نقد فیلم "شرفناز" کارتپستال زیبایی که نوشته ندارد فیلم هیچ دیالوگ مؤثر و پیش برندهای ندارد و اصلاً سخنگو نیست.تصاویر زیبا هم دیگر آن اندازه مهم نیستند که بتوانند جای خالی روایت و کلام را در شرفناز پر کنند.
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز : حسن نجفی که بیشتر به سبب عکاسی، شعر سرودن ، نگارش نمایشنامه و فیلمنامه و فعالیت در تئاتر شهرت دارد ، امسال با شرفناز به جشنواره فیلم فجر آمده است.شرفناز که قبل از این به نام راحله مجوز ساخت گرفته بود،فیلمی است با بازی حمیرا ریاضی، ضرغام استادی اصل، علی اوسیوند، ایوب افشار، سعید گل بچه، خلیل خانی و یاسمن اوسیوند.
داستان فیلم دربارهی جمعه مرد محجوبی است که به دلیل نداشتن کار، خانهنشین است و فرزندانش با قاچاق سوخت بر لب مرزها، قصد پرداخت بدهیهای او را دارند. احمد، پسر بزرگ او در این راه کشته میشود و همین موضوع، جمعه را تبدیل به یک جانی تمامعیار میکند. او نمیخواهد که الیاس به سرنوشت احمد دچار شود. سالهاست به فرار از این جهنمدره میاندیشد. تا اینکه یک روز دست الیاس را گرفته و میگریزد. این فرار به گوش جمعه میرسد و وقایعی رخ میدهد.
شرفناز فیلم شریفی است .وقتی آثار کارگردانهای مطرحی چون فرمان آرا ،سامان مقدم و کاهانی حذف میشود و این فیلم امکان اکران مییابد، باید حرفی برای گفتن داشته باشد و تا حدی سخن میگوید اما با لکنت و خست .نجفی که در عرصهی هنر فرد باسابقهای است ، اثرش را در لوکيشنهايي چون چابهار ، بلوچستان و مرز پاکستان و با سرمایهی شخصیاش ساخته است.
نجفی در چهارمین ساختهی خود پس از آسمان مال ماست، سهم گمشده، آسمان هشتم و اسبها همچنان میتازند به سراغ سوژهای ملتهب و درعینحال غمانگیز و تأثیرگذار رفته،سوژهای که به روایت فیلم در مناطق مختلف خاورمیانه بیداد میکند:سوءاستفاده از کودکان .چنین موضوعی در نگاه اول بسیار جسورانه و بکر مینماید که متأسفانه نتوانسته بسط پیدا کند و خودی نشان دهد. فیلمنامهای که تکلیفش با خودش روشن نیست.
شروع فیلم عالی است.بیننده را جذب میسازد و از کلیهی المانهای حرفهای سود میجوید تا آغازی دیدنی رقم بزند.سکانس حمام کردن احمد توسط مادرش یکی از زیباترینهایی است که تاکنون دیدهام. قاببندیهای چشمنواز و فیلمبرداری خوب و تکنیکی نشان از ذوق سرشار و دانش بصری کارگردان دارد.تصویربرداری کار بسیار زیباست و نماهایی چنان کارتپستالی خلق میکند که کاملاً قابلیت بینالمللی شدن دارد و لانگ شات هایی چنان هنرمندانه که بیننده را مسحور میکند. بهطوریکه نگارنده با خود فکر میکند اگر نجفی تمرکز خود را بر روی ساخت تیزرهای تبلیغاتی بگذارد بهشدت موفق خواهد شد.
در کنار این خوراک بصری،او اما نتوانسته در طول کار ریتم نگه دارد و شرفناز بلافاصله پس از نیم ساعت اول جذابیت خود را از دست میدهد و به ورطهی کسالت و خستگی میافتد . روایت اثر آن اندازه مخاطب را با خود همراه نمیکند که از کاستیهای فیلمنامه بگذرد و با کاراکترها هم ذات پنداری کند.کارگردان در راستای پیشبرد فیلم دست به خودویرانگری میزند و هر آنچه ساختهوپرداخته نابود میسازد.فیلم هیچ دیالوگ مؤثر و پیش برندهای ندارد و اصلاً سخنگو نیست.تصاویر زیبا هم دیگر آن اندازه مهم نیستند که بتوانند جای خالی روایت و کلام را در شرفناز پر کنند.
همچنین انتخاب بازیگرانی از مدیوم تلویزیون و دعوت آنها برای یک کار سینمایی و نقشآفرینی در رلهای اصلی بیشک تصمیم درستی برای این فیلم نبوده است.حمیرا ریاضی و علی اوسیوند،این زوج هنرمند ویژگیهای مناسبی برای بازی در شرفناز نداشتهاند و شاید به سبب فیزیک آنها چنین تصمیمی اتخاذشده است.بازیگر نقش جمعه هم چنگی به دل نمیزند و از پس نقش خود بهخوبی برنمیآید.
ولی بازیهای بچهها خوب و چشمگیر است و قابلباور. چون داستان منسجم و بههمپیوسته نیست ،کاراکترها نامنظم و پادرهوا به نظر میرسند.همچنین عدم حل شدن بازیگران در نقش و نداشتن اطلاعات کافی از جغرافیای فیلم ،شرفناز را بهگونهای تصنعی ساخته است.تصاویر و نماهای زیبا و بههمپیوسته که در تدوین پررنگتر شدهاند تنها به مستندات راز بقا پهلو میزنند و بستر سیاسی-اجتماعی که کارگردان برای روایت داستانش انتخاب کرده باکلیت کار جور در نمیآید.
نجفی موفق نشده آنچه را که در ذهنش داشته به پردهی سینما منتقل کند و به همن سبب فیلم نمیتواند بهقدر کفایت با مخاطب ارتباط برقرار کند.البته شاید دلیل دیگر این قضیه عدم آشنایی کافی مردم با ساکنین آن سامان و نحوهی زندگیشان باشد.مخاطب ایرانی ممکن است نتواند با سوژهی کودکان پاکستانی که برای فعالیتهای انتحاری تربیت میشوند ارتباط برقرار کند.مفاهیم انسانی و نوعدوستی به چنین محتوایی اطلاق نمیگردد چراکه علیرغم حضور اقوامی با مشابهتهای فرهنگی ،تماشای چنین وقایعی برای بینندهی ناآزموده بسیار غریب و دور از ذهن است.
بهرهگیری از مهر مادرانه و نگرانی برای آینده فرزند نیز از آن دسته موضوعاتی است که هیچگاه نمیتوان اهمیت و بار درام آن را در آثار سینمایی منکر شد و شرفناز نیز به میزان مناسبی از آن بهره برده است.زنی که در سن کم ازدواجکرده و بهسختی روزگار گذرانده و حال تمام هموغم خود را صرف نگهداری از فرزندانش میکند.مهر بیپایان زن به فرزندانش در لباسی که برای عروس آیندهاش آماده میکند تا حدی نمود مییابد .آرزوهایی که دیگر برای خود او ازدسترفتهاند و بهگونهای تمثیلی امید نسل سوخته و بربادرفته به خوشبختی نسل آینده را نشان میدهد.گرچه پایان تلخ و اندوهناک فیلم تمام تلاشهای قهرمان زن را نقش بر آب میکند و مخاطبی که ضعفها و کاستیهای اثر را تا به انتها تاب آورده ،ناامید و کسل از در سینما بیرون میفرستد.
شرفناز بهمانند یکی دو اثر حاضر در جشنوارهی امسال فیلمی پر دل و جرئت است.حضور این قبیل آثار با تمام کاستیها و نقصانها نوید تغییر فضای سینما را به علاقه مندان میدهند و به سراغ موضوعات و تکنیکهایی میروند که تاکنون موردتوجه قرار نگرفتهاند.چنین حرکت صعودی بیشک سبب دلگرمی سینما دوستان میشود.
پرتره شکسپیر با 100 کارتپستال به تماشا گذاشته شد شناسهٔ خبر 2483777 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۱ هنر > تئاتر پرترهای جدیدی از ویلیام شکسپیر متشکل از بیش از 100 کارتپستال بر دیوار کمپانی تئاتر رویال شکسپیر لندن قرار گرفت به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت رسمی کمپانی ت
ثریا قاسمی در گفتوگو با فارس مشکل سینما قصه و پرداختن به آن است برای سن ما کمتر فیلمنامه نوشته میشودثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به مشکلات سینما تاکید کرد مشکل اولی که داریم مشکل قصه و در مرحله دوم پرداخت است برخی اوقات قصههای خوبی میبینیم اما در پایان مت
کمال گرایی در ارتقای استانداردهای زیبایی شناسی بصریچرا داوران بخش هنر وتجربه به فیلم مردی که اسب شد جایزه دادند در حالی بیانیه هیات داوران بخش هنروتجربه به دلیل کمبود وقت در اختتامیه خوانده نشده بود اهدای جایزه به فیلم مردی که اسب شد برای بسیاری از افراد علامت سوال بود و حالا گف
من چند روزی است که دوباره پیدا شدهام عکس بهاره رهنما در حرم امام رضا ع و دلنوشتهاش تاریخ انتشار شنبه 18 بهمن 1393 ساعت 09 46 | شماره خبر 1823397177223091959 تعداد بازدید 13 پ پ بهاره رهنما که برای جشن امضای کتابش به مشهد سفر کرده بود پس از زیارت احساسی معنوی را تجربه کر
غلامحسین ابراهیمیدینانی زیبایی را با علم و فلسفه میشناسیمزیبایی را با علم فلسفه و ادراک میشناسیم و متصدی درک آن هم هنر است هنرمندان تمام کوششان این است که به نوعی به زیبایی دست یابند و آن را به دیگران بنمایاند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس کاش میدانس
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۷ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم با اشاره به اینکه تاکنون کتابهای متعددی درباره رژیم گذشته توسط سردمداران آن رژیم به نگارش درآمده خطاب به نسل جوان گفت نوشتهها و کتابهای سردمداران رژیم شاه را بخوانید به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ای
زیبایی را با علم و فلسفه میشناسیم زیبایی را با علم فلسفه و ادراک میشناسیم و متصدی درک آن هم هنر است هنرمندان تمام کوششان این است که به نوعی به زیبایی دست یابند و آن را به دیگران بنمایاند به گزارش فرهنگ نیوز کاش میدانستیم که آیا چیزی زیباتر برتر و شرف تر از خدا وجو
دفتر دوم راز رسانه نوشته نادر طالب زاده منتشر شددفتر دوم مجموعه گفتارها و گفتوگوهای نادر طالب زاده مستندساز و صاحبنظر رسانه و هنر با نام راز رسانه به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس درباره «رسا
در نشست فیلم مرگ ماهی مطرح شد روحالله حجازی خدا دوستم داشت که با این گروه کار کردم طناز طباطبایی نانوشتههای مرگ ماهی را بازی کردیم کارگردان فیلم مرگ ماهی گفت من دیگر محمود کلاری را رها نمیکنم و میتوانم بگویم که خدا دوستم داشت که با گروه درجه یک کار کردم این داستان
هنر اعتراضی است به نازیبایی ها و ناعدالتی هامصاحبه روح الله دلخانی استاد خوشنویسی ایران مصاحبه با استاد روح اله دلخانی مدرس دانشگاه و انجمن خوشنویسان ایرانآقای دلخانی به نظر شما چرا هنرمندان خوشنویس کمتر به مسائل فرهنگی ایران باستانی پرداخته اند اگر نیک نگاه کنید می بینید ک
رضا احسان پور طنزنوشته جشنواره فیلم فجر را تعریف کنید نیم نمره تعریف جشنواره فیلم فجر فرصت مناسبی است برای عمیقتر شدن شکاف ناعدالتی فرهنگی بین تهران و سایر شهرستانها و خب این خیلی خوب است به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز طنزنوشته «رضا احسان پور» پیرامون جشن
پرنده تنها بود کتابی درباره تنهایی انسانها نوشته شدکتاب پرنده تنها بود تألیف محمدرضا رمضانی تا نیمه سال آینده به چاپ خواهد رسید محمدرضا رمضانی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس بیان داشت کتاب «پرنده تنها بود» را ب
۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳ ۴۵ب ظ ثبت دلنوشته هاي بازديدکنندگان خطاب به پيامبر گرامي اسلام در کاخ نياوران در اقدامي فرهنگي و در پاسخ به توهين نشريه فرانسوي شارلي ابدو به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام بازديد کنندگان مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران دلنوشته هاي خود خطاب به پيامبر خوبي ها را بر ر
آتش زدن دست نوشته های باستانی عراق گروهک تروریستی داعش در جدیدترین اقدام خود به آتش زدن کتاب ها و دست نوشته های قدیمی عراق روی آورده است که غالب آنها متعلق به صدها سال پیش بوده و میراث فرهنگی و باستانی این کشور محسوب میشوند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر این تروریست ها پس
روزی که برای رهبر انقلاب دلنشین بود دست نوشته رهبر امروز برای من روزی دلنشین و انشاالله مبارک بود هم بخاطر مشاهده پیشرفتها و هم برتر ازآن مشاهده نیروی انسانی پرانگیزه و پر استعداد و مومن کار فناوری نانو به خواست خداوند پیش خواهد رفت و در بهبود زندگی مردم و اقتدار علمی کشور ن
کمال تبریزی در نشست خبری فیلم طعم شیرین خیال زیباییهای زندگی به خیال و رویا تبدیل شده موضوعی را مطرح کردم که گوشها برای شنیدنش بسته است کمال تبریزی نسبت به بی توجهی به محیط زیست و آیندهی آن توسط مردم جهان انتقاد کرد و گفت این فیلم را برای کسانی ساختهام که گوششان برای ش
دل نوشته حسام الدین آشنا درباره فیلم محمد رسول الله فرهنگ > سینما - امروز صبح فیلم محمد رسول الله ساخنه مجید مجیدی در سینما فرهنک یه نمایش درآمد حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور دریاره این فیلم یاداشت کوتاهی در گوگل پلاس خود نوشته است که می خوانید محمد رسول