واضح آرشیو وب فارسی:مهر: باز هم اقتباسی از هارولد پینتر
نمایش اضطراب بشر با قدرت کلام/ دلم میخواد دستت را بفشارم!
شناسهٔ خبر: 2499205 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
هنر > تئاتر
نمایش «دلم می خواد دستت را بفشارم» به کارگردانی محمد طایفه برگرفته از چهار نمایشنامه هارولد پینتر با تاکید بر قدرت کلام و اضطراب بشری در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه رفته است. محمد طایفه درباره انتخاب نمایشنامه ای از هارولد پینتر برای اجرا به خبرنگار مهر گفت: نمایش «دلم میخواد دستت را بفشارم» از 20 بهمن ماه اجرای خود را در تماشاخانه استاد مشایخی آغاز کرده است. هارولد پینتر جزو چند نمایشنامه نویس محبوب من است و در چند سال اخیر نیز اثری از وی در ایران روی صحنه نرفته بنابراین بسیار علاقمند بودم نمایشنامه ای از او را به صحنه ببرم. یکی دیگر از دلایل انتخاب متنی از پینتر به ویژگی منحصر به فرد آثار این نویسنده یعنی زبان متون پینتر که مهمترین و برجسته ترین ویژگی آن استفاده از کلام با تمامی سکوت ها و مکث های موجود در زبان است.وی افزود: زبان مورد استفاده در متون پینتر در عین معمولی و رئالیستی بودن به شکلی کاملا فشرده به مخاطب منتقل می شود. در اجرای این اثر نمایشی نیز تلاش کرده ام این ویژگی به درستی به مخاطب منتقل شود به همین جهت پژوهش و تحقیق بسیاری درباره خود هارولد پینتر و آثارش انجام دادم. یکی دیگر از ویژگی هایی که در آثار پینتر قابل پیگیری است پرداختن به مساله اضطراب بشری است.این بازیگر تئاتر یادآور شد: همین عامل اضطراب در این نمایش نیز مرد توجه قرار گرفته و یکی از تم های اصلی اثر به حساب می آید. نمایش «دلم میخواد دستت را بفشارم» برگرفته از چهار نمایشنامه کوتاه هارولد پینتر با نام های «زبان پشت کوهی»، «پیک آخر»، «نظم نوین جهان» و «ایستگاه ویکتوریا» است که نام نمایش نیز از یکی از دیالوگ های نمایشنامه است. این 4 متن جزو متون سیاسی اجتماعی پینتر است و نقدی است بر سیاست و تاثیر آن بر زندگی انسان ها.طایفه بیان کرد: این چهار نمایشنامه با دیالوگ نویسی های کاملا فشرده و فضاسازی سرد و تاریکی که دارد با بهره گیری از طنزی تلخ قصد دارد اضطراب بشری را به مخاطب منتقل کند. در اجرای این نمایش نیز تلاش کرده ام با بهره گیری از موقعیت های رئالیستی و فضاسازی وهم آلود به متن پینتر وفادار بمانم. به همین دلیل و برای نزدیک شدن به مضمون مد نظر نویسنده در طراحی صحنه نیز از المان های خاص و میزانسن های غیررئالیستی بهره گرفتم.این کارگردان تئاتر درباره داستان هریک از اپیزودهای نمایش توضیح داد: در اپیزود «زبان پشت کوهی» قدرت، زبان آدم های پشت کوهی را ممنوع اعلام کرده و آنها مجبور هستند به زبان دیگری سخن بگویند. در اپیزود «پیک آخر» شخصی بازداشت شده و بازجو با قدرت کلامش این شخص را شکنجه می کند. اپیزود سوم نیز قصه دو بازجو است که قرار است از مردی که چشم هایش بسته است بازجویی کنند و باز هم با کلام که صلاح کاراکترهای پینتر است او را شکنجه می کنند. در اپیزود چهارم مضمون کمی متفاوت تر از بقیه بخش ها است. در این اپیزود اتاق فرمان از راننده ای میخواهد که به ایستگاه ویکتوریا برود و فردی را سوار کند اما در این قسمت هم با قدرت کلام اتاق فرمان و اینکه قصد به خدمت گرفتن راننده را دارد، روبرو هستیم.وی در پایان صحبتهایش عنوان کرد: از احمد ساعتچیان برای راهنمایی ها و کمکی که در اجرای این نمایش به من کرده بسیار سپاسگزارم. همچنین از هوشنگ قوانلو نیز ممنونم. این هنرمند قرار بود نمایش ما را افتتاح کند اما به دلیل سکته مغزی نتوانست. بنابراین ما تصمیم گرفتیم در بیمارستان به عیادتش برویم و روز افتتاح کارمان را در بیمارستان با هوشنگ قوانلو تقسیم کنیم. امیدوارم هرچه سریعتر این هنرمند کشورمان بهبود پیدا کند.نمایش «دلم میخواد دستت را بفشارم» برگرفته از چندین نمایشنامه هارولد پینتر به کارگردانی محمد طایفه از 20 بهمن ساعت 20:30 در تماشاخانه مشایخی(مان) به صحنه میرود.بازیگران این نمایش (به ترتیب ورود) عبارتند از: نیلوفر احسانی، الهه اذکاری، محمد امینی آل آقا، رامتین کرامتی دیبا، وحید شیخی، شهاب خسروی، عقیل بهرامی، محمد طایفه، الناز طهماسبی، امین جلالی، امیر حسین باقریان و حافظ معینی.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]