تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842725530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا اسلام تمام ژانرهای سینمایی را می‌پذیرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در محفل سینما انقلاب؛
آیا اسلام تمام ژانرهای سینمایی را می‌پذیرد؟
حجت‌الاسلام خسروپناه در محفل سینما انقلاب گفت: اگر به رئالیسم شبکه‌ای و قوه خیال که تحت مدیریت حکمت است توجه کنیم می‌توان سینمای مطلوب را انتظار داشت.



  به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، آخرین روز از چهارمین دوره محفل سینما انقلاب با برگزاری نشست تخصصی با موضوع تطبیق الگوی نظری حکمی و اجتهادی بر هنر رسانه و سینمای انقلاب با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه همراه بود.   خسروپناه در ابتدای سخنان خود به موضوع مورد بحث اشاره کرد و گفت: اگر بخواهم عنوان ساده‌تری برای بحث عنوان کنم، نسبت حکمت اسلامی با سینما می‌باشد. باید توجه کرد این حکمت تکامل یافته حکمت متعالی است و نمی‌خواهم درباره حکمت مشاع یا حکمت اشراق به تنهایی صحبت کنم.   وی در ادامه سخنان خود به مولفه‌های حکمت اسلامی در سینما اشاره کرد و گفت: سینما شاخه‌ای از هنر است که در آن یک داستان به وسیله دنباله‌ای از تصاویر متحرک به نمایش درمی‌آید. نمایش سینمایی دو مولفه مهم دارد، عناصر تصویری که مجموعه‌ای از فرم‌ها است و صدا اعم از گفت‌وگو و موسیقی. قطعا فلسفه‌ای که ما برای نگارش فیلمنامه یک فیلم انتخاب می‌کنیم در آن تاثیرگذار است. این موضوع بر سبک‌ها و جامعه سینما نیز موثر است. در مورد 8 ژانر سینمایی که امروز در سینمای مدرن وجود دارد این سوال مطرح است که آیا سبک و حکمت اسلامی تمامی این ژانرها را می‌پذیرد؟ آیا نگاه حکمت به سینما فقط نگاه سلبی است یا نگاه ایجابی هم دارد؟   این پژوهشگر فلسفه به معرفی الگوی حکمی، اجتهادی و کارکرد آن در سینما اشاره کرد و گفت: این الگو درصدد است توصیفی از انسان مطلوب ارائه کند. این الگو به توصیف انسان محقق نیز می‌پردازد. با این تعریف که انسانی که در خارج عینیت پیدا کرده است. البته ممکن است این انسان با انسان مطلوب فاصله کم یا زیادی داشته باشد. انسان مطلوب با انسان کامل که در عرفان بحث می‌شود متفاوت است. هیچ زمان علوم اجتماعی با انسان کامل کار ندارد. چرا که آن یک نفر است و در علوم اجتماعی انسان با مفهوم عام کاربرد دارد. انسان مطلوب انسانی سالم از نظر حکمت اسلامی و در این حوزه از نظر فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصاد و... می‌باشد. گام سوم نیز تغییر انسان محقق به انسان مطلوب است از همین منظر به تبیین، تفسیر و نقد انسان نیاز داریم.   وی اضافه کرد: الگوی حکمی اجتهادی دارای یک روش‌شناسی می‌باشد که به آن روش‌شناسی حکمی اسلامی می‌گویند که می‌تواند در سینما کارکرد داشته باشد.   حجت‌الاسلام خسروپناه به نمونه‌هایی از مولفه‌های حکمی اجتهادی و چگونگی تاثیر آن بر سینما و هنر اشاره کرد و گفت: اولین مولفه این است که این الگو همانند سایر حکمت‌‌هایی که وجود دارند رئالیستی است و ایده‌آل‌گرا نیست.   از همین منظر نسبیت‌گرا نیز نمی‌باشد و معتقد به واقعیت است. برای مثال این الگو به صدق و کذب معتقد است یعنی یک اندیشه یا صادق یا دروغگو است. اگر تفکر رئالیستی را بپذیریم اثر آن هم در فیلمنامه و هم در سبک‌های سینمایی ظاهر می‎شود. این اثر در فیلمنامه ظاهر می‌شود زمانی که می‌بینیم فیلمنامه‌ای نوشته‌ می‌شود انسان نمی‌داند اندیشه آن صدق است یا کذب است و معیاری برای آن وجود ندارد.   در حقیقت ذهن و عین در هم تنیدگی دارند. برای مثال فیلم تلقین را در نظر بگیرید این فیلم و امثال آن برای بیننده جهان واقع تغییر می‌کند و بیننده احساس می‌کند که زندگی دومی دارند. سبک‌های خیالی فانتزی که به شدت دنبال خیالپردازی هستند از اینگونه می‌باشند. الگوی حکمی اجتماعی با این سبک مخالفت می‌کند و اصول‌های ما نیز آن را غلط می‌دانند. پست‌مدرنیزم نسبیت‌گرا است در حالی که در هیچ یک از جریانهای اسلامی اعم از تشیع، شافعه‌ای، حنفی و... نسبی‌گرایی نداریم. تفکر اسلامی یک الگوی رئالیستی است.   وی در ادامه سخنان خود به مولفه دوم اشاره کرد و گفت: ما در الگوی حکمی - اجتهادی از رئالیسم شبکه‌ای صحبت می‌کنیم. این حکمت مانند بقیه مدل‌های رئالیسم از بدیهیات شروع می‌کند و به گزاره‌های نظری می‌رسد. زمانی که گزاره‌های مجهول معلوم شد به یک منظومه معرفتی می‌رسیم که خود شبکه معرفت است و می‌تواند موجب شناخت شود. از همین منظر است که یک انسان می‌فهمد که یک فیلم ارزشی است یا نه. چرا که خود او دارای یک شبکه معرفتی است. گاهی اوقات دو فیلم را می‌بینیم که هر دو ظاهرا با شبکه معرفتی ما سازگار است.   اما معیار سومی نیز وجود دارد و آن کارکرد فیلم نسبت به مقاصدی است که مذهب و مکتب برای ما معین کرده است. زمانی که این دو فیلم را با آن مقاصد می‌بینیم پی می‌بریم که کدامیک ارزشی است و کدام نه. در حقیقت نقش رئالیسم شبکه‌ای هنگامی است که ببینیم چه فیلمی تولید کنیم. برای مثال اگر در کتاب نظام حقوق زن در اسلام نوشته شهید مطهری را ببینید در پاسخ به اینکه چرا احکام درباره زن همانند ارث ناعادلانه است از یک رئالیسم شبکه‌ای برای پاسخ استفاده می‌کند و می‌گوید که نظام و حقوق را با هم ببینید نمی‌شود جز را خارج از کل دید. یک نظام تعریف شده است و یک زمانی حقوق مالی به نفع زن است و یک زمان به نفع مردم است.   حجت‌الاسلام خسروپناه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گاهی اوقات دو فیلم تناقض ندارند اما از نظر کارکرد اسلامی این سوال پیش می‌آید که آیا خوب هستند یا خیر. این موضوع شبیه مصلحت است برای مثال براساس نگاه کارکردی به مقاصد می‌توان حکمی را پذیرفت یا نه. برای مثال انسانی که از زمین غصبی عبور می‌کند تا شخص دیگری را نجات دهد. در حقیقت ما علاوه بر اینکه باید فیلمی بسازیم که رئالیستی باشد و نسبی نباشد باید براساس نظام معرفتی ما این فیلم سازگاری داشته باشد. حال این سوال پیش می‌آید که چرا بعضی فیلمسازان ما که ظاهرا بچه‌مذهبی هستند فیلم سکولار می‌سازند.   این پژوهشگر فلسفه در پاسخ به این سوال گفت: شبکه معرفتی چنین انسانی در حال تغییر است و به اقتضای این شبکه فیلم‌سازی او در حال تغییر است.   او سپس به مولفه سوم اشاره کرد و گفت: در هنر مهمترین ابزاری که در تولید آن نقش دارد قوه خیال است. هنر با عقل محض و حس محض ساخته نمی‌شود و با قوه‌ای مثل تخیل که بین این دو است ساخته می‌شود. کار خیال کشف نیست بلکه اختراع، جعل و تصرف است. در حقیقت کار هنر این است که تصورات ذهنی را که از قوه تخیل می‌آید به شکل سینمایی دربیاورد و براساس مقاصدی که مدنظرش است اعتبار ببخشد.   حال زمانی که می‌خواهیم فیلم بسازیم و یک نمایش ارائه کنیم آیا این هنر براساس قوه خیال و براساس هدفی که دارد اعتبار جعل می‌کند. باید گفت کنترل خیال همانطور که به شهوت و غضب می‌پردازد به فطرت نیز می‌پردازد.   یک انسان هم شهوت دارد و هم فطرت اما اصالت با فطرت است. شهید مطهری در این باره می‌گوید یک انسان شامل دو من می‌باشد من سفلی و من فطری. نیازهای هر دو من باید برطرف شود اما اصالت با نیازهای فطری است. نتیجه این موضوع سینمای هالیود است که بشدت یا شهوت است یا غضب است و یا هر دو. که این سینمای مبتذلی را نمی‌شود ویرایش کرد چرا که به همان اندازه که شهوت خطرناک است غضب نیز خطرناک است. برای مثال فیلمی که در سال 2014 راجع به حضرت نوح ساخته شد صحنه‌های غیراخلاقی نداشت اما می‌توانیم آن را پخش کنیم. صحنه‌هایی که شامل غضب پیامبری است که آن غضب را از خدا گرفته است. جبرئیل و میکائیل می‌خواهند انسان را نابود کنند و در حقیقت انسان در مقابل خدا و معرفت در مقابل ایمان قرار گرفته است.   حجت‌الاسلام خسروپناه در بخش پایانی سخنان خود گفت: عقل حتما در خیال تاثیر می‌گذارد عقلی که در اسلام معرفی می‌شود هم حسن و قبح را می‌فهمد و هم عبودیت خدا را دارد. به نظرم نوع تبلیغات در سینما و نوع پیام باید تغییر کند. اگر به مولفه رئالیسم شبکه‌ای و قوه خیال که تحت مدیریت عقل حکمی است و کاربست آنها توجه کنیم می‌توانیم سینمای مطلوب را انتظار داشت. می‌شود فیلم علمی - تخیلی ساخت به شرطی که این تخیل را عقل مدیریت کند. به نظرم در سینمای دینی نباید فیلم اکشن داشته باشیم و در مقابل می‌توانیم تراژدی داشته باشیم به این مفهوم که مشکلات را نشان دهد و پایان آن پایان خوشی باشد. برای مثال کربلا یک تراژدی اسلامی است بسیاری از سوژه‌های ما هیچ گره‌ای از انسان محقق باز نمی‌کند در حالی که مواردی دیگری داریم که می‌تواند انسان محقق را به انسان مطلوب نزدیک کند.       تسنیم      



۲۷/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن