تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814673764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارت‌پستال زیبایی که نوشته ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
کارت‌پستال زیبایی که نوشته ندارد
نقد فیلم "شرفناز"
کارت‌پستال زیبایی که نوشته ندارد فیلم هیچ دیالوگ مؤثر و پیش برنده‌ای ندارد و اصلاً سخنگو نیست.تصاویر زیبا هم دیگر آن اندازه مهم نیستند که بتوانند جای خالی روایت و کلام را در شرفناز پر کنند.


گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز : حسن نجفی که بیشتر به سبب عکاسی، شعر سرودن ، نگارش نمایشنامه و فیلم‌نامه و فعالیت در تئاتر شهرت دارد ، امسال با شرفناز به جشنواره فیلم فجر آمده است.شرفناز که قبل از این به نام راحله مجوز ساخت گرفته بود،فیلمی است با بازی حمیرا ریاضی، ضرغام استادی اصل، علی اوسیوند، ایوب افشار، سعید گل بچه، خلیل خانی و  یاسمن اوسیوند.
 
داستان فیلم درباره‌ی  جمعه مرد محجوبی است که به دلیل نداشتن کار، خانه‌نشین است و فرزندانش با قاچاق سوخت بر لب مرزها، قصد پرداخت بدهی‌های او را دارند. احمد، پسر بزرگ او در این راه کشته می‌شود و همین موضوع، جمعه را تبدیل به یک جانی تمام‌عیار می‌کند. او نمی‌خواهد که الیاس به سرنوشت احمد دچار شود. سال‌هاست به فرار از این جهنم‌دره می‌اندیشد. تا اینکه یک روز دست الیاس را گرفته و می‌گریزد. این فرار به گوش جمعه می‌رسد و  وقایعی رخ می‌دهد.
 



 
شرفناز فیلم شریفی  است .وقتی آثار کارگردان‌های مطرحی چون فرمان آرا ،سامان مقدم  و کاهانی حذف می‌شود و  این فیلم امکان اکران می‌یابد، باید حرفی برای گفتن داشته باشد و تا حدی سخن می‌گوید اما با لکنت و خست .نجفی  که  در عرصه‌ی هنر  فرد باسابقه‌ای است ، اثرش را در لوکيشن‌هايي چون چابهار ، بلوچستان و مرز پاکستان  و با سرمایه‌ی شخصی‌اش ساخته است.
 
نجفی در چهارمین ساخته‌ی خود  پس از آسمان مال ماست، سهم گمشده، آسمان هشتم و اسب‌ها همچنان می‌تازند  به سراغ سوژه‌ای ملتهب و درعین‌حال غم‌انگیز و تأثیرگذار رفته،سوژه‌ای که به روایت فیلم در مناطق مختلف خاورمیانه بیداد می‌کند:سوءاستفاده از کودکان .چنین موضوعی در نگاه اول بسیار جسورانه و بکر می‌نماید  که  متأسفانه نتوانسته بسط پیدا کند  و خودی نشان دهد. فیلم‌نامه‌ای که تکلیفش با خودش روشن نیست.
 
 شروع فیلم عالی است.بیننده را جذب می‌سازد و از کلیه‌ی المان‌های  حرفه‌ای سود می‌جوید تا آغازی دیدنی رقم بزند.سکانس حمام کردن احمد توسط مادرش یکی از زیباترین‌هایی است که تاکنون دیده‌ام. قاب‌بندی‌های چشم‌نواز و فیلم‌برداری خوب  و تکنیکی نشان از ذوق سرشار و دانش بصری کارگردان دارد.تصویربرداری کار بسیار زیباست و نماهایی چنان کارت‌پستالی خلق می‌کند که کاملاً قابلیت بین‌المللی شدن دارد و لانگ شات هایی چنان هنرمندانه که بیننده را مسحور می‌کند. به‌طوری‌که نگارنده با خود فکر می‌کند اگر نجفی تمرکز خود را بر روی ساخت تیزرهای تبلیغاتی بگذارد به‌شدت موفق خواهد شد.
 



 
در کنار این خوراک بصری،او اما  نتوانسته  در طول کار ریتم نگه دارد و شرفناز بلافاصله پس از نیم ساعت اول جذابیت خود را از دست می‌دهد  و به ورطه‌ی کسالت و خستگی می‌افتد . روایت اثر آن اندازه مخاطب را با خود همراه نمی‌کند که از  کاستی‌های فیلمنامه  بگذرد  و با کاراکترها هم ذات پنداری کند.کارگردان در راستای پیشبرد فیلم دست به خودویرانگری می‌زند و هر آنچه ساخته‌وپرداخته نابود می‌سازد.فیلم هیچ دیالوگ مؤثر و پیش برنده‌ای ندارد و اصلاً سخنگو نیست.تصاویر زیبا هم دیگر آن اندازه مهم  نیستند که بتوانند جای خالی روایت و کلام را در شرفناز پر کنند.
 
همچنین انتخاب بازیگرانی از مدیوم تلویزیون و دعوت آن‌ها برای یک کار سینمایی  و نقش‌آفرینی در رل‌های اصلی بی‌شک تصمیم درستی برای این فیلم نبوده است.حمیرا ریاضی و علی اوسیوند،این زوج هنرمند ویژگی‌های مناسبی برای بازی در شرفناز نداشته‌اند و شاید به سبب فیزیک آن‌ها چنین تصمیمی اتخاذشده است.بازیگر نقش جمعه هم چنگی به دل نمی‌زند و از پس نقش خود به‌خوبی برنمی‌آید.
 
ولی بازی‌های بچه‌ها خوب و چشمگیر است و قابل‌باور. چون داستان منسجم و به‌هم‌پیوسته نیست ،کاراکترها نامنظم و پادرهوا به نظر می‌رسند.همچنین عدم حل شدن بازیگران در نقش و نداشتن اطلاعات کافی از جغرافیای فیلم ،شرفناز را به‌گونه‌ای تصنعی ساخته است.تصاویر و نماهای زیبا و به‌هم‌پیوسته که در تدوین پررنگ‌تر شده‌اند تنها به مستندات راز بقا پهلو می‌زنند و بستر سیاسی-اجتماعی که کارگردان برای روایت داستانش انتخاب کرده باکلیت کار جور در نمی‌آید.
 



 
نجفی  موفق نشده آنچه را که در ذهنش داشته به پرده‌ی سینما منتقل کند و به همن سبب فیلم نمی‌تواند به‌قدر کفایت با مخاطب ارتباط برقرار کند.البته شاید دلیل دیگر این قضیه عدم آشنایی کافی مردم  با ساکنین آن سامان و نحوه‌ی زندگی‌شان باشد.مخاطب ایرانی  ممکن است نتواند با سوژه‌ی کودکان پاکستانی که برای فعالیت‌های انتحاری تربیت می‌شوند ارتباط برقرار کند.مفاهیم انسانی و نوع‌دوستی به چنین محتوایی اطلاق نمی‌گردد چراکه علیرغم حضور اقوامی با مشابهت‌های فرهنگی ،تماشای چنین وقایعی برای بیننده‌ی ناآزموده بسیار غریب و دور از ذهن است.
 
بهره‌گیری از مهر مادرانه و نگرانی برای آینده فرزند نیز از آن دسته موضوعاتی است که هیچ‌گاه نمی‌توان اهمیت و بار درام آن را در  آثار سینمایی منکر شد و شرفناز نیز به میزان مناسبی از  آن بهره برده است.زنی که  در سن کم ازدواج‌کرده و به‌سختی روزگار گذرانده و حال تمام هم‌وغم خود را صرف نگهداری از فرزندانش می‌کند.مهر بی‌پایان زن  به فرزندانش در  لباسی که  برای عروس آینده‌اش آماده می‌کند تا حدی نمود می‌یابد .آرزوهایی که دیگر برای خود او ازدست‌رفته‌اند  و به‌گونه‌ای  تمثیلی امید نسل سوخته و بربادرفته به خوشبختی نسل آینده را نشان می‌دهد.گرچه پایان تلخ و اندوهناک  فیلم تمام تلاش‌های قهرمان زن را نقش بر آب می‌کند و مخاطبی که ضعف‌ها و کاستی‌های اثر را تا به انتها تاب آورده ،ناامید و کسل از در سینما بیرون می‌فرستد.
 
شرفناز به‌مانند یکی دو اثر حاضر در جشنواره‌ی امسال فیلمی پر دل و جرئت است.حضور این قبیل آثار با تمام کاستی‌ها و نقصان‌ها نوید تغییر فضای سینما را به علاقه مندان می‌دهند و به سراغ موضوعات و تکنیک‌هایی می‌روند که تاکنون موردتوجه قرار نگرفته‌اند.چنین حرکت صعودی بی‌شک  سبب دلگرمی سینما دوستان می‌شود.
 

دانلود تیزر فیلم "شرفناز" | دانلود فیلم 



 


لینک را کپی کنید دانلود فیلم 


93/11/27 - 12:01 - 2015-2-16 12:01:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن