محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830502523
خرافات سازان چه کسانی هستند؟/شبکه های اجتماعی وماهواره عامل تولید خرافه
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: صنعت خرافات در سبک زندگی؛
خرافات سازان چه کسانی هستند؟/شبکه های اجتماعی وماهواره عامل تولید خرافه
اگر چه به نظر می رسد خرافات مربوط به دوران جاهلیت و انسان بدوی است، اما می بینیم در سبک زندگی مدرن امروز هم نه تنها با خرافات مبارزه نمی شود.
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ خرافه از ریشه خرف به معنی امر بی اساس و بی بنیاد است . و در اصطلاح به باورها، اعتقادات و نمودهای بی پایه در افکار و رفتار فردی و جمعی گفته می شود که از نظر عقلی غیر معقول ، از نظر دینی غیر مشروع ، از نظر عرفی غیر مقبول و از نظر شعور اجتماعی و فرهنگی بیهوده است .
عقل، به مدد تجربه ، آزمایش و خطا ، درک علی و معلولی ، سنجش و ابطال پذیری گزاره ها به تبیین و تفسیر جهان هستی می پردازد . و در برابر غیر امور تجربی یا آن را مسکوت می گذارد و یا آن را مردود اعلام می کند.
دین، چون ساحت قدسی دارد امر خرافه را عاری حقیقت و فرزند جهالت انسان و تلاش انسان در فهم هستی می داند و خرافه را از عنصر حقیقت دینی خارج دانسته اما عقاید دینی را اگر چه ممکن است عقل بشری توان ربط علی و معلولی و سنجش آن را نداشته باشد به لحاظ هدفی و ماهوی از خرافات جدا می کند. عقلانیت دینی معتقد است : عقل سلیم و عقل کل، فهم تمام حقایق و فلسفه اعمال و مناسک دینی را دارد و ما حکم بالعقل حکم بالشرع و ما حکم بالشرع حکم بالعقل منتها این عقل ، عقل ابزاری مقید به مکان و زمان با روش پوزیویستی و ابطال پذیری توان فهم همه حقیقت دینی را ندارد. چون بسیاری از امور خرافی و امور دینی در فهم عقلانی بشر قابل فهم و درک و تفسیر نیست بیشترین خرافات در سبک زندگی دینی ممکن است فرصت تولید و گسترش پیدا بکند . عاطفه گرایی ، هیجانی شدن ، فهم ناقص و ظاهری از دین از جمله عواملی است آلوده شدن دین به خرافات باشد . پس لازم است در موارد شبهه ناک مناسک، با رجوع به عقل و کمک عالمان دینی، آنها را مورد واکاوی قرار داده تا خرافاتی به نام دین تولید و با زتولید نشود.
در گذشته ناتوانی عقلی بشر در فهم و درک هستی و تفسیر تعاملات با طبیعت ، چون پاسخ شایسته و مقبول نمی یافت، به اوهام و ربط این اتفاقات به ماورای طبیعت ، موجودات وهمی وباورهای خرافی پناه می برد ، تا پاسخی برای توجیه ترس و همزیستی خود پیدا کند. زمانی که این تجربه زیسته، به نسلهای بعدی منتقل شد، این باورهای خرافی نوعی مقبولیت و اعتقادات جمعی تبدیل شد. که انکار آنها و یا تخطی از آنها با مجازات همراه شد. و طبعاً گروههایی ممتاز و طبقاتی شکل گرفتند، که برای این آگاهی دروغین مناسک رسمی و دایمی تشکیل دادند . طبعاً کاهنان معابد ، جادوگران ، باطل کنندگان سحر و جادو متولد شدند که این خرافات ابزار تولید ثروت و قدرت آنان و دستاویزی برای منفعت گرایی و سود جویی آنان را به بهترین شکل تأمین می کرد .
با ظهور ادیان الهی و آسمانی ، پیامبران راستین سعی می کردند حیات انسانی را از جهل و خرافات بزدایند و انسانها را با حقیقت راستین خلقت آشنا کنند . ظهور اسلام و تلاش های خاتم الانبیا پیامبر اعظم (ص) ، در راستای تکمیل و اتمام تلاشهای انبیای الهی حول دو ابزار دین و علم مورد توجه قرار گرفت . در آموزه های اسلام اعتبار عقل به عنوان رسول باطنی از قدر و منزلت بسیاری برخودار است و پذیرش اصول دین بدون اجبار و براساس پذیرش عقلانی منطبق است. این عقل و شرع دو بال انسان مسلمان در پرواز به سوی حقیقت راستین خلقت است.
اگر چه به نظر می رسد خرافات مربوط به دوران جاهلیت و انسان بدوی است، اما می بینیم در سبک زندگی مدرن امروز هم نه تنها با خرافات مبارزه نمی شود، بلکه در ماهواره ها و در شبکه های اجتماعی تولید و باز تو لید هم می شود . نحس بودن عدد سیزده ، اعتقاد به خوش یمنی نعل اسب ، نحس بودن صدای جغد و.... امروز در اروپا و حتی در تخصصی ترین مراکز علمی و فناوری، طرفدارن بی شماری دارد و در غول پیکر ترین و مدرن ترین هواپیماها که به مدد عقل و دانش امروز ساخته شده در شماره گذاری صندلی ها ردیف سیزده وجود ندارد و یا در پای پله هواپیماها نعل اسب درج می کنند.
و یا در شماره تلفن همراه که عدد سیزده در آن وجود داشته باشد در پیشرفته ترین کشورهای اروپایی زیر قیمت فروخته می شود. ویل دورانت معتقد است که جوامع هیچ وقت از خرافات خالی نمی شود، بلکه از نسلی به نسل دیگر متفاوت می شود . اینکه چرا در جهان امروز با این همه پیشرفت علمی هنوز خرافات وجود دارد و حتی تولید و باز تولید هم می شود دلایلی وجود دارد .
یکی این است که، خرافات باز ترین و آزادترین منطقه گفتگو و تعاملات فکری و رفتاری انسانهاست، که هیچ قانون و هنجاری در مورد ان ارزش گذاری نمی کند . خرافات بکرترین و عادی ترین کنش رفتاری انسانها هستند که ، انکار ، رد کردن ، به تمسخر گرفتن ، لذت جویی ، اسباب خنده و سرگرمی قرار دادن انها، هیچ مجازات و ناراحتی ارزشی را به دنبال ندارد . امن ترین منطقه سرگرمی و اسباب اوقات فراغت فرهنگها و جوامع برای کشمکش هستند. و محلی باز برای ورود به دنیای شخصی افراد و ایجاد ارتباط دو طرفه بدون اینکه ورود از این دروازه فرهنگی حساسیت زا و یا مخل ارتباط تلقی گردد. هیچ تعصب قومی ، قبیله ای ، دینی و فرهنگی از ن پشتیبانی نمی کند.
دلیل بعدی گرایش مردم به خرافات در سبک زندگی امروز، این است که خرافات در ته نشست های ذهنی افراد قرار دارند و به خاطر اینکه عموماً از گذشتگان به ارث رسیده است، مورد احترام و تقلید قرار گرفته اند و چون کنشهای عادتی هستند و بر حسب عادت، همانند مخدر ها و رفتارهای اعتیاد آور نوعی تخدیر ذهنی و نوعی آرامش روانی کاذب به همراه شادی و رضایت خاطر کاذب را به افراد منتقل می کنند . امروز عقیده برخی افراد بر این است که همه انسانها خرافاتی هستند، منتها درجه این خرافات در انسانها متفاوت است . فقدان ادله خواهی ، بی حوصلگی افراد در باز اندیشی به این رفتارها ، بی آزار بودن این خرافات درهمنشینی آن در کنار مجموعه رفتارهای افراد و جامعه، البته در ظاهر امر . توجیه گری انسان در پاسخ به سوالات و ابهامات دیگر مبانی رفتارها ، نقش عاطفی و هیجانی بودن آنها ، همرنگ جماعت شدن ، شادابی و سر خوشی ، شرطی شدن افراد و موارد دیگر از این دست باعث می شود خرافات بخشی از سبک رفتارهای زندگی امروز جوامع باشد .
اما شاید مهمتر این باشد که بدانیم خرافات سازان چه کسانی هستند و چرا آن را باز تولید می کنند ؟!
اینکه در شبکه های اجتماعی ، ماهواره ها و رسانه های جمعی این خرافات تولید و باز تولید می شود، دلایل جدی و مهم می توان برشمرد . در نظام سرمایه داری تمام چیزها می توانند در روابط کالایی قرار گرفته و به صنعت و اقتصاد تبدیل شوند . در نظام سرمایه داری، فکر ، باورها و آگاهی ها و حتی ناآگاهی ها و غفلت ها ، محصول اجتماعی و قابلیت داد و ستد دارند . خرافات یکی از بهترین کالای اوقات فراغت و اسباب سرگرمی، همانند کالا تولید ، توزیع و مصرف می شود . صنعت خرافات و اقتصاد خرافات هر چند نا معقول و نا مقبول، همانند کالا در بسته ها و با تبلیغات گسترده به مصرف انبوه در سبک زندگی امروز در جهان می رسد .
دلیل دیگر رواج خرافات توسط خرافه سازان ، دین ستیزی و یکسان دانستن هر امری غیر عقلانی در جهان امروز است .این رسانه ها با هدف عرفی سازی و تقدس زدایی مناسک دینی و مناسک خرافی در جوامع دین سالار ، دین را با خرافات یکسان تبلیغ کرده و در میان ذهنیت جامعه دین و خرافات ترویج می شود تا باورهای دینی جنگ هفتادو ملت، ره حقیقت افسانه شود .
از منظر دیگر، با دامن زدن به خرافات، علم ستیزی و عقل ستیزی را هم رواج می دهند. برای به یغما بردن ثروت ملی کشورها به غفلت و نا آگاهی ملتها نیاز دارند پس ، برای جهالت . عقل گریزی ، و نا اگاهی از مناسبات حاکم بر جهان، نفهمیدن حقایق راستین زندگی باید به خرافات دامن زده شود . هرچه افراد و جوامع غیر عقلانی تر ، علم ستیز تر باشند، مصرف کننده بهتر و راحت تر نظام سرمایه داری و آماده ترین مردم برای استثمار و استعمار هستند .
بخشی از اهداف خرافه سازان، جنگ نرم و ابراز سلطه است. با دامن زدن به این خرافات غرور ملی، توانش منطقی و عقلانی فرهنگها، اعتماد به نفس ملی کشورها را در مناسبات جهانی به تمسخر گرفته می شود و نوعی عقب ماندگی ، بی فکری ، عقیم ماندگی فرهنگی و نوعی بدویت و جهالت انها را در اذهان جهانی ترسیم می کنند.
خرافات دینی ، قومی ، قبیله ای و تعصبات بی منطق آنان ، بهترین محمل برای فروش اسلحه و سلاح های کشتار جمعی ، آتش افروزی ، فروش محصولات و کالا به این کشورهای خرافات زده است . خرافات و ناآگاهی ها ابزار مهم نظام سلطه برای این چپاول جهانی است . پس طبیعی است که در شبکه های اجتماعی و هویت های مجازی ساخته شده در سبک زندگی ،خرافات نه تنها مورد نکوهش قرار نمی گیرد ، بلکه به عنوان ابزار سرگرمی و اوقات فراغت،به فرصتی طلایی برای تحقق اهداف و منافع امپریالیسم تبدیل می شود. دقیقا نمی دانیم در این شبکه های تعاملی و شبکه های مجازی و در صنعت خرافات چقدر ثروت و قدرت برای نظام سلطه تولید و باز تولید می شود اما اثار مخرب آن در وضعیت امروز جهان دراروپا، خاورمیانه ، افریقا ، امریکای لاتین و.... تاسف بار و متاثر کنند است . لازم است عمیقا بیاندیشیم بازیگر کدام نظام فکری و خرافی قرار داریم ! لطفا مصرف کننده صنعت خرافات نباشیم.
دکتر عیسی کشاورز
انتهای پیام/
کد خبر: ۵۱۳۴۴۷۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
علمالهدی: زمینه جمعآوری شبکههای اجتماعی بیگانه فراهم شود/ تولید شبکههای اجتماعی داخلی توسط نیروهای متدین
علمالهدی زمینه جمعآوری شبکههای اجتماعی بیگانه فراهم شود تولید شبکههای اجتماعی داخلی توسط نیروهای متدین عضو مجلس خبرگان رهبری گفت در بحث شبکههای اجتماعی و اینترنت تولید این شبکهها در داخل توسط نیروهای متدین باید به گونهای باشد که این شبکههای خارجی دیگر از بین مردم جمعفیلمنامه ساندنس در دست تولید دیه گو لونا در درام اجتماعی غیرمتعارف
فیلمنامه ساندنس در دست تولیددیه گو لونا در درام اجتماعی غیرمتعارفآی او با مضمونی اجنماعی و غیرمتعارف جلوی دوربین میرود دیه گو لونا بازیگر مطرح سینمای مکزیک نقش اصلی این فیلم را بازی میکند به گزارش خبرنگار سینمایی فارس الی فانینگ نقش مقابل لونا را در این درام اجتماعی به عهدهبه دلیل اظهار نظر علیه رژیم صهیونیستی کشیش انگلیسی از فعالیت در شبکههای اجتماعی منع شد
به دلیل اظهار نظر علیه رژیم صهیونیستیکشیش انگلیسی از فعالیت در شبکههای اجتماعی منع شدیک کشیش انگلیسی به دلیل معرفی رژیم صهیونیستی به عنوان عامل حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر در صفحه شخصی خود از فعالیت در شبکههای اجتماعی منع شد به گزارش خبرگزاری فارس «استفان سیزر» کشیراهکار مقابله با محتوای ناسالم شبکههای اجتماعی
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد راهکار مقابله با محتوای ناسالم شبکههای اجتماعی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت طرح نظام رسانهها راهکار مقابله با محتوای ناسالم شبکههای اجتماعی است به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز حجتالاسلام احمد سالک با اشاره به رشد سریعچهره ها در شبکههای اجتماعی/تصاویر
گزیده ای از فعالیت چهره های ایرانی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام فیسبوک توئیتر و … در مطلب زیر مشاهده می کنید جشنواره فیلم فجر همچنان در جریان است و چهره ها و عکاسان هم همچنان در تکاپو هستند به تبع آنها ما نیز همچنان با عکس های جشنواره در خدمت شما هستیم در اینجامدیر گروه اجتماعی شبکه یک معارفه شد - اخبار ایران و جهان |
مدیر گروه اجتماعی شبکه یک معارفه شد شناسهٔ خبر 2481866 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۰ هنر > رادیو و تلویزیون مراسم تودیع و معارفه مدیران جدید و قدیم گروه اجتماعی شبکه یک سیما امروز با حضور محمد احسانی مدیر شبکه یک و جمعی از مدیران و برنامه سازان گروه اجتماعی این شبکه برگزار شد- معاون استاندار آذربایجان شرقی: شبکه ملی اطلاعات نیازمند تولید محتواست
معاون استاندار آذربایجان شرقی شبکه ملی اطلاعات نیازمند تولید محتواست تبریز - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی گفت شبکه ملی اطلاعات نیاز به تولید محتوا متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه دارد محمد تقی پاکزاد روز سه شنبه در نشست کارگروه توسعه دولتراه اندازی شبکه اجتماعی نخبگان توسط جهاد دانشگاهی در آینده نزدیک
یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۳ دکتر طیبی از تصمیم جهاد دانشگاهی برای راه اندازی شبکه اجتماعی گردش آرای نخبگان با هدف تعامل سیاستگذاران و تصمیم گیران کشور با نخبگان جامعه خبر داد به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا مراسم رونمایی از پایگاه اطلاعاتی فرهنگی شعار سال مقام معظم رهبری و کتابمدیر گروه اجتماعی شبکه یک منصوب شد
مدیر گروه اجتماعی شبکه یک منصوب شد مراسم تودیع و معارفه شبکه یک سیما امروز با حضور محمد احسانی مدیر شبکه یک و جمعی از مدیران و برنامه سازان گروه اجتماعی این شبکه برگزار شد به گزارش سینماپرس مدیر شبکه یک سیما افزود من فرصت همکاری زیادی با خانم آشتیانی زاد پیدا نکردم منتهی در ایتولید شبکههای اجتماعی دانش آموزی و ارائه دستاوردهای دانش آموزان
زرافشان در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد تولید شبکههای اجتماعی دانش آموزی و ارائه دستاوردهای دانش آموزان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت با ایجاد شبکه اجتماعی دانش آموزی میتوان تولیدات دانش آموزان را به اشتراک گذاشته و فضای امن بومی در این زمینه تولید کنیمحداد عادل: در شبکه های اجتماعی فعال نیستم |اخبار ایران و جهان
حداد عادل در شبکه های اجتماعی فعال نیستم کد خبر ۴۷۲۶۹۶ تاریخ انتشار ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۵ - 04 February 2015 رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت بهترین مسیر جهت تدبیر در خصوص نحوه پالایش محتوایی شبکه هایی نظیر فیسبوک و توئیتر تصمیم های کارشناسی شورای عالی فضای مجازی است غلامعلیمدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز خبر داد بهرهبرداری از نخستین کارگاه آموزش و تولید پوشاک اسلامی د
مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز خبر دادبهرهبرداری از نخستین کارگاه آموزش و تولید پوشاک اسلامی در شیرازمدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و فضاسازی مناسب در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نخستین کارگاه آموزش و تولیدمدیرعامل شرکت موتورسازان گروه صنعتی تراکتورسازی ایران خبر داد خط تولید موتورهای دیزلی برای خودرو در موتورسازان
مدیرعامل شرکت موتورسازان گروه صنعتی تراکتورسازی ایران خبر دادخط تولید موتورهای دیزلی برای خودرو در موتورسازان گروه صنعتی تراکتورسازی ایرانمدیرعامل شرکت موتورسازان گروه صنعتی تراکتورسازی ایران از راهاندازی خط تولید موتورهای دیزلی برای خودرو در موتورسازان گروه صنعتی تراکتورسازی ایچهره ها در شبکه اجتماعی/تصاویر
گزیده ای از فعالیت چهره های ایرانی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام فیسبوک توئیتر و …در مطلب زیر مشاهده می کنید هانیه توسلی علی مصفا در حال چاق کردن نفس بهنوش خانم طباطبایی با این که فیلمی در جشنواره نداشت ولی یک سر تا برج میلاد رفت تا نگویند که چرا نیامد ساره بیوزیر ارشاد:کاررسمی ماشده هرروز خبرهای کذب راتکذیب کنیم/ فیلتر کردن شبکه های اجتماعی ممکن نیست
وزیر ارشاد کاررسمی ماشده هرروز خبرهای کذب راتکذیب کنیم فیلتر کردن شبکه های اجتماعی ممکن نیست فرهنگ > مدیریت فرهنگی - ایرنا نوشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت کار ما در وزارت خانه به جای برنامه ریزی سیاست گذاری و اقدامات فرهنگی صرف پاسخگویی به حاشیه سازی ها و رفعمدیرعامل شرکت موتورسازان گروه صنعتی تراکتورسازی ایران: تولید موتور 6 سلیندر در موتورسازان در تبریز اوج میگیرد
مدیرعامل شرکت موتورسازان گروه صنعتی تراکتورسازی ایران تولید موتور 6 سلیندر در موتورسازان در تبریز اوج میگیرد تامین نیاز داخلی برای موتور تراکتور سنگینمدیرعامل شرکت موتورسازان گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت موتورسازان با تولید موتورهای 6 سلیندر 150 اسب بخار برای تراکتورهای سن«فضل الله شریعت پناهی» مدیر گروه اجتماعی شبکه یک شد
فضل الله شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه یک شدمراسم تودیع و معارفه شبکه یک سیما امروز با حضور محمد احسانی مدیر شبکه یک و جمعی از مدیران و برنامه سازان گروه اجتماعی شبکه یک برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس مدیر شبکه یک سیما در آغاز این مراسم با تبریک آغاز ایام الله دهه مبارک-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها