تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834583665
"ماهی سیاه کوچولو" تله فیلم سینمایی شده!
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
"ماهی سیاه کوچولو" تله فیلم سینمایی شده! محتوای تلویزیونی اگر واردسینما شود نه تنها بد نیست که اگر بتواند مخاطب را جذب کند مفید هم خواهد بود . ولی اگر بخواهیم مدیوم تلویزیون را به لحاظ فرم وارد سینما کنیم ایجاد مشکل خواهد کرد . که متاسفانه مجید اسماعیلی هم تا حدودی وارد چنین مرز هایی شده که کاملا و به وضوح قابل تشخیص است .
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز، محمدمهدی محمدی: مجید اسماعیلی تا پیش از " ماهی سیاه کوچولو "که اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب می شود، تله فیلم هایی را ساخته و به پخش رسانده بود. نگاه تلویزیونی او به فیلم هایش کاملا در " ماهی سیاهکوچولو" هم مشخص است .این نکته تا وقتی تاثیر منفی در مدیوم سینما نگذارد ایجاد مشکل نخواهد کرد به این معنی که محتوای تلویزیونی اگر واردسینما شود نه تنها بد نیست که اگر بتواند مخاطب را جذب کند مفید هم خواهد بود . ولی اگر بخواهیم مدیوم تلویزیون را به لحاظ فرم وارد سینما کنیم ایجاد مشکل خواهد کرد . که متاسفانه مجید اسماعیلی هم تا حدودی وارد چنین مرز هایی شده که کاملا و به وضوح قابل تشخیص است.
سینما اساسا به لحاظ بصری، مراحل تولید از ابتدا تا انتها و ... با تلویزیون متفاوت است . نکاتی از قبیل انتخاب دوربین و لنز آن ، نوع کادر بندی ها ، حرکت های دوربین و حتی میزان رنگ قابل پشتیبانی توسط پرده سینما ، مسائلی نیستند که بتوان به راحتی از آنها گذشت . به همین دلیل هم هست که تعداد فیلم سازان موفق که هم در عرصه تلویزیون موفق باشند و هم درعرصه سینما زیاد نیست.
جدای از مباحث بین سینما و تلویزیون و نیاز های هر مدیوم ، تلاش فیلم ساز در فیلم نامه برای ساختن یک قصه قابل ستودن است. هر چند طبق معمول این روزهای سینمای ایران شخصیت ها و نوع روایت داستان با قصه های کلاسیک خیلی فاصله دارد . ولی همین نکته که از یک قصه فرعی برای بیان یک روایت در یک بازه تاریخی استفاده شده قابلتحسین است. بستر داستان فضای نا آرام و حملات نا منظم منافقین و گروه های چپ گرا بعد از انقلاب اسلامی در شهر آمل در شمال ایران است که قصه فیلم در آن به وقوع می پیوندد. قصه ای که ظاهرا در ابتدا قصه یک زن جنگاور است که در پی انتقام قاتل همسر خود است.
همین قصه فرعی است که بیننده را قادر به تحمل بستر داستان می کند، البته پیش تر هم بیان شد که فیلم ساز خیلی در قصه و نوع روایت آن و همچنین شخصیت پردازی کارکتر ها موفق عمل نکرده ولی به هر حال فهم این موضوع که برای بیان یک واقعه اجتماعی ، تاریخی یا ... که ریشه در واقعیت دارد لازم نیست مثل یک فیلم مستند واقعه را روایت کرد و با استفاده از یک داستان فرعی در بستر آن واقعه می توان به صورت درام و تاثیر گذار تر به روایت پرداخت ، چیزی نیست که در عموم سینما گران به ظاهر اجتماعی ساز حال حاضر سینمای ایران وجود داشته باشد.
انتخاب لوکیشن ها جسورانه است . جنگل های شمال ، هوای بارانی و ... جایی نیست که حضور مداوم در آن برای عوامل کار ساده و به دور از دردسری باشد.ولی با این همه ، به دلیل ضعف های فیلم نامه ای این فیلم در طبقه بندی کیفی جزو فیلم های متوسط قرار میگیرد. که برای یک فیلم اولی جایگاه بدی به نظر نمی رسد.
نکته دیگری که جلب توجه می کند ، بازی مصنوعی و نه چندان امید بخش بازیگران است که هیچ کدام نتوانسته اند ازپس انتظار ها بربیایند . جدای از احساس و تمرکز در نقش و انتقال آن به مخاطب اساسا بازیگران در طراحی صحنه و آکسسوار حل نمی شوند . اتومبیل ها ، ادوات جنگی و ... مزاحم بازیگرند و این روی بازی آنها به شدت تاثیر گذاشته . از طرفی هم عدم تسلط بر تجهیزات و ابزار همراه مثل اسلحه ، دوربین و . .. توی ذوق مخاطب میزندو بر تصنعی بودن نقش می افزاید .
شروع فیلم با مقدمه ای مکتوب شروع می شود در مورد موقعیت تاریخی و جغرافیایی و همچنین موقعیت اجتماعی و فرهنگی بستر داستان و توضیحی مختصر ازپیشینه اتفاقاتی که منجر به وقوع حوادث اخیر میشود. توضیحی مختصر که بیننده را در جریان فضای کلی داستان قرار میدهد که این کاربر خلاف اعتقاد برخی سینما گران نه تنها نشان ضعف فیلم نامه نیست بلکه به شدت در شخصیت پردازی موثر ومفید باشد. و همچنین در انتهای داستان هم چند خطی برای اینکه مخاطب دقیق تر از پایان داستان مطلع شود و همان برداشتی را از فیلم داشته باشد که کارگردان خواسته است. البته متن انتهایی به اندازه متن ابتدایی مفید و توضیح دهنده نیست.
نکته دیگر در مورد فیلم هایی که لوکیشن های یکنواخت دارند این است که فضای رنگ ی ونوری ثایت در عموم کادر ها چشمان مخاطب و بعد از آن ذهن مخاطب راخسته می کند و باعث میشود که مخاطب ادامه داستان را با اکراه دنبال کند . برای فرار از چنین آفاتی باید ریتم داستان به قدری سریع باشد و متن فیلم نامه به قدری کشش داشته باشد که مخاطب درگیر داستان شود و به جای اینکه فقط با چشم داستان را دنبال کند از دیگر حواس هم برای همراهی با فیلم استفاده کند تا بار فیلم روی حواس مختلف تقسیم شود و از خستگی مخاطب جلو گیری کند. که هر چند تلاش های فیلم ساز در این راستا مشهود است ولی متاسفانه هنوز نمی توان ادعا کرد که تمام وکمال در این امر موفق بوده است.
93/11/27 - 09:15 - 2015-2-16 09:15:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
فیلم سینمایی جشنواره فجر یا تله فیلم شبکه استانی بوشهر؟/تا آمدن احمد می توانست قوی تر هم باشد
تا آمدن احمد فیلم سینمایی جشنواره فجر یا تله فیلم شبکه استانی بوشهر تا آمدن احمد می توانست قوی تر هم باشد تا آمدن احمد می توانست در جایگاه بالاتری نسبت به دیگر فیلم های جشنواره فیلم فجر ظاهر شده و جایگاه خود را از یک تله فیلم به یک فیلم سینمایی تمام عیار ارتقا دهد فیلمی که بیشمریلا زارعی و مصطفی زمانی در فیلم «ماهی سیاه کوچولو» + تصاویر و آنونس
مریلا زارعی و مصطفی زمانی در فیلم ماهی سیاه کوچولو تصاویر و آنونس فیلم ماهی سیاه کوچولو ساخته مجید اسماعیلی در بخش نگاه نو در نخستین سانس از ششمین روز جشنواره در برج میلاد به نمایش در آمد به گزارش آنا فیلم سینمایی ماهی سیاه کوچولو ساخته مجید اسماعیلی که در بخش نگاه نو ا- مارادونا و ماهی سیاه کوچولو میهمانان ویژه روز ششم فیلم فجر
سایه روشن های فیلم فجر مارادونا و ماهی سیاه کوچولو میهمانان ویژه روز ششم فیلم فجر تهران- ایرنا- ششمین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد علاوه بر آنکه شاهد اکران دو مستند در برنامه روزانه خود بود از ماهی سیاه کوچولو و دی گو مارادونا به عنوان میهمانان ویژهحاشیهنگاری فارس از ششمین روز جشنواره فیلم فجر آقای رئیس «ماهی سیاه کوچولو» را دید/ آرزوی باران کوثر
حاشیهنگاری فارس از ششمین روز جشنواره فیلم فجرآقای رئیس ماهی سیاه کوچولو را دید آرزوی باران کوثری برای بازی در نقش پدر و دختر در کنار فرهاد اصلانیدر ششمین روز از جشنواره فیلم فجر رئیس سازمان سینمایی به تماشای فیلم سینمایی ماهی سیاه کوچولو نشست به گزارش خبرنگار سینمایی فارس ششمجشنواره فیلم فجر و داستان «ماهی سیاه کوچولو»
جشنواره فیلم فجر و داستان ماهی سیاه کوچولو نمایش فیلم ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی مجید اسماعیلی برای اصحاب رسانه در ششمین روز از برگزاری بزرگ ترین جشنواره سالانه سینمایی کشور حاشیه هایی داشت به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر فیلم «ماهی سیاه کوچولو» به کاجشنواره سیوسوم فیلم فجر در گفتوگو با یک مدیر سینمایی طباطبایینژاد:سال آینده سال بسیار بسیار خوبی برای سینما
جشنواره سیوسوم فیلم فجر در گفتوگو با یک مدیر سینماییطباطبایینژاد سال آینده سال بسیار بسیار خوبی برای سینماست سینمای اجتماعی بدون مسئولیت سیاهنماستمحمدمهدی طباطبایینژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت هر آسیبی که در اجتماع وجود دارد قابل عرضه در فیلم است اما شرطگزارش فارس از نشست خبری فیلم «ماهی سیاه کوچولو» شفیعی: درباره حادثه آمل کاری ساخته نشده است/ زارعی:ب
گزارش فارس از نشست خبری فیلم ماهی سیاه کوچولوشفیعی درباره حادثه آمل کاری ساخته نشده است زارعی به احترام نقش الفت شهرزاد را بازی کردممریلا زارعی در نشست خبری فیلم ماهی سیاه کوچولو گفت به احترام فیلم الفت و برای اینکه خودم را به این نقش الصاق نکرده باشم تصمیم گرفتم فیلمی با 180در گفتوگو با فارس: اسماعیلی: «ماهی سیاه کوچولو» قصهگو است/فیلم فقط در بستر وقایع آمل سال 60 رخ می
در گفتوگو با فارس اسماعیلی ماهی سیاه کوچولو قصهگو است فیلم فقط در بستر وقایع آمل سال 60 رخ میدهدمجید اسماعیلی کارگردان فیلم سینمایی ماهی سیاه کوچولو تاکید کرد فیلم ما فیلم داستان گو است از طرفی با استفاده از بازیگران چهره در این فیلم سعی کردیم با توجه به محتوا فیلم ریتم تندینشست خبری فیلم سینمایی روباه در روز دهم جشنواره فجر33
نشست خبری فیلم سینمایی روباه در روز دهم جشنواره فجر33نشست رسانه ای فیلم سینمایی روباه در برج میلاد برگزار شد نشست رسانه ای فیلم سینمایی روباه با حضور بهروز افخمی کارگردان محمد پیر هادی تهیه کننده ماکان عاشوری مدیر فیلمبرداری مرجان شیر محمدی حمید گودرزی جلال فاطمینمایشی تلخ از خیانت ولی به دور از سیاهی نمایی/دارویی که در "عصر یخبندان" برای جامعه لازم است
آینده ای روشن در عصر یخبندان نمایشی تلخ از خیانت ولی به دور از سیاهی نمایی دارویی که در "عصر یخبندان" برای جامعه لازم است داروی تلخ مصطفی کیایی در فیام برای بهبود جامعه و رفع خطر مدرنیته هر چند تلخ است اما قطعا به دنبال سیاه نمایی نیست و با مخاطب خود به دنبال هدفی روشنگزارش نشست فیلم سینمایی «ابوزینب» غفاری: «ابوزینب» را مقابل چشم اسراییلیها فیلمبرداری کرد
گزارش نشست فیلم سینمایی ابوزینبغفاری ابوزینب را مقابل چشم اسراییلیها فیلمبرداری کردیمکارگردان فیلم سینمایی ابوزینب گفت سکانس اصلی ابوزینب را در نقطه صفر مرزی جنوب لبنان و فلسطین اشغالی و در مقابل چشم اسراییلیها فیلمبرداری کردیم به گزارش خبرگزاری فارس کارگردان فیلم سینمایی &- رییس سازمان سینمایی: اکران فیلم محمد (ص) منوط به تصمیم کارگردان است
رییس سازمان سینمایی اکران فیلم محمد ص منوط به تصمیم کارگردان است تهران - ایرنا - رییس سازمان سینمایی درباره اکران فیلم محمد ص در جشنواره سی و سوم فیلم فجر گفت علاقه مندیم تا درباره اکران این فیلم کارگردان آن مجید مجیدی تصمیم گیری کنند با این وجود امیدواریم که شاهد نمایشفرصت برای مردن زیاد است/ فیلمی شبیه «شازده کوچولو» - اخبار ایران و جهان |
در نشست احتمال باران اسیدی مطرح شد فرصت برای مردن زیاد است فیلمی شبیه شازده کوچولو شناسهٔ خبر 2485831 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۶ هنر > سینمای ایران نشست رسانه ای فیلم سینمایی احتمال باران اسیدی بعد از نمایش فیلم در کاخ جشنواره با حضور کارگردان و دیگر عوامل فیلم برگزمرور خاطره های تلخ و شیرین انتخاباتی در یک فیلم/فیلم "ایران برگر" تلاشی برای انتخابات آزاد
انتخابات از نگاه جوزانی مرور خاطره های تلخ و شیرین انتخاباتی در یک فیلم فیلم "ایران برگر" تلاشی برای انتخابات آزاد فیلم ایران برگر تلاش کرده تا در مقیاسی کوچک تلاش های اهالی یک روستا را برای دستیابی به انتخاباتی آزاد و دور از تشنج به تصویر بکشد تلاشی که با فراز و نشیبجشنواره فيلمهاي سينمايي شبکه يک در دهه فجر
۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲ ۱۰ب ظ جشنواره فيلمهاي سينمايي شبکه يک در دهه فجر شبکه يک سيما به مناسبت دهه مبارک فجر هر روز ساعت 16 با پخش فيلمهاي سينمايي ميهمان خانههاي بينندگان ميشود به گزارش خبرگزاري موج امروز و در سومين روز از دهه فجر فيلم سينمايي در حلقه به كارگرداني آرماندو آيماراتن سینمایی فجر 33 با 6 فیلم آغاز شد
در سالن همایش های برج میلاد ماراتن سینمایی فجر 33 با 6 فیلم آغاز شد شش اثر سینمایی در بخشهای رقابتی سودای سیمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در نخستین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایشهای برج میلاد به نمایش در میآیند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز فیلم&جشنواره فیلمهای سینمایی شبکه یک در دهه فجر
جشنواره فیلمهای سینمایی شبکه یک در دهه فجر شبکه یک سیما به مناسبت دهه مبارک فجر هر روز در باکس ساعت 16 خود با پخش فیلم های سینمایی مهمان خانه های بینندگان است به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه یک سیما امروز و در سومین روز از دهه فجر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها