تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832118592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارشی از یک ماموریت ناتمام در سرزمین ژرمن‌ها عشق فیلم‌هایی که با کیسه خواب دنبال بلیت بودند/جشنواره‌ای در سلطه سیاست و جنسیت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارشی از یک ماموریت ناتمام در سرزمین ژرمن‌ها
عشق فیلم‌هایی که با کیسه خواب دنبال بلیت بودند/جشنواره‌ای در سلطه سیاست و جنسیت
در سراسر شهر بزرگ برلین نمادی از جشنواره دیده می‌شود در هر کوچه‌ای و یا در هر مغازه‌ای حداقل یک نشان از این رویداد فرهنگی که آلمانی‌ها به شدت به آن تعصب دارند دیده می‌شوند، اما بیشتر از همه عشق‌ فیلم‌های که حتی با کیسه خواب جلوی مراکز بلیت فروشی انتظار می‌کشند تاثیرگذار است.

خبرگزاری فارس: عشق فیلم‌هایی که با کیسه خواب دنبال بلیت بودند/جشنواره‌ای در سلطه سیاست و جنسیت



خبرگزاری فارس- احسان هوشیارگر: 65 سال از عمر جشنواره برلین می‌گذرد اما بیشتر از هر چیز مردمی بودن این جشنواره است که در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. حتی اگر اولین تجربه حضور در سیاسی‌ترین جشنوره دنیا را هم سپری کنی(که شاید آخرین آن هم باشد) در بدو ورود به برلین تنها یک چیز خودنمایی می‌کند، «سیاسی‌ترین جشنواره سینمایی جهان که به طرز عجیبی با مردم سرزمین ژرمن‌ها گره خورده است». در ده روز برپایی جشنواره برلین همه چیز تحت تاثیر این اتفاق قرار دارد،اتفاقی که در نظم این شهر بزرگ تاثیری ندارد، مغازه‌ها،برندها و فروشگاه‌های بزرگ انگار با فستیوال برلین به یک تعامل مشترک رسیده‌اند؛ برلین برای آنها مشتری می‌آورد و آنها برای برلین اعتبار. اعتباری از جنس مردم و به همین دلیل است که حتی در کوچکترین مغازه‌های این شهر نیز نشان جشنواره برلین را می‌توان یافت. رویداد فرهنگی در خدمت مردم و مردمی که در خدمت دیده شدن مهمترین رویداد فرهنگ یک کشور تلاش می‌کنند.  پراکندگی جشنواره در سالن‌های مختلف نیز که اکثرا مجموعه‌های سینمایی با چندین سالن هستند قابل توجه است. اتفاق عمده مردمی در سالن‌های منطقه پست‌دامر می‍ا‌فتد که شامل مجموعه سالن‌های سونی سنتر،سینما استار و سینمکس هستند و چندین سالن نظیر فردریش پالاز و کومیکس نیز که فاصله زیادی از دیگر سالن‌ها دارند نیز در برخی سالن‌های خود فیلم‌های جشنواره و در برخی دیگر فیلم‌های روز سینمای جهان را نمایش می‌دهند.اما برای بخش رسانه‌ای همه چیز در کاخ اصلی جشنواره یا همان «برلیناله پالاس» می‌افتد اما از جمله عجایب روزگار این بود که سازمان سینمایی از سه خبرنگار سینمایی برای حضور در بر لین حمایت کرد اما آرزوی دیدن کاخ جشنواره و حضور در نشست‌های خبری به دلیل نداشتن کارت پرس بر دلشان گذاشت. اما تهیه‌ بلیت در جشنواره برلین کاملا به توانایی خود شخص بستگی دارد و اگر بلیت فیلمی پیدا نشد باید بسیار خوش‌شانس بود که دوستی مثل یک معجزه از راه برسد و بلیت فیلم مورد نظرت را بدهد. اما بخش سخت ماجرا این است که جشنواره دوستان برلین تقریبا هیچ بلیتی را برای خریدن باقی نمی‌گذارند بخصوص برای کسانی که به اسم کار خبری و پوشش جشنواره‌ای به این آمده باشند اما نه امکان فیلم دیدن در بازار را داشته باشند و نه بلیتی برای مراجعه به سینماهای مردمی! پس فقط یک امکان برایت باقی می‌ماند. 7 صبح یا به گیشه بلیت فروشی مراجعه کنی که اگر شانس یارت بود بتوانی بلیت فیلم مورد نظرت را تهیه کنی و یا اینکه دوستی،فردی یا آشنایی معجزه‌وار از راه برسد و یک بلیت به تو هدیه بدهد.

  بارها و بارها در جشنواره فجر خودمان برای فیلم‌های مهم و حتی فیلم‌های غیر مهم کارگردان‌های مهم شاهد صف‌های طویل بوده‌ایم که حتی ساعت‌ها در زیر بارش برف و باران تداوم داشته است اما مردم آلمان عشق فیلم‌هایی هستند که برای خرید بلیت فیلم‌های نه چندان مهم نیست با کیسه خواب خودشان را جلوی باجه بلیت فروشی می‌رسانند تا از این اتفاق فرهنگی پایتخت ژرمن‌ها چیزی نصیبشان شود. عشق فیلم‌هایی که در بین انبوهی از فیلم‌های سیاسی متوسط و جنسیت‌گرا به عشق دیدن فیلمی خوب از ستارگان سینما ساعت‌ها در صف می‌مانند و یا حتی حاضرند شب را تا صبح به انتظار بمانند.

اما در زیر زرق و برق جشنواره برلین و هیاهو برای تماشای فیلم‌های ستارگان و فرش قرمز و بازار داغ عکس از ستاره‌ها در کاخ اصلی؛ جشنواره برلین یک حقیقت محض دارد که کمتر به ان اشاره می‌شود و آن تمرکز عجیب برلین بر روی سیاست و جنسیت است. حتی با یک قدم زدن ساده در بازار فیلم برلین نیز می‌توان فهمید که این جشنواره تا چه حد در سلطه سیاست و جنسیت قرار دارد و به قولی دوستی سیاسی‌ترین و جنسیت‌گراترین فیلم‌هایی که در جای دیگری امکان نمایش ندارند،مشتری پروپاقرص برلین هستند.

* غرفه‌ای برای تعامل بهتر با فعالیت مجزا! اما امسال سینمای ایران با ترکیبی متفاوت‌تر از همیشه در بازار فیلم برلین حاضر شده بود و برای این منظور از الگوی سینمای روسیه که در مجاورت غرفه سینمای ایران قرار داشت استفاده شده بود. الگویی که اگرچه به نظر خیلی دیر انجام شد اما حداقل حسن آن این بود همه مراکز تاثیرگذار سینمای ایران در بخش بین‌الملل در یک محل واحد دیده می‌شدند هرچند که مراکزی نظیر حوزه هنری و بخش بین‌الملل صدا و سیما اصرار بر فعالیت مستقل خود داشتند. البته در بازار فیلم یک اتفاق جالب هم افتاد و آن هم بازدید غیرمنتظره مدیران اجرایی بازار فیلم بود که به نظر می‌رسید بی ارتباط با نامه اعتراضی حجت‌‌الله ایوبی به کاسلیک نداشت. اما برای همه تقریبا این سوال وجود داشت که آیا نامه ایوبی براساس عرف دیپلماتیک به دست کاسلیک رسیده یا بیر جشنواره برلین این نامه را از طریق خبرگزاری‌های ایرانی خوانده است! * جشنواره‌ای در سلطه سیاست و جنسیت در جشنواره سینمایی برلین ده‌ها مستند کوتاه و بلند به نمایش در می‌آید. در نیمه‌ راه جشنواره می‌توان دید که برلیناله به دنیای سیاست توجهی ویژه دارد. سکسوالیته نیز بخش بزرگی از برنامه‌های جشنواره را به خود اختصاص داده است. فیلم‌های مستند برلیناله 2015 نشان می‌دهند که این جشنواره تعهد سیاسی را فراموش نکرده است. دکان توجه به فیلم‌های جنسیت‌گرا و دگرباش جنسی در برلیناله سخت پررونق است. در بخش های فوروم و پانوراما نیمی از فیلم‌ها به مسائل جنسی اختصاص داشتند، آن هم بیشتر به روابط جنسی «نامتعارف». در توصیفی که سایت برلین از چند فیلم خاص ارائه داده آمده است:مستند آمریکایی «ناجورها» با پرداختن به مشکلات زندگی همجنس‌گرایان در جامعه‌، مستند «داستان های زندگی ما» با موضوع انتخاب زوج توسط جوانان آفریقایی در شرایطی سخت‌تر و خشن‌تر،فیلم جیم چوچو، کارگردان کنیایی که در 5 فصل جداگانه سرگذشت 5 زوج همجنس‌گرا را تصویر کرده است، فیلم «آدم تازه» با موضوع سرگذشت زنی به نام استفانیا که در جوانی با درمان پزشکی تغییر جنسیت داده است،فیلم «دنیای دانیل» به کارگردانی ورونیکا لیشکووا، با موضوع یک فرد همجنسگرا تنها بخشی از فیلم‌های پرتعداد برلین با موضوع جنسیت است که اتفاقا در بازار برلین نیز عرضه شده بودند و از این طریق به دنبال بازارهای جهانی بیشتری برای دیده شدن می‌گشتند. بدین ترتیب می‌توان تضمین کرد که برلیناله از جهت روابط و ابعاد زندگی جنسی هیچ علاقه و سلیقه‌ای را محروم نمی‌گذارد. به نظر می‌رسد که هم‌آغوشی زن و مرد یا رابطه جنسی "عادی و طبیعی" دیگر آنقدرها جذاب و هیجان‌انگیز نیست که بتواند نگاه مستندسازان را جلب کند. * نقش پررنگ مردم در سیاسی‌ترین جشنواره جهان اما با وجود همه تمرکز جشنواره برلین بر ساست و جنسیت و اینکه در این همه هیاهو کمتر می‌توان فیلمی به معنای واقعی خوب پیدا کرد(که در این زمینه با فجر خودمان نقطه مشترک دارد!) اما برلین یک تفاوت بزرگ با فجر دارد. در اینکه هر دو جشنواره برلین و فجر اساسا سیاسی هستند هیچ شکی نیست.  جشنواره فجر در زیر سایه سنگین سیاست و توسط دولت با تصمیماتی سیاسی اداره می‌شود که مردم کمترین نقش را در تصمیات آن دارند اما جشنواره برلین ظاهرا توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود، تمرکزش بر سیاست است و سیاسی بودن تفکر خود را فریاد می‌زند و دائما می‌گوید که برای دفاع از حق مردم جهان فیلم‌های سیاسی و جنسیت‌گرا را نشان می‌دهد و مردم برای دیدن همین فیلم‌ها ساعت‌ها در سرمای شدید برلین صف می‌کشند و این جشنواره سیاسی آنقدر محبوب است که در هر کوی و خیابان و مغازه‌ای یک نماد از این جشنواره وجود دارد و مردم آنرا با افتخار عرضه می‌کنند. واقعا چه اتفاقی افتاده که جشنواره فجر جایی در زندگی روزمره مردم تهران(ایران که جای خود!) ندارد اما سیاسی‌ترین جشنواره سینمایی اینچنین اینچنین با مردم گره خورده است؟. انتهای پیام/

93/11/28 - 09:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن