تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806568454
![نمایش مجدد: نتیجه ده روز فیلم «بد» دیدن در جشنواره! refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نتیجه ده روز فیلم «بد» دیدن در جشنواره!
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
![نتیجه ده روز فیلم «بد» دیدن در جشنواره! نتیجه ده روز فیلم «بد» دیدن در جشنواره!](http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/styles/node_thumb_4/public/content/images/story/93-11/26/farhangnews_114434-322609-1423987576.jpg?itok=opjmiVS1)
نتیجه ده روز فیلم «بد» دیدن در جشنواره! جشنواره سیوسوم فیلم فجر هم پایان یافت. در شرایطی که بخش عظیمی از فیلمهای جشنواره مربوط به سینمای اجتماعی بودند و در شرایطی که فیلمهای جشنواره نشان داد که برای نجات سینما باید به فکر راههای دیگری باشیم.
به گزارش فرهنگ نیوز ، یک لطیفه مشهور دوران جنگ سرد، امروز بعد از پایان سیوسومین جشنواره فیلم فجر کاملا مرتبط به نظر میرسد: «کمونیسم» مجموعهای است از عالیترین دستاوردهای تمام ادوار تاریخی بشر؛ از جامعه «قبیلهای»، وحشیگری را به ارث برده است، از «عصر باستان»، بردهداری را به اشتراک گذاشته است، از دوره «فئودالیسم»، روابط سلطه؛ از «سرمایهداری»، استثمار و از «سوسیالیسم» فقط اسمش را.
تماشای فیلمهای جشنواره فیلم فجر امسال، چنین لیطفهای را دوباره به ذهن میآورد. سینمایی که از دوره فیلمفارسی سینمای ایران، تمرکز روی سادهسازی بینهایت روابط انسانی را آموخته است، از سینمای روشنفکری، بیسرانجامی و بیهودگی و معلق بودن در فضای آسمان و زمین وطرد مخاطب، از سینمای ژورنالیستی دهه هفتاد، متلکپراکنیهای سیاسی و اجتماعی و نزدیک شدن هراسناکانه به لبههای خط قرمز، بدون جرات ورود به آن و از سینمای دهه هشتاد ، محافظهکاری و اصرار شرمگینانه به فرار از قصهگویی و اصول داستانپردازی....
چرا باید مینشستیم و نگاههای سادهلوحانه، تاریخ مصرف گذشته و به شدت شخصیشده سینماگران ایرانی را با زبانی الکن، پرلکنت، در قالب فیلمهایی بیکارکرد، بدون قابلیت ایجاد کوچکترین حسی از احساسات انسانی و کوچکترین پیشنهادی برای بیشتر فکر کردن، ببینیم. کدام خبرنگار، تماشاگر و سینماگری حاضر میشد، اگر جبری به نام جشنواره و کار حرفهای برای آن وجود نداشت، بخش عظیمی از فیلمهای امسال را تحمل کند؟
«فرشتگان جهنمی»، نام یک کلوپ موتورسوران آمریکایی بود که در دهه پنجاه میلادی با موتورهای مشهور هارلی دیویدسن، یک گروه اجتماعی عصیانگر به وجود آوردند.آنها به قواعد اجتماعی پشت پا زدند و قواعد جدیدی برای زیست در جامعه بحرانزده آن روز آمریکا به وجود آوردند. «فرشتگان جهنمی» شعار معروفی هم داشتند: "وقتی کار خوبی میکنی، کسی یادش نمیماند و وقتی کار بدی میکنی، کسی فراموش نمیکند."
شعار این گروه در دورانهای طولانی برای سینمای ایران صادق بود.مدیران سینمایی و سینماگران ایرانی سالها با تکرار این گزاره سینمای ایران را از قرار گرفتن در مظان اتهام رهایی میبخشیدند: سینمای ایران همواره در معرض یک قضاوت بدبینانه و پرسوءظن قرار دارد، هر سال حداکثر دو سه فیلم «بد» ساخته میشود و دهها فیلم «خوب» که کسی-مدیریت فرهنگی، رسانهها، مردم و...- فیلمهای «خوب» را نمیبیند و صرفا بر حسب آن موارد معدود فیلمهای «بد» در مورد کلیت سینما قضاوت میکنند. این گزاره در دورههای مختلف درست به نظر میرسید، در دورههایی که سینمای ایران حرفی برای گفتن داشت و اسیر سوءتفاهمهای معمولا سیاسی بود. اما امروز در روز پایانی جشنواره فیلم فجر به نظر میرسد که ماجرا اساسا دگرگون شده است. تماشای ۴۰ فیلم تولیدشده امسال سینمای ایران، ۴۰ فیلمی که به طرز حیرتانگیزی حداکثر ۶ فیلم از آنها فیلمهای قابلتماشا هستند ضرورت تاریخی جابهجایی متهم و شاکی را اثبات میکند.
اگر «روباه» و «ایران برگر» نبودند در دنیای شخصیشده و ذهنی فیلمسازان ایرانی غرق میشدیم و اگر «من دیهگو مارادونا هستم»، «چهارشنبه ۱۹ اردبیشهت»، «رخ دیوانه» و «عصر یخبندان» نبودند در دنیای بیزمان و بیمکان سینمای امسال ایران بعید نبود که دچار پارانویای زندگی در جامعه ایران شویم.
واقعیت تلخ و غمگینانه این است که سینمای ایران، در یکی از ناامیدکنندهترین دورههای تاریخ خود به سر میبرد و امروز در روز پایانی جشنواره به نظر میرسد که رسیدگی هر چه سریعتر به این ناکامی بزرگ از هر حاشیه و متن دیگری ضروریتر و مهمتر شده است:" سینمای ایران را چه شده است؟"
بالاخره آن اتفاق تلخ افتاد.در شماره اول ویژهنامهای که تسنیم برای سینمای اجتماعی معاصر ایرانی در ایام جشنواره فجر منتشر میکرد، در اینجا گفته شد که نگاهی که در سینمای ایران به شدت در حال ریشه دواندن است، نگاهی که هیچ آرمانی را نمیپذیرد و رویکردش را بقاگرایی محض تعیین کرده است، نهایتا به چیزی جز قربانی شدن خود زندگی منتهی نخواهد شد و حالا این اتفاق با شدت و حدتی هر چه تمامتر در جشنواره فجر امسال خودش را به رویمان آورد. تمام تلاش فیلمهای اجتماعی سینمایی ایران برای تقدس بخشیدن به زندگی و عشق و محافظت از آنها در برابر تمام احتمالات خطرآفرین دیگر مثل ایدئولوژی، آرمان، جنگ، تعهد و.... امروز با نتیجه نهایی «نابودی خود زندگی» مواجه شده است. فیلمهای جشنواره فیلم فجر امسال عموما از شور و شوق زندگی محروم بودند و به همین ترتیب شور و شوقی هم برنمیانگیختند. فیلمهای طولانی، کسلکننده، حوصلهسربر، مایوسکننده و خوابآور جشنواره امسال چیزی جز همین تلاش معکوس برای اهمیت دادن به خود زندگی، با حذف هر نوع مازاد برای آن نبود. بالاخره خود زندگی، خود سینما قربانی شد.
حالا باید به فکر راههای دیگری باشیم. واضح شد که تفاوت مدیریت شمقدری با ایوبی، بها دادن به سینماگران یا درگیر کردن آنها در دعوای خانه سینما، شرکت دادن آنها در مدیریت سینما و اکرام آنها یا محرومیت آنها از حضور، چندان تفاوتی در خرجی سینما ایجاد نمیکند. نمادگراییها و تفسیرگریهای بیهوده هم فقط مسیر چیزی به نام «هنر» را تنگتر و تنگتر میکند و نتیجه سینما را خنثی و خنثیتر. مشخص شد که توصیه دولتی به امیدبخشی در سینما اساسا از پایه ناکارآمد و بیهوده بود و معلوم شد که تکرار ۲ ساله «حال سینما خوب است» های سینماگران عملا تاثیری در آنچه قرار است روی پردهها ببینیم نداشته است.چاره چیست؟
۹ سرمقاله اصلی ویژهنامه تسنیم دقیقا پیشنهاداتی برای فکر کردن به تغییر وضعیت در سینما بود و این بار صریحتر و آشکارتر یک راه دیگر پیشنهاد میشود. پیوند علوم انسانی با سینما برای نجات سینما. سینمایی که عملا دیگر چیزی برای ارائه به جهان پیرامونش ندارد، باید به جهان دیگری متصل شود و جهان «دیگر» سینمای ایران، علوم انسانی است. هر چند دانشگاه هم بیرمق و افسرده است به اندازه سینما، اما هر کدام آنقدر از دیگری دور بودهاند که همچنان برای دیگری، دنیایی دیگر و بازگشای امکانات گشوده دیگری ...
منبع: تسنیم
93/11/26 - 11:36 - 2015-2-15 11:36:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]
صفحات پیشنهادی
آقای روزنامهنگار به دیدن فیلم تولیدی پسرش آمد/ چهارشنبه پرطرفدار - اخبار ایران و جهان |
مهر گزارش میدهد آقای روزنامهنگار به دیدن فیلم تولیدی پسرش آمد چهارشنبه پرطرفدار شناسهٔ خبر 2483861 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۴۸ هنر > سینمای ایران حضور الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد برای تماشای فیلم تولیدی فرزندش بسته شدن صف برای تماشای فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشتعکس های دیدنی از حضور بازیگران در حاشیه روز اول جشنواره سی و سوم فیلم فجر
عکس های دیدنی از حضور بازیگران در حاشیه روز اول جشنواره سی و سوم فیلم فجر عکس های بازیگران در حاشیه جشنواره سی و سوم فیلم فجر مهتاب کرامتی طناز طباطبایینازنین بیاتی آناهیتا افشار و شبنم مقدمی پژمان بازغی حمیرا ریاضی رعنا آزادی پرور مهسا کرامتیمهراوه شریفی نیااخبار مرتبط پرکار ترمردم چه فیلمی را پسندیدند؟ / رقابت «رخ دیوانه» و «عصر یخبندان» در دو روز نخست جشنواره فیلم
مردم چه فیلمی را پسندیدند رقابت رخ دیوانه و عصر یخبندان در دو روز نخست جشنواره فیلم فجر فرهنگ > سینما - فیلم های سینمایی رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داودی در دومین روز جشنواره فیلم فجر در صدر فهرست ارای مردمی جشنواره قرار گرت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاینپیشتازی عصر یخبندان، کوچه بی نام و اعترافات ذهن خطرناک من نتیجه آرای تماشاگران در روز نخست جشنواره فیلم فجر اع
پیشتازی عصر یخبندان کوچه بی نام و اعترافات ذهن خطرناک مننتیجه آرای تماشاگران در روز نخست جشنواره فیلم فجر اعلام شدنتیجه شمارش آرای روز نخست جشنواره فیلم فجر فیلمهای بخش مسابقه سودای سیمرغ اعلام شد به گزارش خبرگزاری فارس از مجموع ۶۱۰۸ برگ رای شمارش شده به ترتیب فیلم عصریخبندانشروع برنامه روز ششم ساعت ۱۲:۴۵ نمایش آثار ۵ فیلمساز در ششمین روز از جشنواره فجر در برج میلاد
شروع برنامه روز ششم ساعت ۱۲ ۴۵نمایش آثار ۵ فیلمساز در ششمین روز از جشنواره فجر در برج میلادپنج اثر سینمایی در بخشهای رقابتی سودای سیمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در ششمین روز از سیوسومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایشهای برج میلاد به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارسبهروز افخمی در تدارک ساخت یک فیلم جدید
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۹ بهروز افخمی ساخت فیلم جدیدش را سال آینده با حضور دو بازیگر جوان کلید میزند به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا این کارگردان سینما که در سیسومین جشنواره فیلم فجر با فیلم روباه شرکت کرده بود و برخلاف دوره قبل موفق به دریافت هیچ جایزهای نشد قصد دارد فیلم- سایه روشن های دومین روز جشنواره فیلم فجر
سایه روشن های دومین روز جشنواره فیلم فجر تهران - ایرنا - دومین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد در حالی میزبان شش فیلم از بخش های رقابتی سودای سیمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند بود که مطابق معمول باز هم حوادث حاشیه ها و رخدادهای این روز فضای سالن رسانه ها را تحت شعاع قرار دادحاشیهنگاری فارس از دهمین روز جشنواره فیلم فجر استقبال از انیمیشن «مبارک»/ طنین اللهاکبر در کاخ جشن
حاشیهنگاری فارس از دهمین روز جشنواره فیلم فجراستقبال از انیمیشن مبارک طنین اللهاکبر در کاخ جشنواره پیچیدفیلم رئال انیمیشن مبارک به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی در آخرین سانس از دهمین روز جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند به گزارش خبرنگارتماشاگران کدام فیلم جشنواره فجر را پسندیدند؟
تماشاگران کدام فیلم جشنواره فجر را پسندیدند تاریخ انتشار يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷ ۱۲ نتایج نظرسنجی مردمی در هفتمین روز از سی و سومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد به گزارش خبرآنلاین با شمارش ۵۵۴۷۷ رای تماشاگران از ۲۴۱ نوبت نمایش تا روز هفتم جشنواره به ترتیب این آثار در صدر قرارسه فیلم برتر آرای مردمی روز چهارم فیلم فجر مشخص شد
سه فیلم برتر آرای مردمی روز چهارم فیلم فجر مشخص شد تاریخ انتشار پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 22 44 | شماره خبر 1821819088525477341 تعداد بازدید 0 پ پ عصر یخبندان رخ دیوانه و کوچه بی نام سه فیلم برتر آرای مردمی در روز چهارم فیلم فجر شدند فیلم های سینمایی «عصر یخبنتصاویر حاشیه ای بازیگران در فرش قرمز روز پنجم جشنواره فیلم فجر33
تصاویر حاشیه ای بازیگران در فرش قرمز روز پنجم جشنواره فیلم فجر33جشنواره فیلم فجر به روز پنجم خود رسید تصاوبر حاشیه ای سی و سومین جشنواره فیلم فجر را در روز پنجم کاخ جشنواره مشاهده فرماییدتهیه و تدوین گروه فرهنگ و هنر سیمرغwww seemorgh com cultureاختصاصی سیمرغمطالب پیشنهااکران شش اثر در نهمین روز جشنواره سی و سوم فیلم فجر
اکران شش اثر در نهمین روز جشنواره سی و سوم فیلم فجر خبرگزاری پانا شش اثر سینمایی در بخشهای رقابتی سودای سیمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در نهمین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایشهای برج میلاد به نمایش در میآید ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن ساعت 13 24 به گزارش سبا صدور بیانیه صورت گرفت درخواست انجمن روزنامه نگاران مسلمان برای تجدیدنظر در حکم سلیمی نمین
با صدور بیانیه صورت گرفتدرخواست انجمن روزنامه نگاران مسلمان برای تجدیدنظر در حکم سلیمی نمینانجمن روزنامه نگاران مسلمان در بیانیهای از دستگاه قضا خواسته است تا در حکم صادره درباره عباس سلیمینمین تجدیدنظر کند به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس انجمن روزنامه نگاران مسلمان در بیانعکس های متفاوت سارا منجزی پور در روزهای مختلف حضور در جشنواره فیلم فجر
عکس های متفاوت سارا منجزی پور در روزهای مختلف حضور در جشنواره فیلم فجر عکس های سارا منجزی پور سارا منجزی پور در روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر سارا منجزی پور در روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر سارا منجزی پور در روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر سارا منجزی پور در روزهای پایانی جشنوارهفیلم محمد(ص) روز جمعه به برج میلاد نمیرسد |اخبار ایران و جهان
فیلم محمد ص روز جمعه به برج میلاد نمیرسد یک منبع آگاه گفت که فیلم سینمایی محمد ص به کارگردانی مجید مجیدی جمعه در برج میلاد نمایش داده نمی شود کد خبر ۴۷۳۰۲۰ تاریخ انتشار ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۵ - 06 February 2015 یک منبع آگاه گفت که فیلم سینمایی محمد ص به کارگردانی مجید مجیدحاشیهنگاری فارس از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر بالاخره یک کارگردان اعتراف کرد/ رونمایی از «رخ دیوانه
حاشیهنگاری فارس از پنجمین روز جشنواره فیلم فجربالاخره یک کارگردان اعتراف کرد رونمایی از رخ دیوانه با رنگ و لعاب فضای مجازیدر پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر هومن سیدی بالاخره اعترفات ذهن خطرناک خود را با اهالی رسانه و منتقدان در سالن اصلی میلاد در میان گذاشت به گزارش خبرنگار سیمعرفی فیلم های روز هفتم جشنواره فیلم فجر33
معرفی فیلم های روز هفتم جشنواره فیلم فجر33شش اثر سینمایی در بخشهای رقابتی سودای سیمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در هفتمین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایشهای برج میلاد به نمایش در میآید فیلمهای مزارشریف آتلان آزادی مشروط شیفت شب شرفناز پدر آن دیگ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها