی
ناظمی اردکانی در گفتوگو با فارس فرهنگ ملی بنمایه فرهنگ عمومی است اصلاح نقایص فرهنگ عمومی اولویت داردبنمایه فرهنگ عمومی فرهنگ ملی است ممکن است فرهنگ عمومی جامعه تحت تأثیر فرهنگ عمومی جامعه دیگری در مدت زمان نسبتاً کوتاه دچار تغییر شود اما از آنجا که فرهنگ ملی هنوز پا بر جا ا- اجرای پودمان هدف اصلی دانشگاه علمی کاربردی/مهارت آفرینی فرهنگ سازی نیاز دارد
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا اجرای پودمان هدف اصلی دانشگاه علمی کاربردی مهارت آفرینی فرهنگ سازی نیاز دارد تهران- ایرنا- سرپرست دانشگاه جامع علمی- کاربردی با بیان اینکه مهارت آفرینی نیاز به فرهنگ سازی در جامعه دارد می گوید هدف اساسی این دانشگاه ا- کارکرد اصلی آموزش و پرورش استقرار انقلاب فرهنگی است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کارکرد اصلی آموزش و پرورش استقرار انقلاب فرهنگی است تهران - ایرنا – دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت بر اساس قانون مصوب شورای عالی آموزش و پرورش کارکرد اصلی این وزارتحانه استقرار انقلاب فرهنگی است به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا مهدی نوید- آموزش رویکرد اصلی بنیاد شهید در اجرای برنامه های فرهنگی است
آموزش رویکرد اصلی بنیاد شهید در اجرای برنامه های فرهنگی است شیراز- ایرنا- مدیرکل هنری بنیادشهید و امور ایثارگران گفت توجه به آموزش رویکرد اصلی ما در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری است و می کوشیم ضمن فراهم کردن شرایط آموزش گروه های مختلف اطلاعات گروه هدف و مخاطبان ما به روز باشدنقش یک پدر مقتدر در «آرام میگیریم»/ بازیگری دغدغه اصلیام نیست
هوشنگ توکلی در گفتگو با مهر نقش یک پدر مقتدر در آرام میگیریم بازیگری دغدغه اصلیام نیست شناسهٔ خبر 2499186 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۲ هنر > رادیو و تلویزیون هوشنگ توکلی درباره نقش خود در سریال آرام می گیریم بیان کرد که در این سریال نقش یک پدر مقتدر را دارد که مسایل و-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها